Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Motor i seven-bygge? | << 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (62742 totalt) |
Hej
Inget fel på Kent (Ford Crossflowmotor) i en Seven. Har kört 2,5 säsonger med en Ford escort GT motor 84 hkr. samt en Ford Escort Sport växellåda direkt från Holmeja bilskrot. Har vunnit Roadsport C i MGCC samt vunnit Hyllinge klubbmästerskap special B Edit Har bästa tid 1.12.802 på Knutstorp, 1.14.33 på nya Sturup. Bilen är en Caterham Superlight årsmodell 2000 (regad 2001) utrustad för gatåkning, Dedion bakvagn med Sierra bakdiff 3.92 samt ZF diffspärr Siktar på att köra Roadsport B nästa säsong fortfarande med Kent motor som förhoppningsvis lämnar 115-120 hkr i roadsport B form. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Nackdelen är att man får bygga en bil som väger ca 1400kg för att klara 15kw/100kg Nästan så det börjar bli jobbigt att komma på hur man ska kunna gömma tillräckligt med dövikt för att klara vägningen. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Man behöver inte gömma allt.....kravet är att vikterna skall vara väl fastsatt och ingen provisorisk lösning _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Jo, men ändå, säg att en 7a väger 800kg? med en v8 högt räknat? det är väl inte tokfel? Då saknar vi 600kg.. det blir en jäkla massa stål.. även om det ska vara synligt och verka"permanent" _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Hej
En seven byggd på ursprungligt manér väger mellan 480 och 530 kg beroende på vilken motor du har Min Caterham väger ca 510 kg torr utan förare Min Crossflow Kentmotor väger 125kg, växellådan 32kg diffen från en Sierra X kg En Seven bil bygger på låg vikt och få hästkrafter Jag har nu ökat effekten från 84 hk till knappt 120hk, ingen sån där jätteskillnad på mina tider på Knutstorp och Sturup En Seven är inte och skall inte vara en Monsterbil, som jag ser det, vill du ha det ta en en vanlig bil och ös i 500-700 hästar eller varför inte ett Jänkejärn / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
jag kan bara hålla med Bengt Metz
bygger själv en seven lowcost med ett sk.``bokschassie'' suzuki swift 1,3-16 gti 105 ? hk tom vikt 55kg låda 28 kg scorpio diff ??kg de dion... räknar med en lätt bil utan onödig vikt.. Och räcker effekten inte till får jag banta.. en 7 a skall vara lätt.. lite som ett segelflygplan, man sätter inte i en Rolls Royce v 12 i ett.. _________________ Michael Thulesius |
||||||
Passar på & åker lite snålskjuts på denna tråden för att få reda på något jag undrat över en tid.
Jag har börjat skissa lite på mina egna seven planer i huvudet (ska bara få ihop en lotus europa först, sen är de seven dags) & skulle vara jättetacksam ifall någon här kan reda ut lite motor begrepp för mig. Det pratas mkt om några olika namn på ford motorer men jag har ingen pejl på vilken motor som kommer från vilken utrsprungsbil, årsmodell & skillnader på motorer osv.. Kent, Pinto, Zetec, Duratech !? Vilken motor kommer från vilken bil, största skilnad/fördelar med de olika motorerna osv !? Jag tänkte nämligen skaffa mig en lämplig donatorbil & ha som vinter/bruks-bil tills det är dags att bygga seven. Så snälla ni som är seven-gurus, hjälp mig reda ut olika ford motorbegrepp... _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||||
Seven Guru moi NOT men Kent=stenålder vikt c:a 104 kg börjar bli svårt få tag på delar till vettiga priser Lättmekat ekonomi trimning 130 HK Pinto=Medeltid tung ? finns i massor, hög, Lättrimmad. Zetec= 1900 tal byggd för framhjulsdrift= kostar pengar att få riktig duratech 2000 tal rätt antal hästar från början byggd för framhjulsdrift ombyggnad etc. Så Best bet Ford sierra/escort? med pinto har det mesta du behöver. Uppgradera när du tröttnat på pinton. Kent väljer man om man har motorer eller är på nostalgitrip. Zetec/Duratec väljer man om man vill ha insprutning etc. I övrigt ställ frågan eller se alla svar på www.locostsweden.se _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Sierra lådan passar rakt på Zetec motorn om jag inte minns helt fel. Sumpen kanske behöver modifieras för att passa en bakhjulsdriven bil bättre. Duratec har däremot ett nytt mönster till kopplingskåpan så där passar det inte rakt av. Men den sitter längsmonterad i Ranger (USA). _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||||
Kentmotordelar är inte så svårt att få tag i, Ford Escort upp till 1980 dvs bakhjulsdrivna escorter. Ju senare modell ju bättre Borra blocket +090 ca 1700cc, i med smidda kolvar, lätta vevstakarna, höj kompet, balansera alla rörliga delar, svänghjul ca 5 kg, porta toppen samt sätt i större ventiler, Kentkam 244 eller 254, stålklotsar i vipparmsbryggan, ev dubbel kamkedja, dubbla Weber 40 eller 50 och du har hästar i 150+ häraden. 20000 kronor borde räcka om du skruvar själv / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Kör med den motorn nu Det som måste göras är: Montera ett nållager inne i vevaxeln mot växellådan Beroende på årgång på motorn är det lite kapande i oljetråget. Startmotor från Sierran. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Jag pratade med Clubbman åkarna: http://www.racersport1800.com/ dom är helnöjda med sina zetecar och vill alldrig mer åka kentmotorn.
PS kolla deras var tider med standard zetecar !! o det där med stora motorer typ 8 hör inte i hop med seven, bygg då en cobra i stället. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
Här är ytterligare ett förslag, toyota 4AGE och växellåda från 80-tals corolla:
ser trevligt, lätt och varvvilligt ut. Mer detaljer i denna tråd (där jag även snodde bilden): https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Westfield (företaget alltså) ska ju börja sälja ett kit baserat på Miatan nu också. Kanske inte den mest sevenlika motorn (lite jobbigt att få effekt ur utan överladdning), men det verkar vara det kit med flest delar från en bil (hela instrumenthuset mm).
http://www.westfield-sportscars.co.u |
||||||
Trådkapning! Ursäkta, men ajg bara måste...
Jo...men...har du sett detta:
Tror knappast det är nånting som gör att någon väljer en Seven-liknande bil. Inte direkt säljande! väldigt udda... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Men för känslan så är jag inte övertygad att Miatans 1,6a gör ett lika bra jobb som andra motorer. 4AGE tycker jag är en bättre kandidat. |
||||||
Allmänt banåkaforum Motor i seven-bygge? | << 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (62742 totalt) |