Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Spider? | 4995 besök totalt |
Finns det några spiderägare här?
om så, är det en modern Se7en? När spidern kom så läste jag inget om banåka med den, bara mer allmän info. Har för mig jag sett bilder på en från Knutan med en hiskekilgt ovacker (men säkert bra o ha) bur. _________________ Magnus Thomé |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
Spidern är hyfsat tuff...
Jag har fått för mig att den är rätt tung (jmfrt med en 7'a). Den är ju ingen raket rakt fram, men det borde väl hålla i hyggligt när det svänger. Det finns väl inte så jättemånga i Sverige. Nån (i klubben) som har koll på antalet vanliga och Cup bilar i riket? Mange...? Jag har sett några gat-Spidrar och vid ett par tillfällen också spanat in Spidrar på banträffar bl.a på Kullen tror jag. På Sturup stod det ju en bunt ban-Spidrar (förr?). Finns de kvar? (Men som vanligt är det väl tunt med ban och slalomåkat även med denna modellen i här Sverige... Verkar ju tyvärr som om den genomsnittlige RenaultSportföraren är lite allergisk mot att svänga med bilen... Det ska vi väl kunna ändra på så småningom...) Dahlbergs Cup-Spider på Lunda i somras: |
||
Har provat denna ytterst lite på en konbana och den var rolig (vad jag vet så finns det 2 st rejsbilar kvar i sverige... denna och en som bröderna Walfridson har)
Kom in en bunt standardbilar till sverige och alla hade ruta. utomlans så gick det att köpa den utan ruta. Är man lång är en utan ruta att föredra. Jag är 1.93 och såg ut som magnum PI i bilen med ruta. Dvs jag tittade över rutramen det gick att ta bort lite stoppning och då gick det med nöd och näppe att titta genom rutan. Som sagt är det ingen raket rakt fram men rolig när det svänger. väger väl precis under 1000 kg så den är ju lite tyngre än en seven Hursom finns mycket prylar till dom och dom går bra väghållningsmässigt redan som original. Och den är ju somsagt hyfsat tuff _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Var en Spyder på sista eller nästa sista körningen på Sviestad. Enligt rykten utrustad med en turbo motor.
|
||
Ja den gick ju skapligt! En annan får leva med orignal F7R-710 (motorn som återfinns i Spider och Mégane Coupé) utan överladdning. _________________ Johan Nilsson Renault Mégane Coupé |
||
Jag minns nån kommentar fån SVKG-medlem som kört Spider med ruta både i torrt och även regn.
Tydligen ska rutan inte vara nån höjdare även om man är kort i rocken. Aerodynamiskt så skickas tydligen mygg, knott, humlor och skalbaggar rakt i tänderna (dvs ingen virvel i nacken utan rätt i fejset istället). Vid regn så användes ordet "kondom" för att beskriva "regnskyddet" och det fanns tydligen en praktisk maxhastighet med det monterat. Om det skyddade mot regn eller samlade upp minns jag inte riktigt. Skoj bil som svänger duktigt, men ingen bruxis direkt. Jämför man den om en Elise så får man vara lite märkesentusiast för att välja Speedstern (eller inte vilja ha samma som alla andra). Kan man plocka bort rutan och ha den reggad på det viset så är det ju genast mycket coolare |
||
Då får vi väl skriva lite info om spidern o dess bankusin trophy. Det finns 4st trophybilar i sverige. Dahlbergs, bröderna walfridssons och sturup har 2st.
Motor gata: samma som i megane coupe F7R-710 med 150hk Motor trophy: Clio Williams motor viktad och balanserad F7R-700 med 180hk Transmission gata: JC5 5vxl Transmission trophy: Renault Sport Sadev 6vxl sekvensiell Bromsar gata/trophy: 300mm från alpine A610 Trophy modellen har bromsvåg Vikt gata: 930kg Vikt Trophy 850kg Chassi i aluminium med glasfiberkaross Stötdämparna i trophyn är av märket penske med bilstein insatser. _________________ Tim Olofsson |
||
finns gatversion utan ruta åxå _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||
RenaultSport Spider? | 4995 besök totalt |