Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 M Coupé -02 *SÅLD* | 1, 2, 3 >> 31443 besök totalt |
Bilen är en safirsvartmetallic -02:a med svart skinnklädsel och införskaffades i februari 2004 för att ersätta en M3 Coupé -02. En hobbybil som skall köras på gatan samt en och annan banträff. Motorn är en S54-B32 (samma som i E46 M3, men original nedtrimmad från 343 hk till 325 hk -- en av flera åtgärder i marknadsavdelningens regi för att inte M3:an skall bli omkörd av lillebror... ;-), som dock är lite vässad. Bilen är med denna motor en av endast totalt 281 tillverkade vänsterstyrda bilar i hela världen (medräknat gamla S50-B32-motorn samt i både vänster- och högerstyrt utförande tillverkades totalt 4.138 M Coupéer). Extra kul med en ganska ovanlig bil :-).
Hjul: - Sommarhjul: BMW Style 40 Chrome-Shadow 7,5x17" + 9x17" med (troligtvis Michelin Pilot Sport Mk2) 225/45 + 265/40 - Vinterhjul: BMW Style 40 Chrome-Shadow 7,5x17" + 9x17" med Michelin Pilot Alpin Sport 225/45 + 255/40 Följande sitter på plats: - AC Schnitzer Short-shift-kit (mycket distinkta lägen, hamnar forftarande ibland på femman i.s.f. trean när jag har lite för bråttom...) - Kelleners ECU-uppgradering (helt ommappad motorstyrning; maxeffekt 350 hk uppmätt i rullande landsväg, maxvrid uppskattat till >390 Nm -- gick tyvärr ej att mäta exakt p.g.a. överskärmad/oläsbar varvtalskabel, ny mätning skall göras på Rototest senare under våren) Följande är beställt och monteras under mars: - Kelleners sportavgassystem (ger i bästa fall ca 10 hk = totalt 360 hk) - Kelleners sänkningssats (sänker 30 mm; komplett justerbar sats ev. längre fram) - Kelleners stålomspunna bromsslangar (andra bromsar ev. längre fram) - ITG luftfilterinsats (direktersättningsfilter, kommer ej köra med konfilter) - Strong-Strut CL fjäderbensstag (ev. även baktill längre fram) - Autowerks aluminiumpedaler - E46 M3-ratt - Installation av Sport Mode i DME:n (ommappad styrning av den elektroniskt reglerade gaspedalen som i E46 M3; ger bilen en markant mer aggressiv respons vid gaspådrag) Funderar på att ev. beställa i nästa steg: - Kelleners ändrad utväxling av slutväxeln i bakaxeln (från 3,15: till 3,46:1; sänker toppfarten från ca 285 km/tim till 260 km/tim, men förbättrar accelerationen över hela varvtalsregistret) - Recaro Pole Position racestolar i svart skinn (sparar väl ca 40 kg på det) - UUC lättat svänghjul (osäkert; tar gärna prestandaökningen men är ännu lite oklar över konsekvenserna för komforten och driftstabiliteten...) Summa summarum ingen absolut värsting, men kan nog överraska en och annan... _________________ Mark W. |
||||||
Med enkla medel är det en dräpare... Kenneth Höiom (norrman) åkte 1.13 på Knutstorp med stående start i höstas. Modifierat chassi, R-däck och Porschebromsar var det som var ändrat. 1.13 med en "gatbil" och stående start är _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Tjena Mark.
Det låter som ett spännande bygge! Som föregående skribent meddelat vore det jättekul med bilder! Jag hoppas att du kommer och kör med oss i www.bmwsc.com ? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Tackar! Har varit läsare ett bra tag, men tyckte det var läge att registrera sig nu när det kan dyka upp lite mer rejsrelaterade funderingar (i och med förvärvet av M Coupén) -- och detta verkar vara överlägset mest seriösa forumet för dylika spörsmål.
1.470 kg utan extrautrustning, men min vägde in på strax under 1.500 kg. Nu finns det inte så väldigt mycket att plocka vikt på, så det blir nog bara stolarna (sänker ca 40 kg?). Visst, man kan ju riva ur inredningen, köra t.ex. kolfiberhuv (vikt ca 5-6 kg) eller kolfiberfälgar (vikt ca 4 x 2-3 kg), men där sätter komfortkraven och budgeten stopp... Om någon har lite idéer på ytterligare smarta viktbesparningsåtgärder så tipsa gärna!
Nja, skitig och osänkt med vinterhjul i ett snöigt garage, tror inte det... Men så snart den är klar (och tvättad) blir det bilder :-) _________________ Mark W. |
||||||
Hmmm, även om min bil kanske blir lite vassare så gäller det ju att kunna köra också, och det verkar han ju kunna, norrmannen... Jag måste nog köra in mig på bilen rätt ordentligt innan jag törs sikta på några förbättringar där. :-) Skall bilen emellertid köras seriöst på bana bör man också satsa just på chassie, bromsar och däck, och där ligger ju jag (än så länge) ganska lågt. Har dock lite akuta funderingar kring däckval, tänkte lägga upp en ny tråd om detta i däckforumet inom kort. _________________ Mark W. |
||||||
Hej Micke. Trots att jag varit medlem i BMWCS sedan 1997 har det tyvärr inte blivit mer än någon enstaka Brostugeträff och Tullinge-körning, får se om det blir lite bättring på aktivitetsdeltagandet i år... _________________ Mark W. |
||||||
Jag räknar kallt med att detta skall bli den roligaste bil jag haft hittills! :-) Bilder kommer som sagt lite senare... _________________ Mark W. |
||||||
Det låter bra. Att ha en sådan bil och inte lufta den på bana är kriminellt, det vet du va? Slå mig en signal om du blir sugen! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Hej och välkommen Mark.
Bra val av bilmodell! Här kan du se lite om min: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Hoppas på att få se dej på en BMWSC-träff till sommaren. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Tack!
Jättefina bilder, Samuel! Det enda man skulle kunna invända mot är väl de gula framblinkerserna... ;-)
Det vore kul! Vi är ju inte så många, vi M Coupéister -- har för mig att det bara skall finnas totalt ca 30-40 bilar i Sverige... _________________ Mark W. |
||||||
Jodå, det blir närmare 360 hk när även avgassystemet kommer på plats (se mer ovan). Jag har hört att såväl katalysatorerna som insuget skulle vara orsaken till det lägre effektuttaget, och nog kan detta bidra, men av all information jag samlat på mig i frågan är mitt intryck att det ändå är marknadsavdelningen som helt enkelt inte ville ha en "gammal E36:a" (som dessutom fått tas fram på nåder av ett gäng entusiastiska ingenjörer utanför gängse utvecklingsramar) som var snabbare än nya E46 M3:an -- vilket även förklarar frånvaron av Sport-knapp samt en utväxling på 3,15:1. När jag köpte M3:an gav jag inte M Coupén ens en flyktig tanke, men idag vet jag bättre... :-) _________________ Mark W. |
||||||
Nu har jag lagt upp en separat tråd med mina däckfunderingar -- kika gärna och skriv några rader om du har lite tankar och synpunkter på detta.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mark W. |
||||||
Låter dom en riktigt snabb bil du kommer att få till. Har själv en m coupe o kan intyga på att de är mkt vassa. En fundering dock. Du skriver att du kommer köra bana vid ett fåtal tillfällen, varför då ändra så mkt på bilen som enbart kommer till sin rätta på bana. Du får gärna berätta vad du tänker.
Vill gärna se bilder o lycka till! Ser fram emot att se bilen i sommar på någon träff. _________________ mvh Philip Lundh |
||||||
Tack! Jag vet dock inte riktigt om jag håller med dig om att de ändringar jag planerar enbart kommer till sin rätta på bana. Det jag tror du primärt åsyftar är väl R-däcken, men dessa är bara aktuella om de verkligen fungerar på gatan också, vilket trots allt utesluter det stora flertalet. Sedan är inte bilen någon egentlig vardagsbil heller, jag kommer inte att köra den så ofta i regn och på dåliga vägar i alla fall, så ur den aspekten gör det inget med lite komforteftergifter. Det finns ju roliga vägar även utanför banorna där man kan köra lite inspirerat när annan trafik saknas, och det är ju inte förbjudet att ta sig upp i högsta tillåtna hastighet på kortast möjliga tid (än i alla fall)...
Jag med, alltid kul att träffa likasinnade "emmkupister"! _________________ Mark W. |
||||||
Här e nåra pix på min gamla M-coupe' som numera är silver å körs på SLC, www.slc.se , av Nygårds racing
|
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
En liten lägesrapport:
Följande är nu monterat eller blir monterat under veckan: - AC Schnitzer Short-shift-kit - AC Schnitzer Sport chassiekit (fjädrar och dämpare) - AC Schnitzer aluminiumpedaler :-) - ITG luftfilterinsats - Kelleners sportavgassystem - Kelleners ECU-uppgradering (min 350 hk, max 360 hk) - Kelleners stålomspunna bromsslangar - BMW Sport Mode (ommappad DME-trottel som på E46 M3) Följande väntas fortfarande in för montering om ett par veckor: - Strong-Strut CL fjäderbensstag - Rogue Engineering Clutch-Stop - Recaro Pole Position racestolar - Kelleners sänkt bakaxelutväxling (från 3.15:1 till 3.46:1) Följande är fortfarande inte beställt (bara en tidsfråga... ;-) - Kelleners sportkammar - Kelleners sportkattar - E46 M3-skivor och Porsche GT3-ok Färdig drivlina med även kammar och kattar ovan skulle ge mellan 370 och 380 hk samt mellan 390 och 400 Nm. Skall försöka ha allting klart till vårens första brostugeträff... :-) _________________ Mark W. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 M Coupé -02 *SÅLD* | 1, 2, 3 >> 31443 besök totalt |