Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S1 1968 - Tjolöholm Classic | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11 >> 67 besök senaste veckan (46462 totalt) |
räcker det ? Som du ser på bilden så är det en modifierad hane (borttagen kula + böjd) Går helt fritt ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Var så lite så
Det är inte direkt mellanrum att snacka om , men drar man åt allt så det inte är mycket spel så funkar det fin fint ! Kör med enkelwire och dubbla fjädrar med upphöjd fästningspunkt , sen är alla sprintar osv bytta mot bult med nyloc mutter istället. fick du också korta ner dit för att det inte skulle ta imot generatorn ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Jag har en ganska liten generator så jag behövde inte korta alls. Såg att du har gaswiren i det översta hålet, öppnar spjällen helt då? Har själv väldigt kort slag på gaspedalen så jag provade i nedersta hålet men tyckte att pedalen blev väldigt trög och tog av en av fjädrarna. Får kanske prova hålet i mitten.
_________________ jakob rydh |
Ah då klarade du dej ifrån att korta hela stället då , var tvungen att korta min 25mm
Jadå , vad jag har märkt iallafall , armen på spjällaxeln har ju rätt mycket slag men det verkar inte vara något som helst problem. Hm , trög pga fjädrarna ? vilken wire har du och hur är den dragen ? Innan kunde man inte rubba wiren men drog om den helt och har nu 2 böjar totalt från pedalen till förgasarna. Drog den extra långt och lugnt ut på vänstersidan med en hållare så att wiren inte kan trassla in sig, sen snett upp framför motorn med stripes runt lämpliga ställen och sedan en lugn radie mot förgasarna. Wiren är den som följde med kittet med teflon hölje. Nu kan man iprincip köra bilen med lilltån om man vill , och slår tillbaka perfekt om man "dumpar" gasen. Så om det fortsätter att vara trögt så rekommenderar jag om du redan inte gjort det att dra om wiren ! På 46an satt den dessutom rätt konstigt mellan ram & kaross vid högre skinkan som gjorde att wiren "nöp" Hoppas det hjälper något _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Min bil är högerstyrd med ett väldigt dum kontruktion vid gaspedalen. Pedalen har väldigt kort slag för hjulhuset är i vägen. Pedalen hänger i en axel som går rakt igenom centrumtunneln och slutar i en hävstång på andra sidan. Därifrån löper gaswiren längs centrumtunneln och kommer ut i motorrummet. ag har en wire (1.2m.m)och hölje med teflon från en cykelfirma. Tycker inte att det är några skarpa böjar men ska kolla om wiren har nypt någonstans. Har fått reglaget att löpafritt nu och monterade wiren i det mittersta hålet, ska prova det översta oxå.
Tänkte höra vad har du för inställningar på dina stötdämpare Andreas. Jag har röda koni dämpare och har 1 varv fram och 1.5 bak (2varv full hårdhet) Tycker att det verkar för hårt och har läst på olika forum att dom ställer dämparna fram på det mjukaste och hälften bak. Vad har du för erfarenheter? _________________ jakob rydh |
Låter som en bra ide , nyper det så blir det inte roligt alls
Hm , tror det är ½ eller 1½ fram , men den har igentligen inte ställs om någon gång. Gick helt oskruvad i modsport under hela 80talet när farsan körde Har bara kört den själv 2 gånger på falkenberg hyfsat lugnt så har inte viljat ställa om något igentligen. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Nu är jag lite halvtrött på att den ser ut som en folkracebil under huven
För det första är den gamla vevhusventilationsburken slängd (gammal oljedunk) och kommer att ersättas av en aluminium låda från Demon Tweeks med dubbla anslutningar/dräneringsplugg/nivårör och filter Den kommer att placeras framför högerbakhjul rakt i golvet och självklart tillkommer nya fräscha slangar Hösten 2010 & Vintern 2010 kommer antagligen hela bakdelen rivas Tex : Polering av växellåda & motor Ytbehandling och lackering av radius arms Gäng reperation och spricktest av uprights bak samt högglanspolering Ny boxning av ramen och kraftigt förstärkt radius arm infästning med möjlighet till finjustering Röret som håller oljekylaren ska kortas ner och svetsas om (onödig vikt om det är 5 cm förlångt ) Div onödiga infästningar kommer tas bort (tex gamla avgasfästet i ramen) Självklart blir ramen lackad i samma nyans som resten av ramen Men nu åter till det sista innan våren ! Som annat projekt nu i dagarna tänkte jag göra en egen bottendel till stolen Är 190 / dryga 100 kg men smidig som 150 och 50 kg ! Problemet är bara att hjälmen tar i om jag har bottendelen isatt och tar jag bort den flyger man runt och får kämpa för att nå växelspaken i högerkurvor Tänkte så här . . Om man tar 2 soppsäckar med en masonit skiva som botten och tejpar ihop Fyller på med byggskum och sätter ner säcken i bilen och sätter sig i med hjälm & 4p på så man får rätt körställning och sen väntar tills skummet har slutat växa = ta med sig tidning och en dosa snus och snällt vänta ett bra tag. Sen skär till skummet så det får en bra form och klär med glasfiber och sedan tunn isolering och klär allt med tex konstläder Skulle detta funka bra tror ni ? eller skulle det bara spricka efter att tag ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Testa först om byggskumet tål polyester. Det är inte så kul om din form börjar smälta.
Annars, gör samma byggskumsgjutning, men använd bara sidan mot din kropp som form. Försegla ytan om skummet inte tål polyester. Gjut ett tunt skal. När skalet är färdigt passar du in det i bilen och sätter förstärkningar och fästpunkter på baksidan, där det får plats. _________________ Ny kulbil i garaget. |
Tack för tipset Dj
Fast de skummet jag har , har jag redan använt till att göra pluggar så de smälter inte i första taget iallafall _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Sidostöd när bottendelen på stolen är borttagen är under tillverkning Blir ca 40 mm på vänster sida och 20 mm på höger som kommer att kläs med galon och sedan sättas fast med stora kardborreband Dessutom kommer jag med mina tunga kilon liiiite längre in mot mitten Blir antagligen denna till vevhusventilationen sen http://www.demon-tweeks.co.uk/produc Fick även denna tuffa modell för nån dag sen Ebay is the shit ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Det mest intressanta med den modellen är ju kanske märket på porschens dörr, man kan ju verkligen funder på hur det gick till
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
Säger bara .. Japaner
Sen är det ju inte helt osant heller att Hitler & Porsche hänger ihop till vis del Men mest beror det nog helt enkelt på att det är en tysk bil som ska verka brutal på gatan Men japaner är som japaner , är det någon här som har sett serien med lotusen ? Den heter Circut wolf och det är allt från Lotus Europa TC - BMW - Lamborgini - Porsche osv ! Ska tydligen finnas en film också _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
_________________ Ny kulbil i garaget. |
Sett innan dom verkar rätt galna i Europor i Japan
http://www.youtube.com/watch?v=3wzJB Introt till filmen ! Självklart med sjönsångande japan ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Nu blev det inte bättre utan att Lotusen fick en egen monter på svenska mässan !
Står exakt vid ingången till C hallen _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S1 1968 - Tjolöholm Classic | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11 >> 67 besök senaste veckan (46462 totalt) |