Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield Megablade-04 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
26 besök senaste veckan (45139 totalt)
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Westfield skrev:
thumbs up

Vad hade du för varvtid på Kinnekulle?

Hade ingen riktig tidtagning men en kompis tog tiden med sin mobil på andra passet för dagen(när jag fortfarande inte kom överens med banan) och då blev det ca 1,03-1,04 beroende på trafik osv.
Senare träffade jag En kille som kör BMW i Fyndbörsen cup (tror att han hette osbeck?) och han var snäll nog att förklara vilka spår han brukar ta. Det kändes betydligt bättre när jag provade "hans" spår. Min kompis hade vid detta laget åkt hem så jag vet inte om tiderna blev bättre, men det kändes säkrare/bättre. En sak vet jag...det var väldigt kul

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Kinnekulle passar Sevens som handen i handsken. Kan även rekommendera Gotland Ring. Som Kinnekulle fast längre och lite mer olika vinklar och krön. thumbs up

Bra tillfälle är ju med Motorklubben i sept.

Har du krängare både bak och fram? Hur har du dem justerade? (jag vet att jag har tyngre motor/låda kombination) men ändå intressant att jämföra lite. Hur upplevde du balansen? Variationer i däckstemp fram/bak?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag nog att Gelleråsen är ännu roligare. Där är det tajtare svängar, och hårda inbromsningar och jag tyckte att man kunde "attackera" mera. Kinnekulle var mera längre böjar där det gällde att hitta ett flyt i körningen. Det skulle vara kul att prova på gotland ring men det är väldigt långt bort för mig.

Jag har krängare bak och fram och dom är inställda som bygghandboken tyckte var en utgångspunkt. Jag har inte börjat prova olika inställningar ännu, utan har koncentrerat mig på att känna mig hemma i bilen och anpassa den efter vad som passar mig dvs justerat pedalställ, sittposition mm. Det enda jag justerat är toe fram och provat lite olika däckstryck.

Som nybyggd bil så måste jag säga att jag är väldigt nöjd med hur väghållningen är, bra balans etc, men det finns säkert massor att förbättra när man blivit mer van. Det som betyder mest är ju trots allt det som finns mellan stol och ratt, och där finns det MYCKET att göra/lära...

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Jag var i Karlstad för att delta i KDR's(Karlstad racing)konbanekörning den 4/9 på den gammla flygplatsen.
Som gammal rallygubbe så måste jag nog erkänna att jag väntade mig en bana med betydligt "värre" svängar men det var en bana med mycket lätta svängar. Så här i efterhand kan jag ju tipsa om att R-däck inte är lämpliga på konbana för man hinner aldrig få upp någon som helst värme i dom och då är det halt kan jag tala om Rallydäck för asfaltbruk hade varit bra för dom fungerar ganska bra redan som kalla men man kan ju inte ha allt eller...

Jag tror bestämt att Johan lyckats låsa upp ett hjul eller två, därav röken


_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Svängar som är jobbiga i andra bilar är oftast betydligt lättare i Sjuor. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Westfield skrev:
Svängar som är jobbiga i andra bilar är oftast betydligt lättare i Sjuor. thumbs up



Det är väl det som är vitsen !!

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Jaha ja, då var det plödsligt höst och slutkört för i år. Dags att förbättra inför nästa säsong, så nu har jag varit ohyffsad nog att tala om för bilen att det är dags för bättre diét med viktminskning som följd. Jag började idag med operation lättning vilket innebar att ett 55 amperes volvobatteri fick ge plats för ett nio amperes mcbatteri. Viktbesparing komplett med fäste blev 11,5 kg thumbs up . Nu väntar montering av ljuddämpare av kolfiber och urmontering av passagerarstol/bälte...det blir kanske 10 kg till. Efter det börjar det bli svårt att hitta något att spara vikt på, eller rättare sagt, det beror på hur mycket pengar man vill lägga...aluminium ok, hubbar, spindlar mm vore ju trevligt men...

Det ser nästan tomt ut

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569




westfield orginal 1150 gr
åkersberga special 400 gr
750*2=1,5 kg kostnad 0kr

_________________
Michael Öhrström
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Skärmarna ser lätta ut men dom är ju inte direkt stora heller . Jag som åker med orginalskärmar+stänkskydd tycker fortfarande att det är nödvändigt med hjälm med visir/glasögon pga alla stenar som kommer visslande förbi huvudet.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



tankte på det med stenarna åxå faktum är att det
inte kommer mer sten nu.vill man få bort stensprutet
får man ta av r däcken.
jag ska försöka få bilen att väga strax över 400kg
//micke r1

_________________
Michael Öhrström
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



micke r1 skrev:

jag ska försöka få bilen att väga strax över 400kg
//micke r1


Vad väger dina fälgar och däck?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



det är gamla 14 tum fälgar från en sierra
dom väger 15 kg med kumho v700. jag trodde det var mycket
nu när jag har kollat runt lite så visar det sig
att det är rätt ok.
tips på lätta fälgar/däck emotages tacksamt

_________________
Michael Öhrström
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



micke r1 skrev:
det är gamla 14 tum fälgar från en sierra
dom väger 15 kg med kumho v700. jag trodde det var mycket
nu när jag har kollat runt lite så visar det sig
att det är rätt ok.
tips på lätta fälgar/däck emotages tacksamt


Panasport tror gatversionen väger 4,9 kg sen tror jag det finns racing version oxså.
Dessutom väldigt snygga på en sjua



_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569




_________________
Michael Öhrström
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



15kg är ganska mycket !

Miata-fälgar väger i 14x6 dimension runt 6kg och med däck kanske 11kg??? Behöver dock borras om eftersom jag antar du har 4x108 bultmönster.

13 tum är lättare! Gå ner i storlek, du behöver inte 14 tum i alla fall.

i 13" finns CXR, väger väl 4,5kg, hyffsat snygga och kostar under tusenlappen styck tror jag (om man köper från England). Däck...ja, det är ju förbrukning ändå så när du slitit ut de du har, köper du nya fälgar och däck tillsammans.

Alternativt dyker det upp begagnat lite då och då om man bara är snabb att passa på. Mina magnesium-fälgar knep jag snabbt som attans ca två år sedan för 5.500kr (med iofs rätt slitna däck men de räckte en halv säsong) och de är ruggigt lätta och snygga tror de väger typ 3.2kg styck eller nåt sånt. Men kräver dock inspektion och spricktest lite då och då.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



har du samma brädd på fälgarna fram bak ?
et ?
jå då ska ha 13 tum
tur att man inte har lagt några pengar på fälgar /däck
var inne på oz 15" i ett tidigt skede.
fick reda på att dom väger 14kg här om dan.
//micke r1

_________________
Michael Öhrström
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag har samma bredd, de flesta har det så. Men det beror lite på hur du upplever balans (som till viss del är körstilsberoende). Man kan kompensera till viss del med olika bredd. Jag har 6,5" runt om men när du ändå funderar, köp 7" så passar allt från 185-or till 205 utan problem (R-däck alltså).

13" r-däck är dessutom bättre utbud än 14 och 15 (iafl i våra storlekar), och billigare, och lättare. Finns som sagt, inga skäl att ha ngt annat än 13".

OZ har väl flera modeller, det finns några riktigt lätta i 15" men det är oväsentligt, ingen Sjua, framförallt inte en flugviktare som din, behöver så starka fälgar (gjorda för bilar med 1500kg vikt!). CXR är en utomordentlig komrpomiss.
Här är en länk: http://www.polleymotorsport.co.uk/wheels/cm-sport/cms.asp

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047


Trådstartare
Hej gubbar!
Vi kanske skulle starta en fälg/däckviktstråd istället för att diskutera det i min "bil"-tråd?

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Tjena Johan !
När det ändå pratas fälgar här , har du varit England och investerat i några än

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Hej gubbar!
Vi kanske skulle starta en fälg/däckviktstråd istället för att diskutera det i min "bil"-tråd?

självklart tråden spårade ut thumbs up

_________________
Michael Öhrström
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



johan skrev:
Hej gubbar!
Vi kanske skulle starta en fälg/däckviktstråd istället för att diskutera det i min "bil"-tråd?

självklart tråden spårade ut thumbs up

_________________
Michael Öhrström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield Megablade-04 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
26 besök senaste veckan (45139 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande