Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad händer i ER Cup garagen i vinter inför 2016
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (42877 totalt)
Markku
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 17



De kan nog stämma att vår är lättare.
Visst vet ni att vi bara kör race på sommaren,
Både motorvärmare och värmepaketet är överkurs

_________________
Markku Kärkkäinen
Citera
NoLimitRacing
Oxie
Här sen Okt 2013
Inlägg: 10



Då vi har en tung bil och och lyckats med konststycket att rasa 6st motorer under en säsong, har vi kommit fram till receptet för nästa säsong. Tar vi ut motorn helt, får vi en bra vikt i bilen och vi slipper ras.....

_________________
Ulf Lill
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 649


Trådstartare
Nya motorn har hoppat in i pannrummet

Vi passade på att snygga till i maskin rummet lite


Visst ser den vass ut med sina 193Hk original och så M50B25 insug

Borde minst blir 200Hk

Lite kablar o slangar kvar sen ska de brumma igen
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122





Vi har inte kommit lika långt, har ägnat oss åt att fräscha upp verkstaden först. Målat golv och väggar, nu skall bara lyften och resten av inredningen in sedan kan vi börja

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122





...och så här ser vår motor ut efter motorraset på Gällersåsen

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
Anders Stenkilsson
Alvesta
Här sen Dec 2005
Inlägg: 41



Nu är motorn urmonterad och vi har tagit beslutet att återinföra tryckplattan igen för att underlätta körningen i depån. Vi hade ganska mycket tur då alla fyra bultarna som höll lamellen fast mot svänghjulet var lösa.


Konstaterade även att en lockingmutter som håller fast bellhouset mot växellådan har lossnat och gjort ett snyggt mönster


Sist men inte minst så hittade vi orsaken till varför vi var tvungna att gå i depå och fylla på olja och kolla bensinen var 25:e minut.


Nu skall vi bara riva ner motorn och se om vi kan använda något av innehållet. Sen gäller det bara att plocka bort motorvärmaren så vi kan montera dit den på nästa block.


Mer info kommer om en vecka.

_________________
Anders Stenkilsson
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Jocke K skrev:
Nya motorn har hoppat in i pannrummet

Vi passade på att snygga till i maskin rummet lite


Visst ser den vass ut med sina 193Hk original och så M50B25 insug

Borde minst blir 200Hk

Lite kablar o slangar kvar sen ska de brumma igen


Alltid skönt att se en BMW-maskin i motorrummet på en BMW!

Men en nyfiken fråga - finns det någon anledning till att ni valt den äldre enkelvanosmaskinen före en senare dubbelvanosmotor?

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
DOD63
Katrineholm
Här sen Okt 2014
Inlägg: 12





Jaha, då får väl vi också ta och byta motor, till nåt häftigare. I vårt fall blir det en Amerikanare ( John Deere ), det är en så kallad Hit And Miss från 1901. Eventuellt lättare vi svänghjulen något, eller så förlänger vi bara axeln och monterar hela pjäsen därbak och kör med järnhjulen direkt

DOD Racing #63

_________________
Michael Eriksson
Citera
Björn Johansson
Falkenberg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 89



John Deere !!! thumbs up thumbs up thumbs up Mer bilder om jag får be. Detta är mycket viktigt för allmänbildningen
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 649


Trådstartare
Martin G skrev:
Jocke K skrev:
Nya motorn har hoppat in i pannrummet

Vi passade på att snygga till i maskin rummet lite


Visst ser den vass ut med sina 193Hk original och så M50B25 insug

Borde minst blir 200Hk

Lite kablar o slangar kvar sen ska de brumma igen


Alltid skönt att se en BMW-maskin i motorrummet på en BMW!

Men en nyfiken fråga - finns det någon anledning till att ni valt den äldre enkelvanosmaskinen före en senare dubbelvanosmotor?


Ja vi valde den äldre maskinen med enkel vanos bara för att de funkar rätt av med vårt befintliga elsystem

Helt ärligt så vet ja inte hur man får till de med standard styrnox i bilen med orginal instrument hus
:
så vi tyckte de va enklast
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 649


Trådstartare
Björn Johansson skrev:
John Deere !!! thumbs up thumbs up thumbs up Mer bilder om jag får be. Detta är mycket viktigt för allmänbildningen


Vi vet att du har en böjjelse för gröna traktorer
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 649


Trådstartare
Citius Motorsport skrev:


Vi har inte kommit lika långt, har ägnat oss åt att fräscha upp verkstaden först. Målat golv och väggar, nu skall bara lyften och resten av inredningen in sedan kan vi börja


Nu när de är så fint i garaget så kunde vi ju ha en liten ER cup dricka öl kväll innan ni får in alla sakerna igen

Ja har bord o stolar
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Jocke K skrev:
Citius Motorsport skrev:


Vi har inte kommit lika långt, har ägnat oss åt att fräscha upp verkstaden först. Målat golv och väggar, nu skall bara lyften och resten av inredningen in sedan kan vi börja


Nu när de är så fint i garaget så kunde vi ju ha en liten ER cup dricka öl kväll innan ni får in alla sakerna igen

Ja har bord o stolar


Det är vi absolut på. Säg till Nicke bara, han är festansvarig. Skall själv till Tyskland nästa helg så jag kan ordna

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
DK racing
Sthl
Här sen Sep 2005
Inlägg: 66



Tjäääna! Vi är ett team som håller på att skruva för fulla muggar så vi äntligen ska få åka lite. Är det någon här som kan tipsa om vart man får tag i lämpliga ventiler för tankanläggningen? Tar gärna även imot tips om bra tank (bilen). Vad jag själv sett verkar det vara ATL som gäller eller finns det alternativ?

mvh Daniel Grape

_________________
Daniel Grape
Citera
DOD63
Katrineholm
Här sen Okt 2014
Inlägg: 12



Björn, du bara måste gå ut på tuben och lyssna på en sån här! Tändkulemotorn i all ära, men den här Hit And Miss maskinen liknar inget annat. Hur kom man ens på idén med en motor som tänder och missar omvartannat. Motorn på bilden är det en arbetskollega som har köpt ur ett dödsbo som är fullproppat med nostalgi.

Högvarviga racingmotorer gör gott i själen, men även old school är f-bannat skönt sound

_________________
Michael Eriksson
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 649


Trådstartare
T.I.R skrev:
Tjäääna! Vi är ett team som håller på att skruva för fulla muggar så vi äntligen ska få åka lite. Är det någon här som kan tipsa om vart man får tag i lämpliga ventiler för tankanläggningen? Tar gärna även imot tips om bra tank (bilen). Vad jag själv sett verkar det vara ATL som gäller eller finns det alternativ?

mvh Daniel Grape
h

ATL är dom snabbaste , men oxså dyrast , finns Manntech som oxså är bra och lite billigare
Har för mig att de finns en kille på Manntech som har hand om racing avdelningen , man ska tydligen prata med honom så får man ett bra pris. men de var några årsen ja hörde detta.

Gött o höra att ni kommer till start i ER cup 2016

Välkommna
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Team Flying Fellows var förra helgen och testade på rullande landsväg för att se om vi hade tappat några hästar under säsongen, innan vi plockar isär bil och motor. Samtidigt så provade vi några nya idéer för att hitta fler hästar till nästa år, bl a en revolutionerande ny kamaxel. Sedan ska vi bara dra om elsystemet i vinter.....




_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Björn Johansson
Falkenberg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 89



Med en sån kamaxel håller garanterat ventilfjädrarna...
Citera
Anders Stenkilsson
Alvesta
Här sen Dec 2005
Inlägg: 41



Det kan man kalla riktigt "vedbotrim".

Ni tror inte att det finns risk att nockarna går ner sig under ett race?

_________________
Anders Stenkilsson
Citera
Anders Stenkilsson
Alvesta
Här sen Dec 2005
Inlägg: 41



Det kan man kalla riktigt "vedbotrim".

Ni tror inte att det finns risk att nockarna går ner sig under ett race?

_________________
Anders Stenkilsson
Citera
Björn Johansson
Falkenberg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 89



Satt och kollade på "Hit and Miss" motorer hela kvällen igår. Hur kul som helst. Undrar om man kan trimma en sån....
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad händer i ER Cup garagen i vinter inför 2016
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (42877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande