Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sport 2000-tävlingar
1 besök senaste veckan (1628 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
I torsdags när Jonas J. var och provkörde min Sport2000/Rotax så pratade vi lite om vilka tävlingar det finns att köra i Sport2000/Rotax-klassen. Här är några, ifall fler är intresserade:
MKR Den lokala kartingserien för "mellansverige", med 8 tävlingshelger per år.
Sydsvenskan Den lokala serien för södra Sverige. Har också 8 tävlingshelger per år.
Norrlandscupen Den lokala serien för norra Sverige. Även den 8 tävlingshelger per år, men då det inte alltid är minst 6 startande i Sport2000 så är det inte säkert att det körs på alla deltävlingarna.

Sedan finns det div. andra lite kortare cuper av varierande grad. I juli brukar bl.a. följande två cuper gå under var sin vecka:
Dalacupen Tre tävlingsdagar i Dalarna, under en vecka.
Lappcupen Tre tävlingsdagar i norr, under en vecka.

Sedan kan man även tävla mot "Flash", Göranson, Tony Ring, etc. i Karting cup 2004 som består av tre tävlingar i Kristinehamn(2) och Skövde.

om man väljer att köpa en Rotax Max så kan man även vara med i Rotax Max Challenge, där vinnaren får en gratis tävlingsresa till världsfinalen, som brukar gå i januari. Nästa final går på Lanzarote och den senaste gick i Egypten. Tidigare har det bl.a. varit Syd-Afrika och Malaysia. Arrangeras i Sverige av Radne, som är generalagent för Rotax och brukar bestå av 6 deltävlingar, om jag inte missminner mig.

Förutom dessa cuper så går det även en massa andra enskilda tävlingar:
Stockholm Race Weekend Arrangeras av Järfälla MK och kör bl.a. Sport2000.
Göteborgs Stora Pris Arrangeras av Team13 och är den största tävlingen för Sport2000/Rotax.

Så om man köper en Rotax så kan man åka på uppemot 25 tävlingar per år, om de inte krockar med varandra, annars ca 20 med en annan Sport2000.

Någon som vet några fler?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Tack för en fantastiskt rolig provkörning Anders!!!!!

Van som man är vid RaceTowns inomhuskartar kändes det att köra Sport 2000. Helt sjukt kul!! Helt hysteriskt!!!

Gissa om man blev sugen på att köpa en och hålla på med det också... Tävling och träningstillfällen verkar ju finnas hur mycket som helst.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jonas Jarlmark skrev:
Helt sjukt kul!! Helt hysteriskt!!!


Sport2000 är definitivt tvärkul! thumbs up
Men som gammal avdankad C-kartspilot måste jag slå ett slag för växellådskartar. 125cc 6-vxl C-kartar är om möjligt ännu sjukt roligare...
Mer rejsingkänsla är svårt att uppbringa på denna sidan av Eau Rouge.

_________________

Rice and shine
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Lars Falk skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Helt sjukt kul!! Helt hysteriskt!!!


Sport2000 är definitivt tvärkul! thumbs up
Men som gammal avdankad C-kartspilot måste jag slå ett slag för växellådskartar. 125cc 6-vxl C-kartar är om möjligt ännu sjukt roligare...
Mer rejsingkänsla är svårt att uppbringa på denna sidan av Eau Rouge.



Huvet på spiken thumbs up

Jonas J: om du går i kartköpartankar efter provkörningen så bör du nog testköra min ICC kart innan du lättar på lädret, den går iofs inte så mycket fortare på varvtiden, men bjuder på grym accelaration åt alla håll o kanter

_________________
Andreas Zolnir
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Helt sjukt kul!! Helt hysteriskt!!!


Sport2000 är definitivt tvärkul! thumbs up
Men som gammal avdankad C-kartspilot måste jag slå ett slag för växellådskartar. 125cc 6-vxl C-kartar är om möjligt ännu sjukt roligare...
Mer rejsingkänsla är svårt att uppbringa på denna sidan av Eau Rouge.

Nästan dubbelt så dyrt också, samt betydligt färre startande i t.ex. MKR. Senast var de visst bara 9 st.. Men å andra sidan arrangeras det SM, NM och EM i ICC, så om man vill satsa på lite högre nivå så är det säkert bättre. Inga klubbtävlingar i Järfällas regi dock. Hur är det hos SKRC?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
Lars Falk skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Helt sjukt kul!! Helt hysteriskt!!!


Sport2000 är definitivt tvärkul! thumbs up
Men som gammal avdankad C-kartspilot måste jag slå ett slag för växellådskartar. 125cc 6-vxl C-kartar är om möjligt ännu sjukt roligare...
Mer rejsingkänsla är svårt att uppbringa på denna sidan av Eau Rouge.

Nästan dubbelt så dyrt också, samt betydligt färre startande i t.ex. MKR. Senast var de visst bara 9 st.. Men å andra sidan arrangeras det SM, NM och EM i ICC, så om man vill satsa på lite högre nivå så är det säkert bättre. Inga klubbtävlingar i Järfällas regi dock. Hur är det hos SKRC?


Stämmer. Betydligt dyrare, mer skruva än med Rotax och färre tävlingstillfällen. (fast bra skoj)

_________________

Rice and shine
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Imorgon är vi några stycken som tänkte ge oss iväg till Södertälje och Tuvängen för att titta på MKR-tävling: www.skrc.net
Jag skulle tro att strax innan 13 kan vara en bra tid att dyka upp på, men jag har inget officiellt program så jag vet inte säkert när finalerna går. Så om ni har vägarna förbi och vill se lite kart-racing så är det ju lämpligt att stanna till.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Ingen fler som skall dit?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag kan nog ev. tänka mig att åka ner en stund och glo.
måste väl kolla att speedstern är hel efter helenas övningar

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dude skrev:
jag kan nog ev. tänka mig att åka ner en stund och glo.
måste väl kolla att speedstern är hel efter helenas övningar


Var det inte du som hade transporterat den på lastbilsflak

Men kom ner du.... jag kommer med... så kan jag få lite speedster-rapporter....

om det är nån sommkommer så når ni mig på 0708 800 695

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 57



Öh, missade ni inte finalerna i Sport2000 nu? Bra rejs och rafflande upplösning var det i alla fall thumbs up

_________________
/Kristoffer Stagh


Iame Intrepid Silverstone
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Jo, väntande regeringar gjorde att vi gick precis innan finalerna. Hur gick det?
Jag blev förresten inte så jätteavundsjuk på de som satt i en varm och skön overall samt integralhjälm och snurrade runt en kartingbana i full fart i 30 graders värme - det såg lite halvsvettigt ut...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 57



Martin Victorsson vann RMC efter att ha blåst om Michel Bergenstål på rakan, några varv in på finalen. Michel hotade intensivt ett par varv, men hade problem med hastigheten på rakan och slog av på takten sen.

I Sport2000 var det dramatik hela tiden. Daniel Wallinder passerade Marcus Borgström i starten och Gusten fick en lucka på 20-30 meter. Efter ett par varv kom Marcus förbi Daniel och jagade snabbt ikapp Gusten. Nu började en hård fajt om förstaplatsen. Marcus såg snabbare ut och till sist kom han förbi. Till en början verkade Gusten ha svårt att hänga på, men efter ett tag var han ikapp igen och med bara några varv kvar återtog han ledningen. Men än var det inte slut. Efter intensivt kubbande kom Marcus förbi Gusten i slutet på långa rakan på sista varvet. Gusten svarade och körde om i uppförsbacken bara för att förlora ledningen i utgången på kurvan i backen. Marcus verkade gå mot sin första seger i år, men i sista kurvan hände något. Jag var lite skymd där jag stod så jag såg inte exakt vad som hände. En miss eller en knuff? I alla fall kom Gusten förbi och vann

_________________
/Kristoffer Stagh


Iame Intrepid Silverstone
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Det vore ju kul att förverkliga era (Anders och Fredrik) planer om en 2000 serie med 2 pers per bil och lite längre löp.

Anders, nu har ju så många fått prova din kart att det börjar bli prestige i varvtiderna. Jonas vad hade du för bästa tid?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Daniel Nihlén skrev:
Det vore ju kul att förverkliga era (Anders och Fredrik) planer om en 2000 serie med 2 pers per bil och lite längre löp.

Anders, nu har ju så många fått prova din kart att det börjar bli prestige i varvtiderna. Jonas vad hade du för bästa tid?

Angående Jonas tider svarade jag här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=949&start=80

Det finns även andra som funderar på det där med en lokal S2000-serie på icke-helger och även för fler klasser, så vi får se hur det går. Vore himla skoj i alla fall.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Sport 2000-tävlingar
1 besök senaste veckan (1628 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande