Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Klubbträffar vs Amatörracing?
<<   1, 2, 3   >>
10947 besök totalt

Vad vill du MEST inför nästa säsong?
Köra på några klubbträffar
9%
 9%  [ 4 ]
Köra på så många klubbträffar som möjligt
59%
 59%  [ 25 ]
Åka till Nürburgring framför ALLT annat
16%
 16%  [ 7 ]
Köra racing i någon gärsgårdsserie
14%
 14%  [ 6 ]
Titta på F1 på TV
0%
 0%  [ 0 ]
Totalt antal röster : 42

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17390



Anders Bj skrev:
Hallå!
Mäkinen, du borde väl komma lite mer på träffarna! Bra fart på Björkvik sist! Ringen Ringen Ringen Men egentligen borde man lassa i en bur så att det finns en chans att klara livhanken också!
Det var hur kul som helst på Björkvik, men jag börjar inse att man inte ska använda samma bil till såna aktiviteter som man ska använda till arbetet dagen efter. Jag vet inte om du såg mitt vänstra framdäck där...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Mäkinen skrev:
Det var hur kul som helst på Björkvik, men jag börjar inse att man inte ska använda samma bil till såna aktiviteter som man ska använda till arbetet dagen efter. Jag vet inte om du såg mitt vänstra framdäck där...


Det finns en kille här på forumet, MagnusT tror jag han kallar sig, som kör med samma bil på bana och till jobbet. Jag råkade lägga märke till att han körde med slicks förra årets senare del... :o Både banhjulen och gathjulen hade detta chica utseende. Så det går om man är entusiast.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nisse C a.k.a. GTI-nissen skrev:
Mäkinen skrev:
Det var hur kul som helst på Björkvik, men jag börjar inse att man inte ska använda samma bil till såna aktiviteter som man ska använda till arbetet dagen efter. Jag vet inte om du såg mitt vänstra framdäck där...


Det finns en kille här på forumet, MagnusT tror jag han kallar sig, som kör med samma bil på bana och till jobbet. Jag råkade lägga märke till att han körde med slicks förra årets senare del... :o Både banhjulen och gathjulen hade detta chica utseende. Så det går om man är entusiast.
Usch.... det var inge kul med däcken i år.... (hatar Corsa men dom var billiga :-) Du skulle se hur dom ser ut nu, kanske bäst att byta nu med all snö ;-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17390



Nisse C a.k.a. GTI-nissen skrev:
Mäkinen skrev:
Det var hur kul som helst på Björkvik, men jag börjar inse att man inte ska använda samma bil till såna aktiviteter som man ska använda till arbetet dagen efter. Jag vet inte om du såg mitt vänstra framdäck där...


Det finns en kille här på forumet, MagnusT tror jag han kallar sig, som kör med samma bil på bana och till jobbet. Jag råkade lägga märke till att han körde med slicks förra årets senare del... :o Både banhjulen och gathjulen hade detta chica utseende. Så det går om man är entusiast.
Här finns en bild på hur mitt ena hjul såg ut: http://lazzat.mer.nu/forum/attachment.php?s=251050b85c0d2e1ec7f230d592 . . . .

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Hmm då förstår jag något bättre.
Kul också att se ett par gamla hederliga Fulda Y2000. Det var längesedan!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Mäkinen skrev:
Det var hur kul som helst på Björkvik, men jag börjar inse att man inte ska använda samma bil till såna aktiviteter som man ska använda till arbetet dagen efter. Jag vet inte om du såg mitt vänstra framdäck där...
Här finns en bild på hur mitt ena hjul såg ut: http://lazzat.mer.nu/forum/attachment.php?s=251050b85c0d2e1ec7f230d592 . . . .

oj, det var tom värre än mitt vänstra framhjul, från Kinnekulle på Passaten senast!
På mitt lossnade det bitar i ytterkant så att korden syntes på mina Sumitomo 225/40/18, men inte så stora bitar som på ditt däck. Fick för övrigt sätta på vinterhjulen(28/9) när jag kom hem innan jag hann köpa två nya däck. Nu blev det Pirelli PZero Rosso istället. Får se om de håller bättre. varför kan inte däckstillverkarna går bra vänster framdäck?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17390



Jag köpte fyra Y2000 som Falk hade kört på sin "Seven". Bakdäcken försvann på semestern och ena framdäcket på Björkvik.

Lustigt nog så var det en av de andra deltagarna som påpekade att jag nog skulle titta lite på mitt hjul. Jag tyckte jag hörde nåt konstigt strax innan jag gick in i "depån", men det försvann på vägen in.
Vinterdäcken åkte på omedelbart när jag kom hem...

Finns det fler som arrangerar blandmärkesträffar runt om i landet? om jag köper en 924 så lär jag inte få åka på BMW CS aktiviteter med den.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13189

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mäkinen:

Gissa varför jag sålde däcken. :woot:
Skämt åsido, jag tror inte halvantika FuldaY2000 är riktigt rätt däck för banträffar. Får nästan lite dåligt samvete att jag lurade dig in i lågbudgetdäckens värld.


/Falk

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17390



Falk skrev:
Mäkinen:

Gissa varför jag sålde däcken. :woot:
Skämt åsido, jag tror inte halvantika FuldaY2000 är riktigt rätt däck för banträffar. Får nästan lite dåligt samvete att jag lurade dig in i lågbudgetdäckens värld.


/Falk
Med tanke på prislappen och att de faktiskt tog mig ett varv runt Europa så har jag inget att anmärka på. Hade jag kört ännu mer försiktigt så hade jag nog haft däck hela sommaren.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Mäkinen skrev:


Finns det fler som arrangerar blandmärkesträffar runt om i landet? om jag köper en 924 så lär jag inte få åka på BMW CS aktiviteter med den.


Klubbar i samverkan, dvs volvo, saab, Opel, gti-klubben brukar ordna en 2-dagarsträff på Kinnekulle i juli varje sommar. I år kunde folk med andra bilar vara med om man gick med i TXM-klubben.

Det går ganska vilt till på banan, inte samma disciplin som på BMW-träffarna, men det är kul at åka med andra märken. Klubbarna ska ha all heder för arrangemanget.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Anders C skrev:
Mäkinen skrev:


Finns det fler som arrangerar blandmärkesträffar runt om i landet? om jag köper en 924 så lär jag inte få åka på BMW CS aktiviteter med den.


Klubbar i samverkan, dvs volvo, saab, Opel, gti-klubben brukar ordna en 2-dagarsträff på Kinnekulle i juli varje sommar. I år kunde folk med andra bilar vara med om man gick med i TXM-klubben.

Det går ganska vilt till på banan, inte samma disciplin som på BMW-träffarna, men det är kul at åka med andra märken. Klubbarna ska ha all heder för arrangemanget.

/Anders C

Jag var bara där på sömndagen i år (eftesom vi hade BMWträff på gelleråsen på lördan) men jag tyckte det funkade klart bra! Men det kanske var så att de flesta "kört av sig" det värsta på lördan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



MagnusT skrev:

Jag var bara där på sömndagen i år (eftesom vi hade BMWträff på gelleråsen på lördan) men jag tyckte det funkade klart bra! Men det kanske var så att de flesta "kört av sig" det värsta på lördan?

Jag var där på lördag och visst snurrade en och annan, men det var väl mest för att det var blött på banan på fm. Tyckte det rullade på rätt bra, för att vara så pass många bilar.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag måste då å andra sidan säga att det var lite väl mycket stilåkare och posörer på banan för min smak. Man vågade inte köra om vissa, för rätt var det var så skulle dom ställa upp bilen för att impa på publiken. Särskilt trött blev jag på en M5 som inte kunde acceptera att en liten fjuttig Golf ville om...
Ja, jag vet att jag kunde släppt av lite för att få fritt, men vem sjutton gör det när man har flåset uppe?

EDIT: Tycker trots detta att det är jätteskoj med blandträffar!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Kanske jag hade otur, men under ett pass jag körde var det 5 gula flaggor för bilar som gått av banan. En av bilarna backade ut på banan bakom bron precis när jag kom åkande, spännande. Detta var inte när det var blött på banan.

Sen hade vissa lite dålig pejl i backspegeln tyckte jag.

Men i det stora är det kul att åka på dessa träffar.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17390



Jag är lite orolig för att köra när det är fler gröngölingar än jag själv ute på banan. På BMW CS konbaneträffar på Tullinge har jag lyckats bli irriterad på att de som är framför kör sakta och inte släpper förbi en. Man vill ju inte ligga precis i arslet på dem för att de ska begripa.

På Nürburgring blev jag passerad av de flesta, men jag hamnade bakom en svenskreggad hoj som åkte uppför hela backen från Bergwerk med blinkersen på åt höger samtidigt som han åkte mitt i vägen. Det är inte ett ställe jag vill släppa gasen på direkt...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



om ekonomin tillåter, blir det en tripp till thumbs up thumbs up Die Grüne Hölle Annars blir det klubbrace. Tänker iaf. inte sitta i


_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



ska köra så mkt som bara plånboken tilllåter

ringer vore skoj att prova... klurar även på lite amatör rejsing hmm....
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Eftersom Bernie släcker ner digitalvisningen av F1 så försvann det sista av underhållning i den sporten. >

Det blir till att köra så mycket som möjligt själv, många mil blir det...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Hallå

Jag hoppas på det grönahelvetet nån gång under nästa sommar! Nån som vet hur många sedlar o i vilken valör de ska vara i för att klara en långhelg?
o vad rekomenderar ni för prisvärt boende när man är där? Behöver inte vara så märkvärdigt, det är ju köra bil man ska göra!

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Alex skrev:
Hallå

Jag hoppas på det grönahelvetet nån gång under nästa sommar! Nån som vet hur många sedlar o i vilken valör de ska vara i för att klara en långhelg?
o vad rekomenderar ni för prisvärt boende när man är där? Behöver inte vara så märkvärdigt, det är ju köra bil man ska göra!

MVH

En grov kalkyl för själva resan kan se ut ungefär såhär:
Bensin 300 mil tor + 60 mil på ringen blir c:a 4000:-
Bro/färjeavgifter 1000:-
Klippkort för att köra på ringen 3000:-(30 varv)
Boende c:a 500:-/natt 2000:-
Mat/dryck 1500:-
+ öl/vin/sprit att köpa hem...
Sedan tillkommer bil och reservdelar...
Usch vågar inte räkna ut vad det blir tillsammans.
Jag föredrar att bo på något gasthaus/pensionat/hotell i själva byn Nürburg, för att kunna njuta av racingatmosfären på krogarna på kvällen och kunna sitta och ljuga över hur snabbt det gick nerför Fuchsröhre över en pilsner på kvällen.
Men se till att banan är öppen i flera dagar i sträck, för vädret är väldigt lynnigt i Eifelbergen och det är oerhört halt när det är blött på banan(då menar jag inte frukten!).

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Kanske är halt som en sådan!?
Tack för kalkylen.

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Allmänt banåkaforum
Klubbträffar vs Amatörracing?
<<   1, 2, 3   >>
10947 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande