| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 -75 Blue Carbon
|
5 besök senaste veckan (172638 totalt) |
|
Jag har haft ett par stycken kontakter under senaste veckorna som frågat om dubbel fördelaren.
Förklaring. En VW eftermarknads fördelare med magnetrigger. (Pertronix fördelare och modul) Lock och rotor kommer från Nissan i USA och deras minilastbilar i början av 90talet. Tror att anledningen med dubbla stift var miljö. Man fick komplettare förbränning. Ett stycke likadan magnetrigger modul har monterats 180 grader förskjutet (med ytterligare justering upp till 10 grader efter modul 1) I locket sitter vanlig kolkontakt inuti i centrum (för modul 1) med anslutning till en dubbelrotor. Utanpå så är bägge anslutningarna lätt förkjutna. Den andra kolkontakten sitter konstruerad som släpkol (modul 2) mot en kontaktring på rotorn. Alltså sitter modul 2 tändspolsanslutningen inte i centrum av locket heller. I mitt fall så kan jag välja mellan att trigga vanliga tändspolar eller CD system precis som en vanlig fördelare. Jag har valt att trigga två olika sorts CD system. Modul 1 är ett så kallat Mallory Hyfire med MSD funktion. (Multi Spark Discharge) Den ger ett antal extra gnistor efter varandra. Systemet lär inte orka med upp i högre varvtal än 3-4000 med att generera flertal gnistor. Därefter är det en klassisk CD gnista som är stark men kort. Dock ett bra system som fungerat bra i många år. Modul 2 är en så kallad "Second Strike". (Även den av tillverkning Pertronix) Låter snarlik men det är den inte egentligen. Detta system ger en stark gnista och sedan en till gnista av samma styrka som fördröjningen kan justeras med potentiometer mellan 0-15 grader. Denna andra gnista följer med i hela varvtalet. I bromsbänk på VW motorer med stort borr dvs över 94 mm och ofta runt 100-105 mm, så har just dubbeltändning gett starkare effekt/vridmoment samt lägre topplockstemperatur. Mest dramatiska resultaten har kommit om detta kombineras med kamaxelförändringar i form av ökad duration. Då svarar motorn ännu bättre på modifieringen med dubbeltändningen. I ett fall gav motorn knappt märkbart ökad effekt, minskat vridmoment med enkeltändning men med dubbeltändningen och "Second Strike" så blev det en helt annan kurva. Positivt. Nu kan ju inte jag kopiera den motorn jag pratar om ovan men trots allt så är min snarlik och jag har 103 mm i borr. Sedan är det ju aldrig nackdel med dubbla stift för tillförlitligheten även om det märks lite i plånboken. Jag kommer naturligtvis även kunna slå till och från modul 1 och modul 2 från panelen precis som tändsystem på flygplan för att testa funktionen. Det brukade göra mellan 50-70 varv på en Avco Lycoming motor. Typisk motor modell i mindre flyg. Dessa har förhållandevis mycket större borr (och slag) än en VW motor. Minns inte men är de inte runt 5 liter? Tror det ligger runt 120 i borr och 120 i slag samt 4 cylindrar. Cirkus 5.5 liter. Nog om detta. Ska bli mycket kul att leka med den inom kort.
_________________ Fredrik Reichel |
||
|
Bara för att jag inte är i garaget och 10 timmars flygresa borta från motorbygget, behöver inte betyda att det inte går framåt.
Nu har jag svetast, pluggat och flyttat bultdelningen på insugen. Det betyder att jag inte behöver använda de bifogade 12 mm tjocka aluminium adapterplattorna. Lägre insug och sparad vikt. Eftersom dessa insug inte ska användas till insprutning så tog jag bort 350 gram onödig alumnium ochså.
Sedan fick jag investera i 200 kronor polering för att lyfta det hela lite grann. Det var dyrt i lokala pengar men det finns ju två prisklasser här, lokal eller utlänning. Jag klagar inte, det blev helt OK. Bilder före och efter. Tog bilderna i köket. Tyckte det var bra ljus där, berätta inte för min fru.
||
|
Så har jag varit duktig och inte lekt med "de andra VW leksakerna" i garaget utan koncentrerat mig på denna Blue Carbon bil.
Även om detta är små detaljer så älskar jag att pilla på det då tid ges. Är väldigt förtjust i min dubbelfördelare, som ni nog förstår om ni läst och tittat ovan. Men jag har inte gillat den råa adapterringen. Nåja, nu är den ett minne blått och numera en smäcker formad ring. Inget fräs, laser eller vattenjobb här i u-landet inte. Näe, bara såg, flärpskiva och trissa. Visst kan jag lägga ännu mer timmar på den men inte just nu. Nu har jag börjat gilla den i alla fall.
Sedan uppskattar jag andras bilder i trådarna så varför inte visa några till? Detta är mina i bagaget medsläpade projekt, eller delar därav. Twinsrcoll T04, Autorotor 3150 2.3 och mitt gudomligt fräcka dragracespjäll till Autorotor. På nästa bord står grunden till turbomotorn. Ja det är kompressor drev på den men haka inte upp er på det. Sakta men säkert så tar den ochså form.
||
|
Hej Johan,
Kul med någon reaktion och kommentar. Även om den var kort och inte helt tydlig. Du menar VW bilder? Delar och motorer? Jag har något mer, så klart. Bild på hurdan min fläktkåpa bör se ut när den är klar, fast med mega förgasare och annat guffs förståss. Visst är det ett fint motorum? CF kåpa bör passa fint in på min bil med allt övrigt bling.
||
|
Lite hur den såg för några år sedan den där som ligger på bänken.....Usch vilken röra i verkstaden.
Min 2,7 när jag bodde i Italien med Autorotor... och en "annan" av mina motorer som är återigen i min ägo? 1985 cc med 911 toppar. Är det sånt du vill se Johan?
||
|
Vet inte om jag svarar på rätt fråga nu men i ovankant på kompresson sitter en slang. Den är direkt kopplad till smörjsystemet. Cirka 1 mm munstycke sprutar olja på dreven.
I botten av kompresson sitter en stor dräneringsslang som går rätt ner i en av samlingskopparna till torrsumpen. Köpte kompresson för 10-12 år sedan. På bilden där motorn sitter i bilen så syns bägge. Insprutningen är att DTA 48EXP. Motorn har funnits med på DTA hemsida i snart 6 eller 7 år under customer rides galleria eller nått sånt. _________________ Fredrik Reichel |
||
|
Re:
Jag får ursäkta min otydlighet med att jag har mek-abstinens .
Ska flytta hem till Sverige nästa vecka så alla roliga bilgrejer ligger nedpackade i lådor och egna folkis projektet står på släpet och väntar på hemfärden. Måste säga att jag följer tråden med stor intresse, inte minst för att det är en folkis...hoppas få se bilen på något evenemang i sommar. Motor rummet var inte helt fel. Kommer nog passa med den kåpan i bilen. Hur effektiv är kylningen med liggande fläkt? Vet att det är en del debatter på folkis forum om porsche fläktars kylkapacitet vs original folkis etc. Hur tyckte du att det funkade med kompressor motor i folkvagn? Har själv en 2.2l turbosnurra i bilen men funderade länge på att köra med kompressor. Tacka för bilderna, nu kan jag lugnt återgå till att tvätta spisen och fönstren så att hyresväden blir glad.....och frun för den delen också Keep up the good work! _________________ Johan Thunmarker |
||
|
Föjer denna tråden med stort intresse, och kan bara instämma i tidigare inlägg, Mer bilder
Hur var karaktären med kompressor på Vw motorn och hur mkt tog du ur den? Ser fram mot nya upptåg. mvh Niclas
_________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||
|
OK,
Ska se om jag kan svar på frågorna. Jag har haft besök av familjen och vi har även hunnit med en mini semester med sol och bad i några dagar. Sedan familjen stuckit från Dubai i morse så hade jag en ganska fräck F1 stund. Att sitta på ute på stranden med en fet hamburgare, Corona och storbildskärm med Malaysias F1, var inte fel. Hur var det nu? Snö i Sverige eller var det bara ett ryckte? "Lugn, jag får mitt staff sedan".....
911 fläkt och horisontalfläkt kommer kyla bra. Jag har aluminum cylindrar och bra topplock. Det gör mycket på sig. Autorotorn laddade 1.2. MEN jag utvecklade iden ytterligare en sommar och monterade en gammal Rajay turbo som jag hade på avgassystemet. Jag tycket det skulle bli bra ljudämpning samtidigt som "macho" känslan ökade. Jo, bönderna på rakträckan ute på landet i skogarna utanför Hörby fick se och höra mig i några dagar. De frågar fortfarande vad det var för något jag körde och varför det lät så konstigt. Bråttom var det då jag skulle på den årliga Knutstorp träffen, DTA sprutet mappades egenhändigt och laddtrycket var runt 1.8 under korta stunder. Bilen gick med automatlåda och det var väl en del i att den pressade lite mer än nödvändigt. Kul som tusan och väldigt fräckt ljud när turbon varvade upp och laddade in i kompressorn. Jag stod nämligen still med foten på bromsen och provade fullbelastning samt mappning och starter. Allt på en gång, fort fort. Tredje dagen rök det duktigt om bilen och min fru sa att det brann....inte riktigt men överhettning och smälta kolvar, samt sneda cylindrar var ett faktum. Sedan dess har kompressorn legat på hyllan. Men på 80 talet körde jag ju VW 2,5 liter och kompressor. Jag älskar kompressor och det kommer igen. Johan, det som är problemet är paketeringen. Kompresson bakom fläkten och ovanför vxlådan är nog bäst men då måste man våldföra sig på karossen. ovanför fläktkåpan med vinkelväxel? Horisontalfläkt kan ochså vara en lösning. Turbo är trots allt enkelt att placera jämfört med kompressor. Vattenkylt är en lösning men då kan man ju lika gärna stoppa i en Subaru motor....ingen dum ide som många gjort. Mycket vanligt i Australien. 1985 cirkus 250 hk vid 0.8 bar, när inte de vattenkylda topparna strulade.
911 Min första motor och byggd 1977. Debut 1978 (30 år sedan!) i Pank dragstern. Iden inte min utan kopierad av Rallycross killarna. Motorn har haft många liv under åren i form av förgasare, och turbo med Motec. Men nu är det väl snudd av våldtäckt på en banracingtråd?
Översta bilden är Turbo vid växellådan och stor laddluftkylare ovanför lådan med två stora fläktar. Nedersta bilden är 2.7 och en annan motor i samma bil. Min vardgasbil i Italien under några år. Dock en annan historia ochså. Det tar vi inte här och nu.
||
|
|
||
|
Hej Libell,
Fick fundera ett tag på om jag skulle göra utsvävningen och lägga ut den här länken. Den är 99% egocentrisk och där kan du räkna in ett antal "konstellationer" till som jag hunnit med. "The Fat lady did not sing...so it aint over yet." Jag har många fler konstellationer i projekt planerings stadiet. Däremot rusar jag med mera mognad än någonsin förut i mina projekt och även om jag slår band på mig själv så kan jag inte varken i tanke eller handling bara planera och bygga ett enda projekt i taget. Jag tror många av oss på de här sidorna är väldigt lika. Projekt är ju även hus, familj, hälsa och jobb och mycket med mera. Varning, denna länk är till en luftkyld amerikansk VW hemsida och tråden är ett rörigt utkast på några av mina bilar under åren. Dock inte alla. Saknas några Jaguarer, en och en annnan VW och några svennebilar. http://www.shoptalkforums.com/viewto _________________ Fredrik Reichel |
||
|
Re:
Mera sånt Fredrik.
_________________ Bo Danerius |
||
|
Re:
|
||
|
Tack Per Ericsson på Custom & Speed Parts för snabb och personlig service.
Tack Rolle (Rolleslitz) för snabbt och bra jobb. Även tack för att du skickade en bild som jag kan dela med mig. Detta är skivorna fram. Likadana finns bak med samma snygga jobb av Rolle. Varför inte byta upp sig till ventilerade när man nu ändå uppgraderar? Vikt är en ursäkt men den andra egentligen riktiga är att jag inte haft en "direkt skruva på lösning" som passat min smak. Ska jag uppgradera bromsarna i framtiden så ska det vara lagom storlek, alumnium hubbar, bra lätta 4 kolvsok och ingen förändring i offset på monteringsytan. Visst finns det lösningar på detta men jag hinner inte när jag har så begränsad mektid, samt det kostar lite mycket att göra allt på en gång. Dessutom funkade original bromsar fram och egna solida skivor bak, otroligt fint på 10-15 varv vilket är max vad jag kör. Jo, jag bytte av en annan anledning med......5 bult. Nya fälgar som väger 5700 gram. Mer om det när bra bilder finns.
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 -75 Blue Carbon
|
5 besök senaste veckan (172638 totalt) |