Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar EAS by Butterfly -07 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (87914 totalt) |
Bilen är nu såld
Nu har jag kommit en bit på vårt nya prodjekt. Det ska bli en EAS( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php men med egen framvagn mm. Som ni ser, har jag valt lite andra lösningar än vad man är van att se. Jag har valt att ha justeringen till cambern i chassit. Detta pga. att om justeringen sitter i bärarmen, så skenar hjulgeometrin iväg vid stora justeringar. Jag får förändringar nu också....men jag inbillar mej att jag har större koll på vad som sker med denna lösning. Vissa konstruktioner ser lite undliga ut. Det beror på att jag vill ha mycket stora möjligheter att ställa om mycket. Det är tex. inte klart om vi ska köra på radial eller diagonalslicks. Spindeln är Nissan Micra. Undre kulbulter är en modifierad Jaguar XJ. Styrväxeln är Volvo 240, dock kommer den att modifieras ganska mycket. Stötdämpare är Yamaha R1. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Styrstaget ser härligt "färdigt" ut (ger stora möjligheter att snabbt ställa toe inom brett område iaf)
Det väl väl lite olika saker som händer med geometrin om du flyttar ledpunkterna eller förändrar längderna. Men att ha möjlighet till bägge skadar ju inte (det är ju enkelt att lägga till länkhuvud senare). Är det planerat att köra styrstaget så långt (i höjdled) från någon av bärarmarna eller är det nåt annat som styr. Jag har för mig att det är enklare att kontrollera bumpsteer om styrstagets ledpunkter ligger nära ena bärarmens ledpunkter (även om det i teorin ska räcka att ha ledpunktera på linjerna mellan bärarmarnas ledpunkter). |
||||||||
Justerar man camber vid övre bärarmens infästning påverkas även bumpsteer - men det kanske är minimalt? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Är det jag som tittar snett på bilderna eller verkar inte styrarmen på spindlarna peka inåt? De borde väl peka utåt så att en tänkt linje mellan yttre styrled genom undre spindelled (sett ur fågelperspektiv) på respektive sida skär varandra i närheten av bakaxelns centrum för att Ackerman inte skall bli helt åt pipan?
I övrigt ser det mycket trevligt ut! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
Det finns inte plats att ha växeln vid bärarmarna. Det är lite plock att få den på rätt höjd.....men det är bara att mäta och prova.
Ja, absolut. Jag var precis ute i verkstan och fann en bra lösning på det problemet. Ska visa hur...senare.
Det är lite dåligt med ackerman......men jag är inte säker på att jag vill ha så mycket. Diskussioner pågår med Fuling.
Tack.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Var det någon som han läsa svaret till Friberg...innan jag han ändra det. Så glöm bort det som stod.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Infästningen p-ände/styrarm kommer inte att se ut som det gör nu.
Jag har några olika ideer....så vi får se hur det blir tillslut. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Har du Fuling med dig så låter det genast mycket bättre! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||
Ja...till viss del. Jag ville ha en stående plåt där...för att styva upp bärarmen. Och när borrmaskinen ändå var igång , så fick jag ju fler justeringsmöjligheter. Eventuellt borrar jag en rad till under. Men då är det för att spara vikt. När bilen väl är utsorterad...kan man minska ner på en massa på justerbarheten.....så det ser bättre ut. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Ja...men det är ju inte säkert att jag gör som han säger. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Det ser ju fint ut!
Det här blir jag nyfiken på; orkar du utveckla dina tankar lite? Är det nå't sånt här du menar: om man justerar camber vid hjulet så ändras övre bärarmens längd (och dess vinkel också vi stora ändringar?) => annan camber gain och RC om man justerar camber vid chassit så har man samma bärarmslängd (och kan kanske behålla vinkeln också om man gör slitsen i chassifästet rätt?) => Mindre ändring i camber gain och RC Eller är jag ute å cyklar? _________________ Johan Lekås |
||||||||
Ja...något ditåt. Men det är mer RC förflyttning i sidled och jackingeffekten jag är ute efter. Men ni ska nog inte ta detta som någon ny mirakellösning. Mycket arbete och tester uterstår. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Det är nog ner som Falk var inne på ....det är lättare att bygga om till länkhuvud senare...än tvärt om..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Nu får jag åka till Karlstad tillsammans med ett just järnrör ps Teori i all ära men ärfranehet har en del att säga också. För det mästa är jag och Håkan örverens men, men inte alltid. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Ja..men skulle jag sätta alla ramrör så jag kunde bygga exakt som du vill....skulle bilen bli en V4... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Jag funderar lite över avståndet mellan övre ramrör och infästningen för övre bärarm.
Vad är skälet till att inte ha övre ramrör närmare infästningen, borde inte den typen av "styltor" medge mer flex än om man skulle ha ramröret närmare infästningen? |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar EAS by Butterfly -07 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (87914 totalt) |