Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Racing / Sponsorer / Skattetekniska frågor | << 1, 2, 3 >> 20 besök senaste veckan (83840 totalt) |
Fick en idé som skulle kunna vara till mycket stor hjälp för många.
Ni som har skrivit olika typer av sponsoravtal (stora som små), skulle några av er kunna tänka er att maila mig något/några av dessa i helt avpersonifierade varianter (där man ser varken team eller sponsor). Jag har full förståelse för att de flesta av er kanske inte känner för att göra detta av uppenbarliga skäl, men om vi bara fick in åtminstone några lite olika exempel så skulle det fortfarande vara väldigt värdefullt för många många... _________________ Magnus Thomé |
||||
Sponsorer....det låter som välgörenhet på nåt sätt. Samarbetspartner känns bättre tycker jag. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Hej!,
Jag kan förse dig med några avtal så du ser hur vi har gjort i några fall. Ge mig lite tid att ordna fram dom så kanske du får lite inspiration. Hur drivar ni på forumet annars era satsningar? _________________ Johan Lilja IMR, International Motorsport Racing |
||||
Vad är IMR ? eller rättare sagt vad håller ni på med? Hemsidan gav ju inte så många förklaringar... |
||||
IMR var ursprungligen ett nationellt rallyteam som många andra. Dock har det vuxit till sig och arbetar idag med internationella projekt inom motorsport som t ex marknadsföring och försäljning av tävlingsbilar inom Production Car world rally championship/ Grp N med Prodrive, TV/Media inom rally SM. Promotion Super1600, instegsklass WRC (www.super1600.com) Arbete med svenska juniorer mot i första hand rally VM. Projekt med Bla Castrol Academy/Audi mm. Allt med bas i Skandinavien och England.
När det gäller banracing har jag de senaste åren dragits mer mot detta, dels för att jag tycker att det är fruktansvärt roligt och dels för att det ju också är motorsport... Jag lär mig massor varje dag inom denna gren som jag har användning för i arbetet. Min erferenheter inom racing som förare är blygsamt skuggade av rally, men jag har hunnit med Nurnbergring ett par ggr, Mantorp, Sveistad, Gelleråsen i diverse fordon - Audi, Mitsubishi, Porsche, Mazda... Och mer kommer det att bli!! Hmm hemsidan är ju inte så levande nu sen ett tag tillnaka . Jag var och såg den nya designen för några dagar sedan och det ser mycket bra ut. Jag återkommer när den är uppe. _________________ Johan Lilja IMR, International Motorsport Racing |
||||
Mestadels ur egen plånbok. Den sponsring jag har är mest gentjänster eller material. Däck, lån av trailer eller hjulinställning tex. Rena pengar är svårare att få. _________________ Daniel Steiner |
||||
Det tyckte inte kammarrätten i Sundsvall. Se sidan två: http://www.skatteverket.se/rattsinfo
Men när det gäller F1-bilar verkar en annan KR kommit till en annan slutsats, vilket står på samma sida. Anledningen var att bilarna uteslutande användes inom inhägnat tävlingsområde och inte kunde registreras. RR tog inte upp ärendet för prövning. Tja, frågan är vilken av domarna man skall gå efter, då jag tycker att de krockar lite? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
jag skulle mer än gärna utmana den dom om att dom skulle kunna få en hög med metall och plaster till en personbil innan den är registrerad som detta.
iom den första domen så klassas allt med fyra hjul som pb och då får man passa alla barnvagnar eller skrindor. för att inte tala om modellbilar som t.o.m. har en motor man kommer också in i en gråzon om hur mkt delar man kan köpa innan den klassas som pb eller tvärtom hur mkt ska man ta bort innan den slipper??. jag skulle inte vilja vara åklagare i det målet . _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Tja, det har ju gått igenom både länsrätten och kammarrätten så om inte regeringsrätten vill ta upp det, eller man inte har råd att överklaga längre så är det nog bara att betala...
Det lär väl bero på hur troligt det är att man kan registrera bilen igen. Annars är det ju bara att avregistrera bilen när man köper den och därmed få dra av momsen, eller åtminstone inte registrera den i Sverige. Skall någon då hålla reda på om man registrerar den igen och vad skall man vid det tillfället få betala för moms? Enklast vore iofs att alla fick dra av momsen, oberoende av vad företaget skall ha bilen till. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Kan nån berätta för mig hur det går till när man någon vill sponsra en.
vilka är de vanligaste frågorna den blivande sponsorn frågar? ska man ha med sig något, typ presentaion och hur ska den vara? _________________ Admir Larsson |
||||
Eftersom det fortfarande är högst osäkert huruvida sponsring är avdragsgillt för "köparen" så skulle jag inte rekommendera att fakturera så överhuvudtaget. Om reklamskatt tas ut eller inte (och med vilket belopp) beror på hur sponsringsavtalet ser ut, dvs vad har köparen fått för sin peng? Mer info på www.skatteverket.se , sök på "reklamskatt" _________________ Lars Tersmeden Corvette C5 & C7 |
||||
om det är köparen som själv vill ha "Sponsring" så är det ju mera upp till det köpande bolaget att avgöra vad de vill ha. Vad ska det stå på fakturan om man ska undvika reklamskatt? Kan det ex stå marknadsföringstjänst elr konsultativ verksamhet om de sistnämnda finns i bolagsbeskrivningen? _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Reklam på internet utgår ingen reklamskatt på. Däremot tv o press och ute på stan AFAIK.
"Marknadsföringsaktivitet", typ att någon betalar för att ta med sig sina egna kunder eller leverantörer till ett event ska inte vara några problem AFAIK, annan reklam på bil, synlighet i tidningsartiklar osv kan väl ingå som fri bonus till själva eventen som man betalar för? Någon som vet mer detlajer? _________________ Magnus Thomé |
||||
om någon mot förmodan missat det så tipsar jag om: "Svarta Maskens affärskola för racing - Vad är egentligen sponsring?" ligger under "Läsvärt" uppe i menyn dvs här https://rejsa.nu/arkivet.asp#Racing
_________________ Magnus Thomé |
||||
Hittade detta i en tråd med eftersnack från Maskens sponsorartikel.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Det är kanske bäst att poängtera att vad som står på fakturan inte har nån betydelse om myndigheterna bestämmer sig för en granskning... det som påverkar ev skatteuttag är vilken tjänst/vara som faktiskt levererats. Sen rekommenderar jag ingen att ägna sig åt kreativ fakturering för att slippa skatt, det leder lätt till otrevliga diskussioner med olika åklagare...
Kanske ska tillägga att jag är lite yrkesskadad: jobbar som ekonomichef, och har en bakgrund som revisor med en hel del utbildning i bland annat juridik och skatterätt. Tyvärr lite jobbigt att veta vad som gäller, det är ofta hämmande på både mig själv och min omgivning _________________ Lars Tersmeden Corvette C5 & C7 |
||||
Sparade trådar/FAQ Racing / Sponsorer / Skattetekniska frågor | << 1, 2, 3 >> 20 besök senaste veckan (83840 totalt) |