Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar SAAB 96 Ninja | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 111 besök senaste veckan (22208 totalt) |
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Jag har länge funderat på nåt sånt här bygge och nu har några pusselbitar fallit på plats...! Jag köpte ett komplett motorpaket från Bikeparts i Trollhättan. Det blev en Kawasaki ZX10R -08 som inte gått så långt. Det som lockade va ju priset för 187hk, för egentligen skulle jag väl haft nån v4a i v4an. Men nu blir det så här. Karossen hämtade jag i Nossebro. Den byggdes och ställdes undan 1993 som en reservkaross till en rallysatsning. Men när den blev klar bestämde sej ägarens bror att börja köra WV Golf istället. Efter allt jobb så tyckte ägaren att det va synd att slänga den och plats fanns ju i logen, och där blev den stående i 30 år innan jag puttade ut den i ljuset! Karossen är tom, rostfri, lagad och rallyförstärkt vilket passar mej utmärkt då allt tråkit redan är gjort då! Planen är att börja med att få i motorn och koppla den till lådan, mest för att jag är nyfiken på om det kommer att funka. Sen ska det byggas bur, bytas till bättre bromsar runt om, byggas väghållning och förhoppningsvis reggas! Just nu jagar jag en växellåda så att jag ska kunna börja mäta in motor mm. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Vad för växellåda söker du? Annars ett tips är att ta hela framändan från en Saab 900 års 80-90 talet. En kompis gjorde så för ett gäng år sedan 16v turbo rätt så övermotoriserat _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Original v4 låda. Finns ju en massa olika utväxlingar och diffbromsar till den sen. Att ta framänden från en 900 är ju bra, men det har ju några redan gjort! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
ställ motorn ovanpå en diff från Audi A4 vänd motorn med utgående axel framåt, koppla iihop med kedja
så kommer allt att snurra åt rätt håll backväxeln kan du trixa ihop med kedjetransmissionen på något vis. Lycka till MVH Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||
Kul projekt! Eller varför inte nån sorts audi-låda bak med kardan mellan? Det har jag grubblat på iallafall.. Rwd måste ju bli roligare
|
||||
Tja, måste det? 😁 Jag gillar inte och drifta och så... Det går att åka fort med fwd och "alla" bygger ju om fwd till rwd. Hade för många år sen ett komplett 4wd kit från en rallycrossåkare bestående av 2 st v4a lådor, den främre omgjord med uttag bakåt för volvokardan. Det skulle man ha sparat... Också. 🙄 _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Ja den blir väl alldeles för lätt... Jag tar det lite som det kommer men lär väl få gjuta betongkofångare mm. En lätt seven går ju att få till så jag tänker att det löser sej. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Riktigt kul projekt! Grattis till en fin kaross. Mc-motor är fränt så det här blir spännande.
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Det går säkert att räkna på men jag är mer än provaåskrota kille. Jag är väl ute och cyklar men originallådan har ju 4 växlar fram å 1 bak så det går ju att blanda och ge lite. Förhoppningsvis är det nån växel tillsammans med mclådan som funkar. Tanken med mcseklåda, 10000+ varv och Saab 96 känns lite kul! 😁 _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Hmm V4:a lådan är inget under av hållfasthet.
Men för att vara skapt till vilda 38hk 2-takt:s motor så håller den över förväntat att åka rally med ca 150hk V4 motor. Om du promp skall ha V4 lådan, hur många behöver du? Sen min spontana tanke är att du bara behöver hoj-lådan och en typ diffklump. Tex kedja i mellan. Vad är det för utväxling mellan vevaxel och utgående axel på hojmotorn på alla växlar? _________________ Johan Sjölinder |
||||
När jag räknat på det så har problemet varit toppfarten, typ varvstopp vid 160km/h om man har ~4:1 i diffen Men har man en till bil-växellåda så kan man ju ha nån av dom lägre växlarna för krypkörning, och helst en 5a med överväxel för motorväg, och 4an med 1:1 för inspirerad körning |
||||
En fördel med att ha en bilväxellåda nånstans är att det löser kravet på backväxel om man ska regga.
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag behöver bara en standardlåda för att börja exprimentera och placera in motorn! Sen får vi se vad det blir, hur utväxlingarna funkar. Jag har beställt nån motorcykelbok som jag hoppas att det stpr utväxlingar i. Annars kan jag säkert googla... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Exakt min tanke och jag slipper gärna kedjor å grejjer. Ska beställa en drevadapter från england och så får jag väl låta tillverka en adapter som passar på ingående axel i lådan. Tycker ni att jag ska ha en hardyskiva imellan? _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Ursäkta att jag kladdar, men jag sökte runt lite snabbt.
Hittade nån gammal graf från fuling på en v4 låda (tror jag?): https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Och lite utväxlingar: http://bikeland.org/board/viewthread Prim 1,611 6an 1,304 Från fuling: 170km/h 6500rpm 170/1,611/1,304 = 81km/h @ 6500rpm = 162km/h @ 13000rpm Förutsatt att du har samma däckomkrets som han räknat på. Med reservation för faktafel och tankevurpor |
||||
Andra projekttrådar SAAB 96 Ninja | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 111 besök senaste veckan (22208 totalt) |