Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 111, 112, 113 ... 177, 178, 179   >>
16 besök idag (865247 totalt)
Vagland
Skurup
Här sen Aug 2012
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Från killen (Daniel) i M3 E36!

Det är lätt för den erfarne att glömma, att han själv varit nybörjare, att han också gjort alla genanta misstag som går att göra. Det är lätt att möta den nye killen med ett överlägset flin och en hånfull nick.

Men så fungerar inte Johan Sjöström.

Han är ödmjuk, engagerad och inkluderande.

Ett stort tack till dig, Johan, för alla tips och för åkturen.

Om jag inte var det innan, så är jag det nu! Hooked on speed alltså!

/Daniel Vagland

_________________
Daniel Vagland
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Vagland skrev:
Från killen (Daniel) i M3 E36!

Det är lätt för den erfarne att glömma, att han själv varit nybörjare, att han också gjort alla genanta misstag som går att göra. Det är lätt att möta den nye killen med ett överlägset flin och en hånfull nick.

Men så fungerar inte Johan Sjöström.

Han är ödmjuk, engagerad och inkluderande.

Ett stort tack till dig, Johan, för alla tips och för åkturen.

Om jag inte var det innan, så är jag det nu! Hooked on speed alltså!

/Daniel Vagland


+1

thumbs up

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Låter härligt Daniel, då funkar det precis som tänkt, det andra plöjt ner på mig absorberar jag och sedan sprider jag mina lärdomar på nästa "generation" Sen är det såklart alltid skoj när det ger resultat men det är extremt sällan det inte blir så.

Det du kan göra för att få en trevligare framfart men ändå bibehålla lite värdighet i bilen är följande

Kika på ett vettigt chassie som även funkar till vardags, inget racekit med stenhårda grejor det dödar all komfort.

Investera i ett par trevligare belägg, samma sak här, försök hitta en medelväg så att det funkar vettigt till vardags. Per på peansweden har vad du behöver.

Köp en en sats fälgar, gärna beggade originalfälgar som inte behöver vara i nyskick

Köp en sats begagnade R-däck eller om du vill fläska på ett gäng nya, Toyo 888 kostar inga förmögenheter

se till att ha fräsch bromsvätska i bilen.

Efter detta är det bara att gasa järnet och din upplevelse av bilen kommer att vara HELT annorlunda, efter åkturen med mig så vet du att det går att åf fram vettigt grepp, vettiga bromsar och underhållning utan att det kostar miljoner!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Vagland
Skurup
Här sen Aug 2012
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej Johan!

Tyvärr har jag precis bytt skivor och belägg på bilen. Så uppgradering av bromsarna får anstå så länge.

Men en chassiuppgradering ligger definitivt i tiden. Har du/ni några bra förslag? Det verkar var en veritabel djungel av tillverkare.

Vad ska definitivt ingå i en chassiuppgradering och vad kan man komplettera med senare?

/Daniel

_________________
Daniel Vagland
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Vagland skrev:
Hej Johan!

Tyvärr har jag precis bytt skivor och belägg på bilen. Så uppgradering av bromsarna får anstå så länge.

Men en chassiuppgradering ligger definitivt i tiden. Har du/ni några bra förslag? Det verkar var en veritabel djungel av tillverkare.

Vad ska definitivt ingå i en chassiuppgradering och vad kan man komplettera med senare?

/Daniel


Skivor behövs inte bytas och är du händig själv är det enkelt (och ekonomiskt) att byta främre beläggen efter en bandag

I chassieväg finns det såklart en uppsjö att välja på men som sagt ta det lugnt och välj något lite stabbigare utan att det blir stelopererat för det tröttnar man på fort till vardags (utom jag då)

Efter 15000 mil har säkert originalprylarna som är relativt komfortinriktade gjort sitt och så länge du väljer med omsorg kommer det att göra underverk. sen vet jag inte hur det ligger till med kränghämmaren på M3 E36 men den är nog rät stabbig annars är det en kul uppgradering.

CAB/GT staget under bilen skyddar oljetråget fint och stabiliserar upp bra, en billig investering som är enkel att montera.

För mig är ordningen i stil med detta

Bromsvätska
Belägg
R-Däck
Nöta varv
Nöta varv

resten av allt lull lull du då börjar sakna kan du ta efter detta, alltför många inklusive jag själva gör misstaget att man först bygger bil och sedan kör, man missar då en del av resan som är viktig för att få en kompis i bilen och lära sig vad som händer efterhand man uppgraderar. Ta det lugnt och låt allt komma med tiden, bilen är dessutom fräsch och skall inte plågas i sönder.


Lycka till och välkommen in i fördärvet!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Fortsättningen på dag 2 av senaste ringenresan är nu uppe, 1500 nya ord men ändå en bunke kvar att plita ner..

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48875&start=107

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 496



En sittastill stol är alltid bra även på en m3.

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Franzetti skrev:
En sittastill stol är alltid bra även på en m3.


Jo visst är det, kanske han kan köpa din då den inte behövs i dina farter

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
2800 nya ord från fredagens eskapader på senaste ringenresan upplagda idag!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48875&start=107

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Riktigt trevligt att läsa
Känns som att man är där igen
Saknar.

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tåget går igen om 14 dagar sebbe, SMS lån och tjänsteledigt, högerstolen är din och vänsterstolen kan du prova där nere oxå! Dig kan man ju lita på , den där Simon vetetusan

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Johan Sjöström skrev:
Tåget går igen om 14 dagar sebbe, SMS lån och tjänsteledigt, högerstolen är din och vänsterstolen kan du prova där nere oxå! Dig kan man ju lita på , den där Simon vetetusan


Om jag bryter alla fingrarna i valfri maskin på jobbet borde jag ju kunna få både försäkrigngspengar
och sjukskrivning samtidigt som det fortfarande borde gå att få i sig några Bit thumbs up
Nog tyvärr enda sättet jag kan ta ledigt just då

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Sebastian Nyberg skrev:
Johan Sjöström skrev:
Tåget går igen om 14 dagar sebbe, SMS lån och tjänsteledigt, högerstolen är din och vänsterstolen kan du prova där nere oxå! Dig kan man ju lita på , den där Simon vetetusan


Om jag bryter alla fingrarna i valfri maskin på jobbet borde jag ju kunna få både försäkrigngspengar
och sjukskrivning samtidigt som det fortfarande borde gå att få i sig några Bit thumbs up
Nog tyvärr enda sättet jag kan ta ledigt just då



så vad väntar du på?

Go break a leg!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Johan: kommer du köra "Time-attacken" på Knutan den 15/9 ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Kristian Hesselmark skrev:
Johan: kommer du köra "Time-attacken" på Knutan den 15/9 ?


Det vet jag inget om, vem arrangerar detta? Jag är hemma men det är lite tight, dock är jag inte sån när det gäller att ratta på det svarta

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82550

Har försökt nå den ansvariga personen i en veckas tid nu utan framgång alls...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Nja det där tror jag att jag kan klara mig utan, blir allt som jag vill har jag en dag till på Knutan med lite körning och detta under förhållanden jag känner mig helt trygg med. Deutom har jag både Ringen, Gelleråsen och Mantop kvar så säsongen är inte slut än.


Det börjar krypa ihop sig inför ringenresan och allt har kommit så plötsligt, jag tyckte der var väldigt gott om tid tills dess men nu är det fanimej snart dags. Jag har beställt grönt kort och ett försäkringsbevis, igår var jag iväg och lämnade fälgarna och idag lämnar jag däcken så att det är klart. För övrigt skall det monteras 2 öglor till grenbältet på passagerarsidan och sedan vill jag att någon med mig går igenon bilen undertill och ser till att allt ser vettigt ut och att inget sitter löst. Annars så skall jag bara dra kablen till den externa micen lite snyggt och tömma bilen på onödigt skit, kolla oljan och tvätta av den. Bromsarna är kanon och nåt annat kan jag inte komma på att göra, förslag på saker man bör göra innan en resa som denna tas tacksamt emot.

Jag har funderat lite grand på om någon därnere skulle göra en hjulinställning och kanske sätta chassiet lite såsom det skall vara men jag vet inte, det beror lite på vad det kostar och så. Igår hjälptes jag och Franzetti åt att ordna lite med rumsbokningen och trixade lite så Herr Ekehage fick sitt boende klart. Näe det här året blir galet skoj känns det som, roligt att vi har med en privat gräsklippare i år oxå i form av Herr Bodin, vi är en härlig mix av folk och jag ser framemot både dagar och kvällar där nere.

Fortfarande ser det ut som att årets högerstol skall vara ledig på resan ner och det känns lite trist, det är alltid trevligare om man slipper vara ensam men förövrigt så är det såklart inte någon större grej, jag får väl ladda telefonen med tyska schlagerhits så löser det sig

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ett par saker att beta av idag, ett besök hos ÅBR för att införskaffa lite FIA plattor, bara hoppas det finns hemma. Fräscha däck på fälgar kommer att hämtas senare idag så är den biten oxå helt klar.

Lade en beställning på Sandtler idag, Ferodo DS3000 till fram och lite annat smått, leverans ner till Nurburg passar perfekt, lite småsugen att smeta på nya belägg inför veckan därnere men man kanske skall nöja sig med sina 50% PFC? nypet finns men det är såå gott med nya belägg, alternativt att man har fräscha till 2013 och då kanske man borde dra på lite skivor oxå, dom som sitter på från Sandtler har hållt oförskämt bra i förhållande till priset på 42 euro styck. Det är alltså ventilerade 3.0 skivor utan hål eller räfflor och dom har gått en hård säsong utan minsta tillstymmelse till kant vilket imponerar på mig.

Jo förresten, euron är skamligt billig nu så order från Sandtler var klart billigare än Demon-Tweeks

T-12 and counting...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Fick i Jakten på FIA-Plattor "tvinga" mig själv ut till Sturup Raceway och så här efteråt är jag glad för det, det blev en underbart trevlig kväll med skön puls i depån och städad körning på det svarta. Jag höll mig i närheten av FH-Racings grill och det gav belöning i form av både korv och dricka thumbs up Fredrik med familj kunde även leverera mina plattor så man hade ett giltigt skäl till att vara där.

Det var skoj att träffa lite härligt folk och snacka lite "mög"


T-11!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Inget nytt på fronten igår, jag har dragit om kablaget till micen så att det sitter ordentligt och diskret, det blev väl med mina mått mätt rätt ok Jag har även har fått hem min Bizz så man kan åka smidigt över bron och sedan på färjan. Idag blir det troligtvis en översyn av bilen underifrån tillsammans med Tobbe på Need For Speed, det känns tryggt att ha gett bilen denna stund innan resan, både dit och hem samt förhoppningsvis en bra bunke varv på NS frestar såklart på grejorna och då är det bra om allt sitter fast.

En fjompigt mål med resan är väl att komma upp i 150 varv bakom ratten men vi får väl se, vad bil och förare mäktar med. Ofta blir det inte sådär galet mycket varv per dag men 39 varv på en vecka skall man väl klara av?


T-10 and counting!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Idag var det dags för en lite översyn av bilen undertill, till min hjälp hade jag Tobbe på Need For Speed vilket kändes bra. På vägen dit passade vi på att byta bilar då jag varit lite nyfiken på hans läckra M3 E36 Limo i färgen "kopparpasta" Jag konstaterade ganska fort att en standard M3 E36 kräver en hel del arbete för att bli underhållande och hela den resan jag har gjort behöver man kanske inte göra men en hel del. Det jag snabbt konstaterade är att spisen och lådan var mumma, motorn drar friskt och länge och lådan har en härligt tysk mekanisk känsla i sig.

Nåja dagens fokus låg på min egen kärra och vips var den uppe på liftarna, det första jag noterar är att mitt sorgebarn avgaset hängde lite på sniskan då en kraftig gummibussning en bit bak gått att, ny fanns på lager och med lite mekk så satt den nya på plats. VI kollade även nivån på lådans olja då den var lite fuktig undertill, det behövdes inte någon ytterligare olja så läckaget är inte så farligt. Jag passade på att se över bultarna till fjäderbenen då jag är lite nippriga på dom men allt satt som det skulle.

Dagens lite trista upptäckt stod Tobbe för och det vara bara att konstatera att detta måste fixas innan avfärd till ringen trots att det är lite mekkigt. Det visade sig att vänster främre kränghämmarefäste saknades och att plåten/huset som det skall monteras i hade tryckts in samt var väldigt rostigt. Gängor och sådant såg ut att vara ett minne blott, plåtbiten måste alltså skäras loss och ett nytt hus svetsas fast innan det går att fästa upp krängningshämmaren. Jag hoppas delen som beställdes ikväll går att få tag på i vettig tid annars är man lite på pottan, priserna var i alla fall högst humana vilket såklart gillas. Det som kommer att ta tid är att få loss den gamla och på med en ny men det verkar som vi kan lösa detta hos NFS så jag slipper leta någon annan nu, detta passar mig som handsken då det är lite tight med tiden.



Jag passade även på att shimsa in mina öglor i bältessträvan så dom är klara för ett bälte, nu skall jag bara få lite assistans med att få dit två öglor i golvet så är det bara att klicka i bältet sen.
Fjäderbenstaget i aluminium hade spruckit ordentligt, på ena sidan var det nästintill helt av och på andra sidan var det halvt av. Jag passade på att plocka av det så får vi se om det går att laga för försvarbara pengar.

Jag hoppas på någon form av leveransbesked från Förenade bil gällande "plåthuset" till krängfästet, det är ju en udda pryl så det skall nog mycket till för att det skall finns på lager men oavsett vilket hoppas jag det inte stannar upp min resa men magkänslan säger att vi hinner. I samband med byte av detta kommer jag även att byta kränghämmarstaget på minst en sida då det är misshandlat till döds. Eller skall man byta båda samtidigt?
Fortsättning följer, just nu är jag aptrött och behöver några timmars sömn för att bli mig själv.

Stort tack till Need för speed för all hjälp ikväll!


EDIT: En sak jag vetat ett tag men som diskuterades lite kort var mitt läckande avgas, grenröret har i slutet ett kort flexrör som spruckit eller rättare sagt har fått sig en kyss (det ser ut som den fått det av GT staget) Detta är precis innan katten vilket medför att lambdan levererar tokiga uppgifter och jag får troligtvis en effektförlust. Jag tycker det är jättebra med lite fler ursäkter varför det inte går tillräckligt fort.

T-9 and Counting!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 111, 112, 113 ... 177, 178, 179   >>
16 besök idag (865247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande