Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromssköldar? Vara eller icke vara?
4 besök senaste veckan (4239 totalt)
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Håller på och uppgraderar bromsarna på min kadett c.

Då räcker inte längre bromsskölden till då diametern ökar från 246 till 312 mm.

Ska man ha bromssköldar på sin hobbybil?

Får bygga på de isåfall och tänkte använda en del i alla fall som fäste för bromskylningsslang.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Lämna lite som värmeskydd för spindelleder och styrleder, resten går att klippa bort.
Går ju även att svetsa på en rörstump för luftslang.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Jag gjorde precis som Anders Karlsson nämner, se bilder nedan.

Det var till en början bara en temporär lösning, men har blivit i princip permanent nu :-)
Kommer nog att ha det så tills den dagen jag behöver kylning av bromsar, vilket är ganska långt fram i tiden just nu.









_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181



En stor anledning till bromssköldar är att de förhindrar att insidan av skivan blir blöt i blött väder.
Och om man ligger och sträck-kör och skivorna är blöta så kommer det ta lite längre tid att bygga upp bromskraft om man skulle behöva panikbromsa (ett rådjur hoppar upp på vägen). Skillnaden kan vara avsevärd och det är därför tillverkarna sätter dit bromssköldar.

Men på en bil som framförs mest på bana så är ju bromsarna mer eller mindre alltid uppe i arbetstemperatur så där är det som sagt mest en fråga om kylning och värmestrålningsskydd av spindelleder.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 351



Henrik J skrev:
Jag gjorde precis som Anders Karlsson nämner, se bilder nedan.

Det var till en början bara en temporär lösning, men har blivit i princip permanent nu :-)
Kommer nog att ha det så tills den dagen jag behöver kylning av bromsar, vilket är ganska långt fram i tiden just nu.


img]http://www.exx.se/objects/rejsa/blog/4268.jpg[/img]

img]http://www.exx.se/objects/rejsa/blog/4271.jpg[/img]

img]http://www.exx.se/objects/rejsa/blog/4277.jpg[/img]

img]http://www.exx.se/objects/rejsa/blog/4282.jpg[/img]


Leta reda på ett par sådana här från en Peugeot istället




_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Alex H skrev:

Leta reda på ett par sådana här från en Peugeot istället





Just exakt den modellen/bockningen kommer inte att fungera i mitt fall (se vinklar i mina tidigare bilder),
men får ju hålla med om att själva konceptet var minimalt, enkelt och funktionellt!

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 351



Henrik J skrev:
Alex H skrev:

Leta reda på ett par sådana här från en Peugeot istället





Just exakt den modellen/bockningen kommer inte att fungera i mitt fall (se vinklar i mina tidigare bilder),
men får ju hålla med om att själva konceptet var minimalt, enkelt och funktionellt!


Jag ser inte problemet, jag har lika tight mellan bromsskiva och spindelled på min bil.
Bilden jag hittade på nätet var någon historia till 205 som de slutat tillverka som någon gjort en kopia på.

Denna är lite tightare av sig sitter på 206 och 306. Den sitter mellan spindelled och spindel, inte mellan spindel och mutter
https://i.ebayimg.com/00/s/Nzc0WDgwMA==/z/E4QAAOSwXSJXPFeb/$_58.JPG

206 på bild här
http://www.peugeotforums.com/forums/attachments/looking-21/2030d132714 . . . .

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Coupe76 skrev:
Håller på och uppgraderar bromsarna på min kadett c.

Då räcker inte längre bromsskölden till då diametern ökar från 246 till 312 mm.

Ska man ha bromssköldar på sin hobbybil?

Får bygga på de isåfall och tänkte använda en del i alla fall som fäste för bromskylningsslang.


Sköldarna behövs inte för annat än som värmesköld till spindelled och abs sensor. Men frågan är om det ens behövs för det, jag har kört utan värmesköld på mina spindelleder sen 2004, har inte märkt att spindelleden eller ens damasken har tagit skada av det. Däremot fungerar bromsarna bättre utan bromssköldar.

Jag hade gjort en ny sköld av bara plåt som täcker navet med fäste för bromskylslang. Dock är det i praktiken ganska svårt att få bromskylning på en bil med bromsoken framför framaxeln och framförallt i kombination med med framhjulsdrift. Finns helt enkelt ingen plats för slangen att komma in mot ventileringen, sen ska slangen inte ta emot hjulet vid stora rattutslag och fjädringsrörelse.

Vet inte hur det ser ut i ditt fall men framhjulsdriven är den iaf inte

Intressant med plåtblecken från Peugeot. Får fixa sådana vid tillfälle.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Andreas Millbro skrev:
Coupe76 skrev:
Håller på och uppgraderar bromsarna på min kadett c.

Då räcker inte längre bromsskölden till då diametern ökar från 246 till 312 mm.

Ska man ha bromssköldar på sin hobbybil?

Får bygga på de isåfall och tänkte använda en del i alla fall som fäste för bromskylningsslang.


Sköldarna behövs inte för annat än som värmesköld till spindelled och abs sensor. Men frågan är om det ens behövs för det, jag har kört utan värmesköld på mina spindelleder sen 2004, har inte märkt att spindelleden eller ens damasken har tagit skada av det. Däremot fungerar bromsarna bättre utan bromssköldar.

Jag hade gjort en ny sköld av bara plåt som täcker navet med fäste för bromskylslang. Dock är det i praktiken ganska svårt att få bromskylning på en bil med bromsoken framför framaxeln och framförallt i kombination med med framhjulsdrift. Finns helt enkelt ingen plats för slangen att komma in mot ventileringen, sen ska slangen inte ta emot hjulet vid stora rattutslag och fjädringsrörelse.

Vet inte hur det ser ut i ditt fall men framhjulsdriven är den iaf inte

Intressant med plåtblecken från Peugeot. Får fixa sådana vid tillfälle.


Dom sitter standard på Ford Focus också thumbs up

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har kört helt utan brömssköldar på några olika bilar utan problem.
På Toyubarun kapade jag bort all plåt utom just vid spindelleden och vid ABS-sensorn (före/efter-bild nedan). Verkar funka bra.
(kompletterade med 997-scoop på bärarmarna som styr luft mot skivorna)


_________________

Rice and shine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Har inte haft några bromssköldar senaste 8-10 åren. Ingen synlig påverkan på nånting.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Alex H skrev:

Jag ser inte problemet, jag har lika tight mellan bromsskiva och spindelled på min bil.
Bilden jag hittade på nätet var någon historia till 205 som de slutat tillverka som någon gjort en kopia på.


Jo, kanske ska förtydliga vad jag menade. Av någon anledning hade jag snöat in
mig på att den delen skulle skydda styrledsdamasken (den som syns bäst på mina
bilder).

Och där ser man ju att det blir lite knöligt och fel i och med vinkeln som jag nämnde innan.

Se bild som illustrerar detta, skyddet har en 90 graders vinkel men just infästningen
för styrleden har inte en 90 graders vinkel mot bromsskivan.

Däremot för spindelleden som sitter alldeles bakom styrleden (syns lite dåligt på
bilderna men man kan skymta den i bakgrunden) så är den alldeles perfekt! Och
den var ju faktiskt gjord för det också.



Fast med den avknipsade bromsskölden så täcker jag båda leder med en vanlig
BMW reservdel så för mig är den lösningen enklare och lättare så kommer nog att
behålla den här lösningen (då den är enkel, billig och praktiskt för just min situation).




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 351



Henrik J skrev:
Alex H skrev:

Jag ser inte problemet, jag har lika tight mellan bromsskiva och spindelled på min bil.
Bilden jag hittade på nätet var någon historia till 205 som de slutat tillverka som någon gjort en kopia på.


Jo, kanske ska förtydliga vad jag menade. Av någon anledning hade jag snöat in
mig på att den delen skulle skydda styrledsdamasken (den som syns bäst på mina
bilder).

Och där ser man ju att det blir lite knöligt och fel i och med vinkeln som jag nämnde innan.

Se bild som illustrerar detta, skyddet har en 90 graders vinkel men just infästningen
för styrleden har inte en 90 graders vinkel mot bromsskivan.

Däremot för spindelleden som sitter alldeles bakom styrleden (syns lite dåligt på
bilderna men man kan skymta den i bakgrunden) så är den alldeles perfekt! Och
den var ju faktiskt gjord för det också.



Fast med den avknipsade bromsskölden så täcker jag båda leder med en vanlig
BMW reservdel så för mig är den lösningen enklare och lättare så kommer nog att
behålla den här lösningen (då den är enkel, billig och praktiskt för just min situation).





Då är jag med lite mer.

Jag har ungefär samma lutning på min spindelled som du har enligt din bild. Den platta jag visade bild på först är enkel att bocka. Den andra är också rätt enkel att trycka in lite närmst skivan. Men det kan vara så att den är för lång eller något annat.



Sitter för övrigt inga sköldar på Peugeoterna och detta kan vara en bra lösning för dem som vill ha någon lösning som kan passa. Finns för både 16mm och 18mm spindelleder

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Har själv med mindre framgång försökt få till bromskylning med 3" slang på min Miata, men det blir lite för trångt med så mkt slang......

Lurar på att istället kapa bort en större "tårtbit" på bromsskölden och låta luften "blåsas" mot bromsskivan antingen genom fästa slangen på nedre länkarmen nära navet eller i låta slangen sluta i redan i hjulhuset i lämplig vinkel.

Vad tror ni om det?

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Skruva banåkabil
Bromssköldar? Vara eller icke vara?
4 besök senaste veckan (4239 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande