Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Importerad Super Seven | 1, 2 >> 22281 besök totalt |
Hej,
Jag har köpt en begagnad Super Seven byggd av VM77 från tyskland. Nu vet jag dock inte hur man skall gå tillväga för att registrera den i Sverige. Är det någon som har tips om hur man går tillväga eller vart man hittar information? Tacksam för all hjälp! _________________ Victor |
||||
Har handlingarna men pratade med en besiktningsman som sa att de inte gick att regga in i sverige men jag trodde i mitt enfald att eftersom den var reggad i tyskland så skulle det fungera i sverige... Man kan inte gå igenom någon entusiast förening eller liknande eller vänder man sig direkt till bil provningen?
Victor _________________ Victor |
||||
Det är ju långt ifrån säkert att han har rätt. Min erfarenhet av bilprovningen är att svaren skiljer väldigt mycket beroende på vem man pratar med. Kolla länken nedan de brukar hjälpa privatpersoner ibland kan vara värt att kolla www.birf.org _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Den måste väl reggas som amatörbyggt fordon som alla andra Seven-bilar?
och då måste du ju visa att du har byggt den själv, vilket kan bli svårt i detta fallet. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Finns två sätt här som jag fattat det
1) Du kan visa att bilen är ett amatörbyggt fordon, intyg från förra ägaren och då finns det möjligheter att regga in den 'as is'. Den får inte vara byggd av proffs/ näringsidkare 2) Du ser bilen som du köpt som matrial-delar/byggsats och du bygger själv och genomgår SFRo besiktningar, bulller och reggar in den som 'nytt' fordon Jag tror att det lättaste är variant 2, se till att du får fram intyg på ramen ( vilken typ av stål, dimensioner ) Jag fick fram detta när jag vara nära att köpa en färdig kitt-car från England och fråga lite SFRo-folk. England lever också på undantag, därför finns det så många roliga bilar på vägarna i UK, de har inte fogat sig till EU reglarna här inte _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
1, Kräver att åket är byggt i Sverige. Min sammanfattning skulle nog tyvärr vara: Glöm det! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Tror också att alternativ 1 blir svår men 2 ser jag inga hinder för ? Eller vad tror du Björn ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Nej, det kan nog gå, beror lite på chassinummer & en del annat nu med de nya reglerna. Frågan är ju om det är värt det, hoppas bilen var billig! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
om inget förändrats drastiskt senaste tiden så är det nog bara banan som gäller för din bil tyvärr.
Alternativ 1 går bort helt. Eventuellt alt2 (en vacker dag med solsken och glädje i blicken) om du plockar ner hela bilen till scratch och börjar om från början, men det måste du kolla med SFRo. Dom måste godkänna bygget innan du ens kommer till SBP. Sen vet jag inte hur dom gör med chassienummer och sånt ifall bilen varit inreggad i Tyskland och dom kollar det. Kolla med Gustav (Realpinto) här på forumet hur det ligger till |
||||
Vad är VM 77, amatör eller proffs? Betänk att det kan vara möjligt att registrera en proffsbyggd bil i Sverige men det kan tänkas bli motstånd och man bör nog ta hjälp från sakkunnig i dialogen med VV och allt ved de heter.
Några exempel är Caterham och Ariel. Han den där långe (ursäkta uttrycket) från Automobil fick en Engelskreggad "fabriksbyggd halvt kit-car" godkänd, den var byggd med glasfiberkaross på ett mini-chassie. Se länk http://www.automobil.se/zino.aspx?ar _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
Det finns ett alternativ 3. (men det är inte säkert att det går ändå)
roddade i att ta in en 7a från england, och lyckades efter några timmar i tfn att få tag i en herre som hade koll. du regbesiktigar som vanligt, med dit fahzeugbrief. bilen kommer troligtvis att bli underkänd med hänvisning till att helbilsgodkännande saknas och kanske div annat. sedan överklagar du beslutet hos transportstyrelsen med hänvisning till någon mystisk paragraf om att den har varit godkänd i annat EU-land... Och om du har tur så godkänner de att bilen kan registreras för privat bruk. som sagt många om och men, och i ditt fall värt ett försök. jag hoppade av tanken på att ta in från england |
||||
Jag plockar upp denna tråden igen eftersom jag är sugen på en Westfield, och då särskilt Westfield SEight.
MEN! Hur tusan funkar det med import till Sverige av en sån bil? I England verkar det som man kallar amatörbyggda fordon för "Q-code". Jag har kontaktat Transportstyrelsen för att få svar på om jag kan regga en engelsk "Q-code" bil i Sverige, men får bara goddag-yxskaft svar typ "importera bilen och ta den till ursprungskontroll". Jotack men då vill jag först veta vad som gäller innan jag åker över och köper en bil för långt över hundra papp! Men det verkar de inte kunna berätta. Nån här som vet vad som gäller för import av Q-code bilar från England..? Vad jag förstår av denna tråden verkar det kunna fungera just om bilen är reggad som amatörbyggd i England, eller..? Om jag skulle hitta en fabriksbyggd SEight där borta (inte så vanligt men förekommer), vad gäller då? mvh Henrik _________________ Henrik Stigebrandt BMW 130i E81 |
||||
När jag SFRO2 besiktade min 7a i somras var där en importerad Westfield som var reggad i England. Det du måste göra är en ursprungskontroll och SFRO2 besiktning, buller och bromsprov så kan du få den godkänd. Hör med din närmaste SFRO man istället.
_________________ Christer Johansson |
||||
Idag har jag pratat med en SFRO-representant som i mycket bekräftar diskussionen i denna tråden. Det går inte att importera en Seven-bil från England, annat än i väldigt få specialfall som t ex om man arbetat i England minst ett halvår och tar med sig bilen hem. Det som gäller är att importera den som "skrot" eller delar och sedan regga den som amatörbyggd här i Sverige, vilket kan innebära en del problem i sig att övertyga myndigheterna att det verkligen är du som byggt den, och för eget bruk
_________________ Henrik Stigebrandt BMW 130i E81 |
||||
Utan att var insatt i ev. nationella UK särregler så låter det konstigt om det inte går att få importera och få godkänt i Sverige en personbil om den är godkänd i ett annat EU-land enligt gällande ECE-regelverk. Svenska myndigheter ska inte utan mkt goda skäl ifrågasätta ett godkännande av annan behörig myndighet.
Det finns tidigare avgörande med SAAB 9-5 Combi (från Saab kk boet) med ett tyskt reg godkännande som inte först godkändes i Sverige vid återimport häromåret. Transportstyrelsen fick ge sig. Är det något engelskt nationellt mumbo-jumbo (typ som en svensk E-reggad enduro mc) kan jag dock se problematiken. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Det stämmer att det är särskilda regler i UK, inte EU-regler som tillåter Seven-bilar som inte är amatörbyggda. Just därför kan man inte importera dem till Sverige. Så förklarade iallafall SFRO-representanten det för mig
_________________ Henrik Stigebrandt BMW 130i E81 |
||||
Amatörbyggarreglerna är ett undantag både i sverige och i england och kan således inte importeras/exporteras på vanligt sätt.
Sen är det så att Caterham och Westfield har en" lågserietillvverkarlicens" och då kan man faktiskt köpa en nyckelfärdig seven om det finns en huvudimportör i sverige, och då är det vanlig regbesiktning med allt vad detta innebär, ljudprov bla i sverige. Så släng upp ca 160000:- och köp Caterhamns billigaste modell på ca 80 kusar och 500kg och ha skoj med. Jörgen _________________ Jörgen Bock |
||||
Allmänt banåkaforum Importerad Super Seven | 1, 2 >> 22281 besök totalt |