Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Oxid aluminium | 4 besök senaste veckan (5625 totalt) |
Jag har växelåda mm i alu som är delvis oxiderad troligen av vägsalt finns det någon metod att få bort det med jag vill inte glas blästra för då brukar det vara svårt att hålla ren. Skulle isblästring vara ett alternativ ?
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
aluminium oxiderar alltid i kontakt med luft, men kan vid saltsprut (saltvatten) mm oxidera mer.
oxiden fungerar som ett skyddande skikt på aluminium så det bästa är nog egentligen att inte göra något alls. Det ser kanske inte så vackert ut men materialet kommer inte att bli tunnare. Annars får du blästa och lägga på en zinkgrund och därefter lacka för att få samma skydd som oxiden ger. Ang. blästringstekniken så har jag ingen åsikt, jag vet för lite. Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||||||
Skulle tro att det inte är det vanliga oxidlagret som finns på ALL alu som inte är nybearbetad utan som menas utan röta/vitt damm. Och denna röta sprider sig vidare både inåt och åt sidorna vad jag vet och är lämplig att stoppa... _________________ Roland Johansson |
||||||
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||||
Det är inte riktigt sant. I havsvattenmiljö är aluminium ädlare och därför används zinkanoder som korrosionsskydd på utombordare (som är tillverkade i aluminium). _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Jag tycker att man ofta får ett vettigt resultat med avfettning och svinto. Men är det många skrymslen och vrår....så blir det för jobbigt. Jag tror att jag har en kompis som har börjat med isblästring. Vi får fråga honom. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det skulle vara kul att testa isbästring jag inbillar mig att ex lagerbanor kan vara kvar i huset utan att skadas ?
Citat i från Fjärillen: Jag tror att jag har en kompis som har börjat med isblästring. Vi får fråga honom Hör av dig om du får napp _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
Borde väl kunna provas utan att ta isär lådan? Maskera ömtåliga delar som packboxar etc med rejäl silvertejp och en vettig blästrare. För att vara säker kan man ju låta oljan vara kvar i lådan (göra pluggar för drivknutarna) under blästring och sedan tömma ut oljan med eventuella vattenrester som kan ha kommit in. I med ny olja och klar för användning. _________________ Roland Johansson |
||||||
Minnet sviker visst, för det ser ut som att du har rätt. http://www.sxk.se/tekniska/btf/korro _________________ Ulf Gunnarsson |
||||||
om lådan ska utsättas för salt så kan det vara lämpligt att ge den ett lager vax/tectyl eller liknande.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Jag har isblästrat lite alugrejer som tex topplock, blev riktigt bra och riktigt rent och tort efteråt. Kan man inte kasta på lite klarlack om man vill ha det oxidfritt? Eller är det svårt att få den fästa?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Få lacken att fästa brukar gå hyfsat, men klarlack gulnar fruktansvärt mycket och snabbt när den värms upp till 60-100 grader... Brukar inte se roligt ut med pissgula aludelar. Ska du göra något så lacka silver/grått istället. _________________ Roland Johansson |
||||||
Skruva banåkabil Oxid aluminium | 4 besök senaste veckan (5625 totalt) |