Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield Megablade-04 *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 33 besök senaste veckan (45177 totalt) |
Denna är fortsättning på Eftersnackstråd från Kinnekulle 26/7
Jag menar nog att kolla på bilden - du kan ju plocka bort joxet (vindavvisare+extra instrumentpanel?) ovanpå scuttlen och sitta betydligt lägre! Varvtiderna var bra, jag menar mest att sänkning av dem behöver du inte ens jobba på då - den kommer gratis. Högra bilen ser "bra" ut. Vänstra killen har nog inget val, han är för lång I värsta fall krök till en liten 5 cm hög "deflector" i 6mm plexi för blåsten men det känns som overkill med riktig integralhjälm. Jag gjöt en stol i min Miata som placerade mig på golvet. Tom med 197 cm var det svårt att se ut men man vänjer sig snabbt. Och du har ju gratis sikt att hämta hem. |
||||
oj oj, ska man behöva krypa till korset och erkänna ett visst mått av fåfänga...
Jag har nog helst kvar vindavvisaren, mest för att den ser bra ut+att jag monterat vissa instrument i den. Det faktum att störtbågen skulle påminna om en tvättställning (den blir väldigt hög i förhållande till huvudet) om man sänker stolen gör ju inte saken bättre. Det är klart att tyngdpunkten blir högre när jag sitter som jag gör men jag undrar om man har så många tiondelar att tjäna på att sänka stolen. I första hand gäller det nog att gasa tidigare/längre och att bromsa senare. Aerodynamiken på en se7en är ju redan katastrofal, så på den punkten hjälper nog inte en stolssänkning. Ett periskop kanske kunde lösa mina problem.... _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Tänk omvänt! Hur skulle varvtiderna ändras om du höjde stolen 10 cm till ?! Mitt förslag är då: Prova först (borde inte vara alltför avancerat) och se vad det gav för resultat och därefter väga in design/tvättställning/varvtid/känsla/toppfart. Du är ju den tyngsta delen i bilen (MC-motorn måste väl vara lättare) så... jo det borde handla om sekunder att vinna, inte tiondelar. Jag tog 1, 4 sekunder på Knutstorp på att sänka mig själv i Miatan med ca 12 cm och där är jag 95 kg av ca 1030. Det var ovant att se ut till en början men man vänjer sig snabbt. (Jo jag glömde ju säga att jag tillbringade mina första rejsa-år bakom ratten på en Seven oxo) Kör du bara konslalom köper jag argumentet att se bra, dock. |
||||
Som sagt bara att acceptera att en seven har aerodynamik som en ladugårdsvägg... Tror en kompis har ett turbokit till bladen liggandes dock...
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Jag tänkte på den i en annan tråd omnänmde Brolund med 57 sek på Kullen - han bromsade inte innan Kvarnkurvan. Kanske skillnad idag med Roadsports B (?) maskin, men man får väl använda lagårdsväggen till nåt bra! |
||||
Efter att jag har flyttat stolen så märkte jag att jag inte längre såg allt som jag borde se på instrumentbrädan, så jag har flyttat vx-indikatorn och har även börjat prova ut var displayen till laptimern sitter bäst. Det är bara prov ännu så kablarna från laptimern ska dras lite snyggare tex. Jag åkte också på att bygga en liten "skärm" till vx-indikatorn, lite kolfiberslöjd.
oj va dammigt det ser ut... _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Jag har tyvärr inte fått tillfälle att prova den ännu, och nu verkar det börja bli tunnsått med banträffar! Jag vill köra i alla fall en gång till i år!!! _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Det har stått still över vinter och snart är det dags att byta garage. Ska dock isolera det "nya" garaget innan jag flyttar in. Jag fick ett paket idag från det lilla landet i väster, så nu finns det matrial. Bromsvåg och något stummare styrning är målet. Kan väl inte påstå att styrningen varit svampig med klämmorna i alu var billiga så...
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
oj, mera paket! Tänkte göra lite egna filminspelningar i sommar, så jag köpte en DV-kamera(1900kr) med AV-in och en bullet cam(500kr) på Ebay. Återstår att se om bullet cam'ens lins är tillräckligt vidvinklig för att använda i bilen. Jag får väl prova med lite torrkörning och se om det funkar, annars får jag beställa en annan lins.
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Bra köp !
Du kan få bli filmare/ redigerare/producent/kopierare/distrubitör/filmansvarig mm mm på se7en days Ersättning lika förra året ca -1000 kr Men du kanske kan vända det till vinst (man kanske kan kontakta sv filminstetutet o få BIDRAG ???) ps Justa alu-fästen såna måste jag ha. ps 2 Du får givetvis åka bana (när du inte filmar ) /micke _________________ Michael Öhrström |
||||
Ööööhhh vart kan man ladda ner filmen, det är ju flera timmar sen |
||||
Pust, det har varit en sån där dag idag...när man inte blir klar med något. Har börjat göra kablage till kamera/mick men behövde schemat för att veta vilken matning jag ska gå på, och det var ju inte med i garaget. Samma sak med lap timern. Det visade sig att kamerans placering passar bäst med fästet upp-och ner så "solskärmen" har jag ingen nytta av till slut. Men det blev provstart i alla fall, och det är ju alltid kul efter en lång vinter.
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Jag beordrade min far att ta med en bling-domkraft när han ändå skulle hälsa på hemma i Sverige. Den är inte bara inköpt i blingsyfte för den har sina fördelar. Tex väger den bara 10,5 kg och är bara 80mm nersläppt vilket är bra när man ska lyfta se7en. För övrigt så har det varit en riktig skitsommar bilmässigt, dels pga vädret och dels på en näst intill total torka på banträffsfronten. Nästa år får det nog bli en gokart så att man får köra mer.
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Jag var på första kontrollbesiktningen med Westie'n idag, och den gick igenom. Klart att den är i ordning, men jag kan ju inte påstå att blinkers/lampor/avgassystem etc är domsamma som vid reg bes, därför var jag lite nervös. Co'n var hög men dom var hyggliga och lät mig skruva lite på fuggarna. Nu kan man andas ut och invänta våren.
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Nästa sommar är det min tur, borde inte vara några problem. men lite nervös ärman ändå. |
||||
Är det inte 3 år till första besiktning??? |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield Megablade-04 *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 33 besök senaste veckan (45177 totalt) |