Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Var kan jag hitta knivhämmare någonstans? | 1, 2 >> 5471 besök totalt |
se tex
http://www.lindskogengineering.se/in Den som söker han finner , jag sökte på "kniv" i formut _________________ Johan Sjölinder |
||||
Man vrider på kniven. Som ett banjärn som går fram till bärarmen... Helt lodrät så flexar inte kniven alls och vrid den 90 grader så blir den ju mycket mjukare. Som en bladfjäder kan man säga. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
En nyfikenhetsfråga, vad kan de tänkas kosta för en standard bil. Mellan tumme och armbåge alltså!!
|
||||
Hmm nu skall jag se om jag kan förklara detta utan massa siffor.
En straditionel krängar bestär i prinsip av en pinne som kvärs bilen och 2st pinnar som går längs bilen. Tvärspinnen funkar som en toritinonsstav, allså vriding. Längspinnarna utsätts för böjning, typ bladfjäder. Den totala fjäderkonstent(k) för krängare är dessa 3 i serie, samma sak som att ställa 3st spiralfjädar på varandra. 2st en en sort och 1 av en annan. Vad man nu gör med knivarna är att man kan ändra fjäderkonstenten genom att vrida kniven. Högkant=hård Lågkant=mjuk (hmm känns fel ord, men ni fattar) Men fjäderkonstent för krängarn bör komma i huvudska från vridingen. Nackdelen med knivar är att det blir jä... lätt höga spänninger i knivarna så det fodras dunder och prakmatrila i dessa. Det är svårt att använda knivar om slagen/rörelsen på krängarna är stora, ca ca 20-30mm. Men det är en snygg lösing för att få justerbara krängare innefrån bilen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tack Johan.
Du kan ju förklara så folk förstår Så infästningen i ytterkanten består då av ett uniballhuvud eller hur gör man annars för att få det vridbart utan att behöva ta loss allting. Hmm tänker efter och kommer på att en vanlig kulled funkar ju lika bra. _________________ Jonas Edling |
||||
Ytterfästet är i princip ett rör, och kniver sitter i det här röret och kan snurra.
Vad jag förstått är största justerbara delen inom ett väldigt smalt vinkelområde runt det vertikala, typ inom 10-20grader, dvs finjustera för hand kan vara rätt svårt. Dvs det är typ av-på man kan göra lite grovt. Jag har dock ingen erfarenhet, bara tänkt fritt. På min bil gör jag justerbarheten med ett flyttbart fäste på "armen" (som är en rund stav). Då på min bil, kan jag justera armens längd mellan säg 100mm och 200mm, dvs totala hårdheten på k-fjäder kan dubbleras (om allt annat är lika), och det är jättelätt att göra ändringen och mäta sig till var man är. Att vrida på en kniv där 5° gör stor skillnad är nog rät svårt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Finns lite diagram i, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Hmm här vart det MYCKET siffror och fomler, men titta på diagram över fjäderkontanet och knivens vridingsvinkel. _________________ Johan Sjölinder |
||||
prova www.sellholm.com
Jag har det på min Calibra _________________ Lars Malmros |
||||
Det var inte farligt, såna vill jag ha. |
||||
johann:
Jag skulle tro att du får problem att hitta knivar som är tillräckligt styva. Man kan ju börja att försöka ta reda på vad leverantöern av knivrna har för fjäderkontant liggande och stående. Lycka till _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag vet inte om vi behöver så styva med tanke på att vi har rätt hårda fjädrar, men jag har säkert fel. |
||||
om man har hårda fjädrar så kommer bilen bli pitchstyvre än rollstyv, hälst så kall de vara någusulunda lika. För då får man små rörelser när man går från tex broms till kurva. Men men det är MÅNGA fakrorer att ta hänsyn till
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Visst men vad skulle vara anledning till att vi behöver väldigt styva krängningshämmare? |
||||
citat:
Visst men vad skulle vara anledning till att vi behöver väldigt styva krängningshämmare? svar citat: om man har hårda fjädrar så kommer bilen bli pitchstyvre än rollstyv, hälst så kall de vara någusulunda lika. För då får man små rörelser när man går från tex broms till kurva. tumme pekfinger spårvidd 1500 och axelavstånd 2500mm --> karb/k=L/tw 2500/1500 --> 1,7 Allså bilen bör vara ca ca ca ca ca ca 1,7 gånger så hård i rolled som pitchled för att inte få så stora rörelser i fjäringen/krängningen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det finns knivar som är hårda nog att få tag i och som klarar spänningarna.
Sen har Fuling en bra reflektion i varför man behöver mer krängare då man går upp i fjäder. |
||||
OK men det svarar inte på varför just vi skulle behöva styvare krängningshämmare än andra. Spårvidden är 1528 fram och 1545 bak, axelavstånd 2731 EDIT: Eller det kanske det gör eftersom vi har rätt hårda fjädrar. |
||||
Det har väl ändå ingen påstått...mest du tolkat... EDIT: Nu kom han på ngt. |
||||
Skruva banåkabil Var kan jag hitta knivhämmare någonstans? | 1, 2 >> 5471 besök totalt |