Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var kan jag hitta knivhämmare någonstans?
1, 2   >>
5439 besök totalt
Sergmo
Tyringe
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Får passa på å säga att detta är en mycket bra och trevlig sida!!

Åter till min fråga jag söker efter kniv hämmare till min BMW 323i -79. Var kan man hitta dessa?

Mvh Patrick

_________________
Patrick Sergmo
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

se tex
http://www.lindskogengineering.se/index.html

Den som söker han finner , jag sökte på "kniv" i formut

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Sergmo
Tyringe
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Tack Johan....

Skall söka som bara den här framöver...

MVH patrick

_________________
Patrick Sergmo
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hur funkar det med knivhämmare. Har sett att många har det och att det ska vara bra men vad är det som gör det hela så speciellt och vad är det man justerar?

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



M3Jonas skrev:
Hur funkar det med knivhämmare. Har sett att många har det och att det ska vara bra men vad är det som gör det hela så speciellt och vad är det man justerar?

MVH Jonas


Man vrider på kniven. Som ett banjärn som går fram till bärarmen... Helt lodrät så flexar inte kniven alls och vrid den 90 grader så blir den ju mycket mjukare. Som en bladfjäder kan man säga.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



En nyfikenhetsfråga, vad kan de tänkas kosta för en standard bil. Mellan tumme och armbåge alltså!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm nu skall jag se om jag kan förklara detta utan massa siffor.

En straditionel krängar bestär i prinsip av en pinne som kvärs bilen och 2st pinnar som går längs bilen.
Tvärspinnen funkar som en toritinonsstav, allså vriding.
Längspinnarna utsätts för böjning, typ bladfjäder.

Den totala fjäderkonstent(k) för krängare är dessa 3 i serie, samma sak som att ställa 3st spiralfjädar på varandra. 2st en en sort och 1 av en annan.

Vad man nu gör med knivarna är att man kan ändra fjäderkonstenten genom att vrida kniven.
Högkant=hård
Lågkant=mjuk (hmm känns fel ord, men ni fattar)
Men fjäderkonstent för krängarn bör komma i huvudska från vridingen.

Nackdelen med knivar är att det blir jä... lätt höga spänninger i knivarna så det fodras dunder och prakmatrila i dessa.
Det är svårt att använda knivar om slagen/rörelsen på krängarna är stora, ca ca 20-30mm.
Men det är en snygg lösing för att få justerbara krängare innefrån bilen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Tack Johan.
Du kan ju förklara så folk förstår
Så infästningen i ytterkanten består då av ett uniballhuvud eller hur gör man annars för att få det vridbart utan att behöva ta loss allting.

Hmm tänker efter och kommer på att en vanlig kulled funkar ju lika bra.

_________________
Jonas Edling
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Ytterfästet är i princip ett rör, och kniver sitter i det här röret och kan snurra.

Vad jag förstått är största justerbara delen inom ett väldigt smalt vinkelområde runt det vertikala, typ inom 10-20grader, dvs finjustera för hand kan vara rätt svårt. Dvs det är typ av-på man kan göra lite grovt. Jag har dock ingen erfarenhet, bara tänkt fritt.

På min bil gör jag justerbarheten med ett flyttbart fäste på "armen" (som är en rund stav). Då på min bil, kan jag justera armens längd mellan säg 100mm och 200mm, dvs totala hårdheten på k-fjäder kan dubbleras (om allt annat är lika), och det är jättelätt att göra ändringen och mäta sig till var man är. Att vrida på en kniv där 5° gör stor skillnad är nog rät svårt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Finns lite diagram i, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11020

Hmm här vart det MYCKET siffror och fomler, men titta på diagram över fjäderkontanet och knivens vridingsvinkel.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Galne skrev:
En nyfikenhetsfråga, vad kan de tänkas kosta för en standard bil. Mellan tumme och armbåge alltså!!

4-5k per axel och lika mkt för justeringen(om du vill justera från förarstol)

_________________
Pelle Persson
Citera
calibra
Ystad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 339



prova www.sellholm.com
Jag har det på min Calibra

_________________
Lars Malmros
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pelle Persson skrev:
Galne skrev:
En nyfikenhetsfråga, vad kan de tänkas kosta för en standard bil. Mellan tumme och armbåge alltså!!

4-5k per axel och lika mkt för justeringen(om du vill justera från förarstol)


Det var inte farligt, såna vill jag ha. thumbs up
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

johann:
Jag skulle tro att du får problem att hitta knivar som är tillräckligt styva.

Man kan ju börja att försöka ta reda på vad leverantöern av knivrna har för fjäderkontant liggande och stående. Lycka till

_________________
Johan Sjölinder
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



fuling skrev:
johann:
Jag skulle tro att du får problem att hitta knivar som är tillräckligt styva.

Man kan ju börja att försöka ta reda på vad leverantöern av knivrna har för fjäderkontant liggande och stående. Lycka till


Jag vet inte om vi behöver så styva med tanke på att vi har rätt hårda fjädrar, men jag har säkert fel.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

om man har hårda fjädrar så kommer bilen bli pitchstyvre än rollstyv, hälst så kall de vara någusulunda lika. För då får man små rörelser när man går från tex broms till kurva. Men men det är MÅNGA fakrorer att ta hänsyn till

_________________
Johan Sjölinder
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



fuling skrev:
om man har hårda fjädrar så kommer bilen bli pitchstyvre än rollstyv, hälst så kall de vara någusulunda lika. För då får man små rörelser när man går från tex broms till kurva. Men men det är MÅNGA fakrorer att ta hänsyn till


Visst men vad skulle vara anledning till att vi behöver väldigt styva krängningshämmare?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Visst men vad skulle vara anledning till att vi behöver väldigt styva krängningshämmare?

svar
citat:
om man har hårda fjädrar så kommer bilen bli pitchstyvre än rollstyv, hälst så kall de vara någusulunda lika. För då får man små rörelser när man går från tex broms till kurva.

tumme pekfinger spårvidd 1500 och axelavstånd 2500mm --> karb/k=L/tw
2500/1500 --> 1,7 Allså bilen bör vara ca ca ca ca ca ca 1,7 gånger så hård i rolled som pitchled för att inte få så stora rörelser i fjäringen/krängningen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det finns knivar som är hårda nog att få tag i och som klarar spänningarna.

Sen har Fuling en bra reflektion i varför man behöver mer krängare då man går upp i fjäder.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



fuling skrev:
citat:
Visst men vad skulle vara anledning till att vi behöver väldigt styva krängningshämmare?

svar
citat:
om man har hårda fjädrar så kommer bilen bli pitchstyvre än rollstyv, hälst så kall de vara någusulunda lika. För då får man små rörelser när man går från tex broms till kurva.

tumme pekfinger spårvidd 1500 och axelavstånd 2500mm --> karb/k=L/tw
2500/1500 --> 1,7 Allså bilen bör vara ca ca ca ca ca ca 1,7 gånger så hård i rolled som pitchled för att inte få så stora rörelser i fjäringen/krängningen.


OK men det svarar inte på varför just vi skulle behöva styvare krängningshämmare än andra.

Spårvidden är 1528 fram och 1545 bak, axelavstånd 2731

EDIT: Eller det kanske det gör eftersom vi har rätt hårda fjädrar.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:

OK men det svarar inte på varför just vi skulle behöva styvare krängningshämmare än andra.


Det har väl ändå ingen påstått...mest du tolkat...

EDIT: Nu kom han på ngt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Var kan jag hitta knivhämmare någonstans?
1, 2   >>
5439 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande