Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield HONDA -07. Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 82, 83, 84   >>
23 besök senaste veckan (343331 totalt)
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618


Trådstartare
Råkade hamna på lite inoljad asfalt under kvalet på gelleråsen vilket resulterade i att jag hamnade i spenaten som vidare gav en havererad bärarm...

Som tur va så hade Libell svets och Max hade plattjärn så att det gick att laga till racet


_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



trist - dags att bygga om för att minska belastningen mitt på bärarmen. pushrods och inboard dämpare kanske till nästa år?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19599



Westfield skrev:
trist - dags att bygga om för att minska belastningen mitt på bärarmen. pushrods och inboard dämpare kanske till nästa år?
Det går ju även att försöka undvika bli luftburen på det viset (om det var landningen som gjorde det), eller montera en mindre motor så man inte måste väga lika mycket som en Elise.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618


Trådstartare
Diket skrev:
Hejdu....

Ser bra ut tycker jag.....

Men du anar inte vilka handikapp du ger dom utan aerodynamiken jag har bara provat lite med en vinge på min och du herrejösses vilken annan bil det blev sen måste man ju balansera det fram och bak....

Jag skulle nog tro att man kan tjäna lika mycket tid nästan på aerodynamiken mot slicks...

Trevligt nu har jag en tid att jaga på Fredag på kullen då...

Är helt klart något ordentligt att bita i.....


Sluta ge grabbarna handikapp och plocka på lite aerodynamik tyvärr ser ju våra sjuor ut som något konstigt då men det får man la ta.....

Mvh


Blir tvungen ett prova vinge för att se om det ger så mycket som många påstår.
Köpte en clubmanvinge i helgen så jag hoppas på att kunna prova den på Gelleråsen nästa onsdag.


_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371



Westfield skrev:
trist - dags att bygga om för att minska belastningen mitt på bärarmen. pushrods och inboard dämpare kanske till nästa år?


Skulle det inte räcka långt med att bara flytta undre stötdämparfästet närmare spildelleden för att minska brytkraften i bärarmen? Iofs kräver det längre stötdämpare och kanske andra fjädrar också så då är väl ombyggnad till inbyggda dämpare inte långt borta...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Mats Klinglöf skrev:
Westfield skrev:
trist - dags att bygga om för att minska belastningen mitt på bärarmen. pushrods och inboard dämpare kanske till nästa år?


Skulle det inte räcka långt med att bara flytta undre stötdämparfästet närmare spildelleden för att minska brytkraften i bärarmen? Iofs kräver det längre stötdämpare och kanske andra fjädrar också så då är väl ombyggnad till inbyggda dämpare inte långt borta...


Ju längre ut du flyttar dämparna, desto sämre förutsättningar ger man pga utväxlingen blir sjunkande vartefter det fjädrar in...inte så bra. med pushrods kan man rätta till det lite.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Blir tvungen ett prova vinge för att se om det ger så mycket som många påstår.


Nyfiken - det sägas ger mycket även på en sjua, tänkte på hur areo dynamiken ser ut ?
Har du fått några tips på hur du ställer den ( vinkel) ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618


Trådstartare
Nä, inga tips. Antar att vingen kommer att funka bäst rakt över bakhjulen och hur luften rör sig där har jag ingen aning om, blir att prova sig fram helt enkelt.
Har oxå beställt en form-plyfa idag, 6,5 mm tjock som väger 3 kg/kvm (samma som 1,1 mm alu) som kommer hamna under bilen. Känns som att det är mer lämpat att ha det under bilen jämfört med alu plåt.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Ett tips på material under bilen är ABS plast sjok som går att köpa i olika dimensioner, tåligt och lätt formbart.
Tror t.o.m det går att bygga splitters med dem.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



Hur gick det nere i knutstorp då ?

_________________
Jani Tauriainen
Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618


Trådstartare
Jodå, jag är nöjd.
Satte personbästa på kvalet med 1.04,5 och vann båda loppen .
Är oxå nöjd med övriga varvtider i loppen, bästa varvrid satt på 2:a varvet 1.05,156, 3:e varvet 1.05,159
I andra loppet hade jag 1.05,006 som bäst och 1.05,007 som näst bästa.
Tyvärr så körde Ahlmqvist av efter första varvet så det blev tyvärr ganska tråkiga lopp rent tävlingsmässigt .
Va oxå lite nojig eftersom jag upptäckte att grenröret spruckit efter fredagsträningen, rostfritt suger thumbs down

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Kimmen skrev:
Man får säga vad man vill men riktig rejsing kontra banåkarträff är som att jämföra sex och sex på egen hand... två olika världar.


För en som hittills bara åkt banträffar/Gellerås-träningar så känns ju det..... Lovande....

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



Kimmen skrev:
Jodå, jag är nöjd.
Satte personbästa på kvalet med 1.04,5 och vann båda loppen .
Är oxå nöjd med övriga varvtider i loppen, bästa varvrid satt på 2:a varvet 1.05,156, 3:e varvet 1.05,159
I andra loppet hade jag 1.05,006 som bäst och 1.05,007 som näst bästa.
Tyvärr så körde Ahlmqvist av efter första varvet så det blev tyvärr ganska tråkiga lopp rent tävlingsmässigt .
Va oxå lite nojig eftersom jag upptäckte att grenröret spruckit efter fredagsträningen, rostfritt suger thumbs down


Faan va nice
thumbs up

_________________
Jani Tauriainen
Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



Förresten ska du ner till gelleråsen o köra onsdags träningen imorn ?

Tänkte åka dit o glo ifall det inte regnar.

_________________
Jani Tauriainen
Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618


Trådstartare
Blir ingen onsdagsträning i morgon, va precis ute och kollade in grenröret och det är sprucket på tre ställen + att jag har lite annat fix att göra.
Nästa onsdag har jag i allafall bokat in där .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19599



Kimmen skrev:
Nästa onsdag har jag i allafall bokat in där .
Nu ska man ju inte lita på väderprognoser men nästa onsdag ser onekligen torrare ut än morgondagen.

Lycka till med grenrör och aerodynamikexperiement

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



tjenare kimmen......

Jag lovar dig att vingen beroende hur stor den är kommer förändra allt problemet är att du kommer bli tvungen att balansera upp det med downforce fram tror inte lite fjädrar och så räcker beroende på hur stor den dära vingen är.......

Jag provade på min lite provisoriskt med porsche cup vingen som finns bild på i min tråd den är troligen något större...

Bilen blev hopplös jag körde den i Bilsport superstage där bilen normalt brukar bli lite stissig i bakänden pågrund av sidoförflyttningarna men med vingen understyrde det något helt galet hela tiden hur jag än betedde mig jag bytte ändå till hårdare fjädrar och mjukade fram mer än så har jag inte hunnit med min än......

Men baken kommer nog sitta som en smäck i backen ska du se...

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618


Trådstartare
Blev böjar från Hansen Racing, förhoppningsvis kommer det en kollektor och en laserskuren fläns i morgon .



_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5619



Några timmars mekande på det där så blir det säkert ett bra extraktorrör thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618


Trådstartare
Ja, nu har oxå kollektor och fläns kommit så nu vet man att man har att göra .



Gjorde ett par för året provisoriska fästen till clubmanvingen jag köpt och som enligt planen ska testas på gelleråsen på onsdag.
Gjorde ställbara fästen för 1,4,8 grader och ifall man kommer att köra i monaco, 16 graders vinkel




Hade oxå problem med vtec på Knutstorp i andra racet > (detta evighetsproblem), men eftersom oljepumpen ger mer är orginalpumpen så måste problemet ligga nån annanstans och jag tror att det är slangen mellan oljefilter och motor som bara är 9 mm i kopplingarna som är boven tillsammans med adaptrarna i oljekylen som är 10 mm...
Hade oxå problem med att catchtanken fyller upp för fort, ska byta slangen till den från AN 8 till AN 12 för att få ner hastigheten på luften vilket tydligen ska göra susen .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Kimmen skrev:
Hade oxå problem med vtec på Knutstorp i andra racet > (detta evighetsproblem), men eftersom oljepumpen ger mer är orginalpumpen så måste problemet ligga nån annanstans och jag tror att det är slangen mellan oljefilter och motor som bara är 9 mm i kopplingarna som är boven tillsammans med adaptrarna i oljekylen som är 10 mm...

Nu tycker jag det bara är bra att du loosar lite effekt
men visst har du "riktiga" alukopplingar och inte stulit järnkopplingarna från grävmaskinen ?

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield HONDA -07. Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 82, 83, 84   >>
23 besök senaste veckan (343331 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande