Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Viktfördelning 50-50 ???
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (12725 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



cat7even skrev:

ice skrev:

Johan CooperS skrev:

100-0 stannar den på 39 meter, inga supersiffror, lite okunnig men hur går man tillväga när man gör ett skipad-test? Gissar att man testar vilka sidokrafter bilen pallar med, men mer utvecklat, man kör i en cirkel tills man tappar greppet eller?


39 meter är ett bra värde (motsvarar en medelacceleration på 1,01 g).

Johan CooperS skrev:

Det skidpadtest jag hittat på bilen gav 0.87g vilket tydligen är ganska hyffsat


0.87 g är katastrofdåligt!!! thumbs down Det hade jag på min FIAT 127 med regumda skitdäck (med min gamla 5000-kronors Alfetta fann jag g-punkten [g>1.00]).
:woot:
OK så hur mycket beror skidpadtesten på föraren. Ice klarar 0,87G med en 127 så låter det förbannat bra eller snarare skickligt? Vad han gjorde i alfettan (och med vem) kan vi kanske lämna därhän

Hur mätte du? Klassiska Alfisti sättet i närmsta kända rondell?


Vi mätte i CARs referensrondell. Den har en added feature att den lutar något, vilket gör att man kan utröna hur MYCKET bilen över/understyr, inte bara ATT den över/understyr.

cat7even skrev:

Mäter man ytterdiameter eller mitt i bilen innerdiameter när man räknar?


Vi började med några provrepor för att utröna var man åker nånstans. Därefter mätte vi mitt i bilen.

cat7even skrev:

Skiljer iofs bara 3.14.. m längd per diameter ökning. Men det påverkar väl högst betydligt?
over


Vi söker en acceleration (m/s²). Den borde vara proportionell mot radien och omvänt proportionell mot kvadraten på varvtiden (den tog jag på maggropskänsla, någon som kan räkna får gärna bekräfta/dementera).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Ice,
Hur mätte du det?
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Göran Malmberg skrev:

Ice,
Hur mätte du det?
Göran Malmberg.


Med måttband och tidtagarur.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



ice skrev:




Vi söker en acceleration (m/s²). Den borde vara proportionell mot radien och omvänt proportionell mot kvadraten på varvtiden (den tog jag på maggropskänsla, någon som kan räkna får gärna bekräfta/dementera).[/quote]

HMM söker acceleration? var det inte gkraften vi var ute efter? och de(a)celaration eller retardering. Eller det jag egentligen är ute efter Förarskicklighetens påverkan
Börjar det bli för OT?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
[quote="cat7even"]
ice skrev:


Eller det jag egentligen är ute efter Förarskicklighetens påverkan
Börjar det bli för OT?


Föraren skall bara vara mjuk och försiktig och inte göra nått häftigt.
Låta bilen öka hastigheten försiktigt med jämnt rattutslag.
Det är inte svårt. Har man nån känsla för bilkörning ska föraren inte ha nån betydelse.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



a=v^2/r

a: accelerationen i m/s^2 (dela med 9,81 så får du i antal g (om du är i Paris ))
v: Periferihastighet i m/s
r: Radie i m.

Så 28 m/s (ca 100 km/h) i en 80-metersrondell ger:
a=28^2/80=9.8 => 1 g

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Här är några skipadsiffror från Road & track. 1993

Alfa 164 0,78
BMW 740 0,80
Corvette Zr1 0,91
Ferrari 348 0,91
Taunus gl 0,73
Porsche 911 turbo 0,91
Volvo 940 0,78
Diablo 0,91
Supra turbo 0,98
Ford explorer 0,64
Jaguar xjr 0,83
Wector 0,98
Carrerra 4 0,83

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Göran Malmberg skrev:
Här är några skipadsiffror från Road & track. 1993

Alfa 164 0,78
BMW 740 0,80
Corvette Zr1 0,91
Ferrari 348 0,91
Taunus gl 0,73
Porsche 911 turbo 0,91
Volvo 940 0,78
Diablo 0,91
Supra turbo 0,98
Ford explorer 0,64
Jaguar xjr 0,83
Wector 0,98
Carrerra 4 0,83

Göran Malmberg


Ingen av dem har funnit g-punkten.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Taunus gl 0,73


I R & T ? 1993 ?

Hade en Taunus GT -73 en gång (köpte den för att den var ungefär den enda standardbil med 4-1 system standard!). Tveksam till att den ens klarade 0,73 G

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Racetech
Viktfördelning 50-50 ???
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (12725 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande