Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 46, 47, 48   >>
84 besök senaste veckan (829391 totalt)
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Hej,

Å så blev det ett kyl.
Har utgått från ett dubbelradigt Griffinkyl till nån jänkevariant, kapat av gavlarna till viss del. Lagt i en skiljeplåt så det i princip är två separata kylare, dock ett litet avluftningshål så luften kan komma upp till övre sektionen där avluftningen kommer finnas.
Är inte proffs på alusvetsning, men det blir bättre och bättre för varje gång.
Fastsättning av kylet är inte klart än....har några olika lösningar som jag funderar på.





/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



thumbs up

_________________
Mats Ivarson
Citera
JCMC
Lidköping
Här sen Feb 2013
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Mycket fint bygge.
Hoppas du slår den här http://www.youtube.com/watch?v=HmscSzFurwg

_________________
Johan Claesson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Pratade med Clas Trana (delar studio med hans svåger) snabbt i fredags och han pratade om ditt projekt. Han hade åkt med i ditt förra projekt och beskrev det som galet. Verkade se fram mot en tur med det här åket...

Tycker du ska skriva till när du börjar närma dig klart så ordnar vi lite bilder.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
JCMC skrev:
Mycket fint bygge.
Hoppas du slår den här http://www.youtube.com/watch?v=HmscSzFurwg


Tackar,

I ren körbarhet är det nog klart möjligt.
I acc prestanda inte riktigt.
I livslängd absolut

/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
ezroller skrev:
Pratade med Clas Trana (delar studio med hans svåger) snabbt i fredags och han pratade om ditt projekt. Han hade åkt med i ditt förra projekt och beskrev det som galet. Verkade se fram mot en tur med det här åket...

Tycker du ska skriva till när du börjar närma dig klart så ordnar vi lite bilder.


Hej, Ja Claes verkade gilla det andra bygget . Denna blir nog bättre på allt men inte lika kult som den förra.

Visst kan vi ta lite bilder thumbs up när den blir klar, räknar med utsortering på bana under sensommaren.

/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Hej,

Nu är kylinstallationen klar, alla fästen, fläktar, konsoler osv.
Satte fast fläktarna med genomgående skruvar där jag la två lager krympslang på skruvarna som skavskydd.
Satte även filtmatta där fläktarna och brickorna ligger mot kylet. Hoppas det inte kommer skava. Originalinstallationen hade fläktarna direkt liggande mot kylflänsarna vilket verkar lite osäkert.

För övrigt har det varit trögt att få igång bygget med buren, de som var planerade att bygga buren har svårt att få tid så alternaiv lösning hos annan leverantör är uppstartad Beräknas lämna bilen nästa helg













Näst på tur är oljesystemet, har börjat med fästet för oljefilterbehållaren. Har även beställt ett lass med AN-kopplingar från streetpower.se , det blir Fragolakopplingar och Fragolaslang till hela oljesystemet.

/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Hej,

Kom ett paket idag från streetpower.se med AN-kopplingar och slang.



/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Hej,
För några veckor sedan lämnades bilen till Gäddhultarn för burbygge. Under tiden har jag stillsamt pillat med diverse oljessystemsadaptrar för att kunna ansluta AN-kopplingar på motor, oljefilterhus och oljekyl.


Transport till Gäddhultarn, ordentligt väderskyddad


Bilen på plats hos Roland, fick montera bakdäcken fram och vice versa för att få på den på släpet


Diverse AN adaptrar, svarvat å svetsat.

/Z

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31



Hej Johan.

Det ser rigtig godt ud.

Jeg tænkte på om du skulle have et ekstra stik med ledninger til at ligge til gasspjældsmotorerne?

Mvh.

Mads

_________________
Mads Moeskjær
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Meca skrev:
Hej Johan.

Det ser rigtig godt ud.

Jeg tænkte på om du skulle have et ekstra stik med ledninger til at ligge til gasspjældsmotorerne?

Mvh.

Mads


Hej Mads.

Är inte helt säker på hur du menar men just nu lutar det åt DTA S100 styrsystem och då blir det antingen wire direkt till trottlarna eller eventuellt en enkel gasspjällsmotor som länkar ihop båda sidorna.
DTA klarar inte styra dubbla gasspjällsmotorer.

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1966



johanz skrev:
Meca skrev:
Hej Johan.

Det ser rigtig godt ud.

Jeg tænkte på om du skulle have et ekstra stik med ledninger til at ligge til gasspjældsmotorerne?

Mvh.

Mads


Hej Mads.

Är inte helt säker på hur du menar men just nu lutar det åt DTA S100 styrsystem och då blir det antingen wire direkt till trottlarna eller eventuellt en enkel gasspjällsmotor som länkar ihop båda sidorna.
DTA klarar inte styra dubbla gasspjällsmotorer.

Med vänlig hälsning, Johan


Köhlers nya sprut är inget som du funderat på?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
AL skrev:
johanz skrev:
Meca skrev:
Hej Johan.

Det ser rigtig godt ud.

Jeg tænkte på om du skulle have et ekstra stik med ledninger til at ligge til gasspjældsmotorerne?

Mvh.

Mads


Hej Mads.

Är inte helt säker på hur du menar men just nu lutar det åt DTA S100 styrsystem och då blir det antingen wire direkt till trottlarna eller eventuellt en enkel gasspjällsmotor som länkar ihop båda sidorna.
DTA klarar inte styra dubbla gasspjällsmotorer.

Med vänlig hälsning, Johan


Köhlers nya sprut är inget som du funderat på?

/AL


Hej,

Jo jag har pratat med Khöler men jag får inte klarhet i hur dom styr kamposition. Det verkar vara förstyrd och inte positionsstyrd och det är jag skeptiskt till. Det borde betyda att kampositionerna är olika för alla motorer då oljetryck, oljeviskositet och Vanospumpens kondition borde påverka positionsregleringen.
Lambda control ingår inte enligt Khöler. Med detta i beaktande tycker jag det är svårt att motivera priset jmf med ett DTA för ca 10000kr.

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31



Det er fordi jeg arbejder på at få ham der lavede motorstyringen til vores S54 til at lave en til V10'eren også. Det eneste problem er gasspjældsmotorerne. Han kan styre Vanos, pumperne i bundkaret, det orinale tændning (dog som wasted spark) osv. Men jeg mangler et stik/plug til gasspjældsmotorerne for at han kan måle på dem og forhåbentlig få dem til at virke. For ellers skal vi også til at bygge om til enten en gasspjældsmotor eller wiretræk.

Mads

_________________
Mads Moeskjær
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Har precis kommit över ett "köhler sprut", håller på och gå igenom det utfall det är något jag vill köra på min motor.

Köhler kör Alpha N men det har ni nog listat ut, lambda feedback går att komplettera med.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Meca skrev:
Det er fordi jeg arbejder på at få ham der lavede motorstyringen til vores S54 til at lave en til V10'eren også. Det eneste problem er gasspjældsmotorerne. Han kan styre Vanos, pumperne i bundkaret, det orinale tændning (dog som wasted spark) osv. Men jeg mangler et stik/plug til gasspjældsmotorerne for at han kan måle på dem og forhåbentlig få dem til at virke. For ellers skal vi også til at bygge om til enten en gasspjældsmotor eller wiretræk.

Mads


Hej,

Det går inte att köra BMW's V10 (S85) med wasted spark då tändföljden är ojämn, dvs det är aldrig mer än en kolv i topp samtidigt. Tändföljden är 90-54-90-54-90.....osv. Om bankvinkeln hade varit 72 grader hade det gått.
Det är möjligt att jag har gasspjällskontakter över från mitt förra bygge, kan kolla ifall det är intressant. De som sitter på kabelmattan jag nu skall använda vill jag inte göra mig av med förrän jag 100% bestämt mig för vilket sprut jag skall använda.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Meca
Danmark
Här sen Jan 2013
Inlägg: 31



johanz skrev:
Meca skrev:
Det er fordi jeg arbejder på at få ham der lavede motorstyringen til vores S54 til at lave en til V10'eren også. Det eneste problem er gasspjældsmotorerne. Han kan styre Vanos, pumperne i bundkaret, det orinale tændning (dog som wasted spark) osv. Men jeg mangler et stik/plug til gasspjældsmotorerne for at han kan måle på dem og forhåbentlig få dem til at virke. For ellers skal vi også til at bygge om til enten en gasspjældsmotor eller wiretræk.

Mads


Hej,

Det går inte att köra BMW's V10 (S85) med wasted spark då tändföljden är ojämn, dvs det är aldrig mer än en kolv i topp samtidigt. Tändföljden är 90-54-90-54-90.....osv. Om bankvinkeln hade varit 72 grader hade det gått.
Det är möjligt att jag har gasspjällskontakter över från mitt förra bygge, kan kolla ifall det är intressant. De som sitter på kabelmattan jag nu skall använda vill jag inte göra mig av med förrän jag 100% bestämt mig för vilket sprut jag skall använda.

Mvh Johan


Hej Johan.

Ved godt det ikke burde kunne lade sig gore på en odd-fire motor. Men han er en ret dygtig tekniker, og han har allerede lavet forsog med det, og siger at han kan få det til at virke. Han bruger de originale tændingsbokse, så der skal ikke laves noget om på ledningnettet for at det virker. Det eneste der mangler at blive styr på, er det med gasspjældsmotorerne. De korer jo over CanBus, så han mangler lidt forskellige oplysninger og målinger der, men han siger det ikke er umuligt at lose.
Så hvis du har sådan et stik er jeg meget interesseret i det.
Og selve den motorstyring han laver, er ikke specielt dyr, så hvis vi får det til at virke på vores, er det jo også noget du kan overveje.

Mads

_________________
Mads Moeskjær
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Ivanko har startat sin V10 med sprutet ni pratar om. Snacka med honom?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Tegheim skrev:
Ivanko har startat sin V10 med sprutet ni pratar om. Snacka med honom?


Pratar med honom då och då. Är väldigt intresserad av hur den kommer funka och helst vill jag kolla på den innan jag bestämmer mig.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Är det så ovanligt med motorstyrning som klarar 10-cyl eller mer alltså?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Det är väl Vanos som ställer till det?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 46, 47, 48   >>
84 besök senaste veckan (829391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande