Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: lättviktarn -?? | << 1, 2 19961 besök totalt |
För en historisk FF1600 formelbil brukar fjäderkonstant samma som corner weight vara en hyffsad start
tex 150lb corner weight fram ger 150/0,7 i utväxling= 214lb/in i fjäderkonstant Det kanske kan passa på en seven? fjädrar är ju billiga så det är väl bara att köpa ett gäng och prova Finns det inte en regel för vinklen mellan huvudbåge och bakåtsträvor den ser väldigt brant ut på bilderna ovan Henrik _________________ Henrik Hansson |
||
Tack för bilderna johan
Enligt reglerna så skall man ha en förstärkningsplatta på min 120cm2 och en fästplatta på min 120cm2 (3mm tjocka) behövs verkligen detta då min övre stötdämparfästen är (nästan) 120cm2 och 3mm tjocka. känns ju inte som det blir bättre om jag lägger dit två lager plattor till och bultar ihop. Vad rekomenderar ni? svetsa eller bulta i buren. Får jag svetsa på förstärkningsplattorna till bältena? plattan blir i mitt fall 25x160x3mm, känns ganska fånigt om jag inte syr iallafall i varje ände ifall den vrider sig Enligt TR 5.6.2 skall röret jag lägger axelbanden i sitta mellan bakåtsträvorna. Måste väl gå lika fint att sätta den i huvusbågen istället? Den här buren tyckte jag var ganska sexig, bör ju styva upp chassiet också |
||
Nu är burbygget i full gång, kommer att bli kanonbra
Har en fråga angående tanken. i TR 5.14 står det att tanken skall vara fia godkänd och lite om hur den skall vara märkt osv. Men sedan när jag kikar på tankar så verkar utbudet vara lite sådär med just FIA tankar. Sedan har jag hört/sett att det bara är FIAkrav på tankar som är större än 40l. jag tänkt ha ca 20liters tank. |
||
30 liter skadar inte, det finns tillräckligt med bilar som knappt klarar 12 varv på Anderstorp. |
||
Hejsan....
Jag har själv gått igenom denna process 2009 och det är inte så lätt då reglerna inte går att tillämpa till fullo på våra bilar då det inte finns platser att ha dessa stora plattor till osv.... Men jag fick genom många rejäla diskussioner och bra överläggningar med min besiktare innan vi båda var nöjda men i slutändan blev det bra..... SÅ snöa inte in på exakta dimensioner på infästningar dom brukar vara vettiga att ha och göra med..... Varför ska du ha en stor jäkla platta när man ändå sätter den i ett jätteklent 25x25x1,5mm rör då är det ju viktigare att fördela svetsen på en lång sträcka det är ju där det kommer brista...... Lycka till...... MVh _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
Har snackat med två besigitgare på SBF och de var mycket bra att ha och göra med. Och den senare som var "expert" på racing och tyckte som jag att fästa buren i 0.5mm popnitad alu är vansinne.. Jag skulle göra ett så bra jobb jag kunde så skulle det gå bra lät det som. |
||
Har idag varit och köpt bälten fick ett fick dessutom ett oförskämt bra pris. 2 bälten till halva nypriset av 1 bälet :.. är "bara" godkända till 2013 men det spelar mindre roll för då åldersgränsen är ointressant för mig .
Det var sånahära formelbälten http://www.ompracing.it/detail.html? http://www.trendab.se/ProductPopup.a Men de är avsedda för montering med M8a-bultar . SBF vill ju ha M12 eller 7/16, tror att det blir MYCKET sämre om jag tar upp hålen. Antar att det bästa är att dra fast med M8a i högre hållfasthet, att det sedan är röret som kommer att ge sig först har väl inte med saken att göra... Kan tillägga att jag jobbar på scania och bubblade med han som bla testar våra bäletsinfästningar. Vi använder M8a bult och det är inte bulten som ger sig när det smäller |
||
Kanske skulle bjuda på en bild över hur bygget fortskrider.
Idag fick lillusen en bur å inte vart bakåtsträvorna 30 grader heller ... inte mycket att göra nåt åt i ett 7achassie. |
||
oj va länge sedan det var jag uppdaterade här :/
Bygget går vidare, såhär ser det ut nu. Har även inverterat i ett lyftbord och travers till garaget... Löjligt bekvämt att kunna jpbba i rätt höjd och slippa knäcka ryggen Nu är det uppstart och provkörning som hägrar |
||
_________________ Jan-Erling Rydquist |
||
Länkarna är i samma längd som Caterham orginal. Kanske inte helt optimalt, men fungerar utan problem för mig. Fint bygge _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||
Ursäkta att kapar tråden lite, men vart har du fått den bilden i från? Tror nämligen den e på min Clover 7:a. Kan det stämma? om det är så har du fler, e intressead i så fall. Mvh Henrik _________________ Henrik Petersson |
||
Det är det med all säkerhet, men det måste vara på den tiden när Hans Enzinger (han som byggde den) tävlade med den. Bågen byggdes om senare och det kom i enkla stolar med ägare nr 2, som jag senare bytte ut till Westfieldstolarna. Jag bytte även ut skärmarna både fram och bak till svarta.
Längre länkar hade i stort sett alla "Volvobyggda" sevens. I övrigt var ramen oftast en identisk kopia på Caterhamramen. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||
Korta länkar kan fungera om fjädringsväg är relativt kort. Men höjdläget på fästpunkterna blir viktig.
Dvs olika karaktär som styrs av om länkarna pekar neråt, är parallella eller pekar uppåt i grundläge sett från sidan. Själv fick jag flytta infästningspunkter för mitt fyrlänksystem i bakaxekonsolen ett par gånger i höjdled för att få bilen någorlunda bra. Vissa nyare Caterham har ju t ex ett smart wattlänksystem på de övre länkarmarna (där en länk går bakåt från den lilla prOpellern som är fäst i bakaxelfästet) för att så mycket som möjligt neutralisera bakaxelstyrning vid krängning. De använder också tricket att fästa länkar i akaxeln långt bakom hjulaxelcentrum för att så mycket som möjligt göra länkarmen "längre" (något jag själv också gjort). Tar vi gamla trä-Marcos 1800 GT så hade den t o m de dubbla länkarmarna fästa bak i bilen och riktade framåt, just för att "vända" krängstyrningen (och skapa mer plats i bilen). Långa länkar i se7en är rätt vanliga, användes av Lotus själva i div. race-seven. Bilderna jag använde som illustration kommer just från Enzigers bil som han körde några år bl a på sprint inom SVKG. _________________ Jan-Erling Rydquist |
||
Marcos-bilden jag hittade är från utförandet då GT-bilen fick en enklare, billigare rörram.
Men träversionen hade vad jag minns samma grundläggande hjulupphängning men har för mig det figurerade en variant av DeDion dessutom? _________________ Jan-Erling Rydquist |
||
Jag har en okänd FORD axel. har faktisk ingen aning om vad det är för något. det står 3.77 på en metallbricka iallafall
länkarna är ganska korta, vilket förvisso kan ge en del rörelser. Jag har byggt in maximalt med squat i chassiet. har ingen aning om det var bra eller dåligt. Men det kan helt klart ge vissa intressanta effekter med rollsteer. men vi får väl se hur det blir, kan ju tillägga att min 7a är ruskigt styv samt att den är LÅÅÅGT byggd (har hel plåt under hela bilen). Det kommer att blir spännande hur som, hoppas bara att jag inte har haft altför mycket otur när jag tänkte |
||
Misstänker att jag har haft otur när jag tänkte ... Hur mycket kraftigare skall bromsarna vara fram jmft med bak på en 7a? på en normal bil är 30-50% mer fram en vettig tumregel om jag bestyckar pedalstället för minsta skillnad så får jag ca dubbelt fram fmrt med bak (och då har jag inte tagit med att klossarna är större fram). Skivorna är identiska fram och bak. Bestyckar jag för max skilland så kan jag få 4 gånger mer bromsverkan fram än bak.
Så frågorna är! 1. Hur stor skillnad skall det vara mellan fram och bak på en 7a? 2. hur stor skillnad kan bromsvågen utjämna? |
||
Har inte byggt något sedan midsommar, åkte på semseter och sedan blev det ett motorras i chevan och ett fönsterbyte i kåken ... Men nu har jag ryckt igång igen
Ska börja dra elen i bilen och stoltserar med två frågor. 1. Är det någon som har en elritning på hur huvudbrytaren skall kopplas in? 2. Är det OK att sätta brytaren i instrumentpanelen, givet att den märks upp ovan på? |
||
Jösses lyfter upp det här gammla örhänget.
Har, blivit, sambo, pappa och byggt hus sedan sist. Men nu är 7an besiktigad och klar Den vägde in på 430kg hos bilprovningen och det finns ytterligare 20kg att hämta om nöden kräver, men det blir dyyyrt! Så 495kg med mig blir att vikta upp bilen lite innan jag får starta i roadsport. Men i ärlighetens namn så får det bli glassätning med grabben i sommar Läge att skruva på helburen och testa skapelsen |
||
Har faktiskt kört en del med bilen senare åren och nog fan rör det på sig.
Har några beteenden som jag undrar om jag kan få tips på hur jag botar eller symptomlindrar följande fenomen 1. I vissa kurvor så känns det som bakvagnen tuggar i sidled 2. Upplever att jag låser höger framhjul ibland. Bilen går rakt och det är helt odramatiskt, visst bilen är nåt kg lättare på höger sida men Är det något mer här 3. Fick i en quaife ATB under vintern och Det kännas som bilen plogar närmast rakt framnär jag gasar (även försiktigt), släpper jag gasen så går bilen dit jag vill. Dvs det går nästan att kasta bilen runt hörn genom att snabbt släppa gasen. Känns fel hur som |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: lättviktarn -?? | << 1, 2 19961 besök totalt |