Våra race- och banåkarbilar
Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!)
41 besök senaste veckan (349754 totalt)
1, 2, 3 ... 25, 26, 27   >>
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Historien börjar när jag av en slump hittade en annons på www.porsche356klubb.se. En kille skulle sälja en komplett gjutform till en Porsche 356 coupé -54. Han hade själv gjutit av en orginalbil för några år sedan. Annonsen var ca 1-2 veckor gammal så jag ringde honom direkt. DEN FANNS KVAR!!! inte mycket tid att spara nu... ringde snabbt upp min "svåger" och övertalade honom (det var inte särskilt svårt) att vi skulle köpa formen ihop. Sagt och gjort så körde vi upp till huvudstaden (vi bor i skåne) och köpte formen. Det var precis att den fick plats i hyrsläpet!

Tanken är att bygga en bil med Volvo 850 drivlina bak och med rörram. Andra komponenter är inte bestämda än. Bilen ska bli baninspirerad.

En inspirerande bild:



Detta är den första (och enda) karossen som gjutits i formen (av förra ägaren som även tillverkade gjutformen):



Jag började gjuta en dörrspegel:


Gelcoatad form.


Färdigplastad med förstärkningsribbor.


Färdigt resultat.


Här är själva karossformen:




Tilltänkt drivlina: Volvo 850 (B5252S 140hk):


En vagga tillverkades för att underlätta gjutningsarbetet:


Det blev grymt bra med vaggan. Nedan följer lite bilder med formen upphängd:














Formen är nu vaxad 3ggr och behandlad med PVA (polyvinylalkohol) som är ett släppmedel. Gjutning kommer ske i början av februari!

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3703



Sweet!

Så du har flyttat ner till Lund nu också? Det bådar för både garagebesök och ljugande över en öl någon gång?

_________________
Pontus Fyhr
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Jojomen. Jag har garage i St Råby ute vid gastelyckan. Däremot gjuter jag själva karossen i Klippan hos min syrra. När den är klar så fraktar jag ner den till Lund. Min super seven finns här i Lund.

En ljugaröl smakar aldrig fel. thumbs up

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Du bjuder på överraskningar du staffan
Ska bli kul att se när detta projektet blir färdigt, lär bli ett coolt bygge.
Är det samma 850-motor som du pulade med när jag och brosan var på besök?
Du har inga funderingar på att hinka ner en lite lättare motor istället?

om du bor i Lund nu så får du bjuda på en åktur till våren igen med din seven

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
japp. Det är samma 850-motor. Den är helt förberedd för att läggas i ett projekt. Dvs. elsystemet är tillfixat så att det behövs +, -, och tändning så startar den.

Motorn är ändå en helalu motor och femman låter så gott..... jag fortsätter helt enkelt på det spår som jag kan sen innan.

Klart att du ska ha dig en åktur!

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1294



häftigt...
hmm kommer du ev att hyra ut formen sedan???

mvh

_________________
Michael Thulesius
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Michael Th skrev:
häftigt...
hmm kommer du ev att hyra ut formen sedan???

mvh


Nja, har lite funderingar på att tillverka några karosser och sälja för att finansiera egna intressen så att hyra ut formen är nog inte aktuellt till en början. Får be att få återkomma med svar då jag vet hur mycket jobb det är att gjuta en hel kaross.

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Sonett7
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3022



Helt underbart!!! Vill minnas att du snackade om något liknande när vi träffades senast. Kul att ni redan är på gång...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Helt underbart!!! Vill minnas att du snackade om något liknande när vi träffades senast. Kul att ni redan är på gång...


Kan säkert stämma. Men då hade vi nog inte köpt gjutformen så det har verkligen gått undan. Projektet är tänkt att få ta den tid det tar. Det ska inte stressas igenom. Jag har ju sjuan att köra med när adrenalinsuget kommer....

Hur går det för dig?

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3073



Ser fram emot att se hur det blir thumbs up
Finns intresse för kaross.... eller en 550 spyder

Har ju fått en åktur i din seven för nåt år sen i Mörarp, inte säkert att du minns...
Det var inte du som körde då utan han som byggt Patrik Rydhs seven.
Har kört förbi där några gånger med min seven (som bara strular).

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Sonett7
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3022



Staffan Lindén skrev:
Hur går det för dig?




Har börjat punkta ihop bakre delen av ramen nu för att kunna svetsa infästningarna för bakre bärarmar etc... Med andra ord har det inte hänt speciellt mycket på byggfronten fast det går ju i alla fall framåt!

EDIT:
Vårt första bygge är klart och väntar väl bara på våren och SFRo+reg besiktningen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Spännande!

Men hur får du plats med en R5-maskin (på längden) när det sitter en B4 orginal, som ju är motsvarande 2,5 cylindrar lång? Tycker det borde sticka ut rätt mycket motor bakom bilen...

_________________
Pär Hylander
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 772



Koolt projekt! Alltid kul med mycket bilder. thumbs up

Vad tror du att du kommer landa på för totalvikt ungefär?

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3865



Pär Hylander skrev:
Men hur får du plats med en R5-maskin (på längden) när det sitter en B4 orginal, som ju är motsvarande 2,5 cylindrar lång? Tycker det borde sticka ut rätt mycket motor bakom bilen...

Tyckte jag läste nåt om "850 drivlina" så jag antog att motorn hamnar på tvären över bakaxeln?

Riktigt spännande dock!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus K skrev:
Pär Hylander skrev:
Men hur får du plats med en R5-maskin (på längden) när det sitter en B4 orginal, som ju är motsvarande 2,5 cylindrar lång? Tycker det borde sticka ut rätt mycket motor bakom bilen...

Tyckte jag läste nåt om "850 drivlina" så jag antog att motorn hamnar på tvären över bakaxeln?

Riktigt spännande dock!

Mvh
Mangan


Aha, jag som läser illa....

Å andra sidan kan man ju då fundera över hur en drivlina som fyller upp bredden så bra i en 850 ska få plats i en 356 som är rätt mkt mindre

_________________
Pär Hylander
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Raz skrev:
Vad tror du att du kommer landa på för totalvikt ungefär?

Vet faktiskt inte riktigt. Jag gissar att karossen kommer landa på ca 40-50kg så då blir väl själva bilen en 650-700kg tung. En ren gissning.

Pär Hylander skrev:
Å andra sidan kan man ju då fundera över hur en drivlina som fyller upp bredden så bra i en 850 ska få plats i en 356 som är rätt mkt mindre

Det blir ett senare problem... Det värsta som kan hända är att det krävs nya kortare drivaxlar. Näst värst är att bredda skärmarna (bilen blir ju ändå inte särskilt orginal). Lättast är att använda fälgar med mindre ET. Orginal sitter hjulen väldigt långt in i hjulhusen på porschen och så ska ju inte jag ha det...

Magnus K skrev:
Tyckte jag läste nåt om 850 drivlina så jag antog att motorn hamnar på tvären över bakaxeln?

Teoretiskt så hamnar faktiskt motorn framför bakaxeln eftersom den sitter framför framaxeln orginal på 850n.

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Första karossen är gjuten!!! djävlar vilket slit det var. Vi började 08.00 och slutade 04.30 (på morgonen dagen därpå alltså....). Var helt slut efteråt..... idag avformade vi formen och det var en del slit där också. Efter rätt så mycket bändande och bankande så lossnade formdelarna en efter en... Karossen blev riktigt lyckad med endast några små skavanker som lätt kan spacklas. Till och med dropplisten är hel och fin
Nedan följer en bildserie på gjutningen och sedan avformningen.









Här börjar avformningsbilderna...



Vi använde vatten för att trycka loss delarna. Fungerade rätt ok.









46kg väger karossen.



Man kan nästan se att de gillar varandra....




_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1414



Imponerande! thumbs up

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1239



Riktigt läckert!

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 132



thumbs up Bra jobbat, 0800 -- 04 morgonen efter... det kallar jag villja! Imponerande arbete, men det kan de ju vara värt för 356:orna är ju grymt fina!! Skall bli intressant att följa denna tråd.

Kör hårt å lycka till! thumbs up

Mvh Richard

_________________
Richard Westberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Sonett7
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3022



Kan bara instämma - grymt imponerande!

Trådar som denna är rent farliga för förhållanden och andra åtaganden...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!)
41 besök senaste veckan (349754 totalt)
1, 2, 3 ... 25, 26, 27   >>


Lista alla annonsörer som stöttar Rejsa.nu på något sätt