Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 16, 17, 18   >>
170 besök senaste veckan (136219 totalt)
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Hade en tung hjälm, ingen krage och förmodligen en otränad nacke.
Fick sladd och snurrade sen nöp det och slog huvudet åt vänster och slog i taket. Hände två gånger under samma dag. Två dagar senare blev det värre... nu ja snart 10år senare konstant nackvärk.
Blir värre under vintern, går alltid med halsduk. har redan handduk på morgonen till jobbet....

Ska man gå in på hur det känns efter att man åkt bil?
Äta smärtstillande, ta det lugnt. sängen eller huvudet i bra stöd i soffan.

Nu sist hade jag sådan migrän efteråt att jag fick åka hem från jobbet och spydde.


När sådant händer som man funderar på attdet är värt att skaffa ny banbil eller åka något....
Den dagen blir det stol med öron och HANS. Man ska inte snåla på detta....

mm
Testa alla kragar med hjälm och stol. köp den som känns bäst!
Inte värt att vara efterkloke... det ät bara pengar.... nacken har man för livet.


Edit : skrivet från mobilen....

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



lewan skrev:
Hade en tung hjälm, ingen krage och förmodligen en otränad nacke.
Fick sladd och snurrade sen nöp det och slog huvudet åt vänster och slog i taket. Hände två gånger under samma dag. Två dagar senare blev det värre... nu ja snart 10år senare konstant nackvärk.
Blir värre under vintern, går alltid med halsduk. har redan handduk på morgonen till jobbet....

Ska man gå in på hur det känns efter att man åkt bil?
Äta smärtstillande, ta det lugnt. sängen eller huvudet i bra stöd i soffan.

Nu sist hade jag sådan migrän efteråt att jag fick åka hem från jobbet och spydde.


När sådant händer som man funderar på attdet är värt att skaffa ny banbil eller åka något....
Den dagen blir det stol med öron och HANS. Man ska inte snåla på detta....

mm
Testa alla kragar med hjälm och stol. köp den som känns bäst!
Inte värt att vara efterkloke... det ät bara pengar.... nacken har man för livet.


Edit : skrivet från mobilen....


Tack för din öppenhjärtiga förklaring, får mig att tänka till en del. Har som sagt en krage, men använder den inte då jag inte har sett andra använda detta skydd. Ska nog tänka om.........

Tackar.

_________________


Porsche 964
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
Då har man äntligen varit på banornas bana... Nordschleife i Nürburg. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt att -"I år skall jag ner till ringen..." men så har det inte blivit av. Men när de gick ut med att det de skulle bli en upprepning på PCS Nürburgringresa i år igen så var det inget att tveka över. Onsdagen den 28/9 var banan bokad.

Jag åkte redan på lördagen och sov på Malmö-Travemünde färjan. Resan genom tyskland gick bra med undantag för en timmes kö runt Köln, så det vart lagom att checka in på Blau Ecke och sedan dra till banan för turistkörningen. Väl framme vid banan så var det stillestånd i 1,5 timme pga av olycka. Men så fort de släppte på så var det dags för första varvet aningen nervöst... Jag tog det riktigt lungt för att kolla/känna på banan. Tyvärr han man bara till Hohe Acht innan det var olyckor igen... fyra bilar och personskador, jag funderade på vad de var jag gett mig in på... tillbaks till depån igen för ytterligare väntan... tur att det finns oändligt med ögongodis...




Det vart inget mer köra den dagen, så tillbaka till hotellet. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med hotellet, rikigt fräscht och trevligt i gemytlig bymiljö.


Hotellets bakgård:


Måndagen börjades med att anmäla sig till PCS på Hotell Dorint för att sedan smita runt hörnet in i depån för att köra ett pass på GP-banan. Skönt med en avrostning efter all motorvägskörning så man kom igång lite innan nordslingan. På nordslingan vart det givetvis långsamt tempo igen, jag hade faktiskt inga problem att hitta runt efter alla varv framför datorn men ändå svårt att veta var raceline går och hur mycket man ska bromsa inför de olika kurvorna.

Lungt varv efter en fin 964'a:



På tisdagen var det förarmöte och middag. Middagen för alla 350 personerna hölls i museét, dukat mellan alla härliga racebilar.



Sedan var det dagen D. Den började kl7 med uppställnig för följa John med ca 150 bilar en mäktig syn. Följa John kördes i grupper om ca 10 bilar och vi körde två varv.

Köbildning:


Foto: Pär Stillberg



Foto: Frozenspeed



Sedan var det en timme med erfarna gruppen följt av en timma bara oerfarna, efter det var det open pitlane resten av dagen.


Jag tyckte jag fick upp ett bra flyt efter några varv utan att pressa. Nästa resa får man kanske ta tag i alla mentala spärrar på de ställen man faktiskt inte behöver bromsa och på de sträckor man SKA hålla ned gasen å inte fegsläppa hela tiden...



Bilarna förtjänade en tvätt efter slitet på banan:


och förarna hade förtjänat en god bit mat å en öl efter slitet på banan:


Torsdagen fördrevs med sightseeing av trakten, slott guidning i Cochem och körning genom Moseldalen till Koblenz.


På fredagen var det dags att åka hemåt och de tyska motorvägarna visade sin sämsta sida, med vad som kändes som köer genom hela tyskland. De få gånger vägen öppnade upp så var det bara att trycka så mycket det gick men ETA tiden på gps'en verkade aldrig vilja sjunka... så med sträckkörning utan varken tankning, mat eller kissepaus anlände jag med lysande tankvarningslampa till färjeläget 20 minuter innan färjan skulle gå. Jag fick personlig guidningen fram till färjan av en hamnbil så direkt upp på båten... pust.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Bra berättelse om ännu en första erfarenhet av ringen.
Kan man misstänka att det blir ett återbesök

Riktigt snygga bilder och fälgar.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
LUX skrev:
Bra berättelse om ännu en första erfarenhet av ringen.
Kan man misstänka att det blir ett återbesök

Riktigt snygga bilder och fälgar.


Det är väl så att har man väl blivit smittad så finns det inget bot... utan man kan bara lindra symptomen med ytterligare besök...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
Nu är bilen märkt:



och nästa vecka ska den in på storservice, så man kommer igång lite snabbare nästa säsong.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
Då var bilen undanställd och avställd. Troligtvis mår den prima efter storservicen med ventiljustering och allmänt småpyssel, bla gummi bälgarna till styrväxeln hade sett lite torra/gamla ut så dessa byttes ut. Även växellådsoljan byttes och den såg fin ut och inga spån på pluggen. Jobbet gjordes som vanligt hos Magnus på Mtech www.mtechworkshop.se , med kanon service! thumbs up

Tyvärr(för bilen i alla fall) så blir nog de flesta storslagna vinterplaner lagda på is då jag har gått och köpt en lägenhet.

Så det kommer nog bara bli allmänt små pyssel, jag är tex riktigt sugen på att få bromsoken rödlackade för de börjar se lite ledsna ut. Samt att jag ska ändå slipa lite på beläggen som kärvar lite i oken.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens

Härliga bilder Thomas, kul att se!
Får man fråga vad du kör för ET / spacers på dina fälgar? Vill ha!!!

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
MP996 skrev:
Härliga bilder Thomas, kul att se!
Får man fråga vad du kör för ET / spacers på dina fälgar? Vill ha!!!


Jag vet faktiskt inte säkert, jag gjorde en enklare mätning förra vintern och kom fran till att framfälgen är ca230mm totalt och det är ca170mm in till centrum, vilket borde ge ett ET på 55

Bak mäter jag totalt ca278mm och ca205mm till centrum, och det ger ET66. Sedan har jag en 21mm spacer bultad på mitt nav.

Låter det vettigt?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
Här händer tyvärr inget kul, bilen sover tungt under täcket och alla investeringstankar kretsar runt soffor, bord, köksöar och annat tråkigt till lägenheten...

Jag hittade dock en bild på bilen på Milles hemsida sedan i somras när den var på besök och vart fin .



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
Gatukontoret har börjat sopa vägarna så det är dags att väcka bilen ur sin vintersömn...

Helgens övningar har gått ut på att byta alla fyra bromsskivorna samt att göra oljebyte. Kvar är att byta bromsvätska.



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
Lite meck i dag med...

Bromssköldarna försvann så kylningen blir lite bättre.




Framrutestreamer moterades.



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
Så då var sista underhållet inför säsongen avklarat, bromsvätskan bytt till ny fräsch Motul. Jag använde dessutom min nya bromsluftare, sjukt smidig pryttel måste jag säga. Rekommenderas! thumbs up
Nu är det bara besiktningen kvar på torsdag.



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



Snyggt. Vart köper man en sån bromsvätskebytare? Jag har en sug variant man sätter på bromsokets nippel men då måste man ju springa fram och tillbaks mellan ok och vätskebehållare för att det inte ska bli tomt, dessutom är det lurigt att se om det är luft kvar då det inte blir någon jämn ström av vätska genom slangen.

_________________
Jocke Rydell
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
Jocke Rydell skrev:
Snyggt. Vart köper man en sån bromsvätskebytare? Jag har en sug variant man sätter på bromsokets nippel men då måste man ju springa fram och tillbaks mellan ok och vätskebehållare för att det inte ska bli tomt, dessutom är det lurigt att se om det är luft kvar då det inte blir någon jämn ström av vätska genom slangen.


Jag hissa upp hela bilen på pallbockar och tog av alla däcken innan. Sedan kan man i lugn å ro gå runt och tappa av bromsvätskan...

Ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/VS820-BRAND-NEW-SEALEY-BRAKE-CLUTCH-FLUID-BL . . . .

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Ser ju väldigt smidigt ut,, får hitta en säljare på Ebay som skickar till Sverige då

Sen måste jag bara säga att din bil är grymt snygg med BBS fälgarna

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
Ser ju väldigt smidigt ut,, får hitta en säljare på Ebay som skickar till Sverige då

Sen måste jag bara säga att din bil är grymt snygg med BBS fälgarna


Här är samma som jag köpte av: http://www.ebay.co.uk/itm/Brake-and-Clutch-Fluid-Bleeding-System-Bleed . . . .

Din gula är inte så tråkig del heller...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
Navkåpor i fake centrumbult stil...



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697


Trådstartare
Slalom med PCS på Bromma, halt och kul!

Och när man slutade att sladda runt och fokuserad på tight linje istället så gick det tom hyffsat snabbt.

Fina bilder tagna av Markus E:






Inte mycket tryck på vänster bakdäck...
Fascinerande... man tycker det går fort som fasen... men så kollar man bilderna och inser att vingen fortfarande är nerfälld... alltså har man hållt sig under 80km/h...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Den är jäkligt snygg din bil Thomas thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748



ThomasT skrev:
Då har man äntligen varit på banornas bana... Nordschleife i Nürburg. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt att -"I år skall jag ner till ringen..." men så har det inte blivit av. Men när de gick ut med att det de skulle bli en upprepning på PCS Nürburgringresa i år igen så var det inget att tveka över. Onsdagen den 28/9 var banan bokad.

Jag åkte redan på lördagen och sov på Malmö-Travemünde färjan. Resan genom tyskland gick bra med undantag för en timmes kö runt Köln, så det vart lagom att checka in på Blau Ecke och sedan dra till banan för turistkörningen. Väl framme vid banan så var det stillestånd i 1,5 timme pga av olycka. Men så fort de släppte på så var det dags för första varvet aningen nervöst... Jag tog det riktigt lungt för att kolla/känna på banan. Tyvärr han man bara till Hohe Acht innan det var olyckor igen... fyra bilar och personskador, jag funderade på vad de var jag gett mig in på... tillbaks till depån igen för ytterligare väntan... tur att det finns oändligt med ögongodis...




Det vart inget mer köra den dagen, så tillbaka till hotellet. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med hotellet, rikigt fräscht och trevligt i gemytlig bymiljö.


Hotellets bakgård:


Måndagen börjades med att anmäla sig till PCS på Hotell Dorint för att sedan smita runt hörnet in i depån för att köra ett pass på GP-banan. Skönt med en avrostning efter all motorvägskörning så man kom igång lite innan nordslingan. På nordslingan vart det givetvis långsamt tempo igen, jag hade faktiskt inga problem att hitta runt efter alla varv framför datorn men ändå svårt att veta var raceline går och hur mycket man ska bromsa inför de olika kurvorna.

Lungt varv efter en fin 964'a:



På tisdagen var det förarmöte och middag. Middagen för alla 350 personerna hölls i museét, dukat mellan alla härliga racebilar.



Sedan var det dagen D. Den började kl7 med uppställnig för följa John med ca 150 bilar en mäktig syn. Följa John kördes i grupper om ca 10 bilar och vi körde två varv.

Köbildning:


Foto: Pär Stillberg



Foto: Frozenspeed



Sedan var det en timme med erfarna gruppen följt av en timma bara oerfarna, efter det var det open pitlane resten av dagen.


Jag tyckte jag fick upp ett bra flyt efter några varv utan att pressa. Nästa resa får man kanske ta tag i alla mentala spärrar på de ställen man faktiskt inte behöver bromsa och på de sträckor man SKA hålla ned gasen å inte fegsläppa hela tiden...



Bilarna förtjänade en tvätt efter slitet på banan:


och förarna hade förtjänat en god bit mat å en öl efter slitet på banan:


Torsdagen fördrevs med sightseeing av trakten, slott guidning i Cochem och körning genom Moseldalen till Koblenz.


På fredagen var det dags att åka hemåt och de tyska motorvägarna visade sin sämsta sida, med vad som kändes som köer genom hela tyskland. De få gånger vägen öppnade upp så var det bara att trycka så mycket det gick men ETA tiden på gps'en verkade aldrig vilja sjunka... så med sträckkörning utan varken tankning, mat eller kissepaus anlände jag med lysande tankvarningslampa till färjeläget 20 minuter innan färjan skulle gå. Jag fick personlig guidningen fram till färjan av en hamnbil så direkt upp på båten... pust.


Och där står min gula. Var dock inte ägare till den då.

_________________
Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 16, 17, 18   >>
170 besök senaste veckan (136219 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande