Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Bidrag till uppgradering? Bankgiroinfo.
1 besök senaste veckan (2711 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41692

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tusen tack för initiativet till en insamling!



I ett hem med sex datorer igång så lär man sig att uppgradera och flytta runt delar mellan datorerna i en evig karusell för att håla nere kostnaderna. Men nu har jag (förutom de sex maskinerna som är igång) bara supersunkiga saker kvar i byrålådorna (en oanvänd P2 200Mhz o en likadan burk på landet som surfburk, man måste ju hålla koll på forumet även på sommaren )


Så det här är statusen:

Databasservern är en Celeron 300MHz med 256Mb och en äldre långsam hårddisk. Det räcker helt enkelt inte till längre pga att databasen växt o trafiken ökat radikalt nu efter sommaren. En Celeron är ju inte precis optimal för att köra databas på . Moderkortet den sitter på går inte att köra så mycket snabbare processorer på heller så den är "toast" också i en uppgradering. Så det som behövs är: Moderkort + processor + minne + två likadana 7200 rpm diskar.


Webservern köpte jag ett helt nytt moderkort till för ett tag sen. Jag har även två riktigt bra diskar i den som är speglade mha operativsystemet och gott om snabbt minne. Men processorn är en Duron 800Mhz som tyvärr är en flaskhals när det är många inne samtidigt, forummjukvaran kräver en hel del av maskinen. Så här har jag kikat på en snabbare processor ett tag. En AMD 2500+ Barton för 800 spänn har siktet varit inställt på.



-----------------------------------------------------

om ni vill hjälpa till med bidrag så gör så här:


Betala in på bankgiro:

Östgöta Enskilda Bank: bankgiro 120-0013
och skriv mitt namn "Magnus Thomé" i det fria textfältet.

Det sista är extremt viktigt eftersom bankgirokontot är bankens o om det inte står något i fritextfältet så behåller de pengarna själva.... typ




_________________
Magnus Thomé
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



vill bara påminna er om att det finns en till tråd om detta där totalsumman står, vore kul om ni kunde skriva in där också så att vi ser hur mycket pengar som kommer in

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41692

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För att förenkla så kollade jag vilka som skrivit i båda trådarna och flyttade över det inlägg som inte var med i den andra tråden. Så har vi listan på ett enda ställe bara

Här alltså:
https://rejsa.nu/?forum/viewtopic.php?t=4596


+ =

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
+ =

Klockren tom en halv annalfabet fattar

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41692

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har av en trevlig rejsa.nuare blivit erbjuden ett begagnat moderkot med dubbla P3 1,5MHz med stor 512kb cache och 1Gb DDR. Borde passa databaservern kanon!

Jag ska absolut försöka få in en riktigare brandvägg i "budgeten" också. När jag får full duplex 10Mbitsanslutningen så lär den befintliga brandväggen bli en klar flaskhals.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Magnus Thomé skrev:
Har av en trevlig rejsa.nuare blivit erbjuden ett begagnat moderkot med dubbla P3 1,5MHz med stor 512kb cache och 1Gb DDR. Borde passa databaservern kanon!

Jag ska absolut försöka få in en riktigare brandvägg i "budgeten" också. När jag får full duplex 10Mbitsanslutningen så lär den befintliga brandväggen bli en klar flaskhals.


Låter ju bra det! Dom grejorna torde bli perfekt och begagnat har ju alltid en lite trevligare prislapp än nytt...

Fast dubbla 1,5Mhz:are är väl inte såå mycket att skryta med
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41692

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:

Fast dubbla 1,5Mhz:are är väl inte såå mycket att skryta med
Kanske därför det var så billigt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Skynda skynda, verkar inte som om forumet mår så bra när jag ska posta helt nya trådar...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41692

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Liten statusrapport

Webservern är numera uppgraderad och verkar ju ticka på riktigt fint (efter strulet för någon dryg vecka sedan). Jag har börjat bygga ihop databasservern men väntar på en tämligen vital del (moderkortet o processorerna) som just nu är på väg via posten från Norge. Hoppas det dyker upp nästa vecka ! Men jag har ändå börjat med bygget av serverlådan lite så smått med bl.a. Ordentlig kylning till de fyra hårddiskarna o så. UPS'en kom för någon vecka sedan och har ju redan kommit till användning!
Så projektet är väl liksom lite mitt i just nu

En STOR för alla bidrag! För stunden har det kommit in 58 bidrag på totalt 7500!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Du hojtar väl till om det behövs mer !?!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41692

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Uppgradering av databasservern har dragit ut på tiden bla pga strul med tullen mellan Norge o Sverige. Så grejerna åkte tillbaka hem igen efter att ha kommit ungefär halvägs. De ska skickas på annat bättre sätt snart

_________________
Magnus Thomé
Citera
Foruminfo/frågor
Bidrag till uppgradering? Bankgiroinfo.
1 besök senaste veckan (2711 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande