Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | 1, 2, 3 ... 177, 178, 179 >> 41 besök senaste veckan (865190 totalt) |
Hej alla!
Jag tänkte lägga upp min bil här efter att ha smugit runt inne på rejsa ett bra tag. Själv heter jag Johan Sjöström är 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 bast och bor i Södra skåne. Jag har kört Bmw under ett antal år och har alltid vurmat för motorsport/bankörning. Jag har besökt ringen under många år men många varv bakom ratten har det inte blivit, dock en del brevid i en hel del trevliga bilar. Tog ett beslut på Knutstorpsträffen 2007 med BMWSC/BMSCS att nu får det bli ändring på saker och ting. Det håller inte att bara stå och titta på medan alla andra har skoj. Bilen jag körde då var en 735 (E38) och alltså helt olämplig för allt annat än raktframkörning på breda vägar. Jag beslutade att avyttra bilen till förmån för något lite busigare. Under hösten lyckades jag avyttra min E38 och i samma veva införskaffa mitt nya bruksfordon. Bilen i fråga är alltså en BMW 323ti - 99 (Compact) som jag tyckte verkade intressant som kombination av vardagsbil och busbil. Bilen saknar både lucka och AC (vilket jag ser som positivt) men har ett M paket som innebär både optik och chassie förändringar. Min erfarenhet av bankörning är högst begränsad även om jag har MÅNGA mil bakom ratten både privat och i yrket, det har väl blivit lite småkörningar på diverse banor men det är som sagt högst begränsat. I år (2008) har påbörjat mitt projekt med att göra bilen anständig på vägen men även duglig till lite övningar på banan. givetvis finns det tusentals frågor och funderingar och dom tänkte jag ta med er va tiden lider ; ) Bilen skall INTE bli för extrem utan jag kommer att börja lite försiktigt så får vi se vad som händer. Bilen har inte rullat så långt och verkar vara i gott skick, det som är gjort/håller på att göras innan säsongen kör igång är följande Uppfräschning av bromsar: Nya skivor, BRA belägg, fräsch vätska och kanske stålomspunnet? Chassie: Justerbara Kränghämmare från HR sitter på plats sedan årsskiftet, Coiloverkit samt camberplattor är budgeterat och skall bara köpas in. Kommer att byta ut en del bussningar mot lite styvare originalgrejor, allt eftersom det befintliga ger upp, i dagsläget är det bärarmsbussningar om jag inte minns fel. Har kommit över en bunke R däck så jag klarar säsongen så den biten är oxå på plats så att säga. Har kört bilen några hundra mil med dubbade vinterdäck i slaskigt skåneväder men kan redan konstatera att bilen verkar mycket lovande, verkligen en underhållande liten krabat men att sitta och slököra som i E38:an funkar inte då den är betydligt mer aktiv, bakvagnen är "sportig" med snälla ord, jag vet inte om det har med den lite korta hjulbasen och göra eller vad men bakvagnen är inte sen med att ställa sig på tvären, är man bara med på noterna är det mycket underhållande ; ) Jag behöver såklart all hjälp jag kan få, framförallt med att göra iordning bilen på rätt sätt så att den klarar av lite bankörning i sommar, jag är idel öra för alla tips på vad som skall göras. Att bilen skall servas ordentligt inför säsongen är en självklarhet men resten får ni gärna hjälpa till med. Jag känner ju en hel del profiler här mer eller mindre och försöker alltid snappa upp vad som sägs men nu är det lite annorlunda då det är skarpt läge liksom. Jag skall väl även tillägga att jag är totalt oduglig vad det gäller att meka samt saknar garage och verktyg ; ) Dock har jag kompetent folk i min omkrets vilket såklart är värdefullt. Intresset finns men utan både garage och verktyg blir det liksom inte av att jag ens försöker göra något av vikt själv. Det var väl det hela om mig och min bil! /Johan Sjöström Första bilden tagen hösten 2007 Andra bilden tagen våren 2009 Ringen hösten 2009 Ringen hösten 2010 Malmö våren 2012 Knutstorp sommaren 2013 Tänkte notera mina tider här så jag kan hålla reda på dom 2008 Mantorp: 1.42 (världspremiär i BMWSC för mig) Anderstorp: 2.06? (världspremiär i BMWSC för mig) Emmaboda: 1.34.9 Plats 298 (världspremiär i BMWSC för mig) Knutstorp:1.16.3 Sturup:1.15.7 Gelleråsen: 1.2x.xx (världspremiär i BMWSC för mig) Lockarp: 1.02 ----------------------------------------------------------------------------------- 2009 (1)Mantorp 1.39.276 /VMAX 182 /VMIN:53 /VAVG:112 /optimal 1.37.341 /S1:25.663 /S2:19.983 /S3:22.964 /28.731 Kinnekulle 1.04.730 /VMAX 164 /VMIN:76 /VAVG:110 /optimal: 1.04.173 / S1:21.0 /S2:14.4 /S3:28.1 (1)Knutstorp 1.13.0 /VMAX 166 /VMIN:50 /VAVG:101 /optimal: 1.12.207 / S1:21.361/S2:27.159/S3:13.369/S4:10.381 Anderstorp 2.00.125 VMAX 191 /VMIN:53 /VAVG:112 / optmial 1.59.571 /S1: 27.307 /S2:25.179 /S3:35.113 /S4:31.972 Film: (2)Knutstorp 1.13.8 /VMAX 166 /VMIN:50 /VAVG:101 /optimal: 1.12.207 / S1:21.361/S2:27.159/S3:13.369/S4:10.381 Nordschleife: 8.29.53 BTG/ optimal 8.21.3 Film: 2011 Mantorp 1.36.8 Sturup 1.14.2 (haveri på varv 9) Film: Knutstorp 1.12.3 /VMAX 168.8 /VMIN:51 /VAVG:101.6 (endast loggat 11 av 110 varv tyvärr) Anderstorp 1.57.0 VMAX 198 /VMIN:54 /VAVG:124 / optmial 1.56.6 /S1: 26.9 /S2:24.4 /S3:34.3 /S4:31.4 Nordschleife 8.34.79 (vägarbete som kostade i snitt 10.5s) Vmax 216 Vmin 53 Vavg 133 optimal 8.17.9 Film: Knutstorp II 1.11.2 /VMAX 169 /VMIN:50 /VAVG:103/ S1: 21.0 /S2:27.0 /S3:12.9 /S4:10.3 / optimal 1.10.2 Film: 2012 Mantorp 1.35.8/ Optimal 1.35.5 Vmax 189.5 Film: Knutstorp Juli1: 11.7/ Optimal 1.10.8 Vmax 174/Vmin 48/ VAvg 102 /S1: 20.8 /S2:27.4 /S3:13.4 /S4:10.3 Film: kommer Augusti 1 Augusti2 Tid: 1.11.1 (väldigt överstyrd hela dagen) September Anderstorp Tid: 1.58 utan diffbroms Racerapport: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Film: Nordschleife 8.19.57 (Optimal 8.12.31) Film (dock ett långsammare varv): Mantorp/ Time Attack Oktober 2013 Mantorp 1.34.5 Video från Time Attack uppvärmning på Mantorp Knutstorp 1.10.9 Kinnekulle 1.05 Knutstorp Augusti 1.10.1 Gelleråsen September 1.18.5 Här håller jag reda på vad som lättats bort med tiden. Isolering motorhuv 1.2kg Airbag passagerare 3.2kg Hållare airbag 1.0kg Sidostycken baklucka 1.4kg Förarstol bytt mot skalstol 12.6kg (underedet väger bly till skalstolen) Dimljus 1.0kg Vänster baksätesrygg 7.9kg Höger baksätesrygg 7.9kg Sittdyna baksäte 5.1kg Sidostycken Baksäte 1.4kg Bälteshållare baksäte 1.2kg Bromskylningsrester 3.3kg Gummimatta under baksäte 2.3kg Bakre högtalare 1.6kg Hållare baksäte ovankant 0.7kg Bakre bälte vä/hö 1.8kg Ljudisolering ovanför bakaxel 1.8kg Förvaringsfack bagage hö/vä 0.6kg Ljudisolering vä bakre hjulhus 0.9kg Ljudisolering hö bakre hjulhus 0.8kg Instruktionsbok mm. 1.0kg Domkraft/samt övriga verktyg 1.7kg Reservhjul samt tillhörande kåpa 13kg Velourmattor bak (löstagbara) 1.5kg Asfaltsmatta (påbörjat projekt) 2.1kg Ersatt originalkringla mot Mocka 2.0kg Armstöd med tilbehör 2.2kg Reservhjulshållare 2.2kg Verktygslåda 0.7kg Matta baksäte/gummiskydd samt Golvmattor fram 4.4kg Bromskylning fram +1kg PlastsköldarC-stolpar 0.9kg Batteri original 18.8kg MC Batteri Gele+montering +7kg Matta/asfaltsmatta mellandel 1.1kg Ryska lättviktfälgar 4x.06kg 2.4kg oljekylning +2.0kg Shiftlight + 0.2kg Stereo 1.5kg Främre högt, inkl isolering 1.0kg Diverse reservhjulsdelar 0.4kg Plast på insinda av baklucka 1.3kg Bakre dörsidor 1.3kg st 2.6kg --------------------------------------------- Bakrutetorkare inkl. motor 1.5kg Diverse kablage 0.2kg Golvmatta 4.5 kg på höger sida Asfaltsmatta under golvmatta H 3.6kg Detalj under handskfack 0.4kg M3 bromsar +5.2kg 16" med bredare däck ? ---------------------------------------------------------------- Summa: -118.6kg (kontrollvägning 090825 visade på 113kg:s diff) Här tänkte jag lista mina reseberättelser från olika resor, det kan vara ringen eller en svensk bana, ibland är det galet långa storys och ibland bara några rader. Allt är skrivet ur minnet och vissa saker kan vara något annorlunda i verkligheten. 2008 2009 Ringenresan 2009 en av mina livs resor! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php 2010 Ringenresan 2010 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php 2011 Ringweekend https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ringenresan 2011 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php 2012 Premiär på Mantorp https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Här tänkte jag med tiden spalta upp en del av mina intressanta händelser med bilen Stolen Motorn Bromsar Diffen Buren Fuel starvation Ja jag vet inte allt men just nu är det tomt så du får återkomma...
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Mycket intressant
Ska bli skoj! ett 325 insug kanske inte skulle skada, eller är det den nyare M52TU motorn som sitter i 99:orna? för de lite äldre 323:orna mådde bra av större insug vad jag vill minnas. / Mvh Jimmy _________________ Jimmy Jurlestam Åker: 328 E36 E36 2.0 under uppbyggnad |
||
Dethär ska bli kul at läsa vidare om! Har klurat många gånger på om en 323ti kan vara den ultimata kombinationen av kul, tillförlitlighet och ekonomi, med inriktning på bankörning då.
Du behöver nog inte göra så mycket åt bilen egentligen. Ett par kul belägg, lite fräsch vätska i bromsarna och ut och kör. Sedan märker du vad du vill göra med den. Då kan du låta det spåra ur. Lycka till med projektet! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Hjulbasen ska vara samma som på dom vanliga E36orna , mer den gammla bakvagnen som livar upp körningen .
På handla listan din http://www.realoem.com/bmw/showparts _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Är det krysstaget bolt-on på alla e36? Riktigt fin bil Johan! _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||
Till att börja med tack för all respons redan, känns ju trevligt ; )
Jimmy (T39m): Ligger på listan över lågprioriterade saker att göra men det lär komma i framtiden, i början är det nog jag själv som sätter begränsningarna i detta projekt : ) Claes Haglund: Lite åt ditt håll jag tänkt, måhända några småsaker till, tror det är helt rätt att börja känna sig fram även om jag tycker det är VÄLDIGT svårt att sätta pränt på vad man känner, det här med att veta vad man skall göra för att åtgärda bilen när den gör eller inte gör på ett visst sätt. krister Andersson: Misstänkte det med hjulbasen men då vet jag bättre, lite kusligt med ditt tips om X-bracen då jag lade in följande några timmar före ditt svar http://www.autopower.se/powerborsen/annons.asp?id=243753 Har du erfarenhet av denna uppgradering? är isåfall mkt intresserad av resultatet, nypris på 1230:- innan rabatt gör det till en låg kostnad om man jämför med andra uppgraderingar. oscar J: Jag tror det är bolt on på dom flesta men även om det inte är förborrat på din så är det en enkel match att få på plats. Nu är det ju så tydligen att en del redan har detta på plats så kravla dig under och kolla först ; ) Tack för komplimangen angående bilen, jag har verkigen fastnat för den ordentligt på denna korta tid jag haft den. vågar väl nästan säga att jag blivit en annan människa sedan den kom in i familjen. förresten vill du läsa mer om x-bracen så hittar du lite här: http://www.understeer.com/xbrace.shtml _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Uppgraderingen får 5 rejsa loggor av 5 möjliga , Billig uppgradering , styvheten blev väldigt uppenbar , blingstaget i motorrummet ger lite extra , så dom 2 tillsammans , så har du BMWs uppgradering på M3GT bilarna.
Men svetsa bultar i framvagnsbalken , finns en monterings kit att köpa , men undvik den. Bak skulle dom behöva ett Xmellan stötdämpare hjulhus . Alla E-36or har hål förborrat , staget sitter orginal på M3GT och E36 Cabben _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
_________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||
Skoj! Compacter verkar skoj. Den har E36 framvagn och E30 bakvagn om jag inte missminner mig?
Inspiritation: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||
krister Andersson: Låter trevligt då blir det nästa sak att trycka dit helt klart.
Daniel Gudmundsson: Jag vet att många säger så men detta är till vardags en bil jag kör mig själv, kotte och vovve med så någon bil med bur,plastrutor och 12 kolsvok på lär det inte bli ; ) John Kjellsson: Tack John! Gissa om jag längtar tills man får första varven på med egen "riktig" bil robber: den ÄR rolig, ja det är korrekt E36 fram och E30 bak, man har plockat russinen ur kakan liksom Fredrik Larsson: Tack för det, när du ser en compact på banan med LGF skylt och högerblinkersen på konstant då vet du vem det är Abbe_M3 E30: Jo hon är värd sin vikt i guld, krängisar i julklapp och coiloverkit o camberplattor i present går inte av för hackor. Sörpan: Det blir nog inte riktigt samma flöde här, håller en låg profil och suger i mig av all den otroliga kompetensen här finns. Lite grand en ny värld som öppnat upp sig. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Stephan: tack för välkomnandet det känns trevligt, ni verkar veta något jag inte vet om det här med bilens utveckling, misstänker att man får blodad tand snabbt Dock missar många att det krävs en kompetent förare oxå...
Nicke o: Bilen har ärvt ett par smådelar från Martins bil allt i hopp om att det skal bli rätt DNA i bilen : ) Men samma sak här, det är nog så viktigt med rätt gubbe bakom ratten ; ) Claus: Har liten erfaranhet av E36 generellt men min bils modellnamn är en bra pekare på hur jag upplever bilen. Den känns verkligen compact, den är mkt kvickstyrd och upplevs som hungrig på kurvor. Bilen upplevs som rätt yvig och viftar gärna på svansen men på ett lättkontrollerat vis. Bilen väger något mindre men det är inga stora siffror, lät säga cirka 50kg Andra kan nog speca bättre än jag vad som skiljer utöver bakaxeln mellan compacten och Coupén, inredningen är även en slags hybrid men annars gissar jag på att bilen påminner mkt om en "vanlig" E36 _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Det låter ju mycket trevligt Sitter det någon form av diff i bakvagnen??? Såg för övrigt att en Compact endast väger 10kg mer än en E30M3. 1330kg mot 1320kg. E36 M3 3,0 väger nästan 300kg till Vart sitter all den vikten _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||
Ja visst gör det, småler faktiskt ganska ofta när jag sitter i bilen och kör vilket får ses som ett gott betyg
Ja där sitter någon form av diff men ej någon diffspärr vilket jag misstänkte du menade Tyvärr tror jag inte compacten levererades med diffspärr från fabriken. Dock går det bra att köpa in en diffspär från tex M3 E30 eller Z3 M series (har jag för mig) Jagar själv en sådan, skall bara hitta en vettig utväxling samt att den skall vara i nyskick och i stort sett gratis av någon anledning verkar det ta tid... Det där med vikten är icke att förakta, man ser ju vad senaste M3:an väger tro det är i runda slängar 1700kg, frågan är vad nästkommande skall väga det börjar ju närma sig 2 ton snart.. Visst finns där pulver i dom men där är väl inte allt. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Hallå Johan!
Tror mig veta att det gjorts vissa uppdateringar av bilen, dags att dela med sig! (Säg som det är, du sitter ju ändå bara här i Magnus soffa och hänger... ) Hoppas resan hem gick bra och inte var alltför svettig! ///M _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | 1, 2, 3 ... 177, 178, 179 >> 41 besök senaste veckan (865190 totalt) |