Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips borttagning av limmad isolering mm i bil.
3 besök senaste veckan (3570 totalt)
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Trådstartare

Hej

Söker tips på hur man bästa tar bort limmad isolering (innertak) i bil. Det verkar vara någon form av mineralull eller motsvarande som är limmad till plåten.

Mekanisk borttagning fungerar men är extremt tidsödande (10 x 10 cm = 1 timme)

Har provat med lösningsmedel typ CRC Bräkleen och motsvarande verkar inte fungera, dock blir man lustig efter en stund i den miljön då det får bli skyddsmask på i morrn.

Asphaltsmattan i bilen lossar hyffsat snällt efter lite övertalning med stämjärn och slägga. Är man taktisk så lossar stora schok där fungerar bräkleen som eftertvätt.

Mvh Magnus

Vasa Finland
Här sen Aug 2006

Stripper eller Gasket Remover thumbs up

Solna
Här sen Okt 2005

Jag har ett liknande problem med limmad dämpmatta på huvens insida som verkar sitta som attans. Får bara bort småbitar. Jag tänkte prova kemisk bensin, är det någon som vet om det skadar lacken på något sätt?

//Micke

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Jag ställde samma fråga tidigare och fick ett tips om "negerkrull". Har dock inte blivit av att jag testat det ännu...
Fabrikat 3M, men även kopior finns hos tex Feltema.

Södra Skåne
Här sen Mar 2008

Efter att ha testat nästan allt, t-röd, label-off, bensin, diesel, limborttagning, stripper, avfettning, såpa, 5-56, och roterande "jag-vet-inte-allt", kom vi i kontakt med en båtgrossist som hade koll.

Det som fungerade lysande för oss var International Förtunning Nr. 7. Pensla/spraya på - vänta - torka/skrapa bort. Strålande rent resultat!
Finns på båtavdelningen på t.ex. Bauhaus.

Solna
Här sen Okt 2005

Re:

Teamchefen skrev:
Efter att ha testat nästan allt, t-röd, label-off, bensin, diesel, limborttagning, stripper, avfettning, såpa, 5-56, och roterande "jag-vet-inte-allt", kom vi i kontakt med en båtgrossist som hade koll.

Det som fungerade lysande för oss var International Förtunning Nr. 7. Pensla/spraya på - vänta - torka/skrapa bort. Strålande rent resultat!
Finns på båtavdelningen på t.ex. Bauhaus.

Alright, intressant! Hur är det mot lacken?

//Micke

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Skruva banåkabil
3 besök senaste veckan (3570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande