Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 65, 66, 67   >>
161 besök senaste veckan (397751 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Var tvungen att göra ett prestanda test med RS Tuner nu efter alla modifieringar sedan förra körningen. (Nyare trimmapp, modifierad katalysator, bort tagen akustisk ventil, fetare slangar till luftburken och match portat insug.

Detta är skillnaden mellan idag och efter att jag för första gången tankat in en trimmapp i bilen. Några felkällor kan dock vara värda att nämna. Vid första tillfället är det kring +20 grader + full tank. Idag hade jag nästan tom tank och +4 grader. Vid första tillfället var bilen inte heller inkörd med den nya mappen. Skillnaden idag mot då är ändå slående +12kW och +20Nm vid aningen lägre varv. Vid första mätningen otrimmat men med Milltek avgas fick jag som bäst 99kw och 157Nm

En intressant iaktagelse var att även efter rejäl varmkörning och närmare 10 fullgas repor var insugstempen maximalt 13 grader dvs +10 grader mot omgivande temperatur. Rent spontant känns det som det bör vara riktigt bra.

Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008

12kw på så lite mod. tycker jag låter helt ok.
Men att det bara var 4grader gjorde nog sitt.

Kylingen på bromsarna blev ju riktigt bra. Kunde lika gärna komma från fabrik.

Är vädret ok, så kanske vi ses på Sviestad den 10/4.

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009

din clio är så sjukt fin!

dem 1100 kg är jag lite avundsjuk på. vet inte vad jag skulle behöva göra för att komma ner i dem kilona, dela bilen på hälften kanske.! den ser iaf kanon ut. läste att 182:an är banklar nu, härligt. Och jag har äntligen fått rätt på abs:en , två felmonterade abs givare på bakhjulen, vilket sammanfattar mina bilkunskaper ganska bra. dock får jag fortf. ingen kontakt med abs:enheten men abs:en funkar så leta elfel får bli till hösten.

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Rka skrev:
12kw på så lite mod. tycker jag låter helt ok.
Men att det bara var 4grader gjorde nog sitt.

Kylingen på bromsarna blev ju riktigt bra. Kunde lika gärna komma från fabrik.

Är vädret ok, så kanske vi ses på Sviestad den 10/4.

Ja jag tror också att det gjorde sitt till. Dock fick jag lite second thoughts om mitt antagande att det var +20grader vid det första tillfället verkligen stämmer. Såg nämligen att tiden då jag "spelade in" den repan var 21:05 och det brukar inte vara +20 vid den tiden ens i juli. Jaja hur som helst, bilen går mycket bättre så jag är hel nöjd.

Jo tycker jag fick till bromskylningen riktigt bra, undrar bara om den fungerar som tänkt

Hoppas vi ses på Sviestad, hade varit skoj

ola80 skrev:
din clio är så sjukt fin!

dem 1100 kg är jag lite avundsjuk på. vet inte vad jag skulle behöva göra för att komma ner i dem kilona, dela bilen på hälften kanske.! den ser iaf kanon ut. läste att 182:an är banklar nu, härligt. Och jag har äntligen fått rätt på abs:en , två felmonterade abs givare på bakhjulen, vilket sammanfattar mina bilkunskaper ganska bra. dock får jag fortf. ingen kontakt med abs:enheten men abs:en funkar så leta elfel får bli till hösten.

Tack för det ola

Hur menar du med ingen kontakt till ABS enheten? Varför ska du ha kontakt till den om den fungerar?

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Satt och kollade lite loggfiler på www.Fastchip.nl Såg till min förvåning se att min registrerade maxeffekt (115kW) är motsvarande vad 172 ägare fått ut som max med Schrick- / Colombo Bariani-kammar. De har dock aningen högre vrid.

Kommer bli grymt att se vad min kommer att ge med andra kammar. Man kan räkna med minst +10hp verkar alla jag pratat med vara överrens om. Det bör innebära att jag precis klarar 200hp strecket, vilket vore ungefär hur grymt som helst

wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

har du koll på vad det är för skillnad på motorerna i 172:an och 182:an lr om du vet var man kan ta reda på det.

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
wallnermike skrev:
har du koll på vad det är för skillnad på motorerna i 172:an och 182:an lr om du vet var man kan ta reda på det.

Ja bland annat: annan mappning, extraktor grenrör 4-2-1 design, 200 cells race katt, mer friflödande avgassystem.

Avgassystemet på 172'an är en ren katastrof, det sitter samma slutburk som på min 1,6'a och redan där är den bruken en stor restriktor. Som en liten hint kan jag säga att på 182 original sitter det dubbla sånna burkar på slutet och det är fortfarande en stor begränsning.

Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008

och med din avgasmod så börjar ju maskinen låta gudomligt som vi hörde vid garaget igår hehe. Djupt o vasst på samma gång..mumma!

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Pontus81 skrev:
och med din avgasmod så börjar ju maskinen låta gudomligt som vi hörde vid garaget igår hehe. Djupt o vasst på samma gång..mumma!

Hehe ja Svårt att veta hur den låter själv. Polarn och jag var ute lite här om dagen han var helt lyrisk och sa att den lät som värsta rallybilen. Så jag var tvungen att nörda lite och dra hem och hämta kameran och filma lite Till min stora förtjusning hade han helt rätt

Igår drog jag den bara till 5000rpm du ska höra vid 7500rpm

Ola80
lund
Här sen Jan 2009

helt rätt!

nä, eg. så behöver jag väl inte kontakt med styrenheten men sist när jag luftade bromsarna så hade jag lite problem med att bromsen tog lite väl långt ner. jag har förstått det som att genom att höja/sänka magnetventilerna i abs:en så får man ut all luft. detta gör man tydligen genom obd:en. man kan kanske få ut all luft genom att trycksätta från oken istället från bromsvätskebehållaren?

har du erfarenheter/kunskaper kring detta?

mvh ola

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
ola80 skrev:
helt rätt!

nä, eg. så behöver jag väl inte kontakt med styrenheten men sist när jag luftade bromsarna så hade jag lite problem med att bromsen tog lite väl långt ner. jag har förstått det som att genom att höja/sänka magnetventilerna i abs:en så får man ut all luft. detta gör man tydligen genom obd:en. man kan kanske få ut all luft genom att trycksätta från oken istället från bromsvätskebehållaren?

har du erfarenheter/kunskaper kring detta?

mvh ola

Jag använde en tryckluftsdriven sug nu sist när jag luftade och det blev jätte bra. Har också haft lite små trassel att få till det tidigare.

Jag borde igentligen kolla i RS tunern under Actuators är finns en massa olika diagnostiker man kan aktivera. Det tillkommer nya för varje RS Tuner mjukvaruversion så det kanske finns för ABS nu också.

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Jaha då har jag både lärt mig Movie Maker och skaffat youtube login.

http://www.youtube.com/watch?v=dJek0e19Yok

EDIT: Kom på att det kanske inte ät okej att posta denna länk här på Rejsa Falk, hojta och jag tar bort genast om det är off limits.

Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Kan du inte kasta upp en rulle ang motorsången. Blir ju lite nyfiken

BTW. Har en liten rulle på min, dock med mobilkamera men jag anser att det låter riktigt bra.
Vet inte om jag får länka dock.

http://www.garaget.org/video/acjtn0q3p35g

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Sik_co skrev:
Kan du inte kasta upp en rulle ang motorsången. Blir ju lite nyfiken

BTW. Har en liten rulle på min, dock med mobilkamera men jag anser att det låter riktigt bra.
Vet inte om jag får länka dock.

http://www.garaget.org/video/acjtn0q3p35g

Den finns en post upp från ditt inlägg

Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

oj, så det kan gå

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Sik_co skrev:
oj, så det kan gå

EDIT: Låter riktigt bra!

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
... Falk, hojta...

Spännande rulle...

Det är ju inne på ett fabriksområde som tur är...

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
... Falk, hojta...

Spännande rulle...

Perfekt att man inte ser något, det är ju ljudet som är hela grejen. Slipper jag dessutom skylta med mitt regNr för hela världen

Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
... Falk, hojta...

Spännande rulle...

mm... det är kanske inte så smart men den vägen bjuder på inspirerad körning. Och så blir man kanske lite våghalsig när man bor på landet med lite trafik

Dignell lär känna igen den när han ska ut på downhill äventyr

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Nu börjar det dra ihop sig mot första banträffen. Räknade ut att jag har 23 banträffar inplanerade under 2009.... än sålänge

Kan eventuellt finnas en öppning för den hett eftertraktade Ringen resan också. Lite som ska klaffa först bara, men jag håller tummarna.

EDIT: Btw riktigt kul att vi verkar bli ett helt gäng Renaulter både på Sviestad 10/4 och på BMWSC på Mantorp 16/5 thumbs up

Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008

Då har ja fått en tur i lilla räserbilen o jäklar va fint den går Mycket positivt överraskad! Lär inte ha stora problem med att hålla polarens impreza gt me uppställt ladd bakom sej om d knixar t sej hehe.

Tack för åkturen mårten!

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 65, 66, 67   >>
161 besök senaste veckan (397751 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande