Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Cornerweighting | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (108018 totalt) |
Igår Cornerweigthade vi 944an.
Vi byggde en "vippbräda" ca 185cm lång av två I-blakar från ett lagerställ som vi svetsade ihop. I mitten svestsades en tjockväggig rörbit va 20mm i diameter. Sedan pallade vi upp bilen på ett plant golv med jämnhöga klossar under bakhjulen, satte ner framhjulen på vippbrädan med EXAKT samma avstånd mot mitten. Jämt lufttryck i alla däck och kränghämmare/dropstops demonterade, samt halv tank+förare i bilen. Tanken är den att om cornerweighten fram är lika på höger och vänster sida står vippbrädan/balken i våg. Sedan ställer man cornerweigthen jämt där framme med fjäderbenstallrikarna. Det fungerade ypperligt och man kunde direkt se (10mm skillnad) om man mätte med eller utan förare i bilen. Vi hade ca 30kg för mycket på ett av framhjulen innan. Största felkällan verkar vara hysteres i bussningar (ca +-4-5mm). Inga som helst problem att ställa med 10kg's nogrannhet om man bottnar vipbrädan på den sida man skall mäta på innan mätningen (för att kompensera hysteresen) trots att vi bara lät bilen stå med däcken på vippbrädan. Tips för er som vill bygga en själv (tog 1 timme max) - se till att balken är styv tillräckligt, vi tog 2 st pallställsbalkar godkända för 2000kg. - se till att ni sätter någon form av spärr så att bilen inte kan rulla av balken. Balken har lätt att rotera bakår vid ena hjulet och framåt vid andra och ramla ner från balken. - sätt ett långt rör (50cm) som balken kan vippa runt, då minskar man risken att balken vrider sig och bilen ramlar ner - glöm inte att väga av själva balken. - se till att ha mätpunkter ute i ändarna som stämer(mät mot golvet), dvs att balken är lika lång på båda sidor. - tryck ner eller lyft den sida du skall mäta innan du mäter, så kompenserar man för hysteres i bussningarna. upprepa på andra sidan, när mätvärdena är lika är cornerweighten jämn, fast balken inte är i våg. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Glömde kameran, orkar nog inte palla upp bilen igen innan vi skal rejsa på söndag. men senare kanske... Dock är konstruktionen så idiotenkel att.... _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
.....jag snabbt slängde ihop en skiss.
som visar FRAMAXELN enbart (bakaxeln står på klossar lika höga som balkens ovansida) PS: Björn, det är bara att komma och låna balken. DS _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Lite frågor så jag är med... Mätningen sker mellan bil/fast karosspunkt och golv? Fast det är ju inte vad du skriver... Skit, jag får inte ihop det riktigt. Borde man inte behöva bry sig även om bakvagnen efter detta oxå? |
||||
AL: du mäter i den ända som inte står på balken, fast inom kort kan du strunta i hur det fungerar
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Såklart man gör!!!
|
||||
Man mäter bara balk jmfrt med golv. Eftersom man bara kan flytta vikt på diagonalen när man cornerweightar så kommer allt man gör på en axel att påverka den andra. därför får man bestäma sig vilken axel man vill prioritera. På en räserbil är det framaxeln. Man vill alltså ha jämn viktfördelning på framhjulen, vilket man alltså innebär att man måste mäta på framaxeln/ha framaxeln på vipp-balken. För att justera in cornerweighten kan man sedan på fjäderbenen/dämparna antingen fram eller bak. Att sänka höger fram ger samma effekt som att sänka vänster bak eller höja höger bak/vänster fram. Vilket man väljer beror på vilken rideheight man vill ha. Ett tips innan man börjar är att ställa bilen så karossen har samma höjd mot golvet på höger och vänster sida samt se till att rideheight är rätt fram respektive bak. Man får mindre avvikelse från rideheight om man justerar båda sidor, dvs upp på den ena och ner på den andra. Man skall aldrig mäta karosshöjd jmfrt med golv mer än innan man börjar cornereighta. Antingen är bilen rak i chassie och infästningspunkter och då förblir den rak, eller så är den sned och då kan man aldrig få samma rideheight på båda sidor samtidigt som man har rätt cornerweight. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
hmmm kanske lite otydligt av mig. Balk=vippbräda=vipp-balk Sättes under framhjulen, och man mäter balk mot golv. Bakhjulen står på statiska klossar och därmed kan man inte mäta där. Poängen är att man slipper använda/köpa vågar för $$$$$$$ eller kanske snarare £££££££££ _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Tack CM för genomgången och för tips. Bra med repetion ibland...
Borde faktiskt ha hajjat att det var bak ni justerade då jag själv gjorde så på Saaben. Blev väl bara lite av dendär balken. £ och $... Its all a big show... |
||||
Kom just på att jag lekte med Utsons CW-"programm" för längesedan.
Fick för mig att den var gjord så att den koncenterade sig på att få 50/50 TOTALT mellan höger och vänstersidan, fast det kanske är fel? Utson, var är du så du kan svara. För som CM säger, fram är ju det vi svänger med...i första hand. |
||||
Yepp. Fast vi justerade faktiskt fram, och mätte fram. Vi har gjort framskärmarna avtagbara så man kommer åt när bilen står på marken. Bak är det så j_a trångt. Det spelar ju ingen roll var man justerar (se inlägg ovan). Största anledningen till att ha rätt Cornerweight är egentligen beteende under inbromsning. Eftersom mest vikt hamnar fram så är det viktigast att ha rätt här. Även p.g.a att fram låser man upp först bör man ha 50%50 fram. Med mycket hårda bilar, t.ex. formelbilar är cornerweighten viktig även för väghållningen (annars kör man med ett hjul i luften). Med en relativt "mjuk" bil kompenseras detta ofta av chassiet. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Lite förtydligande om vad man _inte_ ställer in med denna metoden.
Man ställer inte in rideheight så att det blir samma på höger/vänster. Bilen kan va flera centimer olika hög på höger och vänster sida men fortfarande vara i corner-balans. Målet är bara att diagonalernas viktsummor ska va samma. Dvs h bak + v fram ska va samma som v bak + h fram. Då kommer vågen att va helt horisontell. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
En annan analogi kan vara att placera en vikt pappersbit under det bordsben som vickar. Det spelar ingen roll för stabiliteten vilket av de två benen man pallar under för att få stabilitet. Att bordet lutar lite spelar mindre roll än att det vickar. Nåt av detta är säkert fel (eller mindre bra) men om det avmystifierar cornerweighting så skadar det inte. |
||||
Jag har använt Peter Utzons metod, med vad jag tror är framgång, hittils.
Teorin och dom praktiska anvisningarna finner man här: http://194.236.144.246/Corner/corner Såvitt jag begriper så är metoderna nästan identiska, med skillnaden att Peters metod inte behöver "balansplattan" utan istället använder en domkraft mitt under fram- eller bakaxel. Metoden blev dock sågad i höjd med fotknölarna av Jarlmark här för ett år sedan eller så, men jag har trots det fortfarande inställningen att den är tillräckligt bra för mig och min bil. _________________ Pär Hylander |
||||
Hittade tråden
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Delar från denna tråden är mkt matnyttiga (mätnogrannheter och sånt) och förtjänar nog att något sätt hamna i denna delen av foumet och gärna tillsammmans med denna tråden. _________________ Pär Hylander |
||||
Jag tror att metoden där man fördelar marktrycket jämnt i varje sida av bilen inte är den bästa (så funkade det lilla programmet om jag minns rätt). Metoden som Pär hänvisar till tror jag på och kan inte riktigt förstå argumentet att det bara skulle funka på bilar med mjuka fjädrar. Jag tror att den metoden skulle funka även på bilar med oändligt hårda fjädrar. Personligen tycker jag att det inte är så noga med corner weighten (svordom i kyrkan). En hyffsad grundinställning och lite bantid för att känna och efterjustera är enligt min åsikt alltid bättre. |
||||
om man ska höja/sänka lite i olika hörn utifrån bilens beteende på bana, vad ska man gå efter? Jag har inte den blekaste aning! _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag tänker såhär: om bilen har tendens att vara understyrd i högerkurvor och överstyrd i vänsterkurvor eller vice versa så kan man använda detta. om vi antar scenariet ovan så vill man avlasta vf i högerkurvor och hb i vänsterkurvor. Alltså släpper man lite på ngt av dessa hjul. Har vid ett tillfälle mkt av stort mekanikerslarv (nattmekade själv ) fått en bil som gjorde så, innan jag fattade varför den var överstyrd åt ena hållet och under åt andra så hade båda tidsträningspassen gått... _________________ Pär Hylander |
||||
Borde vara om man har ojämn broms fram eller ev bak(ena hjulet låser alltid före det andra), samt om bilen beter sig olika i höger och vänstersvängar. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Racetech Cornerweighting | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (108018 totalt) |