Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bilar som passar sig för långlopp | << 1, 2 6 besök senaste veckan (13241 totalt) |
Vet egentligen inte allt för mycket om åttaventilarna som sitter i de där, förutom att de delar block med 16-ventilarn från BX (XU9J) samma maskin som 205 gti motorn är iallafall väldigt lätt. krig 110 kg för sextonventilaren. |
||||||
Chrysler Neon?
Kan det vara nåt? Jag har bara kört en gammal norsk cup bil på Gelleråsen, Bohlin Racing har ju ett gäng sådana och de pinnar på ganska skapligt. De borde inte vara så dyra tycker jag. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||
Hoppsan.. var lite otydlig ang vikten .. menade bilarna i fråga _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
Mjaa.. vet inte riktigt.. Uppfyller de kraven i första inlägget? Går det att hitta delar på skroten/billiga reservdelsbilar till dem? Just nu är de nog på gränsen till för nya för HCR tror jag.. 95 är nog senaste man får köra till nästa säsong tror jag... Lade till det i kravlistan nu _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
Måste vara så elak att fråga vem du försöker lura om 30 000kr är för mtk för en tillsynes kalasfin Corsa?
Nu vet jag inte specen på den, men bygga "vad som helst" billigare för att rejsa med blir svårt...mkt svårt. om man inte "bara ska ha ihopa ngt" som man får laga vartannan timme... Där stack man ut hakan...vilket man säkert får äta upp efter helgens race. |
||||||
tror också att det är svårt med en byggkostnad under 30kkr...
Börja med att göra en seriös budget som man rimligen kan hålla sig inom... |
||||||
ta sedan den summan gånger pi, så kommer ni hyfsat nära |
||||||
På det vi lagt ner på vårt projekt ligger vi hör och häpna stax under budgeten.... men det var ingen glädjekalkyl och det är mkt kvar än så... |
||||||
Mjo..
Men nu var det ju inte frågan om hur dyrt det är att bygga, utan hur mycket man får för en beg Corsa från anno-dec som man dessutom kört hårt med på en bana Man kan man ju knappast räkna med att få ut samma summa vid försäljningen som man lagt ner på den vid byggnationen. Sen är ju High Coast Racing tänkt att vara en budgetvariant på långlopp i klassen ovan folkrace. Vet en HCR-bil där byggkostnaden låg på 6.000:-. Då fick de dock själva bilen gratis. Sen inte sagt att den corsan är en fin räser... Har själv sett den in action och den är snabb, riktigt snabb. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
Skulle gissa att Corsan verkligen kostat mer än 30...
Sagt utan spec. Budget är kalas, men går man under en viss nivå lurar man i 9 fall av 10 sig själv då bilarna blir för dåliga och man får bara skruva. Det kostar tid, pengar och ork. Man måste komma dit att man hittar mkt åktimmar per krona. Det vågar jag lova att man inte gör med bilar för 6000kr...om man inte har en massa tur. |
||||||
Låter som en tvivelaktigt låg summa... räcker ungefär till de enhetsdäck som gäller och nya bromsbelägg... att det sedan krävs godkändbur stol och 6p bälte pluss en hel del annat. Vår budget är ca på 30kkr för bygget och då planerar vi enkla billga lösningar och så har vi donerat saker som resp deltagare har över... |
||||||
Nåjodå, det är hart när omöjligt att göra något under 30k om det inte är så att folk skänker fina grejer till en. För 6k antar jag att stol och bälten redan fanns inom teamet tex och att burkostnaden inskränkte sig till material-sådan, .... Osv. Samt att man friserat siffrorna lite.
Nu är detta mina beräkningar och ska tas med en nypa salt, men en mittfältare i SSK Kl2 (Fyndbörsen) kostar 70-80 k att bygga från grunden. En Grp E-bil kostar runt 30k när du "bara" sätter i säkerhet och byter fjädrar + dämpare. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
dom funkar, finns fler såna där. |
||||||
Tja!
Nu har jag ingen större erfarenhet av banracing mer än att jag kör långt mkt värre än vad man borde göra på vissa ställen, men så bor jag ju bara en mil ifrån brudfjället som går emellan åsens bruk och högsbyn som är utsedd till sveriges roligaste väg utav peter på motorjournalen. han jämförde denna väg med nurburg ring och det är ju ingen skit. Här ligger denna sträcka som jag kört på ca 5minuter. (lägg till http:// före adressen om den inte funkar) kartor.eniro.se/query?what=map&ax=&asearch=1&imgmode=0&ms=0&streetname=%E5sens+bruk Jag hade en honda crx 16v 125hk-1989 som endast var sänkt med vanlig sänksats satm att jag hade 15" låga och mjuka sommardäck. Kan säga som så att den låg som ett stryckjärn på vägen samt att man fick bra fart ur kurvorna pga dess lätta vikt och kvicka gasrespons (på höga varv) och jag piskade lätt, observera LÄTT en saab 9000 Aero som hade väghållningskitt, uppgraderade bromsar, lätt trimmad till ca 270-280hk... Gud vad sur han va efteråt och crx är världskänd för bilen som ALDRIG välter, spelar nästan ingen roll hur brutalt du åker av banan så välter den i regel inte. Nu kan jag bara tala för min crx med gatdäck å inget annat, den betedde sig lite märkligt för att ha drivning i näsan. Den överstyrde hellre än understyrde - vilket inte är så negativt med fwd iom att man lättare räddar upp en överstyrning med fwd... Enda jag ser som en nackdel är att den känns väldigt trött innan 4000rpm men emellan 4000-7500rpm så känns det nästan som om det vore en liten turbo i den (typiskt honda) och iom det så ligger man ju mer än gärna där uppe på de varvtalen vilket resulterar i en lite för tidig utslitning av motorn med renovering som följd.... Så där... bara min lilla bild av honda crx och här har du ett jäkla bra objekt: blocket.se/vi/10503096.htm?ca=16_s |
||||||
Rejsa.nu goes zatzy... |
||||||
Allmänt banåkaforum Bilar som passar sig för långlopp | << 1, 2 6 besök senaste veckan (13241 totalt) |