Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fattigmansbläster, eller: Den lille Kemisten... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 36 besök senaste veckan (155232 totalt) |
Jag trodde 6A var för mycket kräm?
Tycker mig ha läst att det blir kortis med för hög ström. Men jag kan ha fel också... |
||||||||
Det är inte laddaren som bestämmer strömmen, utan hur du blandar i mycket eller lite soda.
De gånger jag elektrolyserat har jag kopplat i laddaren och sedan hällt i bakpulver tills jag ligger på runt 3-4A Då puttrar det fint i karet. Första ggrna använde jag min fars dunderladdare som ger upp till 100A Vid runt 10A börjar det bli lite läbbigt |
||||||||
|
||||||||
Jag kan tillägga att om laddaren är för smart och inte vill skicka på strömmen, så kan man seriekoppla med ett batteri. Så börjar det fräsa
(Jag har kört med trasiga gamla bil batterier och det har funkat kalas) _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||||
Jag är mest rädd för att riskera att steka C-teken. Känns lite onödigt dyr för att exprimentera med... |
||||||||
Jag rekomenderar att köra på gammal plåtburksladdare med visare
Mycket bättre att kunna läsa av strömstyrkan så man kan blanda perfekt |
||||||||
Det är en risk om man utför behandlingen på höghållfasta material, men det borde gå att väteutdriva i en vanlig ugn, temperaturerna som krävs är bara runt 200grader. http://www.ytab.nu/pdfer/570021.pdf _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Blandningen är ju lika lättflytande som vatten så det går nog inte. Vad är det som inte går att köra i karet? Finns ju någon sorts rostätare som man köper på burk, resultatet vet jag dock inte. |
||||||||
Får inte ner dörr , huv och samt annat stort som sitter fast på karossen i karet Är att pensla på t.ex rostfläckar mm efter att dessa är slipade. Så det kanske stoppar rosten ett tag iaf. Tapetklister i mixen borde ju gå för att få det att kladda fast. Har både rostätare och omvandlare jag ska testa. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Aha, Citronsyra kan man säkert blanda ut och pensla på. Men är inte Por15 bättre då? |
||||||||
Jo det kanske är bättre. Jag har ingen aning alls Därav min fråga. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Vi pratar ju elektrolys nu. Det är inte vätskan som gör att rosten lossnar, utan spänningsskillnaden mellan anod och katod... Som sagt - skaffa en balja eller en swimmingpool beroende på detaljens storlek. |
||||||||
Så klart. Jag vet ju , har åxå läst tråden. Även läst de olika sätten att testa. MEN jag undrar ju om det finns andra sätt för andra detaljer????? OCH underförstått så finns det ju saker i blasket som hjälper till. Så det finns ju alltså grejor för att ta bort oh omvandla rost åxå. Det är väl inget som hindrar den diskusionen i denna tråden väl? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Såhär blev det men skruttladdaren.
Den är alldeles för klen för att använda till ett stort grenrör så det tog en massa dagar. Efter en snabbvända med stålborste. Dessvärre en jättedålig mobilbild men man ser väll skillnad iaf. |
||||||||
Elektrolys är ju en redoxreaktion som omvandlar rost till järn igen. Ta fram kemiböckerna och kolla hur det sker effektivast. Katoden (minuspolen) ska oxideras alltså avge elektroner och gärna vara en mindre ädel metall än järn för att vara mer villig att joniseras. Genom att koppla på ström fyller du hela tiden på med elektroner via denna. Zink eller aluminium är bra. Anoden är järnbiten som ska ta åt sig de frigjorda elektronerna och och därmed släppa ifrån sig rosten som består av (OH) väte och syre. Elektrolyten (vattnet) ska ha positiva joner i sig som kan transportera alla dessa elektroner till anoden så reaktionen fullgörs. Ju fler joner desto större ström (ampere). Allt bubblande är knallgas och syrgas plus eventuell rest av jonerna i elektrolyten.. så No SMOKING Har inte testat själv men det är i det stora vad som sker (rätta mig gärna om ni anser att jag har fel). _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||||||
något ot kanske men här ser ni lite lite före efter på ett bromsok med enbart citronsyra
bild 2 visar oket efter typ ett dygn och en MYCKET kort stund med disk/stålborste. Bild 3 är efter 3 dagars bad, bilden är lätt missvisande då det bildades en tunn yta av rost DIREKT _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Aluminium, funkar de som offeranod också?
Kolven i ett bromsok antar jag inte rörs av en sån här behandling om man inte tar loss den och kör den separat, korrekt? Ska man efterbehandla kolvarna nått senare, t ex elförzinkning, hårdförkromning eller liknande? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Första grejjen i; Blev remhjulet till generatorn. Ska bli intressant. Funkar det bra så kommer batteriladdaren jobba för fullt i vinter då bilen vilar
Några tips om man vill köra massa småsaker (läs muttrar, bult mm) samtidigt? Kan amn inte lägga de på ett fint galler och sen koppla klämman till gallret? _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||||||
Skruva banåkabil Fattigmansbläster, eller: Den lille Kemisten... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 36 besök senaste veckan (155232 totalt) |