Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Conti Sportcontact 7 vs Michelin Cup2 | 1, 2 >> 17 besök senaste veckan (1724 totalt) |
Har inte en aning vem testaren är men sportcontact 7 hanterar torrt underlag vs Cup2 fantastiskt, för ett däck som dessutom är mycket bra i väta. Verkar vara ett superdäck för trackdayåkaren som dessutom kör sin bil till och från banan.
Någon här som har erfarenheter av SC7 att dela med sig av? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Jag hade SC7 på orginal hjulen på Seaten vid Ringen.
Körde inte många varv på dom men det lilla jag körde så var jag mycket imponerad. Dock bara upplevd känsla, ingen dokumenterad fakta att luta mig mot. Och nej, inte den gången du tänker på! Då var det dubbfria vinterdäck. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Jag är inte förvånad, Conti 7-or används av de som kör snabbast på gatdäck i TA.
Cup 2 utan porchespec är ju inte direkt världens snabbast r-däck, men ändå! _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||
Precis! Det verkar som om Michelin behöver ta ett rejält tag i vidareutvecklingen av Cup däcket. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Dubbfria vinterdäck på bana låter riktigt listigt.... _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Ja det var ju inte blank-is så vad skulle man ha dubbar till... _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Det sätts hiskeligt bra varvtider med dom i TimeattackNU.
Nu har jag inte sett videon än men allmänt så vore det intressant att veta hur känsliga de är för överhettning (vilket ju inte är paradgrenen för CUP2 bland rdäck iof) och hur de funkar på längre pass och lite hur de blir när de åldras (verkligen inte en paradgren för CUP2!!). Ska kolla videon _________________ Magnus Thomé |
||||||
Hade nått varv på kortet vid Ringen och hade smällt ett hjul på R-däcken. I ärlighetens namn så var det rätt bortkastade varv. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Varven var inte från samma dag och kanske inte ens från samma år.....rätt stora skillnader i väder, kikar man på reklamskyltar och annat så verkar det dessutom inte vara från samma datum utan skiljer en del. Jag hade inte dragit på för stora växlar utifrån filmen. Gillar mer däckstest där allt sker under en dag men en och samma förare.
Därmed inte sagt att Conti är bättre eller sämre än Cup2 som jag personligen inte riktigt tycker håller måttet längre. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Det behövs mycket mer info kring omständigheter och dessutom är ett enda varv bara ett enda varv. Det säger inte mycket. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag tror på inget sätt att ett UUHP däck är snabbare än ett bra r-däck under rätta förhållande. Men gissningsvis kan det komma rätt nära ett cup2 och har dessutom förmågan att fungera i regn. Jag gillade verkligen SuperSport däcket på M3an, stabilt, hängde på cup2 däcket hyggligt och spöregnade det studsade man upp på morgonen för att komma iväg till räserbanan. Är jag ute efter att pressa tider blir det TrofeoR eller liknande. Cup2R finns inte till min lilla bil. Men som den generella trackdayåkaren utan ambition att sätta snabbaste varvtider så tror jag att det är ett superalternativ. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Kört på Michelin Cup 2 Connect, Yokohama AD09 och Continental Sport Contact 7 på min BMW 340i xdrive F30 i sommar och helt ärligt är Continental det snabbaste däcket av dessa 3 iaf för min körstill om man är ute efter ett peakvarv (hotlap). Så snabbast varvtider för mig är iaf med Continental Sport Contact 7 av de 3 däcken jag kört än så länge. GTR Motorpark (Eskilstuna) varvtid: 40,47 https://www.youtube.com/watch?v=XB1s Knutstorp Ring: 1:07,31 Film kommer snart Sedan kan man summera att efter 2-3 varv på en Svensk normal racebana så tappar dem lite i fart/grepp av värmen, men samtidigt så går man in i depå och kyler dem ett tag eller tar några lugna varv kan man kliva på ganska omgående igen med samma goda resultat. Dem verkar klara många heat cirkel. Slitaget är dessutom jämnt och fint och gummi släpper inte ur däcket, som på Cup 2 däcken med min körstill. Jag är extremt imponerad av dem och senast 10 och 11 Augusti så körde polaren en Cupra Formentor VZ5 i Bilsport Superstage och varvtiderna med Continental Sport Contact 7 var extremt imponerande (pling Henrik Troeng), så även för extrem attack i Bilsport Superstage så levererar Continental däcket med nån 1,24-1,25 tid med en SUV utan ökad effekt... Sedan har vi så klart Daniel "Bandhagens Däck" Rosenblom och Tony "TOCA" Johansson som tävlat med Continental ett tag, Tony vann till och med hela serien föra året, det i en klass där ALLA andra körde r-däck och där han i grunden inte hade nån fördel av just gatdäcken. Och varvtider jag inte ser många R-däck förare i närheten av! Året innan vann väl Danne oxå med Continental när han vann Club klassen? Så 2 år i rad har Continental vunnit Timeattacknu i Club klassen. Lite klipp från Tony: Nurburgring: 7:41,54 https://www.youtube.com/watch?v=ul3o Mantorp Park: 1:26,34 (timeattacknu.se) Kinnekulle: 58,16 https://www.youtube.com/watch?v=oj0H Bilsport Superstage: 1:22,84 Tror att 75+% av alla som kör Porsche Club Sweden och BMW Club Sweden bankörning med typ Cup 2 skulle kunna gå över till Continental och leverera likvärdiga tider och troligen längre livslängd med mera. Så Michelin behöver verkligen titta över Cup 2 däcket på alla punkter. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
De var tackvare Din "Jag tror på inget sätt att ett UUHP däck är snabbare än ett bra r-däck under rätta förhållande." kommentar som jag kände jag var tvungen att skriva av mig. Men kan säga att de är värda att testa iaf. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Har som sagt kört dom i Superstage 2 dagar, både på torrt och blött. Våtgreppet är riktigt bra, vad gäller torrgrepp så kände jag ingen skillnad mot cup2 (möjligtvis till och med bättre) vad gäller grepp och tycker att tiderna bekräftade det.
Ska testa dom på en riktig trackday 29/9 (GRC Knutstorp) men är helt övertygad om att de kommer vara bra även där. _________________ Henrik Troeng |
||||||
Sen påpekar jag igen att Cup2 gissningsvis är helt olika däck i olika dimensioner och utgåvor. Bara namnet gemensamt?
I min frökendimension (jag kör 17") känns de mer som ett gatdäck än ett r-däck. Gillar inte heller hur de slits, där "ribba nr2" från ytterkanten tar stryk (nå't ju vi diskuterat tidigare). Jag har frågat en del däckfolk som representerar olika fabrikat hur det ligger till med kravspec/konstruktion för "samma" däck i olika storlekar/dimensioner utan att få något riktigt svar. Skulle vara intressant att få en listning på hur t.ex. Cup2'or och något UHP eller UUHP-däck skiljer sig beträffande kravspec/uppbyggnad/gummiblandningar mellan olika storlekar och dimensioner och de som är specifikt bilmodellsmärkta (typ N-märkning). |
||||||
Du har helt rätt i din analys, teknologin mellan alla olika CUP2 versioner skiljer sig markant mellan varandra. N, K2, * osv, det är jätte stor skillnad. Den informationen kommer iprincip aldrig att marknadsföras, men ibland har Michelin gjort små små "utspel" där vanlig konsument får ta del av dom tekniska skillnaderna mellan dom olika däcken. Det som vanliga konsumenter har erfarenhet av är prestanda skillnaden på torr vägbana mellan vanliga cup2 och N märkta är relativt stor. Sedan ska man tänka att CUP2 har varit på marknaden i över 10 år (!) så garanterat har Fransmännen tagit sin tid att utveckla kommande produkt _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||
Erik, du tror inte att Fransmännen kan utveckla sig tillbaka till det ursprungliga CUP däcket, bara med bättre egenskaper i regn? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Haha, ja jag får väll fråga några gamla kollegor vad dom säger... men det är ingen dum tanke Anders _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||
I mitt fall handlar det om Sportcontact 7 eller Michelin Pilotsport 4S. (Jag kör på 4S idag)
Jag har precis fått veta att Continental inom kort kommer att finnas tillgängliga i mina dimensioner(225/40-18, 265/35-18). Jag är helt klart sugen på att testa Continental då de sannolikt är snabbare. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Däck för banåka Conti Sportcontact 7 vs Michelin Cup2 | 1, 2 >> 17 besök senaste veckan (1724 totalt) |