Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vänsterbromsa!?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (35827 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik - SLC skrev:
...jag är inte knusslig så det funkar även torr asfaltsväg..... vet ett par riktigt bra norr om stan


Kom igen nu Mäkinen, låt Fredrik visa dig. Du kan sitta helt avslappnad och anteckna när ni driftar fram längs de torra asfaltvägarna. Jag vill gärna lära mig också, så glöm inte att anteckna (eller filma eller nå't) så att jag kan ta del av era erfarenheter. Efteråt... thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412



Lars Falk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
...jag är inte knusslig så det funkar även torr asfaltsväg..... vet ett par riktigt bra norr om stan


Kom igen nu Mäkinen, låt Fredrik visa dig. Du kan sitta helt avslappnad och anteckna när ni driftar fram längs de torra asfaltvägarna. Jag vill gärna lära mig också, så glöm inte att anteckna (eller filma eller nå't) så att jag kan ta del av era erfarenheter. Efteråt... thumbs up
Jag brukar inte bli åkrädd när jag tror den som kör vet vad han gör.
Sjöis hade dock varit att föredra, men de är ju fulla av skridskoåkare här i trakten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lennart Mäkinen skrev:
Lars Falk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
...jag är inte knusslig så det funkar även torr asfaltsväg..... vet ett par riktigt bra norr om stan


Kom igen nu Mäkinen, låt Fredrik visa dig. Du kan sitta helt avslappnad och anteckna när ni driftar fram längs de torra asfaltvägarna. Jag vill gärna lära mig också, så glöm inte att anteckna (eller filma eller nå't) så att jag kan ta del av era erfarenheter. Efteråt... thumbs up
Jag brukar inte bli åkrädd när jag tror den som kör vet vad han gör.
Sjöis hade dock varit att föredra, men de är ju fulla av skridskoåkare här i trakten.


Här med, jobbigt är det ser ju helt hurtbulligt ut som helst

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
men helt klart enklast är ett snabbt ryck i handbromsen på väg in i kurvan. Det svåra är att ge fan i att styra emot. Gör jag det så sabbar jag svängen.

Jag tror nog Fredrik ska få prova att svänga med min bil och skriva en instruktion.


Jag tycker faktiskt att din korta sats beskriver precis hur man får bära sej åt med den bilen.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag är inte vän av att använda handbromsen under körning, det blir i många fall okontrolerat och händerna behövs till ratten och växelspaken.

Någon känd rallyförare har sagt
-Behöver man ställa upp bilen så går det för långsamt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412



fuling skrev:
Jag är inte vän av att använda handbromsen under körning, det blir i många fall okontrolerat och händerna behövs till ratten och växelspaken.

Någon känd rallyförare har sagt
-Behöver man ställa upp bilen så går det för långsamt
Jag tror inte det är en slump att moderna rallybilar har handbromsspaken som det mest dominerande reglaget i inredningen. De verkar använda den relativt flitigt.

Jag försöker inte "ställa upp" bilen utan försöker få den att svänga.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag tror inte man använder handbromsen i skälva körningen utan typ sväva hårnålar för att få runt skrotet, men jag kan vara ute och cykla igen.

Jag använder handbromsen typ nödbromsen i tunnelbanan som sista utväg eller när hastigheten är i prinsip noll och skall vända 180grd.

Måste väll finns rallyfilmer på nätet så kan man kolla på vad de stora pojkarna gör.


ps Jag är för feg/försiktig för att kunna åka som jag lär.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



WRC nissarna brukar använda den hydraliska handbromsen vid riktigt tajta kurvor, typ hårnålar, vägbyten, 180 gradare.

Annars brukar den få vara ifred.

Det har jag sett på tv

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



MITTÅT!

Jag var ute och åkte på småvägar igår. Nu var det inga problem att få Civicen att överstyra! Undra vad skillnaden kan vara? Temeperatuen (-10 nu mot runt noll tidigare)? Inte nysnö, utan hårt packad snö och is? Hastigheten, det gick minst 50, alltså inte runtgathörnsfart som tidigare?

Hur lätt som helst. Man knycker upp den med en mjuk rörelse med ratten i ingången, efter en halv till en sekund kommer baken mjukt och fint. Styr man för mycket släpper det fram, bara att backa av lite på ratten så tar det styr och baken kommer ut. OBS INGEN GAS, repeterar INGEN GAS! Därför går man in lite fortare än man kanske skulle tänkt sej med bakhjulsdrift, när bilen sladdar tappar man fart, balansera sen valfritt med gas och/eller styrning så bile (förhoppningsvis) är vänd rakt fram i utgången på kurvan.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Man kan nog säga att det är så med framhjulsdriften. Det är farten som ger sladden, ju mer attack desto mer verkan ger vänsterbromsning, "felställ", lastväxlingar mm. Jag har aldrig använt handbromsen vid kurvtagning annat än i låga hastigheter. Håll båda händerna på ratten och sikta mot utgången av kurvan.

Varning!!! om det börjar att understyra eller kasta så börja inte veva med ratten så att du glömmer bort åt vilket håll hjulen pekar! Man kan bli såå överraskad.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412



Det verkar alltså som om jag helt enkelt kör för sakta för att få bilen att överstyra en smula. På asfalt brukar det förstås räcka att åka fortare för att få bilen mer naturlig i sitt uppträdande, men då får jag lite "kränghjälp".

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

tvåtaktsmicke skrev:
Man kan nog säga att det är så med framhjulsdriften. Det är farten som ger sladden, ju mer attack desto mer verkan ger vänsterbromsning, "felställ", lastväxlingar mm. Jag har aldrig använt handbromsen vid kurvtagning annat än i låga hastigheter. Håll båda händerna på ratten och sikta mot utgången av kurvan.

Varning!!! om det börjar att understyra eller kasta så börja inte veva med ratten så att du glömmer bort åt vilket håll hjulen pekar! Man kan bli såå överraskad.


Precis.

Enkelt sagt ska man sladda för att man kommer för fort.
Man ska inte sladda genom att använda hästkrafterna för att hjulen ska spinna utan du ska sladda med överskottsfarten (lastväxling?).

Bromsa med vänstern och bara knyck in ratten. Ingen handbroms i annat än hårnålar eller tajta vinklar. Man behöver båda händerna på ratten. Sladda ska man göra med raka hjul, hjulen är till för att skjuta på frammåt, inte i sidled. Styr man emot så skjuter det inte på så mycket som det skulle kunnat.
Sladda med raka hjul är dock ruskigt svårt.

Ställa upp kan behövas om det är riktigt tvärt. Kan vara svårt att få in en 4wd eller fwd annars.
Men annars är det bromsa in/upp bilen som är bäst. Och ger mest kontroll.
http://w1.465.telia.com/~u46505777/DanielSteinerAudi80Quattro-sjoboy20 . . . .
tex.


Själv är jag för glad i att sladda egentligen och det märks tyvärr på tiderna.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

Styr gör man med gas och broms, inte med ratten

_________________
Daniel Steiner
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Mycket av beteendet beror ju på vilka killjoy-system man har installerade.

-Även ABS ställer till det, även om det går utmärkt att få instabilitet inför kurvan, bakänden börjar vifta ändå under tvär inbromsning, går att provocera med ratten om ABS:en är inte alltför konservativt kalibrerad. MYCKET skönt och användbart med fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift på is eftersom stället kan underhållas med gasen. Med framhjulsdrift kan det gå, men man kan inte räkna med hela spektrat av balansering inne i kurvan eftersom du inte kan ta till den yttersta åtgärden med att låsa bakhjulen med vänsterbroms. Handbromsen är ofta för klen för att kompensera, dessutom sitter ju spaken sämre placerad på våra standardbilar än på en WRC.

-EBD är en mycket användbar funktion. Bland de första gångerna jag körde med min kombi på is så råkade jag trots min djupt rotade feghet bromsa för sent. Jag styrde ju in med bromspedalen i mattan, men några meter innan apex så sa ryggraden att "detta går för fort" så jag lättade på pedaltrycket för att återfå kontrollen, och först då, började det bära av i tangentens riktning. EBD hade faktiskt kollen, men jag ställde till det med ryggmärgens signaler.

-ESP har jag aldrig kört riktigt forcerat med, men under inbromsning inbillar jag mig att det är något liknande EBD?

-EBA, Emergency Braking Assistance, är dock en ren styggelse i detta sammanhang. I händerna på en hyfsad förare med någorlunda sinnesnärvaro så finns det bara nackdelar, som dessutom är körskicklighetsmässigt nedbrytande, med detta system. För att prata vardagstrafik så förkortades mitt liv med 2-5 år av en hyrd Toyota Camry vid Vendel en bit norr om Tierp. Min ryggmärg är kalibrerad på ett visst glapp i bromspedalen och det händer ganska ofta att ryggmärgen placerar foten på bromspedalen rätt hastigt tills att ett visst ingrepp känns. Eftersom den initiala pedalhastigheten var så pass hög tolkade systemet mina intentioner som att jag försökte grisnita, men fegade ur. Resultatet var att jag liksom hängde i bältet utan att det nånsin varit min avsikt. Pulsen var därmed uppe i ca 200 och adrenalinet sipprade fram under naglarna. EBA borde vara urkopplingsbart om något eftersom det faktiskt är rent ut farligt om man har koll på "dragläget" hos bromsarna.

EBD tänkte jag dock vara lite o-ortodox och utnyttja till sommarn. Varför inte lite "trail braking for dummies" när man ändå har det inbyggt?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412



Jag provade en kamrats "bil" idag och konstaterade att jag höll på att vända runt vid minsta försök till vänsterbromsning. Ibland kändes det som om bakänden skulle fara iväg redan vid vanliga inbromsningar. Han har nog ett lite spännande problem på sin Accent...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412



Jag sprang på en text av Mika Häkkinen och kunde inte låta bli att klippa in det här.

Mika Häkkinen skrev:
I started left-foot braking in 1994, and I soon worked out that it was the only way to be really smooth. Right-foot brakers have to get involved in a hell of a lot of extra footwell movement; every time they take their right foot off the accelerator to hit the brake pedal, the car is unsettled by the severity of that movement. Left-foot brakers can keep a little bit of throttle applied even under quite heavy braking; that way, they're quicker onto the power as they apex, and the car is better "set" to accept that power.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Lennart Mäkinen skrev:
Jag sprang på en text av Mika Häkkinen och kunde inte låta bli att klippa in det här.

Mika Häkkinen skrev:
I started left-foot braking in 1994, and I soon worked out that it was the only way to be really smooth. Right-foot brakers have to get involved in a hell of a lot of extra footwell movement; every time they take their right foot off the accelerator to hit the brake pedal, the car is unsettled by the severity of that movement. Left-foot brakers can keep a little bit of throttle applied even under quite heavy braking; that way, they're quicker onto the power as they apex, and the car is better "set" to accept that power.
Men pratar inte han om tå-häl fast med två fötter? Dvs att han möter växeln med lite gas under inbromsning utan att behöva trampa ur? Inte att balansera bilen med broms + gas?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
griml0ck
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 103



Vet att när jag brukar köra på isen med rallydäcken brukar man önska man kunde vänsterbromsa ibland. När man släpper gasen för att bromsa åker röven tillbaka. Så det är definitvt nått jag ska träna till nästa vinter så man slipper tappa sladden man fått upp i kurvan. Det beror ju mest på att det är så mycket grepp i dom där däcken att man måste hålla uppe varven på 4-5k minst hela tiden. Tappar man lite så har han fått grepp igen o man får understyrning i kurvan. Dessa gäller mest då det är halv taskigt väglag för däcken. Är det ren is går det att satsa så mycket in i kurvorna så man behöver aldrig oroa sig för understyrning

_________________
Johan Vikström
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



På senare tid har jag börjat använda Mikka H:s teknik vid bankörning. Alltså, jag använder vänsterbromsen för att få en mjukare övergång från gas till broms och sen tillbaka. Och nu har jag fått bekräftat att det är rätt!

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Nu har jag övat en hel del sen jag ställde frågan om vänsterbromsining, naturligtvis med era kommentarer i bakhuvudet och jag måste säga att jag gillar det skarpt, att vänsterbromsa alltså Ett bra ställe att öva på är påfarter och avfarter. Jag kör in med understyrning och sen vänsterbromsar lite , resultatet blir direkt att bilen överstyr lite (ej sladd) och svänger in perfekt. I like it a lot thumbs up

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Jag har nu i snart 2 års tid åkt i en bil med e-gas (DKW S3 ;-) så jag börjar så sakteliga vänja mig av med att vänsterbromsa! Så fort man rör bromsen så "dör" ju turbon. Nu måste man köra a lá Senna - smack på bromsen - och sedan total "commit" i och ur kurvan. Nu är man ju ingen Senna direkt så det händer ju titt som tätt att man måste peta på bromsen igen för att "korrigera kursen" och då blir det etter värre eftersom motorn då "dör" i ett ännu sämre läge... Maskinen är dessutom "masserad" så har jag riktigt "tur" så kommer det en ordentlig turboknuff mitt uppe i allt också...

Eftersom jag ändå gnäller lite så kan jag passa på att häckla S3:ans pedalställ också! Vänsterbroms / "stödbroms" är som sagt omöjligt men även om toe-heel faktiskt fungerar (antagligen för att kopplingen då är "nere") så är mina fötter helt inkompatibla med detta pedalställ... Dock fungerar det lite bättre nu på vintern när man har vinterkängorna på sig.

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vänsterbromsa!?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (35827 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande