Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Galant -93 [Nu bilder] | 3 besök senaste veckan (9158 totalt) |
Hej
Tänkte ta och starta en tråd om mitt projekt, den tänkta racebilen. Tanken ligger mot långlopp, då framför allt 5 papp +, men vi får se var det slutar. objektet är en Mitsubishi Galant sedan, 2,5l 24V V6 med 4 hjulsdrift och 4 hjulsstyrning (!) original. Dessutom aktivt chassie, hur bra det nu är... Objektet inhandlades billigt (4000kr) och kördes hem, och är naturligtvis behäftad med en uppsjö med olika fel, men drivlinan är ok! Bilen har följande fel: Abs-lampa lyser, säkringar mm hela okänd orsak.... Övre länkarm fram glapp Avgassystemet uppruttet Centrallåset lever sitt eget liv Fick dessutom med ett par fräscha sommardäck (lågprismärke) på alufälg, så de kan bli bra när man ska lära sig hantera 4 hjulsdriften på asfalt. Det är första gången för mig men fyrhjulsdrift, men tycker det verkar roligare än framkrfs som jag normalt varit van med. Letade från början efter någon audi quattro men när jag sprang på den här så kunde jag inte låta bli, eftersom den är hel och fin i karrossen. Kan säga att vägegenskaperna överraskade mig faktiskt... grymt bett med 4x4 och i kombon med en lågt växlad låda, varvar 3100 @ 110km/h (högsta växeln), i övrigt är den ganska rak och ärlig i sitt uppförande på vägen, först något understyrd, men med mer gas blir den mer överstyrd. Bilder kommer, har inte lyckats ta foto på den än... *skäms* Planer 1. få bilen genom bilprovningen. 2. Ur med all inredning 3. Svetsa i en finessbur 4. montera skalstolar 5. fixa bromskylning. 6. byta bromsvätska + montera strömbrytare till abs:en (så man kan välja) 7. Provköra setupen på bana (hinner jag till winterhell?) 8. Utverdera resultat /magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
Nej är vinröd och har regnr som börjar på PUD.
Ska försöka få tid att lägga upp bilderna på nätet bara, men det kommer, haft fullt upp i garaget och dejtat Merphy... Vad fan gjorde urtramningslagret på bänken när växellådan var monterad... bara ner med den och upp igen. /Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
Därför att som det är nu, är det så j--a långt till närmaste bana. Många banor i närområdet planeras men men..
Ska jobba lite på den bildservern så den sammarbetar så ska det bli en bättre update! /Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
AWD är de bästa man kan ha på en bruksbil speciellt vintertid, helt oslagbart!
Tips angående ABS lampan om du inte orkar kämpa med det systemet. Ta bort allt, kasta de åt skogen! Koppla sen ABS lampan på laddlampan, då lyser den då du slår på tändningen och slockanar då bilen startar! Min Audi Quattro jag såldes i höst måste ha varit fixad så för den låste då hjulen om man tryckte hårt på bromsen men ABS lampan betedde sig som den skulle och SBP sa inget dom 3 gånger jag gjorde besök där _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Bra tips.... ABS behövs verkligen inte vid bankörning. Jag hade funderat på att installera en strömbrytare, men vi får se. Måste felsöka lite först då jag är nyfiken på vad som är fel ;-) Efter mycket pulande med olika servrar så... Bilder Fixat lite med bilen och givit den en välbehövlig service.... Stora och fina bromsar verkar det vara iaf... (300mm skiva) Beklagar kvallitén så länge.. har använt mobilen... Ska plocka upp ena kameran till verkstan så blir det bättre ;-) Upptäckte några småsaker vid service men ack så irriterande... t.ex. var det gängpaj på oljepluggen och någon jätte hade monterat oljefiltret, brottartången fick jobba lite... Funderar lite på att byta olja i växellådan, fördelningslådan och bakaxeln också, man vet ju inte när det var gjort senast... _________________ Magnus Zotterman |
||
Jaha då har julhelgen gått och jag har fått en viss leverans från finess (tack)
Bilen är nu inkörd i verkstaden för att tina lite så ska inredningen rivas ur och buren börja svetsas i. Bilder kommer vart efter. Planen. Riva ur all onödig inredning och rensa lite i kupé utrymmet. Svetsa i bur och därefter lacka plåten (invändigt) vit (hamarlack) och maddrassera alla islagssoner. Demontera dragkroken Flytta batteriet från motorrummet till skuffen... Regga bilen och därefter besiktiga. Hur är det med brandvägg mellan skuff och kupéutrymme behövs detta om man behåller original tank? /Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
Jaha här kommer då en välbehövlig Update...
Idag fick jag faktiskt lite tid över i verkstan så då kunde jag börja ägna mig åt mig själv också, inte bara skruva andras bilar... Det som är gjort är att urrivningen av inredningen är igångkörd ordentligt. Har börjar riva bakifrån och gått frammåt, så bilen har väl blivit åtminstånde 60kg lättare, men mycket vikt ska i igen tyvärr. Kommer troligen köra originalframstolar till regbesiktningen för att få så lite problem som möjligt... Nu skiter vi i texten och tar lite bilder: Buren som ska i bilen... Som synes en hel del asfaltsmatta som ska skrapas... men det är väl bara att jobba på, fattar inte varför de ska fylla roliga bilar med sådant skit? Tyvärr så är jag inte snabbare än men förhoppningsvis blir bilen /Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
Projektet går långsamt frammåt, den absolut tråkigaste biten genomförs just nu. Asphaltsmatta skarapas och isolering borttages.
Finns en tråd här som beskriver de problem jag stött på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70110. I övrigt går det långsamt då jag måste ägna mycket tid åt annat tyvärr men jag fick med mig en reservmotor upp när jag var på "turné" förra veckan så rejsbilen finns alltid där i bakhuvudet. Uppdaterar med bilder så snart jag påbörjat burbygget, all jävla skit måste ju ur först bara... Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
Kan säga att frammåt går det men sakta som fan. Senast införskaffades ett rattnav och ratt som nu är installerat, buren ligger tyvärr fortfarande vid sidan av bilen, mycket p.g.a. det är högsesång på firman nu.
Tändmodulen har fått sig en tillfällig omlokalisering till en kundbil medans jag väntar på reservdelar från japan, passade på att beställa en ny tändmodul i reserv till mig själv också, och har stora funderingar på att uppgradera till mekaniska ventillyftare i stället för hydrauliska, men vi får se. På avgassidan finns det mycket att göra, har svårt att tänka mig att t-rör är aldelses optimalt ur flödessynpunkt... bakre grenröret går nämligen ihop med avgassystemet med ett t-rör orginal... vansinne. Så just nu kan man konstatera att jag är en i verkstan... Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
Jodå Drivlinan är det inget fel på, i "låga farter" under säg 150 så smaskar jag raggoth's saab turbo med den så lite klipp är det.
Måste speka i hop lite stålars och tid. Jusst nu är det båtar som gäller för 150% men nu har stora sjösättningen varit så nu ska vi inte jobba lika mycket kväll, så då är ju verkstaden ledig kvällstid så.... Siktar starkt på att vi syns frammåt augusti på banan.... Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
Tänkte göra en kort uppdate så ni vet vad som händer.
Just nu så jagar jag någon som kan hjälpa mig svetsa in buren i bilen, min svetskunige polare har så fullt upp med jobb nu så om an ska göra det blir det inte före september och jag vet inte om jag kan vänta så länge. Jag har åtminstånde återmonterat min tändmodul och har nu även en i reserv. Varit ute och provkört bilen en kort sväng och jävlar vad jag längtar kan jag säga.... Jag jagar även svar på om jag kan använda grenrör och annat kul från 6G72 motorn d.v.s den som sitter i eclipsen (V6 med 210 hk). Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Galant -93 [Nu bilder] | 3 besök senaste veckan (9158 totalt) |