Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx5 -92 Roadsport C / Modsport 3 #86
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 42, 43, 44   >>
9 besök senaste veckan (202164 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Torkel K skrev:
Jag är nyfiken på dina boxar / förstärkningar där buren möter karossen. Kan du bjuda på lite bilder?


Till huvudbågen använder jag samma plattor som till gamla bågen. De främre boxarna ser du på bilden nedan samt infästningen av tvärstaget i huvudbågen mot kaross.

Inga av infästningarna är dock riktigt klara på bilderna. Och sen kommer det infästningspunkter mitt på tröskel och till bakåtsträvorna också.




_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Ser lysande ut Henke. Bängla på nu!

Jag vill också ha en bur...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Sakta men säkert så ska nog den här bilen bli klar till start även denna säsong. Mindre än 100 dagar till start nu!

Nu sitter dörrstävorna också på plats och det är dags att lyfta ur buren för helsvetsning. Sen är det bara bakåtsträvor, snedsträva, bältessträva och hjälmkrossarsstag kvar.


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Helsvetsad och uppruggad för lack. Men vilken sorts färg ska man använda? Drömmen hade ju varit att blästra och pulverlacka men det är ju lite omständigt. Spreja eller pensla? Funderar på att pensla på en slät Hammarlack.

Är det bra skit? thumbs up thumbs down Eller bör man gå så långt som 2 komp?


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19586



Hammarlack/Hammerite innehåller silikon så det blir blästring (minst) om du ska lacka med nåt annat sen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Hammarlack/Hammerite innehåller silikon så det blir blästring (minst) om du ska lacka med nåt annat sen.


Ja, jag minns något om detta. Men vad är alternativet? Hammarlack verkar smidigt och slitstarkt?

Annan metallfärg jag tittat på behöver grundfärg dessutom.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19586



Cyberoid skrev:
Niklas Falk skrev:
Hammarlack/Hammerite innehåller silikon så det blir blästring (minst) om du ska lacka med nåt annat sen.
Ja, jag minns något om detta. Men vad är alternativet? Hammarlack verkar smidigt och slitstarkt?

Annan metallfärg jag tittat på behöver grundfärg dessutom.
OM du inte ska ha nåt annat så är det ju bara att köra (men då den varianten med "iblandad" grund, annars ska den rosta först ). Jag har silver Hammerite på hyllan för att bättra på min bur, men tror du det blivit gjort...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Helt klart någon 2-K färg, inte Hammarlack på en rejs-bil....möjligen på en trädgårdstraktor:-)

Buren ser fin ut!

mvh

Gustaf

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Ärligt talat: Jag hade lätt hammarlackat den. Lätt att pensla på, ser helt OK ut, slitstakt som attan och skyddar materialet till 100%. Som Niklas säger så blir det ett helvete om du vill lackera om den någon gång i framtiden, det stämmer. Men realistiskt så kommer väl enda tillfället i framtiden då du vill lackera om din bur vara om du gör ändringar till den = mera hammarlack på just den delen.

Ser bra ut Henke!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
GustafW skrev:
Helt klart någon 2-K färg, inte Hammarlack på en rejs-bil....möjligen på en trädgårdstraktor:-)

Buren ser fin ut!

mvh

Gustaf


Trädgårdstraktor eller ej så är det väldigt smidigt med Hammarlack eller liknande 1-komp färg. Då jag kommer måla den i omgångar så blir det lite mer omständigt med 2-komp.

Har sökt runt efter färg nu på morgonen men hittar inget klockrent. Vet att jag läste om någon burmålning här på forumet där någon i branchen rekommenderade en lämplig färg att pensla på men att hitta den tråden nu verkar omöjligt. Någon som vet vilken tråd jag menar?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Just nu lutar det åt Hammerite Semi-Mat Grey. Tyckte den såg betydligt mer silver ut i butiken dock. Alternativt att man blandar en burk svart och silver slät färg istället.


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Snälla Henrik, pulverlacka buren.
Jag målade min bur med hammarlack och det blev väl ok. Men idag ångrar jag att jag inte pulverlackade när jag hade chansen. Idag kan jag önska att jag hade bättre finish på buren och det extra som det hade kostat hade jag tyckt vara värt mödan.

Bara min input och lycka till hur du än gör

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



+1 på pulverlack.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Cyberoid skrev:
Helsvetsad och uppruggad för lack. Men vilken sorts färg ska man använda? Drömmen hade ju varit att blästra och pulverlacka men det är ju lite omständigt. Spreja eller pensla? Funderar på att pensla på en slät Hammarlack.

Är det bra skit? thumbs up thumbs down Eller bör man gå så långt som 2 komp?



Har du inte glömt diagonalstag i huvdbågen?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19586



Kimmen skrev:
Har du inte glömt diagonalstag i huvdbågen?
...och bakåtstag, men det kanske tillkommer på plats, det är ju inte enkelt att pilla allt på plats som en enhet...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Snälla Henrik, pulverlacka buren.
Jag målade min bur med hammarlack och det blev väl ok. Men idag ångrar jag att jag inte pulverlackade när jag hade chansen. Idag kan jag önska att jag hade bättre finish på buren och det extra som det hade kostat hade jag tyckt vara värt mödan.

Bara min input och lycka till hur du än gör


En Fegis skrev:

+1 på pulverlack.


Gjorde ett försök med Hammarlack idag men ångrade mig ganska omgående. Jag hade glömt hur seg denna tuggummifärgen är! Kunde lika gärna doppat delarna i tjära.

Gör om gör rätt.
Pulverlackerare i Göteborg sökes! Alternativt en bra metallfärg.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Kimmen skrev:
Har du inte glömt diagonalstag i huvdbågen?
...och bakåtstag, men det kanske tillkommer på plats, det är ju inte enkelt att pilla allt på plats som en enhet...


Diagonalstaget kommer att gå ifrån huvudbågen till bakåtsträvan. Måste bygga detta på plats för att få i buren. Buren som du ser på bilden består också av två delar som kommer att svetsas ihop i bilen. Det är detta som ställer till det lite med lackeringen. Jag kan inte lacka allt på en gång s.a.s.

Utgår ifrån detta grundutförandet:



Lägger till de här obligatoriska strävorna + hjälmkrossarstag:


Samt de här valfria förstärkningarna:

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Nu börjar bitarna falla på plats. Endast hjälmkrossarstagen kvar enligt plan. Sen har man ju fått lite andra idéer på vägen också naturligtvis.

Mazdaingenjörerna har tänkt på allt!! Till och med tanken var utformad för en snedsträva!

och sen var det ju det där med färg också....?





_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Cyberoid skrev:
och sen var det ju det där med färg också....?


Hej,
Tänkte bara dela med mig utav mina erfarenheter. Penslade min bur med hammarlack, den varianten som inte har "hammareffekten" utan den "släta". Svart. Blev kanon med pensel, se till att ha varmt i rummet (över 10 grader) så flyter det ihop fint. Håller ruggigt bra också då jag haft det så nu i 2 år.

Nu har jag lackat om hela bilen (se tråd) och ruggade upp buren lite med 150 papper, grundade och blåste på ny färg. Detta funkar toppen, så visst går det att måla över hammarlack. Dock tror jag att det är så att den släta varianten innehåller mindre silicon?

Jag kan rekommendera att åka till närmsta blästerfirma som också lackar fälgar med 1K färg och köpa en liter sådan färg. Det är den jag lackat hela min bil (under/inne) med nu och det är en toppenfärg att jobba med plus att håller den på fälg så vore det f_n om det inte skulle funka inne i en bil samt under.

Alt 2 är att köpa Corrostabils spray produkter på Autoexperten, dessa är thumbs up
http://www.bilbroderna.se/biltillbehor_farg_corrostabil.htm
Rostskydd som grund och sedan sprayfärg som topp.

Lycka till

_________________
Patrik Skoog
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Shit va smutt att köra cab alltså! Snygg bur Mr Arrow!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Du kan ju kolla med Pulverteknik i Kungälv AB om de kan pulverlacka den. I och med att buren tar lite plats så är det inte alla firmor som kan fixa det.
Lämnade nyligen ramen till min Yamaha WR (endurohoj) till Pulverteknik och de gjorde ett mycket bra jobb till rimligt pris.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx5 -92 Roadsport C / Modsport 3 #86
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 42, 43, 44   >>
9 besök senaste veckan (202164 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande