Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Hålborrade eller slitsade bromsskivor? | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (90545 totalt) |
Hej!
Vad har ni för erfarenheter av hålborrade/slitsadeskivor? Jag ska själv byta bromsskivor i vinter och kan inte bestämma mig för vad jag ska välja, för att få bättre bromsverkan. Självklart spelar ju användningsområdet in, så låt oss säga att jag tänker börja ta ut bilen på bana med jämna mellanrum. På en hålborrad skiva uppstår det ju sprickor kring hålen förr eller senare och det kan ju ge rätt allvarliga följder om en skiva skulle spricka etc. Hur stor är skillnaden i bromsverkan mellan en icke ventilerad skiva (vare sig slitsad eller hålborrad) och en skiva med ventilation av något slag. Slitsarna/hålen hjälper ju till att evakuera den varma gas som bildas då ett bromsbelägg upphettas pga friktion mot bromsskivan. Kan man säga att någon metod att evakuera denna gas är bättre än den andra? För- och nackdelar? _________________ Mvh. Niclas |
||||||||
Nu sticker jag ut hakan lite och får antagligen en smäll på den....
Jag har ingen förstahandserferenhet för jag har alltid kört på icke borrade eller slitsade skivor, men dock ventilerade. Jag har fått för mig att borrning och slitsning ofta är mer styling än funktion! Dom som verkligen borde veta är ju långloppskillarna här, många tuffa driftstimmar har dom använt sina bromsar! Så nu får jag antingen lite medhåll eller en knippe käftsmällar. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Hej Pär, tror närmare bestämt att vi har råkats vid tidigare...angående FAQ på P944S.
För att återgå till ämnet, jag tror det är lite som du säger. Skillnaden är nog inte stor, det görs mycket för utseendets skull. Men hävdar du att Porsche skulle göra något med sina bromsar för att endast imponera på konkurenterna..tänker på 993/996 turbo, GT3 etc _________________ Mvh. Niclas |
||||||||
Slitsade eller "hålade" skivor sägs även vara en fördel i regn, då man skall slippa att bromsa bort vätan på skivorna innan man kan bromsa på riktigt, då vattnet evakueras via slitsarna eller hålen.
/Johan _________________ Johan B |
||||||||
Vi åker på helt originalbromsar med undantag av beläggen fram (Pagid). Har inte haft några problem som helst (förutom ett kärvande ok, men det hör inte hit). Vår bil är väl inte den bästa referensen då den är ganska lätt <900kg.
Vi använder nog hejdarna effektivt, trots materialet så har vi inte blivit ombromsade många gånger i år, snarare tvärtom till mångas förtret _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||||
PANG! Där satt den :-) Det gör skillnad, fram för allt om bromsarna är mot det klenare hållet. På en vanlig familjebil som volvo 850 med 3 passagerar och lite packning och en hård inbromsning från 150 (ja, det är fortare än lagligt men nu är det inte moral som gäller) så har du med stor garanti stum pedal och bromsbortfall innan du stannat. Eller om du måste upp i 170.... Med slitsat grejar du bromsningen från än högre fart utan att det blir något markant bromsbortfall. Kollar man på SLC till exempel beror det ju lite vilken klass de kör och vad de får göra. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Rolle slitsade skivorna på min VR6'a (som vägde 1530 kg!). Jag tycker bromsarna bet klart bättre i högre farter! I lägre kan jag inte påstå att det gjorde varken till eller från.
Men det är ju ingen mirakelkur liksom. Räcker inte bromsarna till så lär det inte greja sig med slitsade skivor liksom. Men bromsar bättre det gör det. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
De enda begränsningarna som finns i SLC är storleken på skivan (och typ av ok). Vi körde med S80-skivor fram, 320 mm och inte borrade eller slitsade. Bak hade vi hålborrade skivor (304 mm) och där råkade vi ut för ordentliga sprickbildningar. Dock efter många (minst 100) timmar på bana. Enda slutsatsen jag kan dra av mina begränsade erfarenheter i ämnet är att hålborrade skivor käkar mer belägg. Prestandamässigt vet jag ej, mer än att det hejdade tämligen bra Tror att det viktigaste är att man får till en ordentlig kylning av bromsarna (luftintag och slang) och att man väljer ventilerade skivor med rätt utformning på luftkanalerna. Volvos sena skivor har intaget på utsidan av skivan (svårt att leda luft dit > ). _________________ /Markus Lefors |
||||||||
Vad jag vet får du inte ändra bromsarna något alls i nån av klasserna, inte hålborra, inte slitsa etc. Men det finns väl 5? klasser med v8??? och att det spricker med hålborrat är inte ovanligt. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Det är bara i Kl.3 Standard Produktion som dom inte får ändra på bromsarna.... alla andra klasser är det fritt eller enbart en maxstorlek på skivan.... sen om dom vill hålborra , slitsa eller stansa in roliga mönster och logotyper struntar vi högaktningsfullt i Men hålborrning leder till sprickbildning efter ett tag är klart... så därvidlag är väl slitsar att föredra. Men skivor är förbrukningsmaterial hos en del (fast det verkar ju framskärmar , växellådor och motorer också vara ) |
||||||||
Menar du att det så att säga bromsade mer vid samma pedaltryck, eller menar menar du att dom tålde mer stryk? (eller menar du både och?) _________________ Pär Hylander |
||||||||
Vi åkte Porsche Gt3 ok och skivor utan ett spår eller borrhål i under året på våran SLC 9-3. Funkar måste jag säga... Bak sitter det 9-5 Aero, framskivor/ok.
Uppkommer det frågor/problem med bromsar brukar jag ringa Per Stacke på PEAN Sweden. Vet han inte lösningen fixar han fram svar från tex USA. Ofta under samma dag!!! (Hur det går ihop sig med tidszoner osv får n fråga honom ) Men bra service, det är det! Rekomenderas varmt! |
||||||||
Ett litet bromstips, Stacke säljer Performance Friction beläggen. Dessa är överlägset de bästa belägg jag provat. För oss höll dessa belägg nästan dubbelt så länge jämfört med Pagid, och med bättre bromsverkan. Hur detta går ihop vet jag inte men grymma är iaf beläggen. _________________ /Markus Lefors |
||||||||
Har du standardskivor på M3:an, räcker dom till? Jag har rätt så rediga bromsar på bilen (Porche 944 turbo) standard så man kanske klarar sig bra genom att byta till nya standardskivor, nya belägg och ny bromsvätska. _________________ Mvh. Niclas |
||||||||
Ja, hålborrade skivor verkar kunna ge sprickor runt hålen men att de också skulle äta mer bromsbelägg än slitsade är jag tveksam till. Du kan ju välja vilket håll du vill ha slitsarna åt dvs medsols eller motsols, om du sätter slitsarna motsols så sliter det ju mest. _________________ Mvh. Niclas |
||||||||
Lägger mig i eftersom jag åkt 944 turbo innan.... ja det du räknade upp plus att se till att packningarna i oken har spänst, problemet som jag drogs med (utan att fatta det) var att packningarna tappat spänsten och därmed inte drog tillbaka kolvarna dom där hundradelarna, detta gjorde att belägget aldrig släppte från skivan (det låg alltså på ytterst lite hela tiden) vilket i sin tur gjorde att det kom in en massa värme i belägget. Sen hjälpte det ju säkert till att jag kunde använt en bättre bromsteknik. Åker du en hel del gata oxo så är orginalbelägg rätt lämpliga. _________________ Pär Hylander |
||||||||
eeeeh, det beror väl på om du kollar på vänster eller höger skiva ? Framskivorna till 944 turbo är rotationsbestämda! (inte bakskivorna) _________________ Pär Hylander |
||||||||
Kan man säga att skivan slår sig mer med den ena eller andra metoden, eller det kanske är svårt att säga för det beror väl på antalet slitsar/hål etc?
En annan kär fråga är bromsbelägg, ska man gå på orginalbelägg eller byta upp sig till ett par belägg från en annan firma. Pagid, Ferodo, EBC, Mintx, Tar-ox...listan kan göras lång, vad kör ni med själva/rekomendationer? Hur mycket gnissel vid kalla bromsar får man på köpet? _________________ Mvh. Niclas |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Hålborrade eller slitsade bromsskivor? | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (90545 totalt) |