Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 61, 62, 63 ... 156, 157, 158   >>
22 besök idag (651476 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Jannis skrev:
Magnus Lohm skrev:
När du ändå är inne på det anorektiska racestuket så kläm dit macrolonrutor och helt plötsligt så är du på 70kg


Lycka till! thumbs up
Magnus


Lånar tråden lite , Vart hittar man dessa rutorna ?!!!


Ja vad kan man säga mer än håller med föregående talare, vill ha dom här rutorna!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Staffan Bergholm skrev:

Goran, har du några bra tips på kylning ?


Det har jag. Stora scoop, räfflad luftslang som går in i en plåtdisk som monteras på baksidan av skivans nav. Vi monterade exakt likadana bromsar på It's Fun 2 (beggagnade ok och skivor dessutom!) och dom har klarat sig utmärkt. Inga sprickor och mycket bra bromsverkan. Bilen har dock ingen servo och ingen ABS, bara bromsvåg. Detta med nästan trippla effekten du har i din motor. Faktum är att jag röstade för att behålla 930 bromsar som faktiskt höll fint men Jocke ville ha större marginaler.


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Staffan Bergholm skrev:
Magnus Svensson skrev:
Blir det Gelleråsen i helgen eller?


Ser ut att bli varmt och soligt


Jo det blir Gelleråsen både lördag och söndag, hur ser det ut för dig ?



Jag skall också dit båda dagarna och det ser ju ut att bli bra väder

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Magnus Svensson skrev:
Blir det Gelleråsen i helgen eller?


Ser ut att bli varmt och soligt


Jo det blir Gelleråsen både lördag och söndag, hur ser det ut för dig ?



Jag skall också dit båda dagarna och det ser ju ut att bli bra väder



Ja, prognoserna blir bättre och bättre, hoppas att lördagen klarar sig.
Ska bli riktigt kul, vi ses!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Här står hon snällt och väntar, har inte varit så lätt sedan hon tillverkades för 15 år sedan.
MP3:n är fulladdad, nytt band i videokameran, nya batterier i digitalkameran, bilen tvättad, garagegolvet skurat och väggarna nymålade.
Allt klart för avfärd mot Örebro i kväll, kommer att vara på Gelleråsen lördag och söndag.

Jag hoppas innerligt att jag får chans att filma lite innifrån bilen utan att videokameran får krupp, den har tendens att stäng av sig själv, ändra skärpan mm.

Håller tummarna för att dom nya Carbopad bromsbeläggen funkar bra.
Det är nya skivor fram och hela bromssystemet är luftat inklusive "expansionkärlet".
Såhär långt har bromsarna funkat väldigt bra, nyper riktigt bra men skriker lika bra som gula pagid.
Ska ta och försöka begränsa hårdkörandet till 15 minuter i taget, ta några avkylningsvarv innan jag laddar på igen.


Gott om plats i bilen nu när passagerarstolen är borta.
Det är säkert inbillning, men dom här sista 40 kg jag plockat bort gör att bilen känns klart annorlunda, och det är inte till det sämre :woot:


Lite olustig känsla i kroppen, har kört med mer och mer självförtroende på senaste tiden, hoppas bara att jag kan hålla koncentrationen uppe hela helgen.
Märkligt det här, nu har jag varit på banmöten i 4 år men den där oroskänslan innan jag kommit ut på banan och gjort första inbromsningen försvinner aldrig.

Vädret ser bra ut, risk för skurar i morgon lördag, men söndag ser bra ut.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tillbaka från 2 riktigt härliga dagar på Gelleråsen med 3 - 3,5 timmars effektiv körtid.
Vädret blev väldigt bra, enda gången det var antydan till blött var första passet på söndagen.
Banan var i bra skick sånär som på en nyasfalterad del av Ejes kurva som inte riktigt fastnat, så vi fick köra längs ytterkanten runt kurvan.

Bilen gick väldigt bra, körde med transponder på lördagen och hade bra fart trots slitna däck.
Hade inte längre några problem med understyrning i Ejes och Hårnålen, vet inte om det berodde på fjäderbensstaget eller nya splittern (mer om den längre ner).


Får inte längre in någon friskluft i kupén, tror jag vet vad det beror på, behöver koppla in några av dom bortkopplade blandningservona.

Fick ett bra tips från en Porscheägare i Östersund, det ska tydligen gå att använda "Big Red" belägg om man byter ut två st plåtar i oken, ska ta och undersöka det lite närmare, har "Big Red" skivorna på bilen redan. Det blir ganska så många "skånska växlingar" (skorrar i lådan) till 3:ans växel, börjar bli dags att fixa stumma motorfästen.

Fick filmkameran att fungera på ett bra sätt för första gången, riktigt kul att titta på trots att kameran är lite väl lågt placerad, ska bygga ett nytt fäste eller se om jag kan köpa ett fäste för rimliga pengar.

Körde med nya belägg runt om från Carbopad, fungerade väldigt bra.
Betydligt mycket mindre slitage på skivorna än tidigare utan att bromsverkan blev sämre.
Samtidigt ska sägas att jag tog bättre hand om mina bromsar än tidigare.
Bild på skivan på vänster framhjul.


Bil på skivan på höger framhjul.


På vägen från Gelleråsen upp till Loka Brunn så körde jag på vad motorjournalisterna kallar en avlyst hemlig teststräcka, det gick undan och när jag passerade 270 så hörde jag en smäll och såg något försvinna i backspegeln Det var min nya fina spoiler som jag inte hade satt fast tillräckligt bra.
Ska se om jag kan få leverantörens medlidande och ett bra pris på en ersättningsspoiler.


Det fina med att spoilern nu är bort är att jag kan öka lättningen med 1,5 kg (det är vad jag räknat med på "plussidan" tidigare)

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Hmmm, trodde att jag gjort en post, får försöka igen.

Bilen har fått punka på ett av bakdäcken så det har inte hänt så mycket.
Ska se om det går att laga på ett säkert sätt, annars har jag en ny uppsättning bakdäck.


Har passat på att installera en kompressor.
Kompressorn är placerad i ett rum bakom själva garaget.
Luften går genom väggen till en slangvinda via en tryckregulator.


I den här lådan finns kompressorn.
Man startar kompressorn med en timer som också håller igång en 220V fläkt.
Har satsat hårt på ljudisoleringen, volymen blev riktigt dräglig.
Jag hoppas att den orkar driva lite verktyg, annars får jag uppdatera.


Har en lista på saker som ska göras, bland annat byta till hårdare motor- och växellådsfästen.
Kommer då att förstärka "engine carrier" som till min förvåning är en svag länk när man använder hårda motorfästen.

Kanske också passar på att ställa ventiler och byta till RS-växelspak och RS-gaffel, vi vår se.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Tog och pallade upp bilen, lyfte motorn och plockade bort mina gamla motorfästen.
Vet inte hur motorfästen ska kännas, men dom här var i alla fall mjuka.

Tog och kollade i PET, visade sig att jag inte har samma "engine carrier" som i den vanliga 964:an (som på bilden i inlägget ovan). Tror iofs fortfarande att det kan vara läge att göra en förstärkning, men är inte lika övertygad. Ska ta och söka lite för att ta reda på om andra turbo ägare haft problem med det här.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Beställde igår RS motor- och växellådsfästen.

Har en riktigt fet oljeläcka på bilens högersida i höjd med bakhjulet.
Sprutar ut olja så att det syns på fälgens utsida, kan inte bara vara en fördel.
Funderar på att linda in antal misstänkta slangar med trasor och sen täcka trasorna med silvertejp, eller är det någon som har ett bättre förslag ?

När det gäller "engine carrier" så är planen fortfarande att göra en förstärkning, den verkar hyfsat enkel att få ut. Problemet med motorer som hamnar på sniskan verkar framför allt härhöra på sugmotor 964:or med hårda motorfästen, men "better safe than sorry".

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



dum fråga, men är det inte din "engine carrier" du har på bilden?

förstärkningen är lätt att göra, det är bara att svetsa en bit plattjärn över skarven mellan själva carriern och rörbiten som bulten går igenom längs ut på varje sida, och sen måla svart. Men det är som du säger, vanliga 964an har en lite klenare modell än RS/turbo.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
dum fråga, men är det inte din "engine carrier" du har på bilden?

förstärkningen är lätt att göra, det är bara att svetsa en bit plattjärn över skarven mellan själva carriern och rörbiten som bulten går igenom längs ut på varje sida, och sen måla svart. Men det är som du säger, vanliga 964an har en lite klenare modell än RS/turbo.


Hallå Thomas
"Engine carrier" på bilden är från en jänkares 964 C2.
Jo tack hade funderat i att göra precis som du beskriver, det jänkarn gjort ser ut att vara lite "overkill".
Tror att det här ska få bli mitt första svetsningsjobb, någon som vet var man kan läsa en nybörjarkurs i svetsning ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



aha...men jag såg ingen "copyright" under bilden

en polare som köpte svets tror jag hittade en del bra info på ESABs hemsida.
Får du till det snyggt på din så kanske du kan få göra samma ska på min!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Fick nya Biltema katalogen igår och så att de säljer handböcker för olika typer av svetsning för 99 kr/st. Låter som ett fyndpris!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Uppdatering:

Bytte till 964 RS motorfästen men det visade sig att bultarna var för korta pga av att fästet ("engine carrier") på RS och turbo är olika. Läste i Adrian Streather's bok att den sällsynta 964 Turbo S hade sig hårda fästen och det stod en kommentar om att bultarna var 11.5 centimeter långa, om jag mätt rätt så betyder det att bultarna ska vara 1 cm längre, ska se om jag kan få tag på det.


Bild på nya fästen (och gamla).

Motorn kommer nu lite högre upp, hoppas inte det för med sig några nackdelar.
Tog och skakade min gamla motorfästen, lät som när man skakar en halvfull mjölkförpackning, hydraliken måste vara helt slut i dom.


Bild på nya motorfästen.

Sen gav jag mig på att byta växellådsfästet, hade jag vetat det jag vet nu så skulle jag aldrig gjort det.
Kan inte nog påpeka att det är inte är någon lek.
Fästet som är cirkulärt är kanske 10 cm i diameter och nästa lika brett, ser ut som en kraftig bussning.
Fick först såga i gummi runt mittenhylsan, tog några timmar.
Sen körde jag med roterande stålborste för att få bort så pass mycket gummi att jag kunde såga i manschetten, det tog ett par timmar.
Sen sågade jag i manschetten och slog med huggmejsel, det tog ytterligare ett par timmar.
Stoppade nya fästet i frysen medan jag jämnade till fästet i växellådan.
Det var ingen lek att få i det nya fästet, slutade med att jag fick slå hårt med hammare, kändes inte så bra men det var lite "löntagarfondsläge" (har vi baxat det såhär långt osv.).


Bild på växellådsfästet innan.


Bild på när gamla fästet är urtaget.

Belöningen kom när jag startade motorn, det är nu en riktigt härlig metallisk motorresonans i bilen

Har börjat plugga samtidigt som jag jobbar så det är inga problem med att fylla upp fritiden.
Tyvärr kan jag inte åka till Anderstorp i helgen som planerat, ska se om det kanske kan bli en resa till Gotland ring innan snön kommer. Får se fram emot en säsong 2007 med bilen parkerad på Ringen i stället.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



motorfästena gör som sagt skillnad...du kommer att märka det än mer på banan.

Impad/förvånad att du gav dig på bussningen till lådan med lådan kvar i bilen...men som du själv sa "om jag hade vetat..."

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349



964 skrev:
motorfästena gör som sagt skillnad...du kommer att märka det än mer på banan.

Impad/förvånad att du gav dig på bussningen till lådan med lådan kvar i bilen...men som du själv sa "om jag hade vetat..."


Hur märker man skillnaden menar du ?

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



i och med att hela motorpaketet sitter stumt hjälper det till att styva upp hela chassiet vilket ger mindre flex och drivlinan rör sig inte på ett "eget sätt" som de mjukare fästena tillåter.

Det gör att bilen känns styvare och tajtare i bakvagnen och växlingar går lättare då du inte får några vridningar i drivlinan vid t ex uppväxling ut ur kurvor. Jag trodde att synkningen på 2an i min låda var dålig då det ibland skorrade i samband med upp/nedväxling när bilen låg i sväng på bana. Det försvann helt när jag bytte motorfästena.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Jo jag har (eller förhoppningsvis hade) problem med framför allt 3:ans växel, skorrar när jag ska växla vid sidobelastning och det var inte mycket belastning som behövdes för att det skulle bli problem. Men så var mina fästen helt slut också.

Thomas, jo det här med växellådan var ingen lek.

Ska också säga att det inte går att använda standard 964 RS bultar till det bakre fästet, dom behöver vara 10mm längre.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Har inte jobbat något med bilen på länge.
Igår monterade jag en täckplatta för hålet där stereon satt tidigare och passade på att göra ett fäste för mitt multiinstrument, blev riktigt snyggt.

Efter nyårshelgen så har jag fått mina nya grenrör, det kommer att vara betydligt kortare väg från motor till turbo så jag hoppas på betydligt snabbare laddtid vilket jag kommer att kunna logga och jämföra med tidigare data.

Det är nu dags att göra iordning bilen för en säsong på Ringen, ska parkera bilen där nere under 2007 för att helt fokusera på banan. Siktar på att åka ner till påsken eventuellt tidigare. Har en hel del delar som väntar på att installeras.

Har uppdaterat min todo med följande saker:
- Byta framdäck
- Beställa ny spoiler
- Byta bromskivor bak
- Installera fäste för videokamera
- Byta olja
- Ställa ventilerna
- Fixa läckande turboretur
- Byta grenrör

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Burman
Avesta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 146



Trevligt att du har börjat skriva igen på din tråd..Har saknat det...

_________________
Johan Burman
Porsche 964 TURBO -92

Ex - Bmw M3 Hartge 3.5 -96
Ex - Porsche 911 TURBO -86
Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Burman skrev:
Trevligt att du har börjat skriva igen på din tråd..Har saknat det...


Jag säger det samma!!
Kul att du kommer ner till Ringen. Då lär vi ses en hel del. Har du garage?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 61, 62, 63 ... 156, 157, 158   >>
22 besök idag (651476 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande