Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!) | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 25, 26, 27 >> 11 besök senaste veckan (358882 totalt) |
Batterihylla klart! Batteriet placerades så långt fram som möjligt av viktfördelningsskäl. Hållaren är avtagbar för att kunna demontera kylrören.
Nu väntar jag på svar från leverantören av dämpare och fjädrar... men jag ska nog kunna hitta på något att göra så länge... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Först måste jag säga grymt bygge.
sen har jag en fråga om ni ska ha nåt värmepaket i bilen om ja vad för nåt?? _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||||
Stiligt som fasen, Porsche 356 är ju lite av en drömbil och detta är ju ännu bättre än en replika "orginal", modern räser med klassika former. Ska bli kul och se fortsättningen och den färdiga produkten!
Keep up the good work! _________________ Anton Kindblad |
||||
Tackar! Det är ett aningens modifierat orginalfäste från Toyota Corolla (samma bil som generatorn kommer ifrån). Själv é bäste dränng...
Det är ett SFRo krav att man har "avfrostning" (avimning) på framrutan... Jag håller faktiskt på att designa ett värmepaket just nu... Det blir ett egenplastat glasfiberhus med Volvo 740 värmeelement (hade ett sådant liggande) med Biltemas motorrumsfläkt. Fläkten blir dock inte integrerad (det blir slang mellan fläkt och plasthuset) för att jag lättare ska kunna uppgradera med en starkare fläkt om det behövs. Fläktstyrningen blir mha Volvo 740 reglage och effektmotstånd (som det används orginal). Värmekran och munstycken köper jag nog från www.cbsonline.co.uk. Kallluft får jag om jag stänger av vattnet till elementet, jag blåser alltså alltid genom elementet... Det blir 6 utgångar på lådan. Två till fötterna, två till ansikte (eller sidorutor) och två till "avfrostning" av framrutan. Alla blir avstängningsbara utom avfrostarmunstyckena till framrutan. Detta munstycke har jag tänkt använda till fötterna och till ansiktet: Så ser iallafall planen ut nu.... men den kan ju snabbt ändras. Anledningen till att jag inte använder ett orginal värmepaket från någon bil är att det är svårt att hitta något som passar och så är det roligare att bygga ett själv. I övrigt är det nu beställt Protech stötdämpare och fjädrar från England och SBF-godkänd katalysator samt två ljuddämpare från RakaRör. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Tänkte bifoga bilder på det tänkta avgassystemet och värmepaketet...
Den röda burken är katalysatorn (det är Volvo 850 erginalkat som är ritad men jag ska alltså ha en SBF-godkänd). Avgassystemet byggs i 2,5". Det blir ett utblås i mitten. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Sådärja... bilen står på golvet, dock har jag inte fått hem stötdämparna ännu men de bör komma i slutet av veckan (den står på träklossar) . Det är alltså snart dags för SFRo1
Jag har bytt motor till GLT-motorn inför besiktning och förmodligen kommer jag behålla den motorn för att få en trevligare bil. Det betyder att det förmodligen blir Roadsport B (istället för C) om jag ska börja köra bana lite mer seriöst, men det får vi se... Har fått hem alla komponenter till avgassystemet. Har dock haft lite huvudbry om hur jag ska göra med grenröret. Orginal till GLT-motorn passar inte eftersom det bygger för mycket nedåt och därmed krockar med DeDion-axeln... Min lösning blir att kapa GLT-grenröret nära toppen och skarva på GLE-grenröret (också kapat nära toppen) men med en liten vinkel uppåt vilket skapar plats för dedion-röret. GLT-röret har ytterdiameter 37mm på primärrören och GLE-röret har ytterdiameter 35mm. Relativt liten skillnad vilket inte borde göra så mycket på prestandan. Alternativet är att kapa sönder GLT-röret och bygga om det radikalt men så mycket jobb för så lite extra (2mm på diametern) är inte jag beredd att lägga och förmodligen försämrar alla svetsarna på ett sådant rör flödet lika mycket som diameterskillnaden... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Man gör ju vad man kan... och just nu känns det som om jag har ett visst flyt... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Ser ju riktigt snyggt ut.. Hur ser den ut med "skalet" på??
Du håller rätt högt tempo, en annan kämpar på med en ynka hardtop.. (troligen 1:a gjutning i veckan) Kämpa på, vi ÄÄÄÄÄLSKAR bilder... _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Tackar... Jag ska ägna en kväll till i garaget idag så en bild med kläderna på ska man väl kunna fixa för er som inte gillar nakenbilder... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
bygget har blivit presenterat på rejsas förstasida!! För att minnas ögonblicket så tog jag en snapshot och la i min tråd...
Tillbaka till det som är viktigt... Har meckat ihop grenröret ikväll: och så lite bilder på ungefär hur det kommer se ut med ljuddämparna och katalysatorn: Svante: du ville ha påklädda bilder.... tyvärr så är ju spårvidden "lite" större än orginal och karossen ligger därför på hjulen... skulle tro att den hamnar ca 7cm längre ner när jag fixat till skärmkanterna... och så en bild där min sjua är med på ett hörn för att visa hur "STOR" porschen blir... jag är lite svag för små bilar... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Hmm...ramen påminner en hel del om Lancia S4. Om du gjuter av en S4-kaross kan du byta skal som det behagar! Får man plats med en diffklump mellan framaxeln? Ska bli väldigt spännande att se resultatet! _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Sådärja.. nu är jag mer nöjd Hade jag varit dig hade jag nog breddat den så osynligt som möjligt... Gillar sleeper looken, nu när du pratat o. att du ska ha plåtfälgar. Räcker det inte med att ändra inpressningen på fälgen för det ser inte ut att vara jättemycket du behöver bredda.
Fortsätt det hårda men njutningsfulla arbetet _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Jag har redan 52.5mm inpressning.... jag tror att det blir svårt att hitta fälgar med större. Alufälgarna som jag tänkt köra med hade ET37 så redan där hade bilen blivit 15mm bredare per sida. Jag är lite sugen på en "turbo/carerra"-breddning... men jag får klura lite... Jag hade tänkt bygga upp breddarna i sån där proffslera som Krillehlm använder så då borde jag kunna laborera lite... Jag kommer så klart posta bilder på det när jag kommit så långt... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Nog skulle man kunna få plats med 4wd.... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Ett annat "hett" tips är ju att splitta hela karossen på mitten och bredda med en remsa! På så sätt "behåller du ju orginal utseendet" kanske blir bekymmer om du byggt bur osv anpassat efter karossen? _________________ Richard Lundgren ------------------------ 330 Bimmer utan tak |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!) | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 25, 26, 27 >> 11 besök senaste veckan (358882 totalt) |