Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (4419 totalt) |
Nytt projekt!
Jag tänkte kombinera en lite halvsunkig Alfa 147 1,9 JTD -02 som "bruksbil" och samtidigt skall den gå att köra fort på bana! Ett riktigt budgetbygge, vill veta hur snabb den kan bli med en väldigt begränsad budget. Utseendet kommer säkert reta en hel del då det blir lite "asfalt-rally-tema" Planen är följande: 1.Den är väldigt skabbig i lacken samt lite småbulig både här och där efter sina första 11 år i Milano. Den kommer "lackas" sidenmatt svart, dekoreras med motorsportrelaterade dekaler samt få röda Sparco rallystänklappar! 2.Original har den 115 hk men det kommer monteras ett beggat, lite större turboaggragat, fullflödes avgassystem med sportcat samt mappning av styrenheten och då landar effekten på rätt sida 200 hk och en bit över 400 nm i vrid. 3.Chassit blir till en början en riktig budget-lösning med höjd-justerade originalfjädrar, nya stötdämpare, lite nya bussningar i bakvagnen samt nya skivor och belägg. 4.Någon typ av r-däck till mina Cromodora-fälgar 7x15 et33. Skall titta vilka dimensioner som finns tillgängliga och välja ett lämpligt allternativ. Oo=V=oO _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
_________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
Och till på köpet en oljebrännare! Inte det populäraste drivmedlet men jag tror det kommer fungera utmärkt! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Lite chassiuppdatering.
Nya stötdämpare, juserade fjädrar, nya bussningar i länkarmarna bak, nya drivknutar fram samt hjulinställning. Det satt någon typ av "chassi för dålig väg" som innebar att fjädringen var väldigt hög men samtidigt hård så fjädrarna behöver lite ytterligare justering. Till helgen kanske karossen får sig en omgång! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Tack Björn! Vi får se hur fort en budget-alfa-diesel kan gå på banorna! Får se om den spöar min gamla Giuletta QV:s 1.25 på Gelleråsen! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Ett tips är att montera ett undre fjäderbensstag. Framvagnsbryggan är ju öppen i framkant och vill gärna flexa. Som av en händelse tillverkar jag sånna stag, annars gör du lätt ett själv!
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Kul projekt!
Har bara kört svärmors 147 2,0 TS och den är en riktig liten gokart! Med lite mer mos i maskinen kan det nog gå fort. Som sagts innan här ovanför så är ett Stagman stag lämpligt. Kanske inte inom budget, men en diff lär göra underverk om du ska ha så mycket pulver. Kommer slita innerdäck annars. Köpte precis en 159 2,4 JTD automat med 6600 mil på mätaren. Och jag som inte ens gillar diesel Funderar redan på en mappning av den, innan jag ens har fått hem den... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Tack! Jag körde tidigare min gamla vinterbil, Alfa 156 2,0 ts, med endast 28.000 mil på mätaren, kapade originalfjädrar och gatdäck på Gelleråsen, (riktiga bilen var inte färdig till första banmötet) Bästa tid blev 1.27 och det var bara knappt 3(!) sekunder långsammare än min Giulietta QV! QV:n hade 235 hk och 225 breda r-däck mot 156:ans 155 hk (när den var ny) och 195 breda gatdäck så skillnaden i varvtid var förvånande liten. Därför är målet att komma under Giuliettans 1.25 på första banmötet med Alfa-klubben i Maj! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Tack för tipset! Skicka gärna ett pm om vad priset på ett sådant stag! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Tack! Jag gillar skarpt 156/147-chassit och de som säger att framhjulsdrift är tråkigt har aldrig kört en "riktig" bil! Det som är viktigast på en bil är chassikonstruktionen, ett bra chassi är ett bra chassi oavsett om bilen ifråga är fram, bak eller fyrhjulsdriven. En diffbroms står högt på önskelistan men i år finns det inte plats för den i budgeten. Jag var inte heller en Diesel-fantast (då jag tidigare jobbade som VAG-mekaniker i nästan 20 år) och var van vid deras trista Dieslar, men Alfas motorer är något helt annat! Vi provade en mapp till Diesel Madonna och ökade effekten från 115 till ca 180 hk och då fanns det effekt från 1500 rpm till 5000 och den drog nästan ursinnigt och jag höll lätt jämna steg med en A4 3,0 TDI (240 hk) från 100 upp till 220 när jag gick in i varvstoppet! En mappning av din 2,4:a (INGEN TRIMBOX!!) gör underverk och du kan utan problem ta ut 250 hk med bibehållen driftssäkerhet! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Har kört Alfas 1,9 JTD i min Crosswagon under drygt 12000 mil och det är ingen rolig motor original. Sjukt smalt effektspann och man måste växla som en blå för att orka hålla effekten uppe. Men den var hyggligt sål och klagade inte trots drygt 1500 kg racetrailer på kroken. Kan tänka mig att den blir bättre med en mappning.
Ska försöka hitta en firma som både mappar och kan programmera bort EGR då den inte gör någon människa glad. Har inte kört bilen jag precis köpt så det ska bli spännande att se vad man köpt Det finns biltillverkare som KAN göra bra chassien och det finns de som aldrig lyckats. Har ju kört Alfa 166 med diverse motorer och det är inga problem att få ner 240 hästar i backen med rätt chassie. Kompisens Volvo får inte ner 180 hästar i framhjulen. Det är skillnad på hjulupphängning och hjulupphängning. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Nej det gör det faktiskt inte, jag bygger mina chassin tvärt om mot de flesta andra. Jag vill ha den riktigt styv fram men mer följsam bak, den skall absolut inte bli överstyrd. Kommer montera den kraftigaste krängningshämmaren fram som går att uppbringa fram men behålla original bak. Det kommer troligtvis bli 147 eller 156 gta-fjädrar fram så den blir tillräckligt styv. Målet är att den skall bli neutral tills jag når gränsen och sen skall den understyra lite. Jag vill kunna hålla fullt under bron på Kinnekulle utan att den släpper bak _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Eftersom Alfan är tänkt att användas även i trafik så har den verkligen fått bekänna färg den senaste månaden, 600 mil sedan 8 januari då den togs i bruk efter flera år som bortglömd...
Den har gått som en klocka utan några som helst problem! Imorgon blir det mappning, "lackeringen" får vänta lite, insidan är ju som bekant viktigare än utsidan! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Nu är mappning med original-turbon gjord, ca 180 hk och register från 1500 till 5000 rpm och med ett gassvar som förvånar mig!
Det blev en temporär lösning med bakre ljuddämpare också, den gamla var lika tät som en tesil.... _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Justeringen av fjäderhöjden blev inte bra, bakfjädrarna blev alldeles för korta för att få rätt höjd så nu har coilovers beställts.
Valet föll på TA-Technix för att hålla kostnaderna på en rimlig nivå. Jag vet att kvalitén inte är klassledande men det får duga tills vidare. Framfjädrarna kommer bytas till 140 nm till att börja med, kanske blir det ännu lite hårdare fjädrar senare beroende på hur den kommer uppföra sig vid bankörning. _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (4419 totalt) |