Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Debreifing | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (8336 totalt) |
Edit: Pdf:er finns nu här: http://www.nillet.com/annat/notes/
Håller på att läsa lite litteratur av Carol Smith och ser vissa fördelar med att "skriva av sig" efter bankörning. Finns det någon hobbyräser som gör det? Hur är det med er som tävlar? Jag har ju gjort banskisser för att göra klistermärke. Jag skulle kunna ta fram färdiga pdf:er att skriva på för alla banor. Finns det intresse för det? Första provexemplaret: _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Jag praktiserar det. Alx berättade att han gjorde det och tipsade om att det var ett bra sätt att snabbt hitta tillbaka till farten. Att notera växelval, bromspunkter etc. ger dessutom bra återkoppling om man uppgraderat något på bilen sen sist Problemet är att komma ihåg var man gjort av sina noteringar.. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag ser framför mig en pärm som är med på alla banor (med fastbunden penna). Ritar du upp banan eller du skriver ut rejsas banguide-bild? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
När junior rejsade kart intervjuade pappa/stallchef piloten efter varje outing och antecknade på baksidan av "set-up sheetet", ritade skisser och skrev korta kommentarer. Alltsammans i en fet pärm med en flik för varje bana.
|
||||
Jag skulle verkligen behöva något liknande. Jag har ganska svårt att analysera efteråt då jag inte kommer ihåg hur jag gjort. Men väl bakom ratten är det ju glasklart. Hur mycket jobb är det att göra pdfer ?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Har utgått från banskisskartor med posteringar utritade (som vi använt i SLC som stöd när det rapporteras in incidenter från posteringar). Just posteringar är ofta bra referenspunkter eftersom de står kvar år efter år och ofta är strategiskt utplacerade. _________________ /Kristian Elisson |
||||
A5 lilmtopsblock med 20-30 ark. En bana per block.
Säljes i kit med A5Pärm (med register naturligtvis) med lämpligt tryck (pennor med tryck kan ingå det med). Det kan finnas massor av andra logbokssidor man kan trycka upp och inkludera i kitet. Chassisetup etc. Gör kitet komplett/bra nog så har du nog hela racingsverige som kund. För inte kan det väl finnas sådana kit att köpa (förmodligen i England iofs, med inte med Svenska banor naturligtvis)? En A5pärm har man alltid plats för i packningen. A4 är lite bökiga och de pärmarna är oftast fulla med anmälningar, resultatlistor och liknande. |
||||
|
||||
Det finns alltså ett behov.
Jag tänkte mig pdf:er som man själva kan skriva ut (format bestämmer man själv då). Tänkte lägga upp dem på hemsidan så att det bara är att ladda ner och skriva ut. Rudskogen och Donington finns uppritade också om det önskas. De kanske till och med skall läggas på rejsas server och läggas upp på banguide-sidorna? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
|
||||
Jag gör det för
Jag har ett tjock häfte med anteckningar på en mängd variabler. Tex växel, fart, broms och eller gas, tangeringspunkter, do:s & dont's, apex, ev. trailbraking samt siktmärken för blicken enligt devis att man kommer dit man siktar. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jag gjorde denna för Falkenberg
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det formatet blir lite omfattande för pappersformatet iofs och är mera som utbildningsmaterial. Kanske skall det göras som ett litet open-Sourceprojekt? Dvs Nillet designar en startpunkt för 1-2 banor, och från dessa tar andra och bidrar med förändringar. Sen kaske det finns nåt rimligt att fortsätta med resten. Det är väl mest sidhuvud och sidfot som man kan justera. Majoriteten av sidan skall ju tas upp av en banskiss med så många hållpunkter som möjligt (posteringar, curbs, broar, sandfållor, övergångar etc). Usch vad man kan fila på detta, att få upp nåt simpelt för samtliga banor kanske är viktigare (ungefär som att komma ut och köra med en suboptimal bil istället för att stanna i garaget och optimera i evighet) |
||||
Edit: glömde skriva... Det är inte så mycket man kan få ut av de källor jag använt. SLC har kanske bättre skisser att utgå ifrån? Kanske banorna har något? Edit 2: Kanske man får skriva lite mer med mitt exempel, men för mitt behov duger den. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Fredrik kan säkert få fram tidtagnings-Hasses banskisser. Annars finns en banskiss med posteringar på sista bladet i alla banlicenser. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Curbsplaceringar är väl lite att ta i iofs (kan vara svårt att få till rätt om man inte ska gå igenom foton/filmer från hela varven på alla banor) men lite mer detaljer än själva spåret runt hade hjälpt. Det kan ju vara lite konstnärliga skisser i lite skevt perspektiv, noggrannare än så behöver det inte vara (tycker jag). |
||||
Kanske det är bättre att se till att pdf:a och lägga ut dem i så fall? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Sidorna finns nu att ladda från min hemsida.
http://www.nillet.com/annat/notes/ _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
På Flygskolan skriver vi en liknande dagbok efter varje flygning, vilket kanske inte är så olikt körning på vissa sätt. Det fungerar väldigt bra och ska ha många positiva effekter på inlärningen. Så det är inget nytt påhitt, utan väl beprävat. Jag hade tänkt göra likadant när jag börjat köra.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Gelleråsen, den heter Gelleråsen... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Fast om man ska vara petig så heter själva orten med ä... Eller gjorde så från början i alla fall... (tror jag) Detta diskuterades när jag gick en licenskurs på sagda bana 1983... |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Debreifing | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (8336 totalt) |