Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 2013 | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 22 besök senaste veckan (70732 totalt) |
Eftersom vi nästan bara kör bana och endast sommartid så har vi kört en 5W-40 helsyntet. Mest för att jag köpt den i storpack och använder den till våra övriga bilar också. Tror inte man ska ha tjockare olja i dessa motorerna. Håll koll på temp och tryck! I Subarus originaldokumentation när man lanserade bilarna angav man följande alternativ beroende på driftsfall: 0W-20 "ECO" SN-klassad 0W-30 5W-30 "ECO" SN-klassad 5W-40 Castrol SLX Professional som iaf då "bara" var SM-klassad. |
||||
Jo känns som 0W-30 är de bästa alternativet om man kör mest bana, dock vill man inte gärna gå ifrån tillverkarens spec..
Oljetemp håller jag koll på i OBDLink app, läste att man kunde manuellt mata in PID och därmed få fram oljetemp. Dock osäker om de original går att läsa av tryck. _________________ Marcus Jensen |
||||
Den närmaste Toyota/Subaru verkstan körde 5w30 till gt86/brz, vilken jag ändå tyckte var ok eftersom den skulle gå lite hårt också, men klart 0w30 hade kanske varit lite bättre för året runt bruk. Med appen CarScanner slapp jag lägga in nån manuell pid, den och många andra specifika kom helt automatiskt. Loggning verkar även funka i gratisveraionen. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Blir ofta fullt med en massa sand, grus och stenar "i fjädrarna". Man får rensa med jämna mellanrum trots att vi nästa bara kör på bana med bilen.
Tog och monterade "protective socks" över fjädrar och stötdämparkroppens gängor. Är det en bra idé - nå'n som provat? Borde ju skydda en del, men fukt kanske istället hålls kvar innanför skydden som är av nå't slags våtdräktsaktigt material. Bra eller dåligt? Typisk bild snodd på interwebzen: |
||||
Önskar att jag hade satt på sånna tidigare, dom funkar bra och håller bort skräp från både kolsvtång och gängor.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Låter ju bra - ska bli intressant att se hur det funkar i praktiken. |
||||
Sökord? Köpt var? Ska snart installera coilovers på bruksbilen och det där ser ut att rädda gängorna tex. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Jag beställde första bästa jag hittade - blev från J-spec. Länk nedan. Universal-sockor som visade sig vara lite i längsta laget för min applikation. Passade dock hyggligt... Vet inte om det behövs, men jag säkrade med extra buntband uppe och nere. https://www.j-spec.se/chassi/hjulupp |
||||
Det är neoprentyg i strumporna.
Mycket bra fungerar de, ok det håller lite fukt. Men samtidigt torkar de upp snabbt. Jag brukar köra lite hålrumsvax eller bilvax på alla ytor så håller det sig fint länge. Se till att köra kattstrypare/strips uppe och nere.. och kanske en lös på mitten. Då håller sig strumpan där den ska utifall något lossnar. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Hej,
Uppar denna tråd igen eftersom jag installerat oljekylare med termostat nu (85c). Dock verkar jag inte riktigt få upp tempen på oljan. Var ute och körde igår ca 40min och kom som max upp i 80c. På din bild du bifogade, hade du oljekylare monterad eller var den helt stock? Någon som har erfarenhet av oljekylare och vet hur mycket yttertemp påverkar? Var ca 10c i luften igår _________________ Marcus Jensen |
||||
Tänkte bara kommentera ang oljekyltermostater. Många av de vanliga "MOCAL-typerna" funkar i praktiken sisådär. Kan mycket väl vara så att det kyler hela tiden, smiter förbi lite för mycket flöde, även i förmodat stängt läge. Vi har en extern oljetempmätare (där givaren inte sitter riktigt bra placerad) så jag tänkte också testa att logga data från originalgivaren som Cédric gjort vid tillfälle. Återkommer till det. https://racerxfabrication.com/blog/o |
||||
Är väl troligen samma problem som många andra har observerat dvs att oljekylstermostaten har ett läckageflöde även vid "stängd" termostat som är så stort att inte oljan når termostatens temperatur om det är kall luft ute och man kör lugnt. Sen är väl frågan hur stort det problemet är då tex 70 gradig olja i sumpen troligen värms upp en hel del till när oljan passerar genom motorn som är till största delen 85-90 grader varm vilket borde göra att man blir av med bränslerester och vatten i oljan ändå. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Man kan ju blockera den externa oljekylaren med en pappskiva eller liknande om man kör mycket gatkörning när det är relativt kallt ute. Kör man mest bana eller på sommaren så har man nog inte problemet. Har man en bil som man kör året runt men även på bana är nog en bra vattenkyld oljekylare och en stor vattenkylare ett bättre val än en luftkyld oljekylare. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Tydligen skiljer det en hel del mellan OEM givaren och om man tex mäter direkt i sumpen, så man ska nog jämföra std givare mot std givare. Men mätningen som jag la upp ovan är från min helt standard bil, körd rätt lugnt på gata i kallt väder. Verkar som att det finns ett förbiflöde som Andreas och Lars nämner, för så lågt kommer jag inte, även om det är flera minusgrader, då ligger den kanske kring 80-85 om man kör runt här ganska lungt.
Vet inte om man kan modda den för att minska eventuellt läckflöde, eller om olika adaptrar har olika mycket läckflöde. Min andra bil 924T har liknande adapter och extern kylare från fabrik, och det funkar väldigt bra, men den motorn kanske genererar så mycket värme att den alltid når termostatöppningsnivån. Kanske steg 1 är att bara enkelt testa det som Andreas nämner, alltså att helt enkelt täcka för den och se om det blir varmare. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ja, misstänker också att de läcker lite olja ut i kylaren oavsett temp. Gjorde en körning nu på ca 30minuter och oljetempen "stannar" på 80c enligt den 'inbyggda' ODB mätaren, dock med ca 10c grader ute. Antingen får man helt enkelt leva med låga temperaturer i oljan när de är kallt ute eller försöka blockera själva oljekylaren.
Ska testa lite mer när de blir varmare ute, logiskt så borde oljetempen öka med utetempen och vid 25c ute borde jag alltså ligga på ca 90 - 95c oljetemp. _________________ Marcus Jensen |
||||
Har även testat beställa en 93c termostat istället för en 85c termostat, vilket borde göra att den öppnar senare. Alla termostater verkar fungera på ungefär samma sätt (även den från RaceX) att de släpper in lite olja, vilket verkar påverka tempen när det är kallt ute.
_________________ Marcus Jensen |
||||
Lite super-high-tech påsk-chassie-tuning...
2mm toe-out fram. 0-toe bak. -3 camber fram. -1,5-ish bak. Lite mer neg camber bak på höger sida "obelastat" - men det jämnar nog ut sig med 90kg fläskgubbe bakom ratten. |
||||
Händer ju inte så mycket med Toyobarun - den rullar på ...
Inga superintressanta uppdateringar. Det mest spännande som hänt på senare tid är att vi när det kördes konbana häromsistens tyckte oss, vid något tillfälle, höra ett obekant ljud bakifrån. Ett svagt klonkande när man startar inspirerat samtidigt som man svänger. Ljudet hördes bara i samband med starter konbanan. Vid all vanlig körning är det helt tyst. Har inte lyckats replikera ljudet på gatan efter det (fast jag försökt) . Jag vet ju att på GT86'or/BRZ'or är det vänster inre drivknut som eventuellt ger upp i förtid på grund av att avgassystemet är draget nära knuten som därför blir uppvärmd mer än vad smörjan inne i knuten gillar. Det existerar en eftermarknads värmeskärmningsplåt att montera som enligt uppgift gör bra nytta. Får nog bli att framöver snida ihop en plåt och montera som skydd. Jag skaffade två beggade drivaxlar för en rimlig peng. Såg ganska trista ut på utsidan. Roade mig med att pilla isär den ena tvätta ur och göra rent, måla upp delarna och återfylla med Redline CV-2 fett. Man kunde se spår av användning men det fanns inget synligt tecken på slitage, ingen pitting på ytorna, inget kännbart glapp. När jag skiftat axlar ska det bli intressant att se om den vänstra drivaxeln som sitter på bilen nu visar tecken på skador. Ska också bli intressant att se om jag kan locka fram klick/klonk-ljudet igen efter att ha bytt vänster drivaxel. Gammalt rostigt jox blir ju trevligare med lite färg... |
||||
En liten ny detalj är ett fjäderbensstag som vi ramlade över av en slump.
Det gör troligen högst marginell nytta med att hålla ordning på stötdämpartornen. Det dubblerar dock som uppstagning till huvudbromscylindern (istället för det hemgjorda "bracket" som jag tidigare monterat). Det är ju i alla fall blankt och fint. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 2013 | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 22 besök senaste veckan (70732 totalt) |