Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 360ti -04
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (31564 totalt)
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Har länge gått i planer på att bygga en banbil att köra bana med... Doh!
Från början visste jag inte riktigt vad jag skulle ha, valde därför att satsa på e36 turbo.
Projektet visade sig vara alldeles för krånglig och tidskrävande.
Valet föll till slut på en e46 Compact , dels pga lågt inköpspris men även för att jag har förkärlek till "små bilar" med "stora motorer".

Bilen i fråga är en BMW 316ti av 2004 årsmodell.
Planerade modifieringar:
O Byte till sedan-front
O Byte till LS2 6.0 liters V8
O Resten av drivlinan från M3 e46
O Fram- och bakvagn från M3 e46
O D2 Forge 356 broms kit med 6-kolv fram och 4-kolv bak
O Halvbur från Finess alt Fullbur från Herr Lilja
O "712"-styrväxel

Bilderna från i vintras när bilden inhandlades.






Ett par månader gammal bild.


_________________
Tim Anle
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Läget är som följande!
Hela fronten är demonterad.
Framskärmarna från sedan monterade för kontroll av passform (bilder kommer senare).
Passformen är helt värdelös! Kommer att göra en hybrid.
Delar från Compact-skärmar kommer att svetsas ihop med delar av Sedan-skärmar.

Skärmarna köpta begagnade men rostfria. Motorhuven är helt ny och olackad.
Strålkastarna köpta och monterade med bra passform.
Strålkastarna passar bort-on!

Håller samtidigt på att hiva ut B25-an och förbereder B30 för montering.

B30 har 18000 mil kommer därför att byta:
O Ventilkåpspackning,
O Oljefilterpackning,
O Vevhuspackning + Oljetrågspackning,


Lite bilder:
M54B30 i stativ


Demontering av fronten

_________________
Tim Anle
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Blev gjort mycket idag i garaget! Sista semesterdagen - passade på att göra så mycket som möjligt!

Först sedanfronten.
Som man kan se på bilderna passar motorhuven samt strålkastarna ganska bra ihop.
Skärmarna passar bra framtill men passformen mot karossen och dörren är rätt dålig.
Monterar jag compaktens egna skärmar så passar de dåligt ihop med motorhuven från sedan.
Får se hur jag ska lösa passformen. Svetsa ihop två skärmar eller justera befintliga sedanskärmar.



Passade på att hiva ut B25an från bilen.



En fråga! Är det samma kabelhärva på automatväxlade kontra manuellt växlade bilar.
Följer med kabelhärva till B30 men denna motor var parad med automatväxellåda.
Ska jag flytta över kabelhärvan?

_________________
Tim Anle
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Modda dit m3 e46 skärmar runt om när du ändå håller på, skulle bli skitfränt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Wow kul med fler e46 compact projekt!! Vi bygger lite i samma banor! Jag ska också byta till b30 i vinter har du koll på vad som behövs jag räknar med motor komplett med insug lmm styrbox härvan borde inte skilja mycket?

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Mange K skrev:
Modda dit m3 e46 skärmar runt om när du ändå håller på, skulle bli skitfränt

M3 skärmarna är löjligt billiga på bildelar24. Nästan som man är sugen på att testa.
Problemet är att M3 kom aldrig i facelift-utförande.
Det betyder att jag nästan behöver svetsa ihop 3 skärmar för att få det att fungera....
En utmaning kanske?..


Alexus skrev:
Wow kul med fler e46 compact projekt!! Vi bygger lite i samma banor! Jag ska också byta till b30 i vinter har du koll på vad som behövs jag räknar med motor komplett med insug lmm styrbox härvan borde inte skilja mycket?


Kikade på ditt bygge faktiskt.
Slog även till på grenrören du tackade nej till
Vad gäller b30-Swap så är mitt råd att skaffa en hel donatorbil faktiskt.
Med facit i hand hade det varit bättre för min del att ta hela drivlina från 330i.
Om jag fick chansen att börja om så hade jag utgått ifrån 316ti istället.
Sedan skaffat en rostig 330i och flyttat drivlina och bromssystem.
Sedan är det inga problem med SFRO.

Som det ser ut nu så måste jag byta till m3 bromssystem eftersom mång. Komponenter delas av 325ti och 330i.


Vad gäller skillnaden i b25 och b30 så måste du ha ny insug, lmm, gasspjäll och ny mjukvara.
Box, härva och grenrören skall vara samma på dessa motorer.
Växellåda ska du definitivt fundera på att byta. Getragen som satt i min litar jag inte på.

_________________
Tim Anle
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Kul projekt!

Jag gillar också e46 compacten, förutom fronten, så detta blir nog bra.
Varför är inte Getragen som satt i nåt bra? Var det 6-vxl i denna?

mvh

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Mattias A skrev:
Kul projekt!

Jag gillar också e46 compacten, förutom fronten, så detta blir nog bra.
Varför är inte Getragen som satt i nåt bra? Var det 6-vxl i denna?

mvh


Just den specifika lådan jag har bär på spår av läckage.
Ska packningarna bytas så lägger jag hellre pengarna på att renovera vettigare låda.

Lägger ut lite fler bilder på skärmarnas passform, eller bristen av det





Sedan-front ser faktiskt lite udda på Compact-kaross


Passade också på att flytta AC-panelen längre ner.

Det frigjorda utrymmet skall användas till lite mätare.
Oljetryck, oljetemp, laddtryck... vad mer kan man tänkas behöva?

_________________
Tim Anle
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Komigen,bredda....c'mon...do it....bara några kapsnitt å svetsar till,de går fort

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



borz skrev:
Mange K skrev:
Modda dit m3 e46 skärmar runt om när du ändå håller på, skulle bli skitfränt

M3 skärmarna är löjligt billiga på bildelar24. Nästan som man är sugen på att testa.
Problemet är att M3 kom aldrig i facelift-utförande.
Det betyder att jag nästan behöver svetsa ihop 3 skärmar för att få det att fungera....
En utmaning kanske?..


Alexus skrev:
Wow kul med fler e46 compact projekt!! Vi bygger lite i samma banor! Jag ska också byta till b30 i vinter har du koll på vad som behövs jag räknar med motor komplett med insug lmm styrbox härvan borde inte skilja mycket?



Kikade på ditt bygge faktiskt.
Slog även till på grenrören du tackade nej till
Vad gäller b30-Swap så är mitt råd att skaffa en hel donatorbil faktiskt.
Med facit i hand hade det varit bättre för min del att ta hela drivlina från 330i.
Om jag fick chansen att börja om så hade jag utgått ifrån 316ti istället.
Sedan skaffat en rostig 330i och flyttat drivlina och bromssystem.
Sedan är det inga problem med SFRO.



Som det ser ut nu så måste jag byta till m3 bromssystem eftersom mång. Komponenter delas av 325ti och 330i.


Vad gäller skillnaden i b25 och b30 så måste du ha ny insug, lmm, gasspjäll och ny mjukvara.
Box, härva och grenrören skall vara samma på dessa motorer.
Växellåda ska du definitivt fundera på att byta. Getragen som satt i min litar jag inte på.



Jag kommer fixa ett komplett paket med motor, komplett insug, styrbox, lmm. Lådan har väl en hel del kört med genom åren inte den sämsta direkt håller säkert för original b30 effekt. När jag bygger turbo blir det annan låda då. Jag ska inte sfro besikta min finns inte en chans att man kan urskilja b30 b25.

Kul iaf med compact projekt kommer följas! Vi bor ju i samma del utav landet så kanske kan svänga förbi varandra och diskutera lite.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



kul bygge thumbs up
(lite störd på din vä skärm den ser ut å va rätt i kulören till min som e rostig haha)

_________________
janne pettersson
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
jägerjanne skrev:
kul bygge thumbs up
(lite störd på din vä skärm den ser ut å va rätt i kulören till min som e rostig haha)


Hehe! Nu fick jag skuldkänslor. Kommer att gråta floder när jag sätter kapskiva i den.
Hittar jag en bättre lösning utan att behöva förstöra fina skärmar så hojtar jag till!

Alexus skrev:
Jag kommer fixa ett komplett paket med motor, komplett insug, styrbox, lmm. Lådan har väl en hel del kört med genom åren inte den sämsta direkt håller säkert för original b30 effekt. När jag bygger turbo blir det annan låda då. Jag ska inte sfro besikta min finns inte en chans att man kan urskilja b30 b25.

Kul iaf med compact projekt kommer följas! Vi bor ju i samma del utav landet så kanske kan svänga förbi varandra och diskutera lite.


Absolut!
SMSa ditt nummer till noll-sju-sex-0462526 så håller vi kontakten.
I princip omöjligt att skilja b30 från b25 speciellt med alla slangar och ledningar på plats. Håller med!
Däremot finns det andra fördelar med ombyggt fordon/e85. Du slipper till exempel helbilsgodkännandet!

_________________
Tim Anle
Citera
M3Crille
Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007
Inlägg: 280



Den är ju lysande med dom strålkastarna! Sådär skulle ju compacten sett ut från fabrik!

_________________
Christian Larsson
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Att överladda + E85 på org. spridare och pump vet jag inte om jag tror på.... thumbs down

snyggt med sedanfronten dock... thumbs up

du lär väl ladda 0,4bar på SFRO-bes. för att få godkänt.

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Pump och spridare räcker aldrig, stoppa i en DW300 pump i originalarmatur och byt spridare, du måste ha minst 600cc om det ska bli nåt mos att tala om.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
vetgirig
MÄRSTA
Här sen Jun 2016
Inlägg: 20



borz skrev:



Kikade på ditt bygge faktiskt.
Slog även till på grenrören du tackade nej till
Vad gäller b30-Swap så är mitt råd att skaffa en hel donatorbil faktiskt.

Med facit i hand hade det varit bättre för min del att ta hela drivlina från 330i.
Om jag fick chansen att börja om så hade jag utgått ifrån 316ti istället.
Sedan skaffat en rostig 330i och flyttat drivlina och bromssystem.
Sedan är det inga problem med SFRO
.

Som det ser ut nu så måste jag byta till m3 bromssystem eftersom mång. Komponenter delas av 325ti och 330i.


Det där med att skaffa sig en 316ti och plocka över det man vill ha från en 330i låter soft och enkelt när man läser detta. Man får alltså bort helbilsgodkännandet om man får genom sitt objekt av SFRO's bedömare?

Vill gärna veta om det är så "enkelt". Vill inte kapa tråden dock.

Även jag samtycker till att sedan-fronten gör sig bra på denna compact. Kommer att bli bra detta!

_________________
Alex Eriksson
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
M3Crille skrev:
Den är ju lysande med dom strålkastarna! Sådär skulle ju compacten sett ut från fabrik!

Jag stör mig faktiskt mer på baken än fronten
Funderar lite på vad jag ska göra åt baklampor.... kanske modda dit sedanens baklyktor?


sx-pojken skrev:
Att överladda + E85 på org. spridare och pump vet jag inte om jag tror på.... thumbs down

snyggt med sedanfronten dock... thumbs up

du lär väl ladda 0,4bar på SFRO-bes. för att få godkänt.

mvh


0,4 låter rimligt. Håller med om att original inte håller.
Kommer sannolikt att köra på saker som tål e85.
Skall tydligen vara överdimension på ca 30% jämfört med bensin.


erikjakan skrev:
Pump och spridare räcker aldrig, stoppa i en DW300 pump i originalarmatur och byt spridare, du måste ha minst 600cc om det ska bli nåt mos att tala om.

Tackar för tipset!
Jag uttryckte mig nog kanske lite otydligt.
Oavsett vilket kommer jag att behöva byta hela bränslesystemet pga konvertering till e85.
Med "original grejor" menade jag att jag inte vill dyka upp med överdimensionerade delar.
Tex trippla Bosch 044, grova ledningar, 2000cc spridare etc etc.
I första skede vill jag nog inte hamna över 270 - 290 häst.

vetgirig skrev:
borz skrev:

...Med facit i hand hade det varit bättre för min del att ta hela drivlina från 330i.
Om jag fick chansen att börja om så hade jag utgått ifrån 316ti istället.
Sedan skaffat en rostig 330i och flyttat drivlina och bromssystem.
Sedan är det inga problem med SFRO
.

Som det ser ut nu så måste jag byta till m3 bromssystem eftersom mång. Komponenter delas av 325ti och 330i.


Det där med att skaffa sig en 316ti och plocka över det man vill ha från en 330i låter soft och enkelt när man läser detta. Man får alltså bort helbilsgodkännandet om man får genom sitt objekt av SFRO's bedömare?

Vill gärna veta om det är så "enkelt". Vill inte kapa tråden dock.

Även jag samtycker till att sedan-fronten gör sig bra på denna compact. Kommer att bli bra detta!


SÅ enkelt är det nog inte
Fast jag har sett bilar ta sig igenom med mindre modifikationer.
Så det är som med allt annat - beror på vem som bedömer och besiktigar.

I mitt fall kommer jag att köra med bromssystemet från M3E46 samt M54B30.
Resten av drivlinan kommer jag ta från 330i eller M3.
Jag tycker att det är tillräckligt omfattande modifiering men som sagt inte jag som kommer att bedöma.
Kolla gärna här --> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7966!

_________________
Tim Anle
Citera
FreddanO
08
Här sen Feb 2015
Inlägg: 100



Grymt med Sedan-konvertering, ska bli kul att se när det blir klart!
Angående bakdelen tycker jag att "lexus-delete" gör ganska mycket, t.ex. såna här baklyktor:


_________________
Fredrik Olsson
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
FreddanO skrev:
Grymt med Sedan-konvertering, ska bli kul att se när det blir klart!
Angående bakdelen tycker jag att "lexus-delete" gör ganska mycket, t.ex. såna här baklyktor:




Det där är faceliftade baklyktor.
Jag tänkte mig mer något i stil med detta:



Blev en kort vända till garaget.
Demonterade och renoverade spindlar från M3E46. Blev Biltemas bromsoksfärg.
Bromsokshållarna fick också en uppfräshning.
Har inte fått hem oken men även dessa kommer att behöva få en uppfräschning.


Fick också besök av en snigel... den tyckte om bromsslangarna

_________________
Tim Anle
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
therealpinto skrev:
I ditt läge är det förmodligen förmånligare att utgå från en 316ti eftersom skillnaderna blir tydligare.








VCG byttes. Och det behövdes verkligen. Var riktigt hård, men satt inte så farligt hårt.


OPG byttes också. Även den behövde bytas. Var riktigt hård.
Eftersom motorn är ute är det idioti att inte byta.


OFHG byttes också av samma anledning - motorn är ute, så varför inte?

_________________
Tim Anle
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489


Trådstartare
Lite mek blev det i garaget igår kväll.
Monterade oljetråget med fastsvetsad oljeretur.
Lite overkill med AN10 men hellre det än att behöva göra om.
Med M5X-lutning blir det lagom vinkel på returen.


Började lite smått med framvagnen.
M3E46 motorkuddar
"712"-styrväxel
resten av upphängnignen från M3E46.



En fråga! Hur mycket spel ska det vara i infästningen nedre bärarm och spindelhus?
Muttern är helt nere men det glappar fortfarande. Trodde det skulle kännas STUMT...

Edit: Har fått fel bärarmar. Tyckte nog att de såg ut som vanliga e46-bärarmar.
Lemförder armar till M3E46 beställda, hoppas de passar bättre!

_________________
Tim Anle
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 360ti -04
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (31564 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande