Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2008-09-20 MGCC KM4 Höstrace | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (10370 totalt) |
Då var MGCCs klubbmästerskap slut
Ett såphalt första tidsåk var precis det jag inte ville ha Ett andra tidsåk som var lite torrare samt två häftiga race på torr bana på eftermiddagen Dagen började som vanligt med en tidig avfärd från oxie i Caterhamen som fortfarande körs till närliggande tävlingar på egna hjul Efter drygt halva resan på 5000 varv via motorvägen börjar tempmätaren att visa allt mellan hopp och förtvivlan, stannar och kollar om nåt märkligt vad gäller kylningen kan spåras Finner inget ovanligt och kör vidare med en tempmätare som visar 40 grader eller mindre Avlastning, anmälan och besiktning, inga problem Tidsträning 1 på snorhal bana ger som vanligt Knutstorps längsta Roadsport A tider, släppte för dagen kränghämmaren fram helt, nu blev bilen omväxlande under och överstyrd, mest överstyrd I vanliga fall går bilen bara rakt fram trots att ratten vrides, jag behärskar inte rallytekniken som här säkert kommet till sin rätt dvs uppställ med spinnande bakhjul Tidsträning 2 på lite upptorkande bana ger grepp åtminstånde på halva banan då företrädesvis baksidan Något bättre tid gav mig en startposition mitt i fältet En del åkare kör för dagen utom tävlan bla Henric och Mats olsson Starten i Race 1 kan ses i Henric Månssons film, det är jag som kommer till höger bakifrån Starten går bra men sen tjorvar det som vanligt till sig, förlorar en position i mål Dags för Race 2 Ingen ström, bilen helt död, misstänker genast huvudströmbrytaren men får inte fram nån ström. Joachim osbäck (tack Joachim) kommer förbi och vi mäter med en inlånad multimeter och söker förtvivlat en plus och voala där fanns den plötsligt In i bilen och iväg, racet har redan gått 2 varv men vadå, jag är på Knutstorp för att åka Ni ser i Henrics andra film vad som händer när porschen snurrar, är ni uppmärksamma ser ni att jag blir omåkt strax innan snurrningen innan uppförsbacken mot idioten så porschen står fortfarande tvärs över banan när jag kommer, jag kan relativt enkelt passera Mats olssons porsche Nu är det så att i MGCC är det bästa träningstid som räknas och jag samlade ett antal poäng I slutställningen kommer om jag inte räknat fel Pontus Borg och jag att dela förstaplatsen i KM, dvs 2 klubbmästare i år, särskiljningen skiljer oss inte åt dvs samma poäng, antal KM, inbördes möten samt bästa placering i någon av deltävlingarna Vi får se vad KM org kommer fram till, kan bli knivik tolkning Kul åkning på eftermidagen i alla fall Depåbilder så länge http://community.webshots.com/user/b / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Hoppade över första tidsträningen då det fortfarande regnade.
Till andra tidsträningen hade det slutat regna, men banan var fortfarande blöt. Kom bara ner i 1.18 som bäst och med den tiden blev jag placerad i 8:e startruta. Till race1 var banan torr, så tiderna kröp ner när däcken blev varmare, bättrade mitt pb med drygt 0.5sek Här kommer min ombord film ifrån race1 http://www.youtube.com/watch?v=C5RIH Filmen ifrån race2 kommer upp senare ikväll. (måste till garaget och lasta av bilen nu ) _________________ Henric månsson SPVM Roadsport A Westfield SEIW 1.9 -98 |
||||||
Kul att se på Henrics film vilken kanonstart man får
(Bilen till som kommer till höger om Henics snabbt som attan) Synd att man alltid klyddar in sig i klungan vid följande böj och att man ännu inte har högsta fart runt hela banan / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Banan var helt torr fram till ca 06:15 när det lilla lätta regnet började. Det vara bara så asfalten blev fuktig ju, inte ens pölar i depån.
Men eftersom det var rått i luften och vindstilla så torkade det inte alls. För C som var först i sekvens var båda tidsträningarna ungefär lika halkiga och tiderna skiljde inte så mycket, grattis till Hans för första vinsten (mjuk bil körd vackert på drift visade sig gå snabbast). Efter lunch hade lite vind och lite sol torkat upp nästan allt och det var rejält snabbt i spåret, utanför spåret var det mindre grepp, iaf i Lito där jag klippte lite gräs och var nära att besöka kuddarna nere vid Bäcken. Vid Race2 var banan ännu snabbare och personbästan rök både till höger och vänster. Racet var riktigt tajt och tack vare Josens split-vision så slapp vi gnugga framskärmar när min ombromsning blev lite väl optimistisk. Han tog mig senare efter en av mina mindre bra Bäckenpassager som vanligt. Ingen kamera monterad den här gången, Race2 hade nog varit sevärt i vissa sekvenser så det var lite synd att jag var lat. Tack MGCC för en mycket bra dag med hela 16 heat trots ett entimmes lunchuppehåll |
||||||
Stämmer in i tack-kören till MGCC för kanon arr, trots blötan klarades ju tidsschemat med glans Liten racerapport i min bil tråd.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
var för första gången o kollade MGCC's KM ( jag är nybliven gästmedlem ....)
väldigt generös atmosfär i depån och väldigt sevärda heat..tyvärr hann jag bara se första heat omgången... Niklas Falks upphämtning i första heatet var väldigt sevärd... . du kommer väl till Falkenberg på torsdag ? Anders Schildt's körning i första var också rolig att se..den bilen låter helt hårresande, vad sitter det i den egentligen? Henric Månsson's inhämtning av tätklungan i första var också väldigt snygg och som sagt en applåd till de som sköter arret.. hoppas man kan delta själv nästa år _________________ Peter Börjesson Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1 |
||||||
På torsdag hoppas jag verkligen att du ser mig, jag kommer till 97% sannolikhet vara den som släpper ut dig på banan (mm). Nån körning blir det inte (annat är bärgningsfordon kanske). |
||||||
Det blev inte så många bilder pga jag själv körde men lite fastnade på minneskortet:
Jag förstår fortafarande inte varför bilderna blir i så dålig kvalitet när de laddas upp _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||||
Här kommer filmen ifrån race2 http://www.youtube.com/watch?v=aLVQp
Startade i 6:e ruta i detta race och fick till en betydligt bättre start denna gång Starten i race1 var ju helt inte lyckad med hjulspinn i nästan hela 1:an Mycket underhållande att ifrån första parkett få se Bo och Tommy varv efter varv. Sen var det lite väl tajt uppe i hårnålen ett varv Mvh Henric _________________ Henric månsson SPVM Roadsport A Westfield SEIW 1.9 -98 |
||||||
Fanns några även bakom kameran som råkade ut för en tvärställd Porsche
bla jag grön/gul/aluminium Caterham Tight men gick bra, tror Mats olsson i porschen förlorade 7-8 placeringar / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Bengt, du har råkat ut för bilar på tvären där förr _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||||
Johan
Det stämmer bra det, en viss Gul/grön Caterham med en vass Crossflowmotor i Kanske samma stressfaktor nu som då / Michelingubben Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Hej! Det är en rak 6'a på 3 liter med trippla Weber 45'or. Lämnar ca 250hk vid 6000rpm. Nästa år ska den förhoppningsvis varva till 7500rpm _________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||||||
Tack så mycket! Vi laddade upp en liten film på youtube (ursäkta den dåliga kvalitén) http://www.youtube.com/watch?v=7iZGF _________________ Anders Schildt Austin-Healey 3000 Austin-Healey Sprite MGB GT |
||||||
Är du aldrig rädd att den vänder tvärt för dig ? Alltid kul och kolla när du kör _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Instämmer Känns som det är lika mycket show som tävling. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||||
En riktig höjdardag!
Första halvan av dagen, med tidsträning var såphal med 10 grader och blöt långsamt upptorkande bana. Tidsträningen är det som sätter placeringen i klubbmästerskapet och de vanligtvis ruskigt snabba 7orna går långsamnt när det är halt. Jag och min exige går bra i regn, oklart om det beror på min galenskap eller att bilen trivs bra i halkan. Bra för poängen i mästerskaper är det iaf. När vätan hade torkat upp var det bra grepp i banan och bra drag i motorerna som trivs när det är lika kallt och fuktigt. Många slog sitt personbästa runt knutan, inkl jag. 1:08.6, bara 2 sekuder efter de snabbaste ekipagen Som Bengt har sagt så hamnade han och jag på samma poäng i mästerskapet (Roadsport A), dessutom faller utanför extrareglerna i reglementet för att se vem som verkligen vinner. Det blir spännande att se vad tävlingskommiten/domarna hittar på. Jag är givetvis mycket nöjd och överraskad av detta resultatet. De snabba varven visade sig vara för mycket för mina hålborrade bromsskivor. En sprack ordentliget efter sista racet, det dunkade ordentligt vid inbromsningar på vägen hem. Aldrig mer hålborrat för min del. Katt bland hermeliner (stulen bild från ovan) _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
Eftersnack 2008-09-20 MGCC KM4 Höstrace | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (10370 totalt) |