Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Hjälmhjälp | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10124 totalt) |
Ska köpa en ny hjälm för raceåka (bla på ringen) och vill gärna ha en Uvex Jet 180
http://www.smart-riders.co.uk/index. MEN, jag vill ha ett annat visir så att den mer liknar denna http://www.kopenscooter.nu/ImageView Är det någon som vet ifall det är någon sorts standard vart skruvarna/fästen sitter på hjälmar så att man i stort sett kan köpa till vilket visir man nu vill? Eller är det olika standarder för olika märken? _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||
Hojhjälmar har ingen standard, finns inte ett visir som passar på ett annat märke. Nu vet jag inte men skulle tro det är likadant med bilhjälmar. _________________ Roland Johansson |
||||||
Hua då är det så att man får skaffa hjälmen efter det tillbehör som man är ute efter alltså?! Verkar helt twisted! _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||
Värt att läsa.Ska du ha en hjälm bara för att prova på banåka någon enstaka gång kan det väl vara halvokej med en MC-hjälm. Men ska du skaffa en hjälm specifikt för bilkörning på bana så bör du nog tänka efter både en och två gånger innan köp.
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||
Ja, tack. Egentligen är jag ute efter tips om vilken hjälm som är lämplig men även att den finns i xs. Dessutom vill jag gärna ha ett visir som dämpar de värsta solstrålarna, vill helst slippa hålla på med solglasögon på och av. Vilka hjälmar är för bilåka då? Håller på att läsa din länk nu. _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||
Låg vikt tycker jag är väldigt viktigt, ju högre vikt hjälmen har desto större kraft för nacken att hantera vid olycka. Dessutom är ju nackskador bland dom vanligaste skadorna vid kollisioner och avåkningar.
_________________ Karl Vestgöte |
||||||
Inser att jag redan har varit i den tråden och läst igår. Synd att länkarna inte fungerar längre Peltor hjälmar verkar endast vara från S så det är inte aktuellt. Sedan förstår jag inte hur det kan vara så att man helst ska ha en integralhjälm om man ska köra i en öppen bil, men inte ha det om man kör i en stängd bil. Anledningen till att inte ha integralhjäm verkar vara att den dels är tyngre, vilket då leder till mer trolig whiplash-skada och att man inte kan ta av hjälmen på ett bra sätt vid olycka för tex hjärt-lungräddning. Fördelen med integralhjälm torde ju då vara att man inte får hela ansiktet penetrerat vid olycka, men frågan är ju då vad som är mest troligt. Jag tror det vanligaste är whiplashskada, oavsett om man kör i en öppen eller stängd bil. Jag åker oftast en Lotus Elise (med rullningsskydd) som det går att ta av taket på, så hur ska jag tänka??? _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||
Exakt, har du tips på någon sådan hjälm? _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||
Men om man har en öppen hjälm med visir då? _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||
om du är vid Nürburgring så säljer de ut Uvex superduper kolfiberhjälmar i XS för 350 Euro (ordinarie är 1200 Euro) i Uvex-butiken (eller vad det nu är den heter) i GP komplexet. Jag provade men min skalle är alldeles för stor.
_________________ Mikael S |
||||||
Jag har varit i den butiken flera gånger, undra om jag inte har provat de i xs, men de var för stora till mig _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||
Att tänka på är att XS inte alltid är XS, utan det beror till viss del på tillverkare.
Misstänker att du stött på problemet vid sko köp att din vanliga storlek är för stor/liten, så är det även inom hjälmar. Så prova alltid innan köp, sen är det viktigt att tänka på att inte bara storleken ska vara rätt, hjälmen ska passa formen på ditt huvud också. Har provat många hjälmar, pga mc dock inte bil så kan bara relatera till de märken jag provat där, Shoei är ett bra märke tillika välkänd tillverkar men dom passar inte min skalle alls. Arai däremot sitter som gjutet. _________________ /Marcus Erlandsson |
||||||
ok, nej det är ju klart. Omkretsen på mitt huvud är 54 cm och de tabeller jag har kollat emot säger xs. Tror inte de har varit för vissa märken utan för en viss butik. Men det är ju som du säger att olika hjälmar passar olika, precis som skor. Men när man är nybörjare så tror man ju på allt man läser på olika hemsidor osv. Det är väl samma generella "givna storlekar" som för skor. Dvs, det pendlar mellan xs och L dvs, ingen stlrk säger egentligen så mycket då _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||
om du annars är/bor någonstans i närheten, så kan jag rekommendera ett besök hos Sandtler i Bochum: http://www.sandtler.de/inhalt_index.htm Ingen lågprisbutik, men dom har ett bra urval, du kan prova allt - och dom vet vad dom säljer. (Hovleverantör till DTM t.ex..) _________________ -- |
||||||
Mitt tips är att leta upp en butik som har stort lager med hjälmar eller kolla runt på olika mässor och utställningar då är det lättare att hitta en som passar just ditt huvud när man har möjlighet att prova många olika. Sen är det ju viktigt att tänka på att hjälmen ska inte bara ha rätt storlek och passa plånboken, den måste (viktigt) sitta bra på just ditt huvud.
_________________ /Marcus Erlandsson |
||||||
Det verkar vara en bra butik. Jag bor dock i sollentuna _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||
Jaa, precis. Så någon som har tips vart man kan åka och prova hjälmar i stockholmsområdet som har stort sortiment? _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||
Den du visade ovan täckte ju bara ögonen. Resten av ansiktet kan kvitta eller? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Njaa, nu har jag ju åkt på NBR sådär ca 50 varv UTAN hjälm både med och utan tak och aldrig blivit träffad av något, så jag vet inte om det är olika hur skyddad man är från bil till bil!? Min andra hälft har haft en integralhjälm, men nu bytt till en Uvex Jet 180 och det är han som äger Lotus Elisen, och han har kört över 1000 varv på NBR och aldrig haft problem med stenskott eller gummirester. Förstår att om man kör på grus så är det kanske mer behövligt med integral. _________________ Naida Joelson //BMW 323ti compact -98 |
||||||
Nybörjarsvängåkaforum Hjälmhjälp | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10124 totalt) |