Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DiffBROMS före och efter installation | 4 besök senaste veckan (7571 totalt) |
Inför stundande installation av diffsbroms så är jag lite nyfiken på vad andra med liknande erfarenhet i ryggen har att dela med sig av.
Bilen i fråga är min 323ti som kommer att få en diffbroms med motsvarande original utväxling installerad under denna säsong. Jag har väl ingen direkt erfarenhet av bilar med diffbroms och framförallt inte när det gäller körning på bana därav min nyfikenhet. Vilka effekter kommer detta att innebära? Vilka faror lurar runt hörnet med diffbroms? Tips på körteknik? Hur blir bilen i vått/halt underlag, positiva och negativa egenskaper? Andra saker att tänka på? Jag förstår grunden med denna teknik och ser såklart en del positiva egenskaper så det blir inget 100% "köpa grisen i säcken" men jag vill gärna veta mer. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Man kan räkna livet i utan diff och med diff
Man tjänar absoult mest på på en diffbroms i långsammare kurvor där en bil utan diff bara spinner på innerhjulet, dom kurvor som du kommer känna det tydligast i på svenska banor är Ejes på Gelleråsen, depåkurvan på Mantorp samt Idioten på Knutan. Man får vänja sig vid att man har driv hela tiden men jag tycker överlag att bilen är mer lättkörd med diff, det är mitt intryck Sen sliter man inte så mycket på innersidan av höger bakdäck vilket är bra Jag ser inga nackdelar _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||
Mer konsekvent beteende vid vått kör utan spärr just nu & tycker det släpper ibland & ibland inte.
med spärr vet man att det släpper & lika varje gång Samt som sagt tidigare bättre grepp ur kurvor blir tydligt om man kör hårt chassi i snäva kurvor det vill gärna spinna på innern då. På anderstorp märkte jag inte av det men på mantorp ut F2 svängen & chikanen ville innern gärna spinna _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
DiffBROMS för bövelen!
Diffspärr har man på traktorer, ger 100% låsning och regleras med högerfoten/hälen. I övrigt tror jag alla nya egenskaper kommit fram. Du kommer bli så nöjd så och undra hur du kunnat leva utan tidigare. Ta en ordentlig testrepa på ngn bra plats där du kan provsladda lite för att bli kompis med bilens nya beteende. Första gångerna kan det finnas viss risk att man stämplar på lite väl mkt vid en 180graders rundpall tex... Så annorlunda blir det mot öppen diff. Du får återge dina intryck när du testat, alltid kul att höra. |
||||||
Sorry för mitt felaktiga ordval, 100% amatör på området därav Nu är det ändrat iallafall. verkar ju vara överväldigande positiva egenskaper och jag ser verkligen framemot denna uppgradering av bilen. Behövs det någon speciell omvårdnad/skötsel/körteknik eller håller det lika bra som en traditionell diff (om det nu är rätt term ; ) _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Rätt olja beroende på vad det är för typ, lamelldiff ska ha LSDolja. (dvs oljan ska ju inte göra så att lamellerna blir för hala. ) _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Inte menat så hårt. Hoppas du noterade Men rätt ska vara rätt. Du kommer garanterat bli nkt positivt överaskad. |
||||||
grym skillnad på mina e30s ja haft iaf. i snäva kurvor märks de ju klart mest, blev lika förvånad varjegång i början vilket jädra fäste de va
|
||||||
Tack för din input Robin,det där med grepp låter nice , har kikat en hel del på din tråd och
Dock saknar jag lite mer omfattande input på ditt chassiekit, var det D2 eller vilket märke var det? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
jo grepp är aldrig fel jao de är d2 chassikit med lite millway saker. får snart ta mej tid och skriva en utvärdering på nya chassit i min tråd |
||||||
jo LSD-olja skall man ha, men det är tvärtom... alltså LSD-tillsatsen SÄNKER friktionen för lamellerna...
Är ett klassiskt jänketrick att köra med ren eller nästan ren hypoidolja om diffbromsen är sliten eller om man har för breda däck så att den gärna spinner på ett hjul. _________________ Mats Andersen |
||||||
Vilka effekter kommer detta att innebära?
Mestadels positiva effekter då bilen bli konsekvent i sitt uppträdande... Den blir i mitt tycke mkt mer lättkörd mer driv ur kurvorna Du kommer inte att ångra dig ! Vilka faror lurar runt hörnet med diffbroms? När jag åker på is o snö så tycker jag han blir jobbigare på raksträckorna när man ger på fullt då han gärna börjar svansa. Men med enhjulsdrift får du inget driv på rakorna, så för att motverka svansandet justera jag svansen med gasfoten. Tips på körteknik? Mer attack in i hala snäva böjar,,, fegar du så understyr det i lågfartsböjar. Hur blir bilen i vått/halt underlag, positiva och negativa egenskaper? Positivt Bakvagnen går ut likadant åt båda hållen, lite lättare att dosera än innan diffbroms. Men du slipper enhjulsspinn åt ena hållet och därefter brutalsläpp... Åt andra hållet släpper det tidigt i sidled med enhjulsdrift... Negativt du behöver lite mer vrid(bättre mellanregister)nu för att styra över/understyrningen... Man blir lätt bortskämd men ibland är det bra att gå tillbaks till enhjulare för en kort stund. Jag har egenheten att med tiden med diffbromsat så blir det för mkt attack på halt underlag för mig. Känslan för vart gränserna går glöms bort....(för mig),,, lite övningskörning utan diff ger känslan tillbaks. Lycka till _________________ Max Jarno |
||||||
Tack för fina inputs!
Diffbromsen är på plats och jag har väl fått en halv säsong med den. Helt klart övervägande positivt! Blir det som jag vill blir det lite läge utväxling till nästa säsong så får vi se vad det gör för upplevelsen. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Du har vad jag kunde se 3.07 orginal på din en 3.73 borde passa fint då gör den 192 km/h vid 6500 rpm 200 km/h vid 6750 rpm Det kommer kännas som du fått 50 pållar till under locket Då du har samma klump som E30, då finns det ju klumpar med 3.73 från 325:or att få tag på _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
3.07 original diff, sitter 3.15 diffbroms idag och precis som du säger siktar jag på 3.73 Har en på gång skall bara om vi kan komma loss och runda av affären. testade en 323ti här på rejsa för ett tag sen med 3.24 eller dylikt och nog tusen sköt det bra genom växlarna EDIT: skall givetvis vara 4.24 inte 3.24 och det är typ 4.24 då jag inte minns den exakta utväxlingen. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Brosan håller på att byta till 3.73 på sin & jag var & hämtade en 3.73 för ett tag sen nu ska jag bara skaffa en 250G låda så jag får 1:1 på femman så ska det nog bli fint Då har vi samma utv i låda & slutväxel samt samma däck dim till nästa år kan bli intessant _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DiffBROMS före och efter installation | 4 besök senaste veckan (7571 totalt) |