Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
80 besök idag (585756 totalt)
1, 2, 3 ... 103, 104, 105   >>
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2362


Trådstartare
Har funderingar på att regga min gamla BMW 1602 som ombyggt fordon, men är lite osäker på hur det går till samt vilka för och nackdelar det medför.

Anledningarna är:

1. Jag funderar på att bygga om bromssystemet med bromsvåg.
2. Vill kunna sätta i en S14 utan att SBP opponerar sig.
3. Vara säker på att SBP inte bråkar med mig om de andra modifikationenerna som jag gjort.

Frågor:

Antar att det enda sättet att få bilen genom SBP med bromsvåg är att regga om den?
Stämmer det att tillåten effekt i ett ombyggt fordon är 15 kW/100 kg? om så, vad krävs i övrigt i form av bromsar mm för att bilen skall gå igenom? Är det verklig vikt och uppgiven effekt som räknas? Är det krav på katalysator om motorn har varit försedd med det i sitt standardutförande?

Finns fler frågor, men vi börjar med dessa...

_________________
Rikard Ahlin
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1723



15 kW/100 kg gäller egenbyggt fordon ( typ super seven )

din räknas som ombyggt fordon och slipper då kw regeln... ( fusk.. )


kolla lite på www.sfro.com för mer info... ( eller vänta tills therealpinto dyker upp.. han e sfro besiktningsgybbe.. )

_________________
MackeMaehlum
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Rikard Carlsson skrev:
Har funderingar på att regga min gamla BMW 1602 som ombyggt fordon, men är lite osäker på hur det går till samt vilka för och nackdelar det medför.

Anledningarna är:

1. Jag funderar på att bygga om bromssystemet med bromsvåg.
2. Vill kunna sätta i en S14 utan att SBP opponerar sig.
3. Vara säker på att SBP inte bråkar med mig om de andra modifikationenerna som jag gjort.

Frågor:

Antar att det enda sättet att få bilen genom SBP med bromsvåg är att regga om den?
Stämmer det att tillåten effekt i ett ombyggt fordon är 15 kW/100 kg? om så, vad krävs i övrigt i form av bromsar mm för att bilen skall gå igenom? Är det verklig vikt och uppgiven effekt som räknas? Är det krav på katalysator om motorn har varit försedd med det i sitt standardutförande?

Finns fler frågor, men vi börjar med dessa...


Du måste ha katalysator med en ny motor som hade det original.
Jag har SFRos bygghandbok/bibel, den kan du få låna.. står allt om regler mm.

_________________
/Arne Lindgren
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1723



vet inte om det är samma på amatörbyggt och ombyggt, men på amatörbyggt kan man betala en "miljödispans" på 7000:- som gör att man slipper allt sådant...

_________________
MackeMaehlum
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1520



om bilen är från innan 76 så behövs väl ingen avgasrening.....och 15kw/100kg gäller väl oxå ombyggda bilar...
Gustaf kommer säkert snart å rättar oss som har mindre rätt..

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Peter Karlsson skrev:
om bilen är från innan 76 så behövs väl ingen avgasrening.....och 15kw/100kg gäller väl oxå ombyggda bilar...
Gustaf kommer säkert snart å rättar oss som har mindre rätt..


Det är årsmodellen på motorn som räknas, är jag ganska säker på...

_________________
/Arne Lindgren
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Min Porsche 924 är reggad som ombyggt fordon pga bland annat hemmasnickrat pedalställ och bromsvåg som SBP inte tyckte om. Försökte först "bluffa" bilen igenom SBP men det gick sådär........

SFRo besiktningen gick däremot mycket smidigt. Tittade igenom lite bilder från bygget och kollade lite på bromsarna och provkörde en liten runda så var det klart.

En rolig detalj var att det var Bosse Bildoktor som var SFRo besiktningsman

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2362


Trådstartare
Fredrik: Minns du vad det kostade?

_________________
Rikard Ahlin
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



En SFRo-bes kostar 3200 kr + milersättning till bes-mannen. Regbes med vägning efteråt kostar 1200 kr

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Peter Karlsson skrev:
om bilen är från innan 76 så behövs väl ingen avgasrening.....och 15kw/100kg gäller väl oxå ombyggda bilar...
Gustaf kommer säkert snart å rättar oss som har mindre rätt..


Jag instämmer till fullo (99% säker)!! Spelar ingen roll vilken årsmodell motorn kommer ifrån bara bilen är från -75 eller äldre..
Bara fördelar med att ha ombyggt fordon!! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 169



Vad behöver man göra för att kunna regga som ombyggt fordon?

Byta motor och större bromsar, räcker det?

_________________
Niklas Walkin - Flickr <--- Bilder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Nibbe skrev:
Vad behöver man göra för att kunna regga som ombyggt fordon?

Byta motor och större bromsar, räcker det?


Motor, drivlina samt bromssystem.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 169



Calle gsi skrev:
Nibbe skrev:
Vad behöver man göra för att kunna regga som ombyggt fordon?

Byta motor och större bromsar, räcker det?


Motor, drivlina samt bromssystem.


om modellen av bilen som man tog motorn av har ABS måste man installera det också?. Ursäkta om jag snyltar på tråden.

_________________
Niklas Walkin - Flickr <--- Bilder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Det är chassiet/karossens årsmodell som bestämmer avgaskraven.
Avgasdispens får man bara vid amatörbyggt fordon.

T o m 1975 (samma år som jag föddes ) behöver inte motorn vara original, vilket öppnar för konvertering till helelektroniska insprutningssystem, eller Saab Trionic i en 99 T16, för att ta ett
praktiskt exempel.

Fr o m 1976 t o m 1988 måste motorn vara avgascertifierad och minst uppfylla de avgaskrav som gäller för chassiet/karossen. Motorn måste vara i originalskick, dvs i samma utförande som certifiering gäller för.
Rent praktiskt betyder detta att man inte kan konvertera från K-Jetronik till LH-Jetronik, om motorn är certifierad med K-Jetronik, trots att det systemet är sämre än LH.

Fr o m 1989 är det katalysator som gäller => hårdare krav.

Kompletteringar?
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5097



Hej

De rätta svaren har väl "växt" fram i tråden kan man säga. Om vi tar Rickards frågor först;
A. Praktiskt sett så är ombyggt fordon enda vägen när du bygger bromsvåg
B. 15kW/100 kg tjänstevikt är max, om inte BMW intygar/har intygat mer effekt
C. Bromsarna ska bedömas vara tillräckliga (av SFRo), och vi gör också ett bromsprov
D. Bilen vägs vid regbesiktningen, man går på motorns originaleffekt (det som motornumret säger) om den inte är uppenbart ändrad - då kan bromsintyg godtas.
E. Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre behöver inte motorn vara i originalskick, så då kan du använda en kattad motor utan kat, byta insprutning, sätta på förgasare, turbokonvertera etc.

Kostnaden för att regga som ombyggt fordon består av några olika komponenter;
* SFRo-besiktning, 3000:- (betalas vid byggbesiktning), plus 200:- vid slutbesiktning om du inte har gällande trafikförsäkring på bilen. Dessutom tillkommer milersättning till SFRos besiktningsman om du inte tar bilen till honom
* Regbesiktning på Bilprovningen, cirka 1200:-

För att få regga som ombyggt fordon, ska en viss ombyggnadsgrad ha uppnåtts:
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
(alltså, gör du 1 eller 2 så räcker det för att få regga som ombyggt fordon)

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
(här måste du kombinera minst två punkter, exempelvis 2 och 3)

Man behöver inte föra över ABS-systemet om man tar bromskomponenter från en bil med ABS. Dock ska bromskraftfördelning etc. förstås fungera ändå.

När det gäller avgasregler så beskriver poh99 det rätt bra.

Kör hårt

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1116



Det är chassiet/karossens årsmodell som bestämmer avgaskraven.

Innebär det att mitt bygge av mitt motor minin (Karossen är en -70) med Saab motor från -89 inte behöver kat?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



therealpinto skrev:
Hej

De rätta svaren har väl "växt" fram i tråden kan man säga. Om vi tar Rickards frågor först;
A. Praktiskt sett så är ombyggt fordon enda vägen när du bygger bromsvåg
B. 15kW/100 kg tjänstevikt är max, om inte BMW intygar/har intygat mer effekt
C. Bromsarna ska bedömas vara tillräckliga (av SFRo), och vi gör också ett bromsprov
D. Bilen vägs vid regbesiktningen, man går på motorns originaleffekt (det som motornumret säger) om den inte är uppenbart ändrad - då kan bromsintyg godtas.
E. Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre behöver inte motorn vara i originalskick, så då kan du använda en kattad motor utan kat, byta insprutning, sätta på förgasare, turbokonvertera etc.

Kostnaden för att regga som ombyggt fordon består av några olika komponenter;
* SFRo-besiktning, 3000:- (betalas vid byggbesiktning), plus 200:- vid slutbesiktning om du inte har gällande trafikförsäkring på bilen. Dessutom tillkommer milersättning till SFRos besiktningsman om du inte tar bilen till honom
* Regbesiktning på Bilprovningen, cirka 1200:-

För att få regga som ombyggt fordon, ska en viss ombyggnadsgrad ha uppnåtts:
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
(alltså, gör du 1 eller 2 så räcker det för att få regga som ombyggt fordon)

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
(här måste du kombinera minst två punkter, exempelvis 2 och 3)

Man behöver inte föra över ABS-systemet om man tar bromskomponenter från en bil med ABS. Dock ska bromskraftfördelning etc. förstås fungera ändå.

När det gäller avgasregler så beskriver poh99 det rätt bra.

Kör hårt

Gustaf


Ursäkta att jag kapar tråden, men kan man strypa en motor så att 15 kW/100 kg efterlevs?

_________________
Mikael Arnberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6923



Jag har för mig att strypning inte är godkännt, men om du skulle råka glömma några blyplattor nånstans i bilen är väl en annan sak....
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5097



Cooper, sätter du Saab-motor i en koja från -70 behöver den inte kat. Men om jag minns rätt skulle du sätta motorn bak, och då blir bygget ett amatörbyggt fordon. Det betyder att det får ny identitet, ny årsmodell (2004 års modell om du blir klar i år) och därmed gäller också nya avgaskrav. Ett amatörbyggt fordon kan antingen erlägga dispensavgift (7000:-) och då slippa avgasrening, alternativt använda en motor med kat, lambdasond och kolkanisteravluftning. Motorn behöver inte vara i 100% originalskick då.

Strypningar av motorer brukar inte uppskattas, då ska det vara en varaktig ändring. Ett exempel kan vara en turbomotor där man av platsskäl monterar en mindre turbo och tar bort intercoolern. Att bara strypa via annat chip eller trottelstopp går sällan bra.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1116



therealpinto skrev:
Cooper, sätter du Saab-motor i en koja från -70 behöver den inte kat. Men om jag minns rätt skulle du sätta motorn bak, och då blir bygget ett amatörbyggt fordon. Det betyder att det får ny identitet, ny årsmodell (2004 års modell om du blir klar i år) och därmed gäller också nya avgaskrav. Ett amatörbyggt fordon kan antingen erlägga dispensavgift (7000:-) och då slippa avgasrening, alternativt använda en motor med kat, lambdasond och kolkanisteravluftning. Motorn behöver inte vara i 100% originalskick då.

Strypningar av motorer brukar inte uppskattas, då ska det vara en varaktig ändring. Ett exempel kan vara en turbomotor där man av platsskäl monterar en mindre turbo och tar bort intercoolern. Att bara strypa via annat chip eller trottelstopp går sällan bra.

/Gustaf


Tack än en gång för infon! Men då blir det till att köpa en Racekatt i 3" ist för 7000:- vilket man får en hel del roliga grejer för.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11429



therealpinto skrev:
Kostnaden för att regga som ombyggt fordon består av några olika komponenter;
* SFRo-besiktning, 3000:- (betalas vid byggbesiktning), plus 200:- vid slutbesiktning om du inte har gällande trafikförsäkring på bilen. Dessutom tillkommer milersättning till SFRos besiktningsman om du inte tar bilen till honom
* Regbesiktning på Bilprovningen, cirka 1200:-


ok... rätta mig om jag har fel nu... men om man bytt bromsarna fram och bak... så måste en SFRoman komma och kika på bilen innan man får köra in den till SBP?
Summa= 4200 kr?
Har SFRo studentrabatt?

EDIT: ny, rätt räknad summa.... 4400 plus milersättning?
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
80 besök idag (585756 totalt)
1, 2, 3 ... 103, 104, 105   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >