Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Layout av Älgtest? | 1 besök senaste veckan (23959 totalt) |
Jag ska anordna en bankörning med Svenska Miataklubben och tänkte förutom vår vanliga konbanan ge medlemmarna möjlighet att testa gränserna i ett älgtest (efter tips från en medlem, tack Niklas F )
Någon som har provat på att sätta upp ett älgtest (typ Teknikens Värld)? Jag hade tänkt mig något i denna här stilen, verkar det rimligt?: Eller ska älgtestet utformas på något annat sätt? Vad är lämpliga avstånd för att man ska nå gränsen vid ca 65-75 km/h på torr asfalt? MVH /AndreaS K _________________ Andreas Eckemark |
||
Det finns en ISo-standard som beskriver "Single lane change" som är det vi i Sverige kallar Älgtest. Mest för att standarden delvis drevs igenom av Volvo och Saab. Tyvärr har jag inte ISo eller SIS nummret framför mig, men en sökning på nätet borde ge svar. De går att tanka ner från ISos hemsida.
/ Jonas Jarlmark Ps. Du har iofs ritat ut ett double lane change, om du vill ha ett sånt istället finns även det som standard Ds. |
||
Det vill jag köra
Jag har faktiskt gått o klurat på en sån däringa länge Kan vara "ISo 14791" eller kanske inte... kika här: http://www.unece.org/trans/doc/2005/ Fig 19 i den här har måtten på double lane change (och som bonus MÅNGA konstiga formler ) http://www.s3.kth.se/~kallej/grad_st _________________ Magnus Thomé |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
ISo 14791 är för ny, skulle gissa att den har nummer mellan 3000 och 5000, det var nog då den dök upp. I KTH-exjobbet fanns den inte i referenslistan, men däremot fanns en utmärkt publikation som referens nr 7... / Jonas Jarlmark |
||
På
http://www.iso.org/iso/en/CatalogueL finns den. Standard 3888-2:2002, obstacle avoidance. Den kostar visst pengar att ladda ner, men borde finnas på tex KTHs bibliotek / Jonas Jarlmark |
||
Tack för tipsen om internationell standard.
ISo 3888-2 var precis den jag letade efter. Hittade inte heller någon gratis på nätet men via jobbet har jag tillgång till en databas med, mer eller mindre, alla internationella standarder man kan tänka sig. Så nu sitter jag med en detaljerad beskrivning hur layouten ska vara (ner till detalj vilken diameter toppen på konerna man ska använda ska ha...) . Jag får tyvärr inte kopiera den & lägga upp den på någon hemsida. Jag kommer att använda standarden som grund till layouten på älgtestet som vi i Miataklubben kommer att ha den 29/5. Återkommer efter vår träff med feedback hur den fungerade och med de anpassade mått jag använde om någon annan vill testa. /Andreas K _________________ Andreas Eckemark |
||
Jag har nu genomfört en klubbträff där vi som en del av dagen ställde upp ett älgtest, baserades på ISo 3888-2. Följande mått använde vi:
Mina erfarenheterna efter dagen var: A) Det var lite väl kort avstånd i längsled vid det första filbytet. Många prickade konen som är rödmarkerad. Avståndet bör nog ökas till 13,5-14 meter. B) Det kändes inte speciellt naturligt att köra in i älgtestet utan att bromsa. Skulle jag sätta upp testet igen skulle jag börja älgtestet med ett konpar där man påbörjade inbromsning och ett konpar där man släpper upp bromsen strax innan filbytet för att göra det mer realistiskt. C) Konerna man använder bör vara små, mjuka och snälla mot lacken eftersom man kan få ordentliga kast (speciellt vid andra filbytet) när man går över gränsen. D) Det gäller att ha en ordentliga sträcka innan konerna börjar så att man hinner komma upp i rätt konstanta fart (speciellt om man gör om testet och börjar med inbromsning). Max ingångsfart utan att riva några koner när vi körde var 65-75 km/h (utan inbromsning). E) Filbredden i det "mötande" körfältet bör justeras beroende på vilka bilar man kör med. Jag använde bilbredden + 1 meter för vår klubbträff. På det stora hela var det ett intressant test där jag själv framför allt blev påmind att retursladdar är otrevliga... /Andreas K _________________ Andreas Eckemark |
||
Det kan ju gå att justera testet till "Älgjakt" också genom att mäta tiden mellan första och sista kon. Hur snabbt går det att ta sig igenom felfritt?
Men då blir det ju bara en ISo-kontrollerad del av en konbana. Automobils A-testbana är ju en annan form som passar på en landningsbana... Som test av beteende är ju frihjul enklare att reproducera.... |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Layout av Älgtest? | 1 besök senaste veckan (23959 totalt) |