Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 8 besök senaste veckan (10495 totalt) |
Jag är förkyld och orkar inte gå ner i garaget. Istället har jag skapat en Youtubevideo som täcker hela Mechanix Menaceprojektet från 1988 till nutid! 34 år kondenserat ner till 9 minuter och 20 sekunder! I stort sett alla jobb är dokumenterade inklusive CAD-modeller, Photoshop- och Blenderrenderingar, 3D-scannande med mera. Undertexter beskriver de flesta stegen. Att kolla på videon är ett effektivt sätt att få sig hela projektet till livs på en kort stund! Dessutom visas lite bilder som jag inte publicerat på andra sociala media.
Det var ruskigt mycket jobb, men jag är ganska nöjd med resultatet! https://www.youtube.com/watch?v=i-2B _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
Tack Daniel! Jag fick precis klagomål på att den gick för fort! Fast det var också från en gamling som mig! Kanske att det var lite för högt tempo, men hade jag sänkt tempot tror jag videon blivit lite väl lång. _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
Tack! Där lärde jag mig något nytt! Det ska jag tipsa om, ifall nån klagar igen! _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
På grund av det fina vädret har jag inte gjort något på bilen på ett tag. Jag har dock fortsatt googla på möjliga fälgval (vilket jag gör ofta). Jag har hittat några fälgar som har funnits på marknaden i några år, men jag tror inte att jag har sett dem förut. De heter Rennen FT10. Jag gillar dem skarpt! De finns i måtten 19x10" och 19x12". Från början planerade jag att använda 9" framfälgar med 255 däck och 11" bakfälgar med 305 däck.
Samtidigt som jag hittade de fälgarna slumpade det sig att Magnus Thomé lade upp en artikel där Tire Rack testade olika breda däck på olika breda fälgar (Tack Magnus!!! 🙂). Kombinationerna med de bredaste fälgarna var alltid snabbast på bana. Dessa kombinationer hade något bredare fälgar än vad den normala rekommendationen är för den specifika däckbredden. Jag inser att detta kanske inte alltid är fallet, men jag tror åtminstone inte att jag kommer att tappa mycket prestanda med en något bredare fälg än vad som rekommenderas. Det finns några andra fördelar också; konkaviteten blir större för samma offset, däcksskuldran blir mer rundad, vilket ökar marginalen till skärmkanten när man svänger, jämfört med en mer kantig skuldra. Priset är någorlunda rimligt, och jag gillar färgalternativen. Jag behöver inte beställa någon dyr customfärg. De är av flowformtyp, så förhoppningsvis är de inte alltför tunga. Om någon har erfarenhet av dessa fälgar, säg gärna till! Åtminstone är det bra att ha ännu ett alternativ! 🙂 _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
Som jag tidigare skrivit så är det inte så mycket aktivitet i garaget under sommaren, men lite har i alla fall hänt. Igår punktade jag fast ännu en radiebit på hjulhuset. För att nå tillräckligt långt in för att klämma fast den, tillverkade jag en tving av en plattjärnsbit och ett par skruvar.
Idag göt jag också ytterligare en betongform. _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
Jag har kommit igång igen med garagejobbandet efter sommaren. Nu har jag lagt igen urtagen för ryggstödet/bakre brandväggen i hjulhusen. Dessutom har jag punktat ihop förarsidans hjulhus med innerplåten vid bakskärmen. Det känns bra att se de här hålen bli täckta. Det liknar lite mer en kaross då!
_________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
Mycket kul projekt! Tar och följer dig på IG vid tillfälle också, detta vill jag se mer av. Mycket inspirerad av ditt nytänkade användande av 3dprintern för jiggar! Vad är det för printer du använder där? Tycker finishen på delen direkt ur printern ser riktigt fin ut. |
||
Tack Jonathan! Jag har en Ender 3 V2 och en Ender 3 Pro. Med tanke på att de kostar dryga 2000:- är det sjukt bra kvalitet på de printade delarna (när man väl fått alla inställningar OK). Allra mest information får du om projektet på FB: https://www.facebook.com/MechanixMen Där finns inga begränsningar i antal bilder eller textlängden per inlägg. /Henrik _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
_________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
Tack Markus! _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
Hjulhuset på passagerarsidan har nu blivit färdigt när det gäller att punkta ihop det med bakskärmens inre plåtstruktur. Ett par bilder visar den nedre plåtbiten, som är den mest komplicerade. Den förbinder hjulhuset, B-stolpsröret (huvudbågen nästan) och den inre strukturen. För att få den här biten att passa måste alla fyra sidorna ha rätt längd och vinkel, bockningsvinkeln måste vara korrekt och sidorna som ansluter till det runda röret och hjulhuset måste ha rätt kurvatur. Det är mycket trial and error, men det är såna här knepiga bitar som jag verkligen tycker om att göra (så länge jag inte behöver göra alltför många av dem)!
Jag har också kapat bort resterna av förarsidans bakskärm och B-stolpe. Glasfiberkarossen kommer att gå hela vägen upp till bakre sidorutan. Innan jag skar bort plåten mätte jag höjden på några kontrollpunkter längs med rutan för att se om det skett någon formförändring efter kapningen. Jag trodde inte det, eftersom det är ett ganska styvt område, men jag ville vara säker. Allt höll sig på plats. I framtiden kommer jag att skapa en plåtkonstruktion som ska ansluta längre ut på hjulhuset, för att förstyva denna del av karossen/chassit, och även fungera som en deformationszon vid en eventuell sidokrock. Innan jag kan göra detta måste jag slutföra designen av karossen, så det kommer att ta lite tid. _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
Den här veckan har jag återbekantat mig med Blender och påbörjat karossdesignarbetet. Som jag tidigare har beskrivit är min plan att bredda hela karossen och behålla mycket av Z-ans DNA, men göra bilen lägre, bredare och coolare! 🙂
I det här skedet är modellen MYCKET grov med många fel och massor av saker som saknas. Planen är att göra ett antal versioner och bestämma vilken jag ska gå vidare med innan jag påbörjar arbetet med att finslipa allt. En sak som har fått mig att känna mig illa till mods väldigt länge är formen på den bakre delen av huven. Original har bilen har ett par fula inspektionslock bredvid motorhuvens bakdel. För att få torkarna att svepa hela vindrutan behövde jag införliva dem med huven. För er som inte har följt hela projektet så har bilen dolda torkare och jag öppnar motorhuven lite för att släppa fram dem när torkarna slås på. Detta ger en ful look till huven. Jag undrade om en kilformad huv skulle se sämre ut än en rak huv, så jag bestämde mig för att modellera det och se om den formen var acceptabel. Till min glädje tycker jag att det faktiskt ser mycket bättre ut! Problemet löst! Med den breddade karossen tycker jag att framskärmarna ser för breda ut uppifrån med en rak huv. Timmarna försvinner fort när jag modellerar, men jag tycker verkligen om den typen av arbete! Jag behöver dela min tid mellan fysiskt arbete på bilen och digital modellering! 🙂 _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
Jäkligt snyggt byggt!
Design är sjukt svårt, och jag tycker att du har lyckats riktigt bra, men jag skulle försöka få till lite snyggare skärmbreddare. Kika på dem restomods som görs nu, tex singer turbo, lancian, etc etc Mvh Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Tackar Erik! Ja, de är som sagt långt ifrån klara. _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
Hej!
Om man får amatör tycka lite om dina skisser så tycker jag att skärmkanter/breddare går för högt upp i fram. Vilken storlek ska du använda på hjulen? Kanske gå ner lite i storlek? -Från sidan tycker jag att spoilerlösningen i fram, ser alldeles för "tung" ut. Blir för mycket focus där på en annars ren design. Grymt bygge och imponerande jobb du gör _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Tack Kjell! Jag håller delvis med dig om skärmkanterna, men så blir det tyvärr pga hjulstorleken. Fram blir det troligen 255/35-19. Jag skulle egentligen vilja ha 17-tumshjul, men pga urvalet av däck och fälgar (och andra skäl) blir det 19 tum. Valet beror på en lång rad faktorer som kräver en jätteutläggning, men så här blir det. Jag vet att många tycker att spoilern är för stor, alternativt ser ut som en snöplog, men jag gillar den! Jag ska runda av nederkanten lite och även testa andra utföranden och storlekar, men jag är ganska säker på att det är ungefär här jag kommer hamna i slutändan. _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||
Gå på 265/30 19 eller 245/30 19 istället. Det kommer se svinstort ut med 660mm däck fram. Dessutom svårare att få hjulupphängningen korrekt med vettig ride height.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 8 besök senaste veckan (10495 totalt) |