| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
|
21 besök idag (670427 totalt) |
|
Hej Gustav,
jag har en liten fråga som jag inte riktigt hittat något svar på. Jag håller på att revovera min MGB GT från 1972. Tanken är att regga den som ombyggt fordon då jag vill byta motor/växellåda samt även bromsar och bakvagn. Motorn ifråga är en Rover V8 som jag tänkte köpa komplett från England. Hur fungerar det med intyg, räcker det med en graf från en bänkning? Vissa block är ju nytillverkade vilket innebär att de inte kommer från Rover-fabriken med motornummer etc. Tack på förhand _________________ Peter Sundström Nissan Skyline KGC10 Hakosuka, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 313 varv på Nordschleife |
||
|
Ja, visst funkar det med effektintyg från bromsbänk/rullande landsväg. Men siffran ska stämma hyfsat med motorspec och liknande originalmotor. Om Roveråttan är specad som i en sen TVR eller så med typ 300 hk kan du inte komma med bromspapper som visar samma effekt som en tidig 3,5-litersmotor från en Range Rover...
Alltså, "strypta" bromsningar gillas inte. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Tack för svaret Gustaf! Tanken är att komma med pappret från exakt den motorn jag stoppar i bilen, eller iaf från en byggd av samma firma och samma spec. _________________ Peter Sundström Nissan Skyline KGC10 Hakosuka, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 313 varv på Nordschleife |
||
|
Var hamnar ett sånt här fordon:
Lotuse Elise S1 chassie med störtbur från nån fabrikant (typ Safety Devices) Motorcykelmotor Egna bärarmar Spindlar från Elise S2 Ingen framruta Bromsar från nåt lämpligt Går det här att regga och gatköra eller ställer årsmodellen på chassiet till det? Blir detta amatörbyggt eller ombyggt? och - om chassiet saknar identitet, alltså är importerat som skrot - blir det mer amatörbyggt då än om man tar det från en bil med identitet? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Det låter som ombyggt fordon men det beror på hur mycket som egentligen är ändrat. Som ombyggt fordon krävs avgascertifierad motor (funkar alltså inte med MC-motor) och bilen måste vara registrerad (nånstans), den måste ha en identitet. Så det går inte att använda en skrotad (avreggad) bil.
För att det ska bli amatörbygge måste man ändra så mycket att man inte längre känner igen fordonets grundkonstruktion. Då kan man utgå från en avreggad bil som "donator" av chassidelar och kaross(delar) men det går inte att bygga den för lik ursprungsbilen. Jag vet inte hur Elise är uppbyggd men på en mittmotorbil brukar rätt stora ändringar krävas. Det kan handla om helt egna "subframes" fram och bak till exempel, med andra hjulupphängningar (annan princip, andra infästningspunkter, annan geometri) och dessutom bytt motor och växellåda samt bromsar. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
denna frågan kan ha varit uppe förr men är det något särskilt för att regga in en engelsk 3hjuling?
den är som en Seven fast med bara ett hjul bak,antar den var byggd så för att få lägre försäkring i hemlandet. antar det inte är något speciellt ? _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||
|
Nja, just 3 hjul kanske inte spelar så stor roll. Men om det handlar om import av ett fordon så är det ju inte givet att det är enkelt, det beror väldigt mycket på hur den är reggad i England.
Är det ett serietillverkat fordon så går det som vanlig EU-import, inga direkta problem. Men om det är godkänt (reggat) i England med stöd av lågserieundantag (gått genom SVA eller IVA) finns det några fallgropar. Om det är en fabrik som byggt det kommer man inte att bara godta bygget rakt av utan det lär krävas intyg på att ett antal saker uppfyller vissa krav (brukar vara bromsar, stöldskydd och avgasrening). Här är det då inte säkert att man i Sverige accepterar eventuella snällare krav som man har på lågserie i England utan det brukar vara EU-direktiv eller svenska krav som ska uppfyllas. om det är ett amatörbyggt fordon ska det gå genom SFRo och då gäller det att både visa att fordonet verkligen är byggt av en amatör (inte fabrik) och så måste man visa att det uppfyller våra svenska krav för amatörbyggen - man måste alltså reda ut vilka material och dimensioner det är byggt av, svetsmetoder med mera. Alltså, det behöver inte vara omöjligt men det kan bli lätt komplicerat... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Läste lite i bygghandboken härom dagen och såg att man ska uppfylla två krav för att kunna regga som ombyggt, de jag siktar på är nya bromsar, inte så svårt, men byta stora delar av kaross förstår jag inte riktigt var går gränsen? om jag byter huv, lucka och skärmar, eller måste det vara mer?
och om man kör med glasfiberdelar hur tänker de på SBP? och jag håller på att byta till nytt sprut och om jag fattat rätt så funkar(godkänt) det om jag kör på etanol? _________________ Jonne Carlsson Fiesta Xr2 113hk Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk Mitsubishi Galant V6 163hk |
||
|
Tror att jag har sett svaret på min fråga tidigare, men kör ändå.
Jag håller på och letar efter motor till mitt bygge och har upptäckt att Cheva Caprice och Buick Roadmaster mellan 92 och 94 har en 260 hästars LT1 som skulle passa perfekt i min bil, 1310 i tjänstevikt och 1500 i totaltvikt. Men att hitta en motor från just dem modelerna och dem åren är lite kinkigt, däremot databoxarna och inehållet är inte så svåra att hitta. Skulle det då fungera att ta ett nyproducerat 350 LT1 block utan motornummer med det innehållet och rätt boxar för att kunna regga med? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
|
Jonne, just frågan om vad "större del av stomme eller karosseri" egentligen är på nyare bilar är tyvärr lite oprövat. Men pratar man om att byta till plast/kompositdelar utan att egentligen ändra stommen under så lär det handla om att byta mycket (typ huv, skärmar, dörrar, baklucka) och grejerna bör nog också vara fysiskt annorlunda (bredare, lägre).
Som ombyggt fordon brukar glasfiberdelar funka men det kan ju krävas förstärkningar för att få igen stommens krocksäkerhet. om man etanolkonverterar ombyggt fordon så kan man få byta motorstyrning om det behövs för att kunna köra bilen på etanol. Johan, om det är ett ombyggt fordon så är ju tanken att det ska vara en motor från en bil med katalysator, i originalskick. Bygger man på ett "crateblock" är det tveksamt men å andra sidan kan man ju se det som en utbytesmotor som lika gärna kunde monterats i Capricen. Men i så fall får man nog räkna med att visa att motorspecen är exakt som i motsvarande Caprice/Roadmaster, dvs att man har samma kompression, samma kam/kammar, insug osv. Och förstås att man har rätt motorstyrning. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Tack för snabbt svar Gustav, självklart har dem bilarna kat original.
Insuget, kam, kompresion och liknande är inga roblem att ordna med så att det blir samma som i originalmotorn. Alltså har mina problem med motorletandet minskat _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
|
Volvo 245
Hej Gustav Har i två års tid ägt en Volvo 245 -77 som är omregad med D24 turbo motor. Nu håller jag på och monterar en Volvo 850 TDI motor (D5252T), denna motor har 140 hk och 290 Nm i vrid, felar alltså på 15 Nm för att klara en vanlig regbesiktning. Detta betyder att jag måste besikta som ombyggt fordon tror jag?? Jag kommer att montera motorn tillsammans med Volvo M90 diesel växellådan. Bromsarna: Huvudcylinder från Volvo 740, fram 287 mm bromskivor från 740, bromsok fram från Mazda Rx7 turbo 2 87-91 vilka passar bra till skivan, det är fyrkolvsok i aluminium med samma kolvdiameter som original 240, bak blir det 740 bromsok med 40 mm kolvar istället för 38 mm, därutöver en bromsreducerare som fördelar kraften mellan fram o bak. Bakaxel: hade tänkt montera 1031 axel med nytillverkade undre bärarmar, ändrade infästningar i karossen och nytillverkade övre momentstag samt nytillverkat panhardstag med flyttade infästningspunkter. Kommer också köra med Bilstein stötdämpare fram o bak med samma inställningar som man har i Volvo original cup bana/rally, fjädrar fram kommer också från 240 VOC. Vad tror du om detta recept? //Billy _________________ Billy Johansson |
||
|
Jag tror att det kan bli diskussion om att 1031 passar för lätt rakt på, att det är för lite ombyggt. Men det beror på hur du bygger om bakvagnen också.
Är det markant skillnad där så går det nog bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Tackar för det snabba svaret! Lite nya frågor, hoppas det är ok. 1. Om jag ändrar infästningarna på karossen där undre bärarmen är infäst (flyttar infästningshålen), monterar nya momentstag i lådor "fyrlänksupphängning" samt flyttar infästningen för panhardstaget i karossen är det då ok med 240 1031? 2. Om jag använder 740/940 1031 axeln och bygger om den så att 240 delarna (momentstagen, undre bärarmar och panhardstaget) passar på bakaxeln, skulle det vara ok eller behövs karossen också modifieras för att det skall godkännas? //Billy _________________ Billy Johansson |
||
|
Hej hej
1. Troligen 2. Det skulle nog också funka, även utan ändringar i kaross (pga att 740/940-axeln är så mycket bredare). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Hej!
Tror att jag vet att det ska gå men tänkte ändå kolla med nån som VET
Tänkte byta motor i min porsche 944 -85 till en audi s4 20vt på 230hk. räcker det med att byta hela bromssystemet till 944turbons (Klart större bromsar) samt turbons vxl låda? /mvh Aron _________________ Aron Holmberg |
||
|
Vad gäller vid mitt-motorbygge?
blir det automatiskt amatörbyggt eller går det också under ombyggt? om man tex tar en frontmotor bil med framhjulsdrift o bygger mitt motor med bakhjulsdrift, kan man använda orginal motor o låda o då även bromsar eller måste allt detta bytas även på ett omfattande mitt motor bygge? Finns det nån 4wd drivlina som funkar för mittmotor bygge? (nått som går att hitta för rimliga pengar...) _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Aron: Det är väl transaxel så byte av växellåda = byte av bakaxel. Då blir det ombyggt fordon och bytet är möjligt.
RallyQuattro: Ändring av motorplacering till mittmotor blir normalt sett amatörbyggt fordon direkt. Även om man använder original motor/drivlina som flyttas. Bromsarna ska matcha bilens nya prestanda men ändrar man inte motoreffekten så bör ju originalprylarna funka. Jag känner inte till drivlinor för mittmotor och 4x4 som är enkla att hitta. Men det beror lite på hur bilen ska se ut också. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Får man bygga om en bil från FWD till 4wd hur som helst? Finns det nån årsmod man ska hålla sig till eller? om den är LB-reggad - är det samma regler då? Det handlar om transportbil för att flytta banbil så det finns ju en liten koppling iaf!
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Bilprovningen brukar numera tycka att om man ändrar från 2wd till 4wd så ska det reggas som ombyggt fordon. Men det är ju inget bekymmer egentligen. Årsmodell eller lastbilsreggat har ingen betydelse i detta fall.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
|
21 besök idag (670427 totalt) |